2017-08-29, 13:46
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Det säger väl kanske att det var runt denna tid som bubblan började bli uppenbar för personer med lite bakom pannbenet.
Alltså, före finanskrisen hanterade inte vår regering Sveriges ekonomi som emo-fjortisar hanterar knark. Det var dessutom ett missbruk som eskalerade, och peakade väl någonstans kring just 2010-2011 (riksbankens till synes vansinniga styrning idag är snarare en konsekvens för att försöka parera detta).

Med andra ord, ja, det är fullt logiskt att det blir en våldsam diskussion om bostadsbubbla just år 2010. Där det visserligen varierar om folk anser att den redan gått åt helvete, eller som tex jag: att styrningen på den tiden mer eller mindre garanterar en våldsam bubbla med ett våldsamt slut. Men där det hursomhelst blir en diskussion kring i grunden helt korrekta observationer. Jag har för mig att jag fann diskussionen tillräckligt intressant för att delta i kring 2013 eller något.

Här kommer du dock stångas mot dumhuvuden som inte förstår skillnaden. Deras (utmärkande) korkade bekantskapskrets trodde nämligen att vi hade en bostadsbubbla 2000, och de har ingen aning om hur korkade människor de fostrats av. Så de blandar ihop diskussionerna. "Ni sa att det var en bostadsbubbla då också, sådeså!", skriker de i falsett.
Senast redigerad av Trillske 2017-08-29 kl. 13:50.
2017-08-29, 13:50
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
De har kostat mer och mer, menar du. Värdet av att ha någonstans att bo är väl mer eller mindre konstant.
Nä, kostnaden har inte gått upp. Vi räknade på det tidigare i tråden och kunde konstatera att kostnad snarare hade sjunkit något om man utgår från 100% belåning och inflations justerat. Det är bara bostäders värde som stigit.
2017-08-29, 14:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Nä, kostnaden har inte gått upp. Vi räknade på det tidigare i tråden och kunde konstatera att kostnad snarare hade sjunkit något om man utgår från 100% belåning och inflations justerat. Det är bara bostäders värde som stigit.

Jag uttrycker mig slarvigt. "Kostnad" i betydelsen vad något kostar att köpa. Priset alltså.

En etta på kungsholmen som kostade 1 miljon 2005 kanske nu kostar 2,5 miljoner.

Låt säga att standarden är exakt samma. Hur har värdet ökat då? Man har precis samma nytta av lägenheten som förr, dvs man kan sova, äta, duscha och gosa med katten lika mycket 2017 som 2005.

Priset har gått upp, värdet är detsamma. Du får betala mer för samma vara, det brukar vi vanliga människor kalla "bli dyrare".
2017-08-29, 14:28
Bannlyst
Citat:

Prislappen har stigit. Värdet har snarare gått ned, i alla fall för mig som ser hur Sverige har förfulats allt sedan 1980-talet och påståendet om ökande välstånd sedan dess kan avfärdas som ett dåligt skämt. Sverige har aldrig återhämtat sig från krisen 1992 och invandringen har gjort landet dödsdömt. "Vad kul".

Sveriges befolkning är fulare, har ökat i omfattning och ursprungsbefolkningen är ideologiskt splittrad mycket värre än vad gamla trätorna S/C/M stod för på den gamla goda tiden, den mellan 1931-1991. Småstäderna har utarmats och det har dykt upp antingen fula köplador utanför eller vissa städer med befolkningar på 8000 pers har klämt in en rulltrappa i en "galleria" som alltid kämpar med lönsamheten. Trevliga svenska kiosker har slagit igen.

Ja hushållens utgifter kan ha sänkts, kanske, fast vad beror det på? Ökad import och minskad efterfrågan i Sverige samt minskad efterfrågan i sin helhet pga misskött ekonomi i hela väst.
Senast redigerad av Mertillen 2017-08-29 kl. 14:33.
2017-08-29, 14:39
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Du är allt ute och cyklar. Botkyrka är stort. Det finns både bra och dåliga områden där. Det finns bland annat stora villaområden i krokarna. Du kanske inte vill bo i betong klossarna vid sjukhuset med denna lägenhet ligger i en bättre del. Resväg till TC 40 min.

