Citat:
Ursprungligen postat av
demotrams
Nej, jag har inte sagt att allt måste ha en skapare.
Det är ju precis det du säger. Vad jag säger är att anledningen att många ateister säger att en skapare måste ha en skapare är som svar på påståendet att "se på allt som finns, det måste finnas en skapare". En ateist tror i regel inte på en skapare. Det är teisten som tror på det.
Citat:
Jag har sagt att vi måste acceptera att det finns en skapare som är evig, alltid existerande och allsmäktig.
Och dessa egenskaper krävs för att lösa problemet som uppstår när någon påstår att det måste finnas en allsmäktig skapare som skapat allting. Det är din egentillverkade paradox du måste lösa genom att klistra på egenskaper på en skapare du själv tryckt dit. Grattis.
Citat:
Detta för att inte ställa inför problemet som du själv nämner, ett oändligt antal händelser. Vilka är enligt matematiken och logiken omöjligt.
Som sagt en paradox som bara uppstår för att du försöker påtvinga ett svar som det inte finns evidens för.
Citat:
Endast en evig, singular, allsmäktig entitet är ett svar som inte leder till några vidare problem eller paradox. Alla andra svar på frågan leder till problem.
Även kallad att lösa ett tankeproblem med magi. Om inget annat passar, MAGI! Tadaaa.
Citat:
Det är helt ovidkommande och ointressant vad du tycker är min regel. Det väsentliga här vore om du kunde diskutera sakfrågan. Tex kanske ge ett alternativ, dvs en annan förklaring till frågan.
Sakfrågan är vad tråden heter. Kanske dags för dig att ta en ny titt på trådnamnet?