2017-08-28, 20:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Nej, jag har inte sagt att allt måste ha en skapare. Jag har sagt att vi måste acceptera att det finns en skapare som är evig, alltid existerande och allsmäktig.

Citat:
Detta för att inte ställa inför problemet som du själv nämner, ett oändligt antal händelser.

Så du menar att falska dikotomier är "saken".

Citat:
Vilka är enligt matematiken och logiken omöjligt.

Nix, varken matematik eller logik förespråker falska dikotomier.

Citat:
Endast en evig, singular, allsmäktig entitet är ett svar som inte leder till några vidare problem eller paradox. Alla andra svar på frågan leder till problem.

Japp, i din pseudo-logik.

Citat:
Det väsentliga här vore om du kunde diskutera sakfrågan.

Sakfrågan är tills vidare din pseudo-logik.

Citat:
Tex kanske ge ett alternativ, dvs en annan förklaring till frågan.

Fortfarande en falsk dikotomi.
Citera
2017-08-28, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Att det i framtiden kanske dyker upp nya belägg/bevis. Därför är det mest ärliga att säga "jag vet inte" på vissa frågor.

Dyka upp belägg och bevis på vad?
Citera
2017-08-28, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Om gud inte ville att att Eva skulle plocka äpplet, varför plockade han inte äpplet själv ?

Om gud inte ens kan plocka ett äpple i himmelriket, hur troligt är det att han har makt över Eva på jorden ?

Hur troligt är det att han kan styra på jorden när han inte ens kan styra i himlen ?

Hur troligt är det att inte himmelriket är ett förbannat helvete nuförtiden då gud tydligen saknar makt att ens plocka ett äpple där ?

Jag har ingen aning om hur gammal du är. Jag försöker skriva så du förstår men blir svårt. Ska försöka på ett enklare sätt.

Du skriver att Eva och Adam har mer makt än Gud eftersom Gud inte hindrade eva och Satan från att äta från fruktträdet. Menar du också implicit med detta att Gud existerar och att urkunden som beskriver Eva och fruktträdet är sant?

Det är mycket troligt att en allsmäktig Gud väljer att skapa intelligent liv med fri vilja och testa sin skapelse genom att låta skapelsen handla enligt sin fria vilja. Det inskränker inte på Guds allsmäktighet. Förstår du inte det här resonemanget så kan jag inte förklara på ett enklare sätt.

Var står det att Gud saknar makt att ta ner ett äppelträd? Var får du den infon från?
Var står det att Gud inte kan styra i himlen?
Citera
2017-08-28, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Gissningar typ "gud gjorde det", är inte heller konstruktivt.
Med "ännu" så menar jag att vi i framtiden kanske får reda på hur allt skapades.

Självklart inte gissningar. Att Gissa innebär att på måfå säga nåt. Det jag har gjort är A därför B. Alltså har jag resonerat och inte gissat. Jag har resonerat att A är nödvändigt för att B.... Tex frågan om allsmäktighet. Jag har inte bara sagt att det kan finnas en allsmäktighet. Hade jag gjort det hade det varit en gissning. Jag har sagt att det existerar en allsmäktighet därför att en allsmäktighet inte kan delas mellan flera entiteter. Om A är allsmäktig och B är allsmäktig innebär det att både A och B är allsmäktiga MEN allsmäktighet innebär ju att ha makt över allt, med andra ord innebär det att As allsmäktighet innebär att A måste ha makt även över B eftersom A är allsmäktig. Men isåfall har A brutit Bs allsmäktighet. Alltså A därför B. Jag har med andra ord resonerat och inte gissat.
Citera
2017-08-28, 21:57
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Jag har ingen aning om hur gammal du är. Jag försöker skriva så du förstår men blir svårt. Ska försöka på ett enklare sätt.

Du skriver att Eva och Adam har mer makt än Gud eftersom Gud inte hindrade eva och Satan från att äta från fruktträdet. Menar du också implicit med detta att Gud existerar och att urkunden som beskriver Eva och fruktträdet är sant?