Samma sak gäller nacka och Ektorp är helt ok. Nästan lite sömnigt. Buss från Ektorp till slussen tar 15-20 min. Du tar dig lätt in till TC på under en timme. Eventuellt tar det något längre tid, ca 40 min med byten nu när de bygger om slussen men annars bör det gå på 30.

Artikeln är för övrigt 2 år gammal. Flugan med bilbränder har gått över.

Det är väl snarare du som är ute och cyklar.

Enligt min karttjänst, Google/SL, tar det 1h15m att ta sig från den specifika lägenheten i kriminella Botkyrka till Odenplan där jag arbetar. Väldigt få arbetsplatser ligger i TC. Och detta är då om allt flyter på perfekt enligt plan och man hinner med byten som ska göras.

Och även om bilbränder har blivit mindre vanliga det senaste året så talar väl ändå 3 brända bilar om dagen 2015 rimligen för att området är ganska dåligt och farligt.

Ställer mig alltså mycket tveksam till att utvecklingen kan fortsätta som den gjort. Dvs om inte ens jag, som befinner mig i en bra situation "över medel", har en chans att bosätta mig utan att pendla 3 timmar om dagen och dessutom bo i ett råtthål i ett farligt område, då är något fel.
2017-08-29, 14:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Prislappen har stigit. Värdet har snarare gått ned, i alla fall för mig som ser hur Sverige har förfulats allt sedan 1980-talet och påståendet om ökande välstånd sedan dess kan avfärdas som ett dåligt skämt. Sverige har aldrig återhämtat sig från krisen 1992 och invandringen har gjort landet dödsdömt. "Vad kul".

Sveriges befolkning är fulare, har ökat i omfattning och ursprungsbefolkningen är ideologiskt splittrad mycket värre än vad gamla trätorna S/C/M stod för på den gamla goda tiden, den mellan 1931-1991. Småstäderna har utarmats och det har dykt upp antingen fula köplador utanför eller vissa städer med befolkningar på 8000 pers har klämt in en rulltrappa i en "galleria" som alltid kämpar med lönsamheten. Trevliga svenska kiosker har slagit igen.

Ja hushållens utgifter kan ha sänkts, kanske, fast vad beror det på? Ökad import och minskad efterfrågan i Sverige samt minskad efterfrågan i sin helhet pga misskött ekonomi i hela väst.

Det var bättre förr, när det var lagligt att våldta sin fru och vi kastrerade de som vi inte ville skulle ingå i folkhemmet!

Smöret var gulare! Solen sken starkare! Tjejerna hade genomgående minst C-kupa! Alla pensionärer hade bra pension och slapp äta kattmat. Och friska var dom också! Det fanns minst tre sjuksköterskor per patient och inga vårdköer. På tal om sjuksköterskor så var de snyggare förr. Och överläkarna var stiliga och var män. Och så städades det bättre förr också! Bilarna gick bättre. Man kunde för fan byta en lampa själv eller hälla ut spilloljan var man ville i naturen som förresten var mer naturlig förr.
2017-08-29, 14:45
Medlem
Oavsett vad ni tycker om DI och dess kommentatorer, ljuger Magnus Dagel?

http://www.di.se/nyheter/magnus-dagel-varningssignaler-att-ta-pa-allvar/

"Bygginvesteringarna stod för halva BNP-tillväxten under andra kvartalet"

Och denna BNP betalas nästan uteslutande med "krediter" som bankerna skapar ur tomma intet? Kan detta verkligen utgöra ett ptoblem på sikt? Nej, för Sveriges ekonomi går som tåget.
2017-08-29, 14:58
Medlem
kraniumens avatar
Detta är endast ett sätt för regeringen att pumpa pengar och göra samhällen mer sekuliserade och detta är sossarnas fel helt och hållet sossarnas fel.
2017-08-29, 15:15
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Jag uttrycker mig slarvigt. "Kostnad" i betydelsen vad något kostar att köpa. Priset alltså.

