2017-08-28, 08:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 2bitarfisk
Då kommer frågan, om det nu är så att den M3 ökning som vi haft dom senaste 15-20 åren letar sig ut som riktiga pengar och ger folk mer pengar att spendera ( folk lämnar marknaden helt, arv osv ), leder inte då M3 ökning indirekt till ökad inflation över tid?

Borde man inte då ta hänsyn även till denna "på framtiden skjutna" inflationen när man sätter dagens räntor?

Det är klart det gör. KPI har hela tiden varit bedrägeri. Några få förstår det. Majoriteten verkar dock vara hjärntvättad och fortsätter att använda sig av KPI. De kan inte förklara prisökningarna på bostäder av andra anledningar än fundamenta. Men fundamenta stämmer inte överens med att ungdomen får det sämre än generationen före dem och välfärden skärs ned på.

Därför påstår Henrik Schyffert och politikerna och journalisterna att det går bra för Sverige när det inte gör det.

Hela vitsen med sänkta räntor har ju varit att driva på kreditgivningen och därmed konsumtionen, utan att behöva jobba och spara så mycket för den vilket egentligen krävs. Anledningen är att svensk ekonomi inte fungerar särskilt bra längre.
2017-08-28, 08:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det är som på senare tid. Folk skuldsatta sig hårt. Större risk än i dag då de då ofta bara hade en inkomst. Och så har det fortsatt genom decennierna.

Jag har en yngre kollega som skuldsatte sig och byggde hus ca 2002. Han har inte ångrat det heller.

Jag skuldsatte mig och köpte hus 1990, och har inte ångrat det heller.

Dina påhittade exempel på människor kan du ju försöka lura andra med. Du är ett yngre skämt och ingen som ägt ett hus i 25 års tid.

Jag ser dessutom att du passar på att svartmåla de äldre generationerna. Befolkningen på den tiden bestod inte av dekadenta risktagare och bank-branschen var reglerad. Vi ska tillbaka dit för Sveriges väl. Sedan får moderatsvin och banktjänstemän tjura i högan sky hur mycket de vill.
2017-08-28, 09:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Nej, jag trodde inte att det var personligt. Men du skrev detta som en kommentar till ett exempel på en programmerare.
Och då svarade jag med ett exempel som kan ge egenupplevda svar.
Du kan se själv hur du skrev: (FB) Bostadsbubbla i Sverige?
(Du får gärna förklara hur det du skrev kan kopplas till nettotillgångar).

? Jag håller mig till sak.

Tar du fram data på folkets nettotillgångar igen nästa gång så att även med samma uppgifter för 1991 och 2006 också. Det som verkar se bra ut för stunden är nämligen ingen garanti alls för att en bobubbla inte existerar. Tvärtom. Ser någonting bra ut i Sverige är det ofta för bra för att vara sant. Det kan snarare vara bilden av bubblan som man har tagit fram.
2017-08-28, 19:36
Medlem
Citat:
Då kommer frågan, om det nu är så att den M3 ökning som vi haft dom senaste 15-20 åren letar sig ut som riktiga pengar och ger folk mer pengar att spendera ( folk lämnar marknaden helt, arv osv ), leder inte då M3 ökning indirekt till ökad inflation över tid?

Borde man inte då ta hänsyn även till denna "på framtiden skjutna" inflationen när man sätter dagens räntor?
Med 350 mdr som omsätts 12 ggr per år så klarar vi dagens BNP. Mer behövs inte. Det betyder att resterande 2300 mdr av M1 ligger still.

Antingen så accepterar man att folk uppenbarligen både har stora cash reserves och att en del accepterar kontosparande.

Eller så försöker man göra som du antyder och tvingar av folket kontosparandet genom att höja ränta och ha en extrem kreditkontraktion så att kontosparandet försvinner. (Och samtidigt åker vi tillbaka till 1800-talet eller något liknande).

Citat:
Ena sekunden har du köpt hus 1990, andra sekunden låter du som du är 19, att belåna huset för att åka på semester är ju White Trash så det stänker om det?

Eller tycker du att det är att ta ansvar för sin ekonomi att låna pengar för att konsumera resor?
Vad är problemet med att ha en amorteringsfri skuld som är på 10% av pantens värde? Den löses när man säljer panten.
Vad är problemet med att ha en amorteringsfri skuld som är på 20% av pantens värde? Den löses när man säljer panten.
Vad är problemet med att ha en amorteringsfri skuld som är på 30% av pantens värde? Den löses när man säljer panten.
Osv.
Jag påminner mig inte att någon kunnat peka på något direkt problem med att ligga med 10% belåning på bostaden. Var skulle gränsen ligga?