Det är mycket troligt att en allsmäktig Gud väljer att skapa intelligent liv med fri vilja och testa sin skapelse genom att låta skapelsen handla enligt sin fria vilja. Det inskränker inte på Guds allsmäktighet. Förstår du inte det här resonemanget så kan jag inte förklara på ett enklare sätt.

Var står det att Gud saknar makt att ta ner ett äppelträd? Var får du den infon från?
Var står det att Gud inte kan styra i himlen?

Nej jag är inte så väldigt intresserad av frågan om din gud existerar men det verkar som han är död .

Det verkar som att enligt sagan så saknar gud makt över Eva och guden Satan och då bör dessa vara mäktigare gudar på jorden än gud som är i himmelen.

Du hör själv hur det låter, gud som är i himmelen, platsen där man hamnar när man är död. Jag tolkar det som att han oavsett om han är död eller inte i vart fall inte finns här med oss, vilket Eva och Satan gör enligt sagan.
Citera
2017-08-28, 23:03
Medlem
Citat:
Dyka upp belägg och bevis på vad?
Gud.
Citera
2017-08-29, 05:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Självklart inte gissningar. Att Gissa innebär att på måfå säga nåt. Det jag har gjort är A därför B. Alltså har jag resonerat och inte gissat.

Citat:
Jag har resonerat att A är nödvändigt för att B....

Med hjälp av pseudo-logik.

Citat:
Tex frågan om allsmäktighet. Jag har inte bara sagt att det kan finnas en allsmäktighet. Hade jag gjort det hade det varit en gissning. Jag har sagt att det existerar en allsmäktighet därför att en allsmäktighet inte kan delas mellan flera entiteter. Om A är allsmäktig och B är allsmäktig innebär det att både A och B är allsmäktiga MEN allsmäktighet innebär ju att ha makt över allt, med andra ord innebär det att As allsmäktighet innebär att A måste ha makt även över B eftersom A är allsmäktig. Men isåfall har A brutit Bs allsmäktighet. Alltså A därför B.

Citat:
Jag har med andra ord resonerat och inte gissat.

Visst har du gissat ... genom att smyga in pseudologik.
Citera
2017-08-29, 07:00
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Självklart inte gissningar. Att Gissa innebär att på måfå säga nåt. Det jag har gjort är A därför B. Alltså har jag resonerat och inte gissat. Jag har resonerat att A är nödvändigt för att B.... Tex frågan om allsmäktighet. Jag har inte bara sagt att det kan finnas en allsmäktighet. Hade jag gjort det hade det varit en gissning. Jag har sagt att det existerar en allsmäktighet därför att en allsmäktighet inte kan delas mellan flera entiteter. Om A är allsmäktig och B är allsmäktig innebär det att både A och B är allsmäktiga MEN allsmäktighet innebär ju att ha makt över allt, med andra ord innebär det att As allsmäktighet innebär att A måste ha makt även över B eftersom A är allsmäktig. Men isåfall har A brutit Bs allsmäktighet. Alltså A därför B. Jag har med andra ord resonerat och inte gissat.
Att ordet "allamäktighet" finns är inte ett bevis på att det det finns någon som är allsmäktig. Hela ditt resonemang bygger på att du tror att det måste finnas en allsmäktighet, annars skulle universum inte kunna existera. Jag har resonerat mig fram till att universum kan finnas utan att det finns någon allsmäktig entitet.
Citera
2017-08-29, 07:08
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Svaret vet inte leder inte till nåt konstruktivt. Frågan måste diskuteras. Du skriver ännu. Vad menar du med det?
Du "glömde" den viktigs delen av mitt inlägg: Hur kommer det sig att denna eviga singular allsmäktiga entitet existerar?
Citera
2017-08-29, 08:47
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Jo, du gissar. Inte alla gissningar är på måfå.
Du har sagt (gissar) att det existerar en allsmäktighet. Att du resonerar om din gissning gör det inte till någon mindre gissning. Mycket resonemang handlar om gissningar. Man kan gissa på något och sedan resonera om huruvida det stämmer eller inte.

