• 1
  • 2
2017-08-28, 18:41
Medlem
Hallo! Jag var intresserad av en fisketur som anordnades av en privatperson som driver nåt form av mini fiskeföretag. Man skulle boka plats på en rostig hemsida där man knappt förstod något. Han hade enbart 8 platser i sin båt och jag tänkte de kan vara bra att boka upp en plats och angav varken namn telefon personnummer utan ENBART min email address så jag skulle få bokningsbekräftelse. Dagen innan fisketuren blev jag sjuk och skulle avboka men det gick inte att avboka av hans egna uppskriva regler på hemsidan.

Tydligen så var man bunden till bokningen som jag inte ens angivit namn adress eller ett skit till. Nu är de så att min mail innehåller förvisso mitt fullständiga namn, så gubbjäveln har via något företag som heter Bokio inkallat en faktura på dryga tusenlappen till något som jag varken närvarade på eller uppgivit mitt namn på. 5 dagars tid på mig att betala 1500kr. Står en kommentar längst ner på efakturan: Om beloppet inte är inbetalat 2017-09-03 görs en anmälan om betalningsföreläggande och ärendet görs upp i Tingsrätt.

Har han verkligen rätt att göra såhär? Då kan ju fan vem som helst bara ange folks emailadresser där deras fullständiga namn står med o skicka fakturor hej vilt på folk. Han har t.o.m ringt min morsa för att få kontakt med mig, ringer han till min familj en gång till ska han få veta att han lever.... Någon med lite juridik kunskaper eller allmän praktisk information som kan vägleda mig genom detta? Ska jag vända mig till arn o bara säga att någon random kapare har angivit min mail eller va ska jag göra?

All hjälp uppskattas!
Citera
2017-08-28, 18:59
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlCapone.
Hallo! Jag var intresserad av en fisketur som anordnades av en privatperson som driver nåt form av mini fiskeföretag. Man skulle boka plats på en rostig hemsida där man knappