2017-08-30, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Jag ser förstår ditt resonemang men vi får helt enkelt anse oss ha olika synpunkter.

Du: hade som företagare gärna gett TS 12 månadslöner för att gå hem.
Jag: hade inte gjort det, 6 hade varit riktigt ordentligt på gränsen bara det.

Hade jag haft företaget hade det inte behövt omorganiseras till att börja med.

Men nu är det ett storbolag med mellanchefer som får i uppdrag att omorganisera och gissningsvis sänka budget till en viss nivå, det är helt enkelt inte deras pengar de använder och mål nr 1 är att uppnå budgetnivån framöver.
Citera
2017-08-30, 13:46
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockwool
TS här,
Tack för ert engagemang!

Nope, det är inte Donken vi pratar om, ej heller något privat företag.
Det är vissa av er skattebetalare som får fläska upp lite deg om/när det blir dags.

Min tidigare tjänst/avdelning rationaliseras inte bort.
I nu pågående omorganisation ställs helt andra utb/kompetenskrav än de som gällde bör de anställde mig. Jag blev i och med det inte ens kallad till intervju när min tjänst annonserades ut.

Och nej, vi pratar inte om någon hög chefstjänst med särskilda villkor, anställningsförmåner mm.

Jag har inte misskött mig, det finns alltså inga som helst 'personliga skäl', resultatet har alltid varit utmärkt i medarbetarundersökningar, framdriften och arbetsglädjen på avdelningen har varit bra under mina fem år som chef - lägg därmed sådana aspekter åt sidan i detta fall.

Det som irriterar mig en aning är att en stor arbetsgivare som denna inte kan prutta fram lite nya arbetsuppgifter åt mig, fr.o.m. Fredag lyfter jag fan i mig bara lön!
Jag kommer bli trött på att hänga på gymmet, surfa osv.

Tjena!

Om arbetsgivaren är riktigt skicklig så har denne rätt enligt LAS att omorganisera bäst fan den vill och sätta en helt ny kravspec på befattningen.

Skälig tid bör man få på sig för att ta den nya befattningen om man bedöms som lämplig att fortsätta som chef.
Är det en rymdteknikers kravspec på den nya befattningen och du bedöms helt omöjlig att lära dig inom skälig tid så faller en annan möjlig lösning ut för arbetsgivaren.

I ditt fall så valde man inte att ge dig detta försök och man kan snudd på och fanimig meddela dig arbetsbrist och du får gå nu på ordinarie avtal, har du 6 månader eller längre efter lång tid så gäller det.

Lite trixande med facket men fullt möjligt att ganska snabbt effektuera.

12 månader är rimligt att få som erbjudande (du slutar som i din gamla befattning och på företaget) om du erbjuds en ny tjänst med lägre lön, ansvar och "status".
De måste/ bör då erbjuda dig en deal om du säger nej till den nya sämre befattningen.

Accepterar du den nya befattningen så har du okejat och kan inte ångra dig och be att få tillbaka erbjudandet om du accepterat den nya "lägre" befattningen.
Gjort är gjort, du tog den nya befattningen.

Om du får en deal så glöm förihelvete inte pensionerna, försäkringarna, arbetsbefrielse ifrån dag 1, osv, osv. Du skall under tiden (dealens tid) sitta i ett helt orubbat bo och ha exakt samma avsättningar som då du var ordinarie på jobbet.

Lycka till!
Senast redigerad av AlwaysAllIn 2017-08-30 kl. 13:50.
Citera
2017-08-30, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn
Tjena!

Om arbetsgivaren är riktigt skicklig så har denne rätt enligt LAS att omorganisera bäst fan den vill och sätta en helt ny kravspec på befattningen.

Skälig tid bör man få på sig för att ta den nya befattningen om man bedöms som lämplig att fortsätta som chef.
Är det en rymdteknikers kravspec på den nya befattningen och du bedöms helt omöjlig att lära dig inom skälig tid så faller en annan möjlig lösning ut för arbetsgivaren.

I ditt fall så valde man inte att ge dig detta försök och man kan snudd på och fanimig meddela dig arbetsbrist och du får gå nu på ordinarie avtal, har du 6 månader eller längre efter lång tid så gäller det.

Lite trixande med facket men fullt möjligt att ganska snabbt effektuera.

12 månader är rimligt att få som erbjudande (du slutar som i din gamla befattning och på företaget) om du erbjuds en ny tjänst med lägre lön, ansvar och "status".
De måste/ bör då erbjuda dig en deal om du säger nej till den nya sämre befattningen.

