2017-08-30, 10:02
Medlem
TS här,
Tack för ert engagemang!

Nope, det är inte Donken vi pratar om, ej heller något privat företag.
Det är vissa av er skattebetalare som får fläska upp lite deg om/när det blir dags.

Min tidigare tjänst/avdelning rationaliseras inte bort.
I nu pågående omorganisation ställs helt andra utb/kompetenskrav än de som gällde bör de anställde mig. Jag blev i och med det inte ens kallad till intervju när min tjänst annonserades ut.

Och nej, vi pratar inte om någon hög chefstjänst med särskilda villkor, anställningsförmåner mm.

Jag har inte misskött mig, det finns alltså inga som helst 'personliga skäl', resultatet har alltid varit utmärkt i medarbetarundersökningar, framdriften och arbetsglädjen på avdelningen har varit bra under mina fem år som chef - lägg därmed sådana aspekter åt sidan i detta fall.

Det som irriterar mig en aning är att en stor arbetsgivare som denna inte kan prutta fram lite nya arbetsuppgifter åt mig, fr.o.m. Fredag lyfter jag fan i mig bara lön!
Jag kommer bli trött på att hänga på gymmet, surfa osv.
Citera
2017-08-30, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Ja det är riktigt att de omorganiserar och det gör man i regel för att saker inte fungerar, oftast slås då avdelningar ihop och leds därefter av den mest kompetenta chefen dvs inte TS i detta fall. Får man inte denna tjänst och företaget även har svårt att hitta en ny tjänst innebär ju det högst troligt att det inte direkt är en person man absolut vill behålla utan föreslår en ganska omotiverande tjänst för att TS ska tröttna och säga upp sig själv.

Nej det är troligen inte McD men det låter inte så värst high tech heller och jag tror inte TS är någon vidare hög chef då har man allt som oftast sådant reglerat utan troligen någon mellanchef/mindre enhetschef. Vi vet inte heller hur mycket högre lönt TS har än vad anses normalt för det nya arbete han får, möjligen är den inte särskilt mycket mer varför det skulle bli mycket dyrare att köpa ut honom för 12 månadslöner vilket ju ändå är en ansenlig summa pengar. Istället kan de ha honom kvar och utföra ett jobb tills han antigen säger upp sig själv eller missköter sig och får gå.

Dessutom finns det ett signalvärde man möjligen vill vara återhållsam med för att inte fler ska få för sig samma idé.

Det finns en miljon skäl till att TS får gå som inte är att han är mindre kompetent. De flesta människor är idioter och tar inte rationella beslut så att de vill bli av med TS kan helt klart vara sådana saker. Ofta är det saker som att Bosse ju varit där i 10 år längre osv.

12 månaders lön är ingenting om budgetar skall uppnås efter omorganisationen. Frågan är snarare hur gärna de vill sänka kostnaderna, det kommer bestämma förhandlingsutrymmet.

Det är som i en löneförhandling, man skall drämma till med vad man tror att de aldrig skulle betala, väldigt ofta går de med på det.
Citera
2017-08-30, 10:21
Medlem
BestCoast.s avatar
6 månader är praxis.
Citera
2017-08-30, 10:57
Medlem
AX64s avatar
Håller med om att ett halvår är praxis om man varit anställd över 5 år. Du säger att du haft din tjänst i 5 år, men har du varit på företaget längre än så? Har man varit inställd över 10 år så brukar man kunna få till mer än 6 månader, uppåt 12.
Citera
2017-08-30, 11:04
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Det finns en miljon skäl till att TS får gå som inte är att han är mindre kompetent. De flesta människor är idioter och tar inte rationella beslut så att de vill bli av med TS kan helt klart vara sådana saker. Ofta är det saker som att Bosse ju varit där i 10 år längre osv.

12 månaders lön är ingenting om budgetar skall uppnås efter omorganisationen. Frågan är snarare hur gärna de vill sänka kostnaderna, det kommer bestämma förhandlingsutrymmet.

Det är som i en löneförhandling, man skall drämma till med vad man tror att de aldrig skulle betala, väldigt ofta går de med på det.
Jag ser förstår ditt resonemang men vi får helt enkelt anse oss ha olika synpunkter.

Du: hade som företagare gärna gett TS 12 månadslöner för att gå hem.
Jag: hade inte gjort det, 6 hade varit riktigt ordentligt på gränsen bara det.
Citera
2017-08-30, 11:23
Medlem
Arshys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockwool
Jag kommer bli trött på att hänga på gymmet, surfa osv.

Se det som en tid att göra saker som du tycker om. Man måste inte bara gymma och surfa varje dag. Har du även jobbat i en högre position en längre tid så har du även en hel del sparade pengar (?) vilket gör att du inte behöver stressa ihjäl dig om du eventuellt behöver söka ett nytt jobb. Koppla av lite.
Citera
2017-08-30, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Håller med om att ett halvår är praxis om man varit anställd över 5 år. Du säger att du haft din tjänst i 5 år, men har du varit på företaget längre än så? Har man varit inställd över 10 år så brukar man kunna få till mer än 6 månader, uppåt 12.

Nope, har bara varit här i fem år, anställdes direkt som chef.
Har inte haft andra anställningar inom det här företaget tidigare.
Citera
2017-08-30, 12:54
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockwool
Nope, har bara varit här i fem år, anställdes direkt som chef.
Har inte haft andra anställningar inom det här företaget tidigare.

Då ska du nog inte tjafsa för mycket kring att du får ett erbjudande på 6 månader. Men visst, du kan alltid dra in facket och yrka på att du har varit en oumbärlig tillgång för hela företaget under dessa fem år och därför ska ha några månader till, men ingen är tvungen att ge dig dessa ändå.
Citera
2017-08-30, 13:06
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Är det inte på grund av arbetsbrist de vill säga upp dig? Du skriver själv att 6 månader är standard vid uppsägning på grund av arbetsbrist.

Vad är det jag missar/inte fattar?
Citera
2017-08-30, 13:11
Medlem
musttomtes avatar
Säg att du vill ha ett år och några procent i aktier så betalar du även mindre skatt. Att få sparken idag är vanligt men man kan jobba på många olika sätt.
Citera
2017-08-30, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Då ska du nog inte tjafsa för mycket kring att du får ett erbjudande på 6 månader. Men visst, du kan alltid dra in facket och yrka på att du har varit en oumbärlig tillgång för hela företaget under dessa fem år och därför ska ha några månader till, men ingen är tvungen att ge dig dessa ändå.

Han kan absolut ge 10 månader som motbud till deras 6. Ganska stor chans att de går med på det om han håller sig någorlunda rimlig, eller så kanske de kan mötas på 8 månader. Men man ska alltid försöka bjuda över istället för att bara acceptera, det gäller alla förhandlingar. Han har inget att förlora på att tjafsa.
Citera
2017-08-30, 13:22
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Han kan absolut ge 10 månader som motbud till deras 6. Ganska stor chans att de går med på det om han håller sig någorlunda rimlig, eller så kanske de kan mötas på 8 månader. Men man ska alltid försöka bjuda över istället för att bara acceptera, det gäller alla förhandlingar. Han har inget att förlora på att tjafsa.

Klart han kan försöka bjuda över, men nu är det inte dom som kommit med ett förslag från början utan det är han som ställt frågan. 6 månader för 5 år är nog det han kommer få.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in