Och råder nu inflation så får man låna upp för att hålla reala nivån. På vad sätt är det ett 19 årings-beteende?
Är din tanke att 19 åringar förstår sig på detta med real ränta och inflation till skillnad för äldre lite halvkorkade personer? eller vad?

Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Köpte du hus 1990? När har du amorterat klart då? Eller tänker du dö skuldsatt? Var det inte du som fortfarande inte betalat din studieskuld till CSN? ha ha
Låter mest som ett off topic personangrepp.
Men det är väl den intellektuella nivå du klarar av.
2017-08-28, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Just det här sättet att argumentera på kommer från att du använder dig av KPI som är bedrägeri. Det är som att bopriserna i Sverige aldrig har ökat. Du skriver det ju själv, "priserna i Sverige ökar inte". Det senare vet du ingenting om hur illa det verkligen är.
Om du påstår att KPI är ett bedrägeri så får du lov att visa att hushållens utgifter ändras annorlunda. Det har du inte gjort. Inte ens försökt. (SCB ger ganska mycket data. Så det är bara att sätta igång och jobba sig igenom det).
När du inte gör detta så säger du indirekt att du bara fantiserar, och dina inlägg passar bättre i forum för konspirationsteorier.

Citat:
De stigande lönerna är också ett symptom på inflationen.
Lönerna stiger mer än KPI. Det innebär att folk kan konsumera mer. Eller hur?

Citat:
Du är ju som bekant systemlojal, hejar glatt på riksbankerna, bankbranschen och regeringarna som eldar på ekonomin med inflation - som de och du mörkar. Du är rena rama sovjet-byråkraten men har ändå mage att framstå som "moderat". Du är inte moderat, du är extrem och vad du tycker är bra är att förstöra framtiden för folk genom att argumentera för offentlig inblandning i ekonomin. Det måste också mörkas förstås.
Det du skulle behöva är en grundkurs i ekonomi, och en grundkurs i politik. Nu yrar du något extremt.
Just att du behöver tillgripa nys om att saker mörkas borde få dig att inse att det är något fel med dina fantasier. Du inser uppenbarligen att de inte klarar kontakt med verkligheten.

Citat:
Dina påhittade exempel på människor kan du ju försöka lura andra med. Du är ett yngre skämt och ingen som ägt ett hus i 25 års tid.

Jag ser dessutom att du passar på att svartmåla de äldre generationerna. Befolkningen på den tiden bestod inte av dekadenta risktagare och bank-branschen var reglerad. Vi ska tillbaka dit för Sveriges väl. Sedan får moderatsvin och banktjänstemän tjura i högan sky hur mycket de vill.
* Jag svartmålar definitivt inte äldre generationer. De valde dock att ta en stor risk när de lånade upp över öronen och byggde hus på en inkomst i familjen. Mycket djärvt. Men det betalade sig sedan bra.
(Lite djärvt av bankerna att låna ut så också).

* Det råder inget tvivel om hur folk har lånat upp och bygg/köpt hus på 50-, 60-, 70-, 80-talen. Och de kan med facit i hand konstatera att det var en bra ide. Det är inget som behöver hittas på. Så gott som alla har nog föräldrar/släktingar som gjort det.

* Jag gav dig möjlighet att få reda på hur det var att ha köpt hus 1990 och vara belånad under krisen 92-93. Men du väljer att ducka. Just att du är rädd för data ur verkligheten borde väl få dig att undra.
2017-08-28, 20:08
Medlem
Citat:
Tar du fram data på folkets nettotillgångar igen nästa gång så att även med samma uppgifter för 1991 och 2006 också. Det som verkar se bra ut för stunden är nämligen ingen garanti alls för att en bobubbla inte existerar. Tvärtom. Ser någonting bra ut i Sverige är det ofta för bra för att vara sant. Det kan snarare vara bilden av bubblan som man har tagit fram.
Nettotillgångar för 2006 har funnits med i tidigare inlägg iom att jag jämfört från 2006.
Men på sid 10 här kan man se hur det ändras från 2007 Q1 till 2017 Q1.
https://sebgroup.com/siteassets/hugin/documents/2017/20170620-sebs-sparbarometer-for-forsta-kvartalet-2017-stigande-aktietillgangar-driver-upp-hushallens -formogenhet-se-1-httpcwshuginonlinecoms1208pr2017062114240xml.pdf
Och så långt är det inte från 2006 till 2007 Q1

Citat:
? Jag håller mig till sak.
Du har inte visat hur det du skrev kan kopplas till nettotillgångar. Något du senare påstod att de skulle ha handlat om.
Att du inte klarar det borde väl ge dig lite dubier, om din förmåga att hålla sig till sak.

