Citat:
Ursprungligen postat av
pethom
Jag började igår med att uppgradera min dotters Windows 8.1 dator till Windows 10 med hjälp av Microsofts Windows 10 media creation tool. Allt funkade bra till en början med nedladdning och förberedelser och installationen satte igång. När datorn kommit till biten där texten på skärmen säger "Working on updates 75%" startar datorn om och fortsätter sedan med sina uppdateringar. När datorn sedan kommer till "Working on updates 99%" kommer den inte längre.
Hela natten höll den på med att arbeta med uppdateringar 99% och jag sade till min dotter att hon skulle få tillbaka sin dator nästa gång hon var hos mig. När jag kom tillbaka hem efter att ha satt henne på bussen till hennes mamma så var skärmen svart men det hörs att datorn jobbar.
Jag tänkte att det kanske äntligen var dags för en ny omstart, men det visar sig att skärmen helt enkelt inte visar skrivbordet utan är mörkt gråaktig.
Så jag undrar om det är lönt att vänta och se vad som händer eller anse att allting hängt sig och kanske försöka starta om datorn med hjälp av en installations USB. Om jag använder en installations USB för att göra en nyinstallation kommer Microsoft fortfarande acceptera Windows 8.1 datorns produktnyckel?
Om någon har varit med om samma situation och det sedan ordnat sig eller om någon vet hur jag ska lösa detta utan att köpa en ny dator vore jag tacksam för svar.
Jaa du, knivigt läge! Själv skulle jag göra om allt men det har hänt att allt har löst sig av sig självt även efter så här lång tid.
Kör en ominstallation med 8.1 media, nyckeln gäller givetvis fortfarande då en lyckad installation samt 1 månad efter det inte gått.
Gör sedan en installation av W10 så här -
https://www.microsoft.com/en-us/accessibility/windows10upgrade. Gör ett media för "annan" dator så att du får ett fristående Usb installationsmedia. De krånglar inte.