2017-09-01, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Alltså detta med torson, är det inte väldigt tidigt att flyta upp bara efter 10 dagar? Vad jag kan läsa mig till så brukar det ta 3-4 veckor innan ett lik flyter upp till ytan p.g.a gaser från bakterier. Dessutom var bålen punkterad, och nedtyngd av en kedja.

Sedan fyndplatsen, är inte den något bessynerlig i förhållande till var ubåten faktiskt befunnit sig?

Samt färgen på bålen, grå och ljusbrun enligt vittnet, och enligt rättsläkare blir en kropp som släpps i vatten vit.

Rättsläkaren: Det här händer i kroppen när du dött

Hur kommer det sig att ni inte har några problem med dylika detaljer som inte är kompatibla med kända förhållanden?

Det kan variera ganska mycket från person till person, samt yttre omständigheter, avseende hur hudens färgton m.m. påverkas efter döden, av vistelse i (salt)vatten o.s.v. Dessutom ska man nog inte ta vittnesmålet för 100%-igt avseende färg o.s.v. (kroppen kan ha haft beläggningar m.m.)

Öresundsområdet är in/utlopp för hela Östersjöområdet och det är en hel del strömmar där. Se t.ex. https://www.smhi.se/kunskapsbanken/oceanografi/ytvattenstrommar-1.6000

Citat:
Strömmarna blir kraftigast i sunden dvs. Norra Kvarken, Ålands hav, Kalmarsund, Öresund och Bälten. Öresund och Bälten har de kraftigaste strömmarna eftersom mest vatten skall igenom här. Strömmen i Öresund kan vara upp till 5 knop.

Det finns en anledning till att man har rejäla tyngder och förankringar på sådant man vill ska förbli stationärt i vattnet i sådana områden. Då talar vi inte om att tynga något med en kedja utan vi talar om vikter på fler hundra kilo upp till många ton beroende på vilket objektet är.

Att torson hittades på den platsen behöver inte vara särskilt besynnerligt. I synnerhet om PM hivat i torson så att han "träffat" ett strömt område i vattnet. Torson behöver nödvändigtvis inte ha så hög flytkraft att den flyter upp till ytan av egen kraft. Den kan ha förts av strömmar upp till grundare vatten och där har vågor bidragit till att den "strandat".
Citera
2017-09-01, 10:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
PM trycker allt för hårt på att han vill ha öppna dörrar och hålla en monolog till allmänheten i förhandlingen likaså gjorde han i framställan. Jag förstår fullt ut att man inte kan tillåta detta.

Man undrar vad han har att säga som han propsar på att allmännheten måste få veta, varför detta synes så oerhört viktigt för honom, detta har han pratat om hela tiden.l
Citera
2017-09-01, 11:07
Medlem
Citat:
Man undrar vad han har att säga som han propsar på att allmännheten måste få veta, varför detta synes så oerhört viktigt för honom, detta har han pratat om hela tiden.l

Min spekulation är att PM har rätt rejäla kontrollbehov. Han vill äga/ha kontroll över situationer och objekt (som ubåten t.ex.). Han uppfattar sig nog själv också som någon som i mångt och mycket står över andra intellektuellt.

Han är nu i en situation där han har noll kontroll, han är beroende av andra, han vet inte riktigt vad som händer o.s.v.

Jag tror att han dels tror att han kan påverka sitt öde till det bättre genom att få "dupera" omgivningen, dels känner han nog behov av att föra ut en historia som tonar ned hans egen skuld så att han inte ska tappa "credd" hos sina anhöriga/kollegor.

Att låta honom kommunicera publikt i det här läget är inte någon bra idé tror jag, det kommer bara att stärka honom psykiskt. Han har nog en egen "internt" skyddsbarriär han byggt upp som hindrar honom från att erkänna vad som egentligen hänt. Den barriären måste väck.
Citera
2017-09-01, 11:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Som jag skrev redan när bålen hittades, så var jag förvånad över hur fort den kom till ytan.

Även GW sade sig vara förvånad över det. Tycker även att det var omtänksamt av liket att lägga sig där, väl synligt och bra från cykelbanan... och med en kedja runt sig också, så liket inte flyter iväg...
Citera
2017-09-01, 11:18
Medlem
Citat:
Även GW sade sig vara förvånad över det. Tycker även att det var omtänksamt av liket att lägga sig där, väl synligt och bra från cykelbanan... och med en kedja runt sig också, så liket inte flyter iväg...
Och om torson hittat ute i havet vid en farled hade du sagt "vad omtänksamt att lägg sig där, väll synligt i en farled" 😆
Citera
2017-09-01, 11:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av uttsi
Och om torson hittat ute i havet vid en farled hade du sagt "vad omtänksamt att lägg sig där, väll synligt i en farled" 😆

Nej då hade jag sagt vad bra att det inte hittades i Amager vid kanalmyningen, det hade varit konstigt eftersom vattnet strömmar från norr till söder där.

