2017-08-30, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
NEJ!!!
Ett medium kan aldrig hjälpa till att hitta någon eller något. De få gånger det har skett så har det berott på slumpen och lite tur...

I ett gammalt svenskt försvinnande så var en så kallad fjärrskådare på plats och pekade ut sju, åtta olika ställen där den försvunnas kropp skulle befinna sig. Givetvis stämde inget...

Dessa charlataner är bara ute efter att tjäna pengar, inget annat. Punkt!

Vad är en charlatan för något?

Det värsta är ju att mediumet sagt att han fortfarande hålls vid liv men är i dåligt skick.
Då blir man ju nästan förbannad på det där mediet, för den säger hur P. mår, men inte var han finns,så då får man redigt
med dåligt samvete för att man inte hinner dit och räddar honom ju...
Citera
2017-08-30, 17:04
Medlem
Snubban007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trivs
Men alla kommentarer på p sida då,,Där han svarat på varenda en..

Läs igen...
Alla kommentarer va från april.. 😉
Senast redigerad av Snubban007 2017-08-30 kl. 17:22. Anledning: Felskrivning
Citera
2017-08-30, 17:04
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva

Det värsta är ju att mediumet sagt att han fortfarande hålls vid liv men är i dåligt skick.
Då blir man ju nästan förbannad på det där mediet, för den säger hur P. mår, men inte var han finns,så då får man redigt

https://sv.wikipedia.org/wiki/Charlatan

http://www.synonymer.se/sv-syn/charlatan
Citera
2017-08-30, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Efter detta har man ju gått ut med att Patrik kunde eventuellt ha fått en psykos utlöst av depressionen.

Då handlar det om en människa som inte är kapabel att ta hand om sig själv som i stort kan likställas med ett barn eller en dement person som virrat bort sig. I dessa fall kan ju chansen att hitta personen i tidigt skede vara skillnaden mellan liv och död. Han skulle kunna ha gått väldigt långt, skadat sig, fastnat eller alternativt gömt sig någonstans.

Demens och psykotiska tillstånd går nära ihop. Det man då undrar är varför polisen inte startat en utredning efter 3 månader om det nu var så att P var i ett sånt tillstånd.

När en dement person försvinner så drar man igång stora sökinsatser snarast men inte i det här ev. psykosfallet. Varför????

Ett exempel: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/dement-kvinna-forsvunnen-polisen-vill-ha-tips

Båda tillstånden är förvirring. Har polisen annan information? Ansågs inte P psykotisk?
Citera
2017-08-30, 19:00
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva

Citat:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Charlatan

http://www.synonymer.se/sv-syn/charlatan

Nu citerar jag både dig, mig själv och mediumet: "att han fortfarande hålls vid liv men är i dåligt skick."

Ovanstående låter som ett typiskt medium-uttalande, kan jag tycka. Ett positivt uttalande och ett negativt sådant.

Pos: Fortfarande hålls vid liv.
Neg: Är i dåligt skick.
Citera
2017-08-30, 22:19
Medlem
Usch , jag fick en konstig känsla just nu !
Har tänkt på det hela tiden .
Patriks ryggsäck låg ju slängd hur som helst , MEN ! hans resväska stod så rakt och fint intill ett elskåp utmed den där industrivägen .

Tänk om det faktiskt har hänt som så ,att Patrik kom gåendes med sina väskor , med musik i öronen ,skulle gå över eller snedda eller något vid vägen ,och faktiskt blev påkörd ,pga att han inte hörde typ lastbilen .
Den som körde lastbilen hoppade ut ,såg att Patrik var avliden ,tog med kroppen i lastbilen , och drog iväg fortare än kvickt .
Sen när någon annan kör förbi där det hände , ligger en resväska mitt på vägen ,den personen går ur och ställer den resolut ordentligt vid sidan utav vägen . För att den såklart inte skall ligga ivägen för bilister .och kör sen vidare .

Men sen är ju frågan ,vem kastade ryggan där den låg .Inte kan väl lastbilschauffören slungat iväg den genom sin bilruta ? Och varför i så fall ?
Mycket underligt . (spekulation)
Senast redigerad av evaveva 2017-08-30 kl. 22:22.
Citera
2017-08-30, 22:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Men vad är ett "vanligt" försvinnande? Det är inte alltför ovanligt att det inte finns några ledtrådar eller spår när en person försvunnit. Och det är inte mycket till ledtrådar eller spår i Patriks försvinnande heller. Och då syftar jag på det lilla man vet, alltså inga spekulationer.

Utsagorna från kranföraren, kvinnan som såg en person efter vägen och de två flickorna kan man inte anse som helt tillförlitliga. Inte för att jag tror att de hittar på eller vill vilseleda, utan det beror på de mycket väl kan ha sett fel.

Visst skulle det kunna finnas information om vad som kan ha hänt, men åter igen, Patrik är vuxen och inte misstänkt för brott.

Ok, det kanske inte riktigt går att definiera ett "vanligt försvinnande". Har länkat tidigare till artiklar med statistik, och vet att försvinnanden ser lite olika ut för olika åldersgrupper och kön.
Finns förstås en hel mängd orsaker till försvinnanden, allt ifrån rymningar, fulla som drunknar, självmord och folk som virrar bort sig i skogen för att ta några exempel.

Länkat denna artikel från Aftonbladet tidigare tror jag:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12149782.ab

Artikel om variationen i försvinnanden mellan åldersgrupperna i Finland:
"Vem som försvinner varierar enligt Göran beroende på vilken åldersgrupp man granskar. Bland tonåringar är det oftast flickor som är försvunna en längre tid. Bland vuxna är det vanligare att män försvinner.

- Bland flickor handlar det ofta om flickor som rymmer hemifrån eller från skolhem. För männen är en av förklaringarna våra vattendrag och drunkningsolyckor. I de fallen är offren oftare män än kvinnor

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/06/08/forsvinnanden-varierar-mellan-aldersgrupperna-forsvunna-tonaringar-oftast-flickor

Det saknas spår i Patriks försvinnande, precis som det gör i många andra fall av försvinnanden. Det är inte det som gör det ovanligt. Kanske är uttrycket "vanligt" försvinnande fel. Vad jag menar är i det här försvinnandet finns några omständigheter som inte är "normala", som kan vara tecken på något annat än frivilligt försvinnande.

I Patriks försvinnande kan man misstänka, att pga att han uttryckt en tid innan tåget anlände till Hallsberg att han var på väg till Mjölby, men går av i Hallsberg och att väskorna hittas övergivna i ödsligt område, att något gått väldigt fel.

Nej, Patrik är inte misstänkt för brott, förmodligen inte utsatt för brott heller. Men han kan ha ofrivilligt råkat illa ut genom att han plötsligt inte kunde hantera situationen, antingen pga av någon slags förvirringstillstånd eller allvarlig depression.

Vittnesmålen ser jag inte heller som säkra "bevis". Vet inte säkert, men var det inte så att man gick ut med signalement på Patrik i tidigt skede? Då blir ju tillförlitligheten av vittnesmål svårare att bedöma. Dels kan vittnena "tycka sig se" det som beskrivits i signalementet, men också blir det tydligare om signalementet är okänt och ett vittne kan beskriva en person som överensstämmer med den försvunna med signifikanta detaljer såsom t ex blommiga skor.
Citera
2017-08-30, 22:49
Medlem
Citat:
Ok, det kanske inte riktigt går att definiera ett "vanligt försvinnande". Har länkat tidigare till artiklar med statistik, och vet att försvinnanden ser lite olika ut för olika åldersgrupper och kön.
Finns förstås en hel mängd orsaker till försvinnanden, allt ifrån rymningar, fulla som drunknar, självmord och folk som virrar bort sig i skogen för att ta några exempel.

Länkat denna artikel från Aftonbladet tidigare tror jag:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12149782.ab

Artikel om variationen i försvinnanden mellan åldersgrupperna i Finland:
"Vem som försvinner varierar enligt Göran beroende på vilken åldersgrupp man granskar. Bland tonåringar är det oftast flickor som är försvunna en längre tid. Bland vuxna är det vanligare att män försvinner.

- Bland flickor handlar det ofta om flickor som rymmer hemifrån eller från skolhem. För männen är en av förklaringarna våra vattendrag och drunkningsolyckor. I de fallen är offren oftare män än kvinnor

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/06/08/forsvinnanden-varierar-mellan-aldersgrupperna-forsvunna-tonaringar-oftast-flickor

Det saknas spår i Patriks försvinnande, precis som det gör i många andra fall av försvinnanden. Det är inte det som gör det ovanligt. Kanske är uttrycket "vanligt" försvinnande fel. Vad jag menar är i det här försvinnandet finns några omständigheter som inte är "normala", som kan vara tecken på något annat än frivilligt försvinnande.