Accepterar du den nya befattningen så har du okejat och kan inte ångra dig och be att få tillbaka erbjudandet om du accepterat den nya "lägre" befattningen.
Gjort är gjort, du tog den nya befattningen.

Om du får en deal så glöm förihelvete inte pensionerna, försäkringarna, arbetsbefrielse ifrån dag 1, osv, osv. Du skall under tiden (dealens tid) sitta i ett helt orubbat bo och ha exakt samma avsättningar som då du var ordinarie på jobbet.

Lycka till!

Vilken 'kung' du är:-)
Har snackat med en jurist ang mitt case idag och det är nästan ett plagiat kring det du skriver!
Sex månader + en månad för varje anställningsår = säg 12 månader.
"Akta dig för att nappa på nya jobberbjudanden från arbetsgivaren, tänk på pension, skatteeffekter..."
Citera
2017-08-30, 22:36
Medlem
cacas avatar
Sex månader efter var chef i fem år? Hur dåliga är ni egentligen? Hos oss två årslöner ifall man får gå som standard,
Citera
2017-08-30, 22:46
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Sex månader efter var chef i fem år? Hur dåliga är ni egentligen? Hos oss två årslöner ifall man får gå som standard,

Hmmm?
Vi snackat inte VD-avtal här.

LAS medger uppsägning på grund av arbetsbrist om den nya befattningens kravprofil är fucking far beyond innevarande kompetensen som finns hos personalen.
6 månader är ungefär exakt vad du har efter 5 år enligt lag.
Företagen brukar kunna bjuda på 6 månader till för en smärtfri skilsmässa, dvs 6 mån enligt lag och 6 månader som plåster på såren.
Ibland kan man ha en djävla röta om företaget verkligen vill bli av med dig och få 18 månader.

I detta fall med omorganisation och uppkommen arbetsbrist kan företaget köra på 6 månader om de vill vara hard-core.

Hmmm, är ditt företag dumma i huvudet och slänger bort 18 månader helt i onödan när de kan komma undan med 6 månader enligt LAS?

Är du helt säker på det du skriver är gällande på ditt företag vid omorganisation och uppkommen arbetsbrist enligt LAS?

Vill företaget bli av med dig utan giltigt skäl då är det en helt djävla annan visa och månader som gäller.
Då kan man vara extremt mycket hårdare i sin förhandling.
Citera
2017-08-30, 22:53
Medlem
cacas avatar
Citat:
Hmmm?
Vi snackat inte VD-avtal här.

LAS medger uppsägning på grund av arbetsbrist om den nya befattningens kravprofil är fucking far beyond innevarande kompetensen som finns hos personalen.
6 månader är ungefär exakt vad du har efter 5 år enligt lag.
Företagen brukar kunna bjuda på 6 månader till för en smärtfri skilsmässa, dvs 6 mån enligt lag och 6 månader som plåster på såren.
Ibland kan man ha en djävla röta om företaget verkligen vill bli av med dig och få 18 månader.

I detta fall med omorganisation och uppkommen arbetsbrist kan företaget köra på 6 månader om de vill vara hard-core.

Hmmm, är ditt företag dumma i huvudet och slänger bort 18 månader helt i onödan när de kan komma undan med 6 månader enligt LAS?

Är du helt säker på det du skriver är gällande på ditt företag vid omorganisation och uppkommen arbetsbrist enligt LAS?

Vill företaget bli av med dig utan giltigt skäl då är det en helt djävla annan visa och månader som gäller.
Då kan man vara extremt mycket hårdare i sin förhandling.
Sånt reglerar man vanligtvis i de krav man har innan man skriver på för arbetet. En person som blir chef idag, med rätt kompetens, meriter osv har det som krav, detta skriver man in i kontraktet. Friheten för företaget att kunna skicka chefen på dagen oavsett anledning är värt de pengar de kostar.
Las och uppsägningstider används i princip enkom när det handlar om kollektivet.
Citera
2017-08-30, 23:18
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Sånt reglerar man vanligtvis i de krav man har innan man skriver på för arbetet. En person som blir chef idag, med rätt kompetens, meriter osv har det som krav, detta skriver man in i kontraktet. Friheten för företaget att kunna skicka chefen på dagen oavsett anledning är värt de pengar de kostar.
Las och uppsägningstider används i princip enkom när det handlar om kollektivet.

Absolut!
Och hur har du tolkat TS förfrågan?
VD på Volvo eller någon slags mellanchef någonstans?
En mellanchef någonstans får inte 24 månader. Det är i så fall i ett extremt fåtal fall.
Ännu en gång, kan företaget bli av med en person med hjälp av omorganisation och LAS samt en kostnad på 6 månader så varför skulle ditt företag ge 24 månader?