En etta på kungsholmen som kostade 1 miljon 2005 kanske nu kostar 2,5 miljoner.

Låt säga att standarden är exakt samma. Hur har värdet ökat då? Man har precis samma nytta av lägenheten som förr, dvs man kan sova, äta, duscha och gosa med katten lika mycket 2017 som 2005.

Priset har gått upp, värdet är detsamma. Du får betala mer för samma vara, det brukar vi vanliga människor kalla "bli dyrare".
För att tala samma språk. Kostnad är löpande, Pris är köpeskillingen och värdet är det upplevda användarvärdet. Hoppas vi kan vara överens om definitionen i alla fall.

Värdet för användaren har ökat. Standarden är ofta högre med bättre vitvaror etc. Lägenheten ligger dessutom i en mycket större stad vilket ökar värdet ytterligare.

Kostnaden för att bu där har däremot sjunkit.

Priset för bostaden har visserligen ökat men det släpat ändå efter och reflekterar inte längre det ökade värdet eller sjunkande kostnader.
2017-08-29, 15:31
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Det är väl snarare du som är ute och cyklar.

Enligt min karttjänst, Google/SL, tar det 1h15m att ta sig från den specifika lägenheten i kriminella Botkyrka till Odenplan där jag arbetar. Väldigt få arbetsplatser ligger i TC. Och detta är då om allt flyter på perfekt enligt plan och man hinner med byten som ska göras.

Och även om bilbränder har blivit mindre vanliga det senaste året så talar väl ändå 3 brända bilar om dagen 2015 rimligen för att området är ganska dåligt och farligt.

Ställer mig alltså mycket tveksam till att utvecklingen kan fortsätta som den gjort. Dvs om inte ens jag, som befinner mig i en bra situation "över medel", har en chans att bosätta mig utan att pendla 3 timmar om dagen och dessutom bo i ett råtthål i ett farligt område, då är något fel.

Du har ett google mätverktyg på annons sidan. Den visar 42 min till Odenplan från lägenheten i Huddinge Cyklar du så får du 1h,30 min. Det har inte brunnit några bilar i närheten av denna lägenhet om nu just bilar är så viktigt. Visst är det en bit från stan men har man inte råd med mer så skulle båda dessa objekt hamna ganska högt på listan jag skulle kunna tänka mig att bo.

Jag känner folk som bor och har bott i båda områdena och har varit där många gånger.
2017-08-29, 15:38
Bannlyst
Citat:
Det var bättre förr, när det var lagligt att våldta sin fru och vi kastrerade de som vi inte ville skulle ingå i folkhemmet!

Smöret var gulare! Solen sken starkare! Tjejerna hade genomgående minst C-kupa! Alla pensionärer hade bra pension och slapp äta kattmat. Och friska var dom också! Det fanns minst tre sjuksköterskor per patient och inga vårdköer. På tal om sjuksköterskor så var de snyggare förr. Och överläkarna var stiliga och var män. Och så städades det bättre förr också! Bilarna gick bättre. Man kunde för fan byta en lampa själv eller hälla ut spilloljan var man ville i naturen som förresten var mer naturlig förr.

Folkhemmet hade sina riktigt fula sidor, jovisst hade det det. Men folket slapp kulturmarxismen och de politiker som dyker upp med denna. På ytan var landet tio gånger bättre än det är idag. Kanske var det mindre korrupt också.

Idag är ju Sverige inte längre värt att försvara i krig.
2017-08-29, 15:44
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:

Det är ju för jävligt. När de begränsade användningen av färgämne i mat så blev både smöret och köttet i affärerna blekare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in