I Patriks försvinnande kan man misstänka, att pga att han uttryckt en tid innan tåget anlände till Hallsberg att han var på väg till Mjölby, men går av i Hallsberg och att väskorna hittas övergivna i ödsligt område, att något gått väldigt fel.

Nej, Patrik är inte misstänkt för brott, förmodligen inte utsatt för brott heller. Men han kan ha ofrivilligt råkat illa ut genom att han plötsligt inte kunde hantera situationen, antingen pga av någon slags förvirringstillstånd eller allvarlig depression.

Vittnesmålen ser jag inte heller som säkra "bevis". Vet inte säkert, men var det inte så att man gick ut med signalement på Patrik i tidigt skede? Då blir ju tillförlitligheten av vittnesmål svårare att bedöma. Dels kan vittnena "tycka sig se" det som beskrivits i signalementet, men också blir det tydligare om signalementet är okänt och ett vittne kan beskriva en person som överensstämmer med den försvunna med signifikanta detaljer såsom t ex blommiga skor.

Ja,jag tror att på grund av att mobilen saknade laddning =obrukbar, så blev hans insikt att han gått av på fel station mycket jobbigare än om han kunnat ringa någon god vän som stöd i den för honom svåra situationen.
Det räckte ju med att vara deppad,att då hamna i situation att tänka ut hur pengarna ska rãcka till en ny biljett och var i hela fridens dar det där förbenta tåget egentligen gick,allt det blev för mycket för honom...

Att inte ens kunna ringa till sin mamma som han lovat,för att tala om att han var på nästa tåg,att då inte kunna ringa och tala om att:-Morsan,nu e jag strandsatt,jag kom inte längre än där jag var sist vi pratade,för jag tog fel,jag är endast framme i Hallsberg och nu finns det inget tåg för tillfället att ta,vad göra?morsan,ge mig ett råd!
Det klart att om han snackat med sin mamma nästan hela vãgen hem på tåget för att han varit ledsen och nedstämd,så är det ju självklart att just då,i det ögonblick han nu var,att det var seriöst viktigt att mobilen funkade,vilken den inte gjorde....

Kanske han faktiskt var på väg för att inhandla en laddare för att få igång sin mobil, PRIO ett för honom just då.......

Att morsan är viktig när man är ledsen,trodde jag alla förstod.....
Senast redigerad av evaveva 2017-08-30 kl. 23:04.
Citera
2017-08-30, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubban007
Läs igen...
Alla kommentarer va från april.. 😉
Såg det sen,,men kunde ej radera,,sorry
Citera
2017-08-30, 23:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohprost
Demens och psykotiska tillstånd går nära ihop. Det man då undrar är varför polisen inte startat en utredning efter 3 månader om det nu var så att P var i ett sånt tillstånd.

När en dement person försvinner så drar man igång stora sökinsatser snarast men inte i det här ev. psykosfallet. Varför????

Ett exempel: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/dement-kvinna-forsvunnen-polisen-vill-ha-tips

Båda tillstånden är förvirring. Har polisen annan information? Ansågs inte P psykotisk?

Men gjordes det inte ganska stora insatser från polisens sida?

Minns inte längre under hur lång tid polisen sökte, men efter först efter 2 dagar började man söka. Tror även helikopter och värmekamera användes då. Hundar sattes in efter 1 vecka. Missisng People har varit inkopplade sedan början. Rätta mig om jag har fel.

Kvinnan på tåget borde ju i tidigt skede berättat för mamman att Patrik gått av i Hallsberg. Dock inget vi läst om i pressen. Men mamman hade ju kvinnans telefonnummer och borde så småningom hört med henne om hon sett eller hört något kan man tycka.

Kan vara att man från början inte visste att Patrik gått av i Hallsberg förrän väskorna hittats, filmen från stationen granskats och föräldrarna hörts.
Citera
2017-08-31, 11:01
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Men gjordes det inte ganska stora insatser från polisens sida?

Minns inte längre under hur lång tid polisen sökte, men efter först efter 2 dagar började man söka. Tror även helikopter och värmekamera användes då. Hundar sattes in efter 1 vecka. Missisng People har varit inkopplade sedan början. Rätta mig om jag har fel.