Får erkänna att liket är bra på att simma motströms, utan armar och allt, imponerande...
Citera
2017-09-01, 11:35
Bannlyst
Citat:

Gällande att han vill ha öppnan dörrar på häktesförhandlingen så spoilerar han bara för sig själv när han vill tala till allmänheten. Känslig information tillsammans med utredningssekretess ger åklagaren vinst. PM verkar glömma att detta är en juridisk rättsprocess och inte en medial lek där han är speakern och nu via sin advokat sitter och reklamerar inför sin öppna presskonferens den 5/9. En presskonferens i hans värld men i andras en häktesförhandling och ingenting annat.

Stängda dörrar motiveras också att man inte vill ha åhörare på plats, ta t ex en Bandidos häktesförhandling där dom som åhörare endast kommer dit för att påminna den misstänkta om att han skall "sköta sig" men även i andra mål vill man såklart inte ha åhörare. Med tanke på hur mycket PM promotar denna förhandling så kan man fan börja undra vem han vill bjuda in till förhandlingarna för egen vinnings skull, nåt skumt är det. Men kan vara så enkelt att han faktiskt tror att hans historia skall få gehör. Att det är viktigt för honom att ses som oskyldig inför folket men så dumma är inte danskarna men det kanske PM tror, vad vet jag.
Senast redigerad av proximac 2017-09-01 kl. 11:41.
Citera
2017-09-01, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Jag vet inte. Han är ju ett jäkla mysterium den figuren, och det är svårt att sätta sig in i hur han fungerar.

Jag tänker så här:
Så fort han kliver ut från häktet kommer han att inse att alla bryter kontakten med honom när han kommer ut, och ingenting av det han levt för kommer finnas kvar. Han har ju till och med bott i verkstaden tidvis vad jag förstår så det är verkligen hans liv. Jag antar att det blir svårt initialt att hålla honom utestängd från verkstaden av juridiska skäl, men tror säkert att hans sponsorer och liknande kommer att försöka klippa alla band med honom så snabbt som möjligt; byta lås osv.
Oavsett vilket kommer han knappast ha några som vill stå och skruva med honom efter detta.

Beroende på hur han är funtad kommer han då relativt snart hamna i någon sorts depression och eventuellt börja fundera på vilka alternativ han har. Dessa kommer dock vara begränsade då han är ett känt ansikte i Danmark (och numera även Sverige).
Att starta om kommer vara mer eller mindre omöjligt. Inga sponsorer kommer ta i honom med tång; dömd eller inte. Det innebär att han kommer få svårt att försörja sig, och tvingas till att ta ett vanligt jobb, men det kommer inte heller bli enkelt. Troligtvis blir det i så fall staten som får tillhandahålla någon slags sysselsättning och bidrag.

Ett andra alternativ är att han ser till att bli utköpt ur verksamheterna och använder pengarna för att försöka flytta nån annanstans. Problemet är dock att det krävs en hel del pengar för det, och jag tror inte att han är förmögen på det viset. Försvinna till typ Thailand eller liknande kanske funkar, vad vet jag.

Ett tredje alternativ är att han beslutar sig för att göra ett sista ordentligt avtryck på historien, och jag tror inte att han är typen som käkar en burk sömntabletter.

Det finns ju ett fjärde alternativ som innebär att han kör på nån story som "rentvår" honom ur ett moraliskt perspektiv. Låt säga, KW dog i en olycka. Han blev chockad, hamnade i tillfällig psykos där han endast kunde tänka på att kroppen skulle ut ur båten till varje pris.
Att han sedan driver denna story stenhårt; försöker hamna i tv soffor för att tala ut och så vidare.
Denna linje skulle troligtvis en psykopat välja.

Jag vete fan. Vi får se.

Hans fru kanske förblir honom trogen och lojal och kommer delvis att försörja honom i framtiden? Dels kommer han säkert att få socialbidrag om det nu är helt omöjligt för honom att få något jobb överhuvudtaget.