Om du vill skulle du kunna gå så långt som att kalla resultatet för en kvalificerad gissning, men ändå en gissning. Själv ser jag däremot inte några belägg för att uppgradera allsmäktighetsgissningen till en "kvalificerad gissning". Jag ser det som en grov gissning att det existerar en allsmäktighet eftersom det inte finns något i verkligheten som tyder på det.

Då är det bara en grov gissning.
Citera
2017-08-29, 11:27
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Nej, jag har inte sagt att allt måste ha en skapare.
Det är ju precis det du säger. Vad jag säger är att anledningen att många ateister säger att en skapare måste ha en skapare är som svar på påståendet att "se på allt som finns, det måste finnas en skapare". En ateist tror i regel inte på en skapare. Det är teisten som tror på det.

Citat:
Jag har sagt att vi måste acceptera att det finns en skapare som är evig, alltid existerande och allsmäktig.
Och dessa egenskaper krävs för att lösa problemet som uppstår när någon påstår att det måste finnas en allsmäktig skapare som skapat allting. Det är din egentillverkade paradox du måste lösa genom att klistra på egenskaper på en skapare du själv tryckt dit. Grattis.
Citat:
Detta för att inte ställa inför problemet som du själv nämner, ett oändligt antal händelser. Vilka är enligt matematiken och logiken omöjligt.
Som sagt en paradox som bara uppstår för att du försöker påtvinga ett svar som det inte finns evidens för.

Citat:
Endast en evig, singular, allsmäktig entitet är ett svar som inte leder till några vidare problem eller paradox. Alla andra svar på frågan leder till problem.
Även kallad att lösa ett tankeproblem med magi. Om inget annat passar, MAGI! Tadaaa.

Citat:
Det är helt ovidkommande och ointressant vad du tycker är min regel. Det väsentliga här vore om du kunde diskutera sakfrågan. Tex kanske ge ett alternativ, dvs en annan förklaring till frågan.
Sakfrågan är vad tråden heter. Kanske dags för dig att ta en ny titt på trådnamnet?
Citera
2017-08-29, 13:56
Medlem
Citat:
Sepiritz|61637498]Det är ju precis det du säger. Vad jag säger är att anledningen att många ateister säger att en skapare måste ha en skapare är som svar på påståendet att "se på allt som finns, det måste finnas en skapare". En ateist tror i regel inte på en skapare. Det är teisten som tror på det.
Precis. Det har jag också sagt. En skapare måste ha en skapare och endast en allsmäktighet och en evighet bryter denna princip.

Citat:
Och dessa egenskaper krävs för att lösa problemet som uppstår när någon påstår att det måste finnas en allsmäktig skapare som skapat allting. Det är din egentillverkade paradox du måste lösa genom att klistra på egenskaper på en skapare du själv tryckt dit. Grattis.
Som sagt en paradox som bara uppstår för att du försöker påtvinga ett svar som det inte finns evidens för.

Jag som person är helt ovidkommande i diskussionen. Detta är väldigt väsentligt för dig att förstå. Jag resonerar varför det är nödvändigt att det måste finnas en allsmäktig och evig skapare. Du måste bemöta varför det inte är nödvändigt om du vill ha en givande diskussion och faktiskt diskutera sakfrågan. Det du gör är att påpeka vad jag skrivit och att det är mina ord och påhitt men du bemöter inte själva resonemanget. En subtil men avgörande skillnad. Så varför är det onödigt med en allsmäktig och evig skapare? Jag säger att det är nödvändigt för att bryta principen att varje skapare måste ha en skapare som ju är fallet annars. Hur bemöter du detta resonemang?

Citat:
Även kallad att lösa ett tankeproblem med magi. Om inget annat passar, MAGI! Tadaaa.

Helt irrelevant! Du diskuterar ju inte. Du larvar dig.

Citat:
Sakfrågan är vad tråden heter. Kanske dags för dig att ta en ny titt på trådnamnet?

Tråden handlar om att bevisa Guds existens. Jag resonerar för varför Gud är nödvändig. Jag diskuterar sakfrågan. Det du gör är att larva dig och påpeka vad jag skriver men inte bemöta det jag skriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in