Kvinnan på tåget borde ju i tidigt skede berättat för mamman att Patrik gått av i Hallsberg. Dock inget vi läst om i pressen. Men mamman hade ju kvinnans telefonnummer och borde så småningom hört med henne om hon sett eller hört något kan man tycka.

Kan vara att man från början inte visste att Patrik gått av i Hallsberg förrän väskorna hittats, filmen från stationen granskats och föräldrarna hörts.

Tycker dom va ganska snabba att söka

Citat:
Väskorna hittades vid 19-tiden på måndagskvällen på fältet öster om Dollar Store i norra Hallsberg. Då var Patrik ännu inte anmäld försvunnen.

Citat:
Först natten mellan måndag och tisdag anmälde Patriks föräldrar honom försvunnen

Citat:
Under onsdagen gjorde Missing People sin första sökinsats i området och har sedan fortsatt under hela helgen.

Citat:
Polisen har dels sökt av området med helikopter och i helgen sattes eftersök med hund in.

Citat:
Vid 19-tiden på måndagskvällen hittades två väskor på ett fält norr om Hallsberg. Det har senare visat sig att väskan innehöll föremål som tillhör Patrik, varför man utgår från att det är hans väskor. Vid den tidpunkten var dock inte Patrik anmäld försvunnen.

Citat:
Under onsdagen gjorde Missing People sin första sökinsats och de har gjort flera insatser sedan dess. Polisen har sökt av områden norr om Hallsberg med helikopter och med hundpatrull.

Källa http://www.dalademokraten.se/orebro-lan/hallsberg/forsvunne-patrik-polisen-invantar-overvakningsfilm-fran-stationen-1
Citera
2017-08-31, 11:09
Medlem
det är ju lit svårt att tro att han helt plötsligt kom på i sin deppighet , att : - Javisst jag liftar ner till Malmö med en lastbil ,men visst det skulle ju kunna vara så ,men då borde han ju ha varit hemma för länge sen ...hmm...

Vet att när jag hade köpt en liten kattunge som frös när jag skulle hem en vinterdag så försökte jag lifta typ 700 m så att jag och kattungen kom hem ,en tysktalande (kunde även lite engelska som tur var ) lastbilschaufför ,tog upp mig (den gatan som jag stod på var den jag skulle gå av på ,bara lite längre bort ...)

och körde mig framåt på gatan (jag förklarade att jag skulle av på samma väg ,bara lite längre fram ,helt plötsligt körde han vidare och upp mot ett industriområde och körde in på en liten grusinfart ,och började tafsa på mig .
Jag blev ju ledsen och slet mig ur hans grepp ,tog min kattunge och hoppade ur lastbilen .

Som tur var kände jag till en liten stig med en backe ner som jag och mina kompisar brukade cykla som genväg till stan när jag var ung (råkade ha bott just i de trakterna när jag var liten ,otur för honom ...) .

En lastbil hinner inte backa ut och vända och ta sig efter en person som sprungit en genväg ner mot industriområdet ,och jag har väl aldrig sprungit så fort ,smakade blod i munnen så rädd var jag ,men jag sprang ifrån honom eftersom jag hittade där som handen i en handske.Tur för mig....

Såg inte till honom efter det ,så jag klarade mig ,men ! Det är det jag tänker på ,hur mycket kan man lita på Lastbilschaufförer ?

Var det inte en som hette And*r* Ek*und bl .a ?

Min erfarenhet utav lastbilschaufförer är väl inte den bästa ,hmm....så om Patrik åkte med en sån ,så ja då vette tusan ....

EDIT : Tänkte ni på att en ung kvinna hade sett en mycket lik kille som Patrik sittandes på en station i Danmark ,utan någon packning och trött o sliten med de kläder som beskrevs ...!!! Verkar inte som någon ,varken vi eller polisen tog någon som helst notis om den observationen ?

Tänk om den lastbilschaufför som han åkte med sa att du får vackert sitta kvar tills jag är över Öresundsbron ,punkt slut ! Eller om chauffören väckte honom då de kommit över bron .

Men visst hade väl Patrik kunnat lifta tillbaka då ? (allt detta omkring Patrik är spekulationer ,om Hur det skulle kunnat ha hänt ) .
Senast redigerad av evaveva 2017-08-31 kl. 11:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in