Sen kan han ju säkert utföra tekniska uppgifter och det är väl inte helt säkert att ingen människa i hela Danmark vill köpa hans tjänster pga vad han har gjort. Andra kriminella får ju också "en andra chans" och Madsen är säkert inte den dummaste av alla kriminella..
Citera
2017-09-01, 11:45
Medlem
Citat:
Nej då hade jag sagt vad bra att det inte hittades i Amager vid kanalmyningen, det hade varit konstigt eftersom vattnet strömmar från norr till söder där.

Får erkänna att liket är bra på att simma motströms, utan armar och allt, imponerande...

KW tycks ha haft flyt - även efter döden..

Jag är imponerad av din iakttagelse. Det kanske finns mer i denna story än vad man har kunnat ana hittills - och det är redan mycket i sig....
Citera
2017-09-01, 11:56
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Hans fru kanske förblir honom trogen och lojal och kommer delvis att försörja honom i framtiden? Dels kommer han säkert att få socialbidrag om det nu är helt omöjligt för honom att få något jobb överhuvudtaget.

Sen kan han ju säkert utföra tekniska uppgifter och det är väl inte helt säkert att ingen människa i hela Danmark vill köpa hans tjänster pga vad han har gjort. Andra kriminella får ju också "en andra chans" och Madsen är säkert inte den dummaste av alla kriminella..

Jag tror bara inte att han ser det du beskriver som ett alternativ; i alla fall inte om man lyssnar på det han säger i föredrag och intervjuer.
Citera
2017-09-01, 11:57
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Jag vet inte. Han är ju ett jäkla mysterium den figuren, och det är svårt att sätta sig in i hur han fungerar.

Jag tänker så här:
Så fort han kliver ut från häktet kommer han att inse att alla bryter kontakten med honom när han kommer ut, och ingenting av det han levt för kommer finnas kvar. Han har ju till och med bott i verkstaden tidvis vad jag förstår så det är verkligen hans liv. Jag antar att det blir svårt initialt att hålla honom utestängd från verkstaden av juridiska skäl, men tror säkert att hans sponsorer och liknande kommer att försöka klippa alla band med honom så snabbt som möjligt; byta lås osv.
Oavsett vilket kommer han knappast ha några som vill stå och skruva med honom efter detta.

Beroende på hur han är funtad kommer han då relativt snart hamna i någon sorts depression och eventuellt börja fundera på vilka alternativ han har. Dessa kommer dock vara begränsade då han är ett känt ansikte i Danmark (och numera även Sverige).
Att starta om kommer vara mer eller mindre omöjligt. Inga sponsorer kommer ta i honom med tång; dömd eller inte. Det innebär att han kommer få svårt att försörja sig, och tvingas till att ta ett vanligt jobb, men det kommer inte heller bli enkelt. Troligtvis blir det i så fall staten som får tillhandahålla någon slags sysselsättning och bidrag.

Ett andra alternativ är att han ser till att bli utköpt ur verksamheterna och använder pengarna för att försöka flytta nån annanstans. Problemet är dock att det krävs en hel del pengar för det, och jag tror inte att han är förmögen på det viset. Försvinna till typ Thailand eller liknande kanske funkar, vad vet jag.

Ett tredje alternativ är att han beslutar sig för att göra ett sista ordentligt avtryck på historien, och jag tror inte att han är typen som käkar en burk sömntabletter.

Det finns ju ett fjärde alternativ som innebär att han kör på nån story som "rentvår" honom ur ett moraliskt perspektiv. Låt säga, KW dog i en olycka. Han blev chockad, hamnade i tillfällig psykos där han endast kunde tänka på att kroppen skulle ut ur båten till varje pris.
Att han sedan driver denna story stenhårt; försöker hamna i tv soffor för att tala ut och så vidare.
Denna linje skulle troligtvis en psykopat välja.

Jag vete fan. Vi får se.

Ett sista ordentligt avtryck vore om han tar sin raket och fyller den med trotyl och fyrar av den mot något lämpligt mål, typ riksdagshuset.. eller emigrerar till nord Korea och slår sina raket påsar ihop med en annan Kim och fyrar av en atombomb någonstans.. vem vet?
Senast redigerad av jori9900 2017-09-01 kl. 12:09.
Citera
2017-09-01, 12:03
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det idiotiska är ju, att M lär ha skrubbat rent maskinen som en tok alla de där timmarna på havets botten... och DET kan i sin tur innebära att han får fängelse för ett värre brott, som han inte begått, i stället.

Hur vet du att han inte har begått ett värre brott?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in