EDIT---------------------------------------------
Här kan man se läget från 2006 Q1 om man föredrar det: https://sebgroup.com/siteassets/hugin/documents/2016/20160610-sebs-sparbarometer-for-forsta-kvartalet-2016-hushallens-formogenhet-okar-trots-svag-aktiema rknad-se-1-httpcwshuginonlinecoms1208pr2016062019389xml.pdf
Senast redigerad av Alpha101 2017-08-28 kl. 20:14.
2017-08-28, 20:38
Medlem
Här går att läsa lite om hur det kunde te sig för dom som köpte hus 1990. Det är etter värre nu.
https://www.byggahus.se/ekonomi/se-riskerna-storre-nu-1990
2017-08-28, 20:59
Medlem
Pangon90s avatar
Hej

Jag är en driven man i mina bästa år som har fast anställning med bra lön, en bit över Sveriges medel som jag förstår det (33 500 sek). Högre lön än de flesta. Medelinkomsten i riket är 2017 ca 24 000 dvs en bra bit under.

När jag tittar på vad jag kan köpa för bostad i Stockholmsregionen blir jag näst intill skrämd. Trots min väldigt gynnsamma situation kan jag i princip bara köpa minimala bostäder i farliga, kriminella områden där gäng styr och bilar tänds eld på. Alternativt pyttesmå rumslägenheter på 15-20 kvadratmeter i ex. hammarbyhöjden eller bromma för 2 msek.

Jag har otroligt svårt att se hur detta ska kunna eskalera vidare. Dvs. vem i hela friden är tänkt att "driva på" marknaden härifrån? Jag kommer knappt ens IN i marknaden i rådande situation. Korrigering måste ske.
2017-08-28, 21:05
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Hej

Jag är en driven man i mina bästa år som har fast anställning med bra lön, en bit över Sveriges medel som jag förstår det (33 500 sek). Högre lön än de flesta. Medelinkomsten i riket är 2017 ca 24 000 dvs en bra bit under.

När jag tittar på vad jag kan köpa för bostad i Stockholmsregionen blir jag näst intill skrämd. Trots min väldigt gynnsamma situation kan jag i princip bara köpa minimala bostäder i farliga, kriminella områden där gäng styr och bilar tänds eld på. Alternativt pyttesmå rumslägenheter på 15-20 kvadratmeter i ex. hammarbyhöjden eller bromma för 2 msek.

Jag har otroligt svårt att se hur detta ska kunna eskalera vidare. Dvs. vem i hela friden är tänkt att "driva på" marknaden härifrån? Jag kommer knappt ens IN i marknaden i rådande situation. Korrigering måste ske.

Hålller med. Rimligtvis bör marknaden kräva påfyllnad från botten av pyramiden.
2017-08-28, 21:06
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Hej

Det är inte inkomsten som sätter din gräns utan skuldkvots taket. Den regeln främjar personer med kapital framför personer med inkomst. Andra har helt enkelt mer kapital att gå in med.
2017-08-28, 21:11
Medlem
Citat:
Hej

Äsch lyssna på Alpha. Låna så mycket det bara går, det kommer du tjäna på, det kommer bara fortsätta upp. Sen ska du skita i att amortera, det är helt onödigt. Sen kan du kanske låna lite till konsumtion också. En trip till Bali och ny bil kanske.
Senast redigerad av Alpoxen 2017-08-28 kl. 21:15.
2017-08-28, 21:17
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Äsch lyssna på Alpha. Låna så mycket det bara går, det kommer du tjäna på, det kommer fortsätta upp. Skit i att amortera, det är helt onödigt. Sen kan du kanske låna lite till konsumtion också. En trip till Bali och ny bil kanske.
Jag har bara sett förvirrade bubblare hävda sådant.

Banken tillåter det inte. Du kan bara göra sådant om du hamnar lågt i belåningsgrad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in