2017-08-29, 08:51
Medlem
Decentralizeds avatar
Skulle någon insatt kunna upplysa mig dels om de nuvarande amorteringskraven (som jag antar att samtliga banker har efter direktiv från FI) samt vilka (stor)banker som har eller saknar skuldkvotstak samt specificera på vilken summa dessa ligger på? Exempel: SEB:s skuldkvotstak är 5-6 gånger den årliga bruttoinkomsten. Finns det någon bra lista/hemsida där man kan jämföra bankerna?
2017-08-29, 09:08
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Jag gillar inte Uppsala jag trivs bra på Södermalm. Över fyra mille för att dväljas vid Skurubron granne med Värmdöleden som sällskap. Ja du det låter verkligen som en lysande affär.
Ingen triv i lgh i Nacka. Dom som trivs har hus eller möjligen radhus. Resten är förpassade dit pga bostadsbristen. Möjligen Henriksdal / Sickla men längre ut än så är det ju loservarning på.

Byggs mängder med mångmiljonlägenheter i Nacka för tillfället...
2017-08-29, 09:43
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decentralized
Skulle någon insatt kunna upplysa mig dels om de nuvarande amorteringskraven (som jag antar att samtliga banker har efter direktiv från FI) samt vilka (stor)banker som har eller saknar skuldkvotstak samt specificera på vilken summa dessa ligger på? Exempel: SEB:s skuldkvotstak är 5-6 gånger den årliga bruttoinkomsten. Finns det någon bra lista/hemsida där man kan jämföra bankerna?
Regler som inte tvingas fram går att förhandlar om. Så det går inte att jämföra bankerna på förhand. Compricer är annars bra för att jämföra banker.
2017-08-29, 10:03
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Jag gillar inte Uppsala jag trivs bra på Södermalm. Över fyra mille för att dväljas vid Skurubron granne med Värmdöleden som sällskap. Ja du det låter verkligen som en lysande affär.
Ingen triv i lgh i Nacka. Dom som trivs har hus eller möjligen radhus. Resten är förpassade dit pga bostadsbristen. Möjligen Henriksdal / Sickla men längre ut än så är det ju loservarning på.
Just Henkan är ju hyres/betong getto.

Bor du närmare stan än Nacka forum så tycker jag man bor ganska centralt. Då ligger man under 15 min med buss till slussen och bussarna går med minuters mellanrum under större delen av dagen. Du får generellt bra valuta för pengarna. Undvik bara uppe dasslocken i Henkan, Fiskis och betongen vid orminge centrum. Med kommande tunnelbana så finns det bra potential för värdeökning över snittet i centrala nacka.
2017-08-29, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Oj garanterat t.o.m, hur mycket ska det gå ner då, antar att du vet det när du är så säker att du kan lämna garantier.

Du glömde citera där han säger det.

Om vi antar att bubblan började 2014 så är fallhöjden sisådär 30%.

http://cornucopia.cornubot.se/2017/03/hur-langt-kan-bostadspriserna-rasa.html?m=1

" Man kan för evigt bråka om när Sverige gick in i en bostadsbubbla. Tittar man t ex på realt bostadsrättsprisindex för Sverige från 1970 och framåt, så anser jag t ex att det bör ha skett i början av 2000-talet.

Men i detta blogginläggs exempel låtsas vi att det inte fanns någon bostadsbubbla före 2014 och att priserna snarare normaliserades från att ha varit artificiellt låga under ett halvt sekel eller mer (rent av 100+ år) och att landräntan nu återställts via skyhöga bostadspriser - egentligen den enda alternativa förklaring jag kan köpa till att vi har en bubbla. Gillar man den hypotesen, dvs att vi i praktiken haft en omvänd bubbla i Sverige och att denna återställts och att vi i princip för all framtid får acceptera att lägga en mycket stor del av vår livsinkomst på boende, så säger vi godtyckligt att prisutvecklingen var vettig fram till 2014.

Följer vi marknadsbubblans anatomi kan vi hitta på ett hypotetiskt scenario (=kommer aldrig inträffa med dessa datumangivelser). Bostadspriserna börjar falla i vår pga stigande marknadsräntor. Vi får ett ras som håller på till våren 2018, då tjurfällan slår till och priserna stiger. Sedan kommer den riktiga kraschen och priserna återvänder till normal nivå.

Då ser vi cirka 27% prisfall i Valueguards Sverigeindex HOXSWE och cirka 30% för lägenhetsprisindex.
"
2017-08-29, 11:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
.
Denna tråd skapades år 2010.
Det säger väl allt om kunskapen bland alla domedagsprofeter.

Det säger väl kanske att det var runt denna tid som bubblan började bli uppenbar för personer med lite bakom pannbenet.
2017-08-29, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
.
Denna tråd skapades år 2010.
Det säger väl allt om kunskapen bland alla domedagsprofeter.

om du tar 7 års tid av högkonjunktur som någon form av benchmark för framtiden säger ditt inlägg rätt mycket om dina egna kunskaper
2017-08-29, 12:31
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ta det lugnt bara om du kan. Priserna kommer att gå ner helt garanterat. Köp inte 20 kvm för 2 miljoner. Jag håller med . Det är vansinnigt
Garantera säger du. Ok så om vi ger dig 100 kr i månaden. Sedan kollar vi av om 2-3 år och har priset gått upp så garanterar du och pynta mellanskillnaden för ett objekt som kostar 2M idag. Om priser som du säger, rasar så behåller du pengarna.

Låter inte det som en kanon deal där du gör en garanterad vinst?
2017-08-29, 12:34
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2bitarfisk
om du tar 7 års tid av högkonjunktur som någon form av benchmark för framtiden säger ditt inlägg rätt mycket om dina egna kunskaper
Värdet på bostäder har stigit betydligt längre än 7 år. De har mer eller mindre stigit konstant sedan kronan blev flytande.
2017-08-29, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Garantera säger du. Ok så om vi ger dig 100 kr i månaden. Sedan kollar vi av om 2-3 år och har priset gått upp så garanterar du och pynta mellanskillnaden för ett objekt som kostar 2M idag. Om priser som du säger, rasar så behåller du pengarna.

Låter inte det som en kanon deal där du gör en garanterad vinst?

Varför om just två-tre år? i Sthlm har priserna redan vänt.
Och detta mitt i en högkonjunktur, med minusränta o generösa ränteavdrag
Senast redigerad av Alpoxen 2017-08-29 kl. 13:26.
2017-08-29, 13:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Värdet på bostäder har stigit betydligt längre än 7 år. De har mer eller mindre stigit konstant sedan kronan blev flytande.

De har kostat mer och mer, menar du. Värdet av att ha någonstans att bo är väl mer eller mindre konstant.
2017-08-29, 13:46
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Varför om just två-tre år? i Sthlm har priserna redan vänt.
Och detta mitt i en högkonjunktur, med minusränta o generösa ränteavdrag
Jag ville ge dig en sportslig chans till ett ras. Men vi kan gärna ta en kortare period om du vill.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in