Citat:
Ursprungligen postat av
Pajosv
Men vad är ett "vanligt" försvinnande? Det är inte alltför ovanligt att det inte finns några ledtrådar eller spår när en person försvunnit. Och det är inte mycket till ledtrådar eller spår i Patriks försvinnande heller. Och då syftar jag på det lilla man vet, alltså inga spekulationer.
Utsagorna från kranföraren, kvinnan som såg en person efter vägen och de två flickorna kan man inte anse som helt tillförlitliga. Inte för att jag tror att de hittar på eller vill vilseleda, utan det beror på de mycket väl kan ha sett fel.
Visst skulle det kunna finnas information om vad som kan ha hänt, men åter igen, Patrik är vuxen och inte misstänkt för brott.
Ok, det kanske inte riktigt går att definiera ett "vanligt försvinnande". Har länkat tidigare till artiklar med statistik, och vet att försvinnanden ser lite olika ut för olika åldersgrupper och kön.
Finns förstås en hel mängd orsaker till försvinnanden, allt ifrån rymningar, fulla som drunknar, självmord och folk som virrar bort sig i skogen för att ta några exempel.
Länkat denna artikel från Aftonbladet tidigare tror jag:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12149782.ab
Artikel om variationen i försvinnanden mellan åldersgrupperna i Finland:
"Vem som försvinner varierar enligt Göran beroende på vilken åldersgrupp man granskar. Bland tonåringar är det oftast flickor som är försvunna en längre tid. Bland vuxna är det vanligare att män försvinner.
- Bland flickor handlar det ofta om flickor som rymmer hemifrån eller från skolhem. För männen är en av förklaringarna våra vattendrag och drunkningsolyckor. I de fallen är offren oftare män än kvinnor
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/06/08/forsvinnanden-varierar-mellan-aldersgrupperna-forsvunna-tonaringar-oftast-flickor
Det saknas spår i Patriks försvinnande, precis som det gör i många andra fall av försvinnanden. Det är inte det som gör det ovanligt. Kanske är uttrycket "vanligt" försvinnande fel. Vad jag menar är i det här försvinnandet finns några omständigheter som inte är "normala", som
kan vara tecken på något annat än frivilligt försvinnande.
I Patriks försvinnande kan man misstänka, att pga att han uttryckt en tid innan tåget anlände till Hallsberg att han var på väg till Mjölby, men går av i Hallsberg och att väskorna hittas övergivna i ödsligt område, att något gått väldigt fel.
Nej, Patrik är inte misstänkt för brott, förmodligen inte utsatt för brott heller. Men han kan ha ofrivilligt råkat illa ut genom att han plötsligt inte kunde hantera situationen, antingen pga av någon slags förvirringstillstånd eller allvarlig depression.
Vittnesmålen ser jag inte heller som säkra "bevis". Vet inte säkert, men var det inte så att man gick ut med signalement på Patrik i tidigt skede? Då blir ju tillförlitligheten av vittnesmål svårare att bedöma. Dels kan vittnena "tycka sig se" det som beskrivits i signalementet, men också blir det tydligare om signalementet är okänt och ett vittne kan beskriva en person som överensstämmer med den försvunna med signifikanta detaljer såsom t ex blommiga skor.