Känns som om ditt företag har hål i huvudet som kastar ut 24 månader på alla chefer bara de kommer in genom ytterdörren.
Stämmer det att alla, små som storchefer har 24 månader?

12 månader brukar kallas för VD-avtal pga osäkerheten i den positionen men du hävdar att alla chefer stora som små har fått dubbelt VD-avtal på ditt arbete och oavsett om man kan bli av med en chef på LAS och 6 månaders kostnad så slänger företaget bort 18 månader helt i onödan.

Hmmmm?
Citera
2017-08-31, 05:36
Medlem
cacas avatar
Citat:
Absolut!
Och hur har du tolkat TS förfrågan?
VD på Volvo eller någon slags mellanchef någonstans?
En mellanchef någonstans får inte 24 månader. Det är i så fall i ett extremt fåtal fall.
Ännu en gång, kan företaget bli av med en person med hjälp av omorganisation och LAS samt en kostnad på 6 månader så varför skulle ditt företag ge 24 månader?

Känns som om ditt företag har hål i huvudet som kastar ut 24 månader på alla chefer bara de kommer in genom ytterdörren.
Stämmer det att alla, små som storchefer har 24 månader?

12 månader brukar kallas för VD-avtal pga osäkerheten i den positionen men du hävdar att alla chefer stora som små har fått dubbelt VD-avtal på ditt arbete och oavsett om man kan bli av med en chef på LAS och 6 månaders kostnad så slänger företaget bort 18 månader helt i onödan.

Hmmmm?
Anledningen enkel, man får inte tag på chefer med rätt kompetens om man inte ger dem ett bra avtal.

Bara när vi vill göra oss av med någon som inte platsar i organisationen så behöver vi betala, normalfallet så slutar de på egen begäran och byter arbetsplats.

Vid en omorganisation så berörs sällan en chef, man har ju anställt dem av den anledningen att de behövs.
För lägre chefer är avtalet oftast 12 månader, arbetsledare och liknande 6 månader.
Citera
2017-08-31, 17:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Jag ser förstår ditt resonemang men vi får helt enkelt anse oss ha olika synpunkter.

Du: hade som företagare gärna gett TS 12 månadslöner för att gå hem.
Jag: hade inte gjort det, 6 hade varit riktigt ordentligt på gränsen bara det.

Ja och facket hade börjat tjafs och i slutändan hade ni hamnat i arbetsdomstolen, där du förlorat. Det finns regler och riktlinjer att förhålla sig till.

Är det statlig eller kommunal inrättning så kan det bli fläskiga utköp, det måste du väl ändå läst om tidigare? 1 år är ingenting i sammanhanget. I detta fall, när man omorganiserar och gör det medvetet så finns det definitivt möjlighet till bra utköp.

Man ska ta alla pengar man kan få, eller hade du själv sagt, nej tack, jag vill inte belasta organisationen så ni får gärna behålla pengarna.
Senast redigerad av kavalen2 2017-08-31 kl. 17:28.
Citera
2017-09-01, 08:24
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Ja och facket hade börjat tjafs och i slutändan hade ni hamnat i arbetsdomstolen, där du förlorat. Det finns regler och riktlinjer att förhålla sig till.

Är det statlig eller kommunal inrättning så kan det bli fläskiga utköp, det måste du väl ändå läst om tidigare? 1 år är ingenting i sammanhanget. I detta fall, när man omorganiserar och gör det medvetet så finns det definitivt möjlighet till bra utköp.

Man ska ta alla pengar man kan få, eller hade du själv sagt, nej tack, jag vill inte belasta organisationen så ni får gärna behålla pengarna.
Kan du vänligen länka till aktuellt lagrum som säger att jag måste köpa ut en anställd och denne då ska ha minst 12 månadslöner?

Vad gäller kommun osv är inte aktuellt i denna fråga så det lämnar jag därhän men jo jag vet att det är mycket vanligt med långa utköp där och det ligger helt i linje med hur usla kommuner i regel är på allt.
Citera
2017-09-01, 08:45
Medlem
OldFashioneds avatar
Jag förstår inte riktigt. Om du blir uppsagd pga arbetsbrist och du inte kan omplaceras på företaget, varför skulle de ge dig mer än 6 månader om du säger upp dig själv? Din förhandlingsposition är värdelös. Du säger att du vill ha 12 månader, de säger nej och säger upp dig. Vad gör du då, hotar med att sluta?
Citera
2017-09-01, 10:20
Medlem
kontakta ledarna, be dom se över kollektivavtalet som din arbetsgivare med största sannolikhet har med något större fackförbund, allt kommer regleras där, får du extra löner är det en bonus. lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in