2017-08-28, 21:18
Medlem
Sgt.Blands avatar
Hittade en dom från ett nytt mord i Danmark som visar att man kan dömas utan kropp.

"I januar blev Khalil Meme idømt 12 års fængsel for at have slået sin ekskone Hediga Morad ihjel. Hendes lig blev aldrig fundet, men politiet mener, at han skaffede sig af med det ved Møns Klint."

Finns det bara tillräckligt med indicier som pekar på mord så kommer det att bli det också, tro inget annat.
Citera
2017-08-28, 21:21
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Fortfarande den brutna armen, som var ett lindrigt exempel, bland flera, i en längre analys, som inte handlade om vilken olycka det kan ha varit, utan vad en olycka kunde fått för konsekvenser i PM's särhjärna.

Det vittnar om begränsad kapacitet att tänka i flera steg, och mänskligheten är fylld av dessa.

Den, som inte förstår, att PM levt ett förlängt liv i sin pojkdröm, och nu är helt beroende av den, har inte förstått så mycket bakom denna händelse. "TaxenSixten", du har inte förstått, att det är en helt annan "mind-set" än den vanliga vi har, i PM.

Han, och hans projekt, kan/kommer att dö, i det ögonblick "leken" gick för långt, och någon skadade sig allvarligt, så att hans charmiga bluff-vetenskap blev till en allvarlig olycka.

Han vet det, och värderar i situationen, som ett skadskjutet djur, och bestämmer sig för att kämpa. Jag säger INTE att just detta hände, men har kämpat ända sedan dag ett-två med att det kan vara en möjlig händelseutveckling.

Att ignoranta ointellektuella små kryp hakar fast vid oväsentliga detaljer i en längre analytisk beskrivning, är mindre intressant.

Jag kör en nivå till; det är inte osannolikt, att RÄTTSLIGT kommer PM bara att dömas för grovt griftebrott, men i folkets ögon blir han dömd, och kommer inte att kunna leka sina pojkdrömmar i samhället mer!

Många kan nog också få panik över illamående för ett otäckt benbrott som någon annan har. Det är inte alltid lätt att förutse hur människor reagerar i panik. Jag jobbade ett tag på ortopedkirurgen där det ibland kom in rätt otäcka saker från akuten.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-08-28 kl. 21:26.
Citera
2017-08-28, 21:26
Medlem
Liberty75s avatar
Tror Madsen hade viss ångest pga händelserna runtomkring honom. Hans "ärkefienden" skulle få skjuta upp sin raket före honom. Han förlorade kapplöpningen. Läste nånstans att det dessutom fanns fel på hans raket så att han inte skulle kunna skjuta av den inom en nära framtid.

Det finns även info om att pengarna var slut - vet dock inte sanningshalten i det. Han måste varit pressad och förbannad, kanske som en tryckkokare inombords. Det krävdes kanske inte mycket för att den skulle explodera.
Citera
2017-08-28, 21:27
Medlem
Försöker utreda Madsens eventuella kopplingar till Borup. Han heter ju Langkjaer och i närveten finns några med det namnet. Inte brodern BL dock. Vet nån vad hans andra bror heter? Eller andra släktingar? Och är Langkjaer ett vanligt namn?
Citera
2017-08-28, 21:27
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Han kanske aldrig hade åkt ensam med en kvinna i båten innan? Jag tror att det var väldigt laddat för honom.
Jag tror dessutom inte att den här turen var planerad sen innan. Vid turen så börjar det skymma vid 20.45 och det var helt mörkt 21.15. Detta betyder då att de inledande uppgifterna om att turen endast skulle vara 19.00-21.00 stämmer, eftersom att man inte får eller ens kan på ett bra sätt framföra ubåten i mörker. Men på två timmar hinner du ju knappt ut ur hamn med den här plåtburken!!! Dessutom finns det ju vittnen som har sett ubåten i positioner som pekar på att den inte skulle ha en chans att ens hinna tillbaka till hamn till 22.30!!! Inte en chans att KW skulle planera att åka omkring i en ren dödsfälla som den här ubåten är i mörker. Och dessutom i blus och kjol!!! Jag tror att det var helt och hållet PMs ide att de skulle ta en snabbtur med ubåten och det beslutades samma kväll. Han blev sugen att lägga in en stöt på KW helt enkelt.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2017-08-28 kl. 21:30.
Citera
2017-08-28, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Därför att det krävs tunga bevis för att binda någon till ett mord alternativt dråp. I annat fall skulle vi inte ha det rättssystem som vi de facto har i Sverige (och troligtvis i Danmark också).

Jo det vet jag, tror vi tänker på lite olika saker..
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jurisdiktion
Citera
2017-08-28, 21:33
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja ett sexuellt motiv är mitt nummer ett helt klart. Att PM skulle ha slagit ihjäl KW för att de "kom ihop sig" verkar ju jäkligt långsökt. Sen håller jag inte alls med GW om att PM kommer att erkänna gradvis. Jag tror inte PM kommer att erkänna nånting överhuvudtaget. PM erkänner ju inte ens griftefridsbrott och sist advokaten uttalade sig så ville ju PM bli släppt omedelbart. PM kommer ALDRIG på tusen år erkänna att han har mördat KW. Den enda svensk jag kommer på som har erkänt nåt liknande är Anders Eklund. Men där var bevisen oerhört starka samt att AE är en pajas. PM kommer ju naturligtvis aldrig att tala sanning om vad som hänt utan kommer att hävda "olycka" och "begravning" ända in i döden. På kort sikt finns det bara moralisk vinst att göra för honom och då väljer han att ljuga istället förståts.

Även jag har svårt för att tro att något stegrande erkännande kommer. Fast, märkligare saker har ju hänt.

Hittar man dock inte resten av kroppen, lär det bli svårt att fastställa dödsorsak. Möjligheten att få Madsen dömd för mord eller dråp minskar därmed avsevärt. Även om det torde gå att döma på indicier, men då krävs det lite mer än att de båda har befunnit sig på samma u-båt. Madsen hävdar ju att det var en "olycka". Åklagaren måste visa på och bevisa att det inte var det. Aningen (juridiskt sett alltså) svårbedömt läge enligt mitt tycke.
Citera
2017-08-28, 21:33
Medlem
Jag tror att intervjun var klar på land så därför betvivlar jag att han på nåt sätt blev provocerad i u-båten. Tvärtom, Kim frågar nyfiket om hur u-båten fungerar när hon känner en hand på sin bak. Hon blir helt iskall och undrar vad fan han håller på med men då är han så het att han inte kan behärska sig. Han sliter av henne allt och när hon kämpar emot så stryper han henne.
Det är vad min magkänsla säger.
Senast redigerad av Division64 2017-08-28 kl. 21:38.
Citera
2017-08-28, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Många kan nog också få panik över illamående för ett otäckt benbrott som någon annan har. Det är inte alltid lätt att förutse hur människor reagerar i panik. Jag jobbade ett tag på ortopedkirurgen där det ibland kom in rätt otäcka saker från akuten.

Absolut, och vi spekulerar alla, vilt. Dom flesta inser att den paniken kan öka, om man befinner sig UNDER vatten, i en u-båt.....

Nu vet vi egentligen ingenting, när, hur och varför KW blev styckad. Fakta är ytterst begränsade, så de flesta möjligheter finns, och många spekulerar....
Citera
2017-08-28, 21:36
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Tror du hon kan ha försökt utnyttja det, för att få honom att prata? Hon hade väl gjort reportage om sexuella subkulturer, är det troligt att folk skulle pratat med henne om hon framstod som pryd?
Han verkar gilla att prata om sig själv, så där var nog inga problem. Tror dessutom att intervjun var avklarad och KW skulle bara ta en tur i ubåten för att få en lite ubåtskänsla till artikeln hon skulle skriva.
Fanns ingen anledning alls att käbbla om något i båten.
Citera
2017-08-28, 21:38
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thensome
Jo det vet jag, tror vi tänker på lite olika saker..
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jurisdiktion

Både och, tror jag. Jag åsyftade Danmark. Fast, utgångspunkten var själva bevisföringen som jag utgick ifrån. Möjligen att jag uttryckte mig lite otydligt.
Citera
2017-08-28, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag tror dessutom inte att den här turen var planerad sen innan. Vid turen så börjar det skymma vid 20.45 och det var helt mörkt 21.15. Detta betyder då att de inledande uppgifterna om att turen endast skulle vara 19.00-21.00 stämmer, eftersom att man inte får eller ens kan på ett bra sätt framföra ubåten i mörker. Men på två timmar hinner du ju knappt ut ur hamn med den här plåtburken!!! Dessutom finns det ju vittnen som har sett ubåten i positioner som pekar på att den inte skulle ha en chans att ens hinna tillbaka till hamn till 22.30!!! Inte en chans att KW skulle planera att åka omkring i en ren dödsfälla som den här ubåten är i mörker. Och dessutom i blus och kjol!!! Jag tror att det var helt och hållet PMs ide att de skulle ta en snabbtur med ubåten och det beslutades samma kväll. Han blev sugen att lägga in en stöt på KW helt enkelt.

Du kommer med intressanta fakta, som är värda att tas upp. När sista (?) bilden togs av båten, stod PM och KW i tornet, var det vid 20.30? Hur långt hade de tillbaka till hamn då? Hade de pratat om att tillbaka till 21.00 knappast var realistiskt? Hade KW någon erfarenhet av sjö/båtliv och kunde värdera? Vad bestämde dom, både innan och vid tillfället, då hamnen var en bra bit borta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in