Citat:
Ursprungligen postat av
demotrams
Och du besvarar det med samma misstag som du alltid gör. Nu har du påpekat att jag har gjort magiska påståenden. Vad är ditt svar till det? Hur kan du diskutera konstruktivt så att jag förstår hur mycket du kan om ämnet vi diskuterar och vad du kan bidra med.
Inget misstag är begått från min sida.
Vad är mitt svar till mitt påpekande att du gjort magiska påståenden? Varför ska jag svara mig själv?
Citat:
Du måste förstå att det du har gjort är påpeka vad jag skriver och du säger att jag gör felaktiga påståenden. Men du tillför ingen ny information om varför jag har fel och var det brister i mina resonemang.
Jag har påpekat exakt vad som är fel.
Citat:
Du skriver bara att ''det behöver inte vara så som du skriver'' okej hur kan det vara då? Självklart inte är det mitt problem att lösa.
Du är ju ute och lallar bortom trådämnet. Du ska bevisa Gud.
Citat:
Du liksom jag självmant har deltagit i denna diskussion. En diskussion som behandlar ett problem eller en frågeställning: hur man bevisar Guds existens? Alltså är problemet inte någon enskilds för att lösa. Jag resonerar kring varför Guds existens är nödvändigt.
Nej, som jag påpekat så diskuterar du bortom det ämnet.
Citat:
Du svarar med att nej det är inte så. Du svarar inte varför det inte är så. Som sagt problemet är varken mitt eller ditt eller någon annans att lösa. Om jag försöker lösa problemet så är det meningen att du eller någon annan hittar fel i mina lösningar och talar om varför dessa är fel men det gör du inte.
Du har inte sysslat med bevisföring för existensen av en eller flera gudar. Det är vad du inte gjort. Återgå gärna till det.
Citat:
Självklart behöver du bemöta mitt resonemang. När jag skriver att allt som existerar måste ha en skapare och endast en allsmäktighet och evighet kan bryta denna princip måste du tala om varför det inte är så om du inte tycker att resonemanget är felaktigt.
Varför måste allt som existerar ha en skapare? Och varför måste det vara Gud? Det har du inte gått in på. Bara påstått det.
När du bevisat Gud kan vi diskutera hans egenskaper. Innan det är det inte relevant.
Citat:
Fast deduktivt måste det vara på det viset även om du eller någon annan tycker att det är obehagligt eller är missnöjd med vart pilen pekar.
Struntprat. Det måste det inte alls.
Citat:
Vi vet att allt på jorden har en orsak, dvs en skapare.
En orsak är inte nödvändigtvis en skapare. Det är inte synonymt.
Citat:
Det är ett axiom att ett tillstånd inte ändrar sig om inte en kraft påverkar det. Detta är matematiskt och logiskt och går inte att motargumentera. Det finns inte en händelse, process, fenomen på jorden som kommer till existens utan orsak, dvs en kraft som påverkar det. Vi människor är på en klassisk nivå intellektuellt och förstår att även om vi stillasittande inte ser en orsaken till ett fenomen, händelse eller process måste en kraft finnas som lett till händelsen processen osv. Detta är axiom. Deduktivt gäller samma principer i universum som på jorden.
Kausalitet. Got it.
Citat:
Antingen måste vi acceptera att det finns en oändligt antal händelser tillbaka i tiden, som inte går matematiskt ock logiskt eller också måste vi acceptera en allsmäktig och evig skapare som är det enda alternativet. Endast en allsmäktighet och evighet kan bryta denna princip. Låt tiden vridas tillbaka, dvs universum gå tillbaka i tiden och vi går tillbaka 13-20 miljarder bakåt i tiden. Vi har en punkt som håller på att utvidgas var kom denna punkt ifrån? Vi försöker besvara det med multiuniversum men även då måste vi fråga oss ett oändligt antal universum eller en evig skapare. Det är väldigt enkelt att förstå detta. Att det är obehagligt och tråkigt för några är irrelevant i sammanhanget.
Så du föreslår allsmäktighet och evighet som lösning på en oändlig rekursion. Demonstrera att de två egenskaperna finns i verkligheten.
Citat:
Om du har förstått paradoxen och vet vad det innebär skulle jag jätte gärna vilja att du bemötte det. det räcker inte med att du tycker att det inte är irrelevant och att du tycker att det inte finns stöd för det. Du behöver också berätta hur vi kan kringgå principerna allsmäktighet och evighet.
Principerna är hittepå. Du kan ju inte bara föreslå en lösning med något du hittat på för att lösa ett problem du inte förstår. Väntar på att du demonstrerar allsmäktighet och evighet som något som faktiskt existerar.
Citat:
Absolut inte. Då är du inte uppmärksam i det jag skriver. Jag skrev att allting måste ha en skapare därför måste universum också ha en skapare. Är diskuterar jag inte huruvida Gud är blå eller grön, utan jag diskuterar varför Guds existens är nödvändigt. Du svarade att i så fall måste även Gud ha en skapare. Och det var då som jag förklarade för dig varför vi inte kan tänka så. Först nu diskuterade jag Guds egenskaper.
Nej, du har enbart diskuterat allsmäktighet och evighet och andra egenskaper du hittat på för att lösa problemet som skapats av att du själv hittat på att allt måste ha en skapare.