2017-08-29, 09:28
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Jo, så klart. Men jag tänkte att densiteten är rätt hög på döda stjärnor -> packat förhållande. Jg kan givetvis ha fel. Därav antar jag att man kan stå på ytan.
Sen är det antagligen rätt jobbigt.
På en neutronstjärna lär densiteten vara hög nog för att fossingarna endast ska sjunka ner försumbart i ytan, på andra typer av stjärnor är jag inte lika säker hur det är. Vi får ju inte se till stjärnans medeldensitet utan densiteten vid ytan.

Svarta hål får vi nog lämna därhän då där lär råda så besvärlig fysik på alla sätt även om densiteten är minst sagt maffig.
Citera
2017-08-29, 10:51
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Så pass? Vad är det för tyngdacceleration, densitet och temperatur vid ytan på dessa då?

Enligt Nasa råder dessa förhållanden.

https://www.theregister.co.uk/2011/08/24/y_dwarfs/
Citera
2017-08-29, 11:48
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Enligt Nasa råder dessa förhållanden.

https://www.theregister.co.uk/2011/08/24/y_dwarfs/
Eftersom jag genom åren här blivit besviken tusen gånger efter att ha följt länkar som inte sagt det de uppgavs göra så följer jag aldrig länkar om de inte åtföljs av citat som visar att de är läsvärda. Jag frågar dig därför igen: Vad är det för tyngdacceleration, densitet och temperatur vid ytan på dessa då?

Jag ska göra det enkelt för dig, fyll bara i siffrorna nedan och ange en källa där samtliga värden du tänker skriva förekommer, länk med citat tack. Trams anmäls alltid så svara seriöst eller inte alls.

Tyngdacceleration vid ytan=_____ m/s²
Densitet vid ytan=_____ kg/dm³ (notera dm³, inte per m³)
Temperatur vid ytan=______ K

Svaret kan också vara "Hoppsan, det har jag ingen aning om", det är ok.
Citera
2017-08-29, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Eftersom jag genom åren här blivit besviken tusen gånger efter att ha följt länkar som inte sagt det de uppgavs göra så följer jag aldrig länkar om de inte åtföljs av citat som visar att de är läsvärda. Jag frågar dig därför igen: Vad är det för tyngdacceleration, densitet och temperatur vid ytan på dessa då?

Jag ska göra det enkelt för dig, fyll bara i siffrorna nedan och ange en källa där samtliga värden du tänker skriva förekommer, länk med citat tack. Trams anmäls alltid så svara seriöst eller inte alls.

Svaret kan också vara "Hoppsan, det har jag ingen aning om", det är ok.

Du får nog bli delvis besviken. Det står att det blir så lågt som 25 grader Celsius. Tyngdaccelerationen och densitet vid ytan är (konstigt nog) inte angivna.

Jag antar att du kan konvertera till Kelvin själv. :-)
Citera
2017-08-30, 15:11
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Du värderar alltså dig själv ( jättefniss) och iofs mitt intellekt högre än Nasa,s???

Jag trodde inte det fanns debattsabotörer på vetenskapsforumet, jag hade tydligen fel.
Skitlänk???

99.5% av redigt folk blir ju glada när de får lära sig nåt nytt, du tillhör uppenbarligen inte dem, jag blockerar dig från och med nu.
Då kan du väl svara på det jag frågade:

Din länk innehöll bara svar om temperaturen, inte det andra.
Citera
2017-08-30, 17:42
Medlem
MeanMEs avatar
Massan på t.ex WISE 1541−2250 är 12 jupitermassor.
Temperaturen drygt 70 grader.
Den har en massa som är 12 ggr större än Jupiters och Jupiter har en ytgravitation på 2.5 G så den är stor, då radien på stjärnan är nästan identisk med Jupiters så det rimliga är väl att den blir 27 G då?
Kommer inte ihåg formeln på rak arm.

Men det jobbiga blir nog atmosfärstrycket och strålningen om inget annat.
Finns det någon fast yta i stjärnan att smetas ut på så blir nog resultatet just detta.
Och man lär få en strålningssjuka som räcker för många generationer som kommer och blir över.
Citera
2017-10-30, 06:39
Bannlyst
nej du kommer att brinna upp långt innan du kommer fram till ytan, skulle du mot all förmodan komma fram utan att brinna upp så kommer solens låga densitet och extrema gravitation göra att du åker rakt in snabbt som attan, som att försöka stå på ett moln plus att det är förjävla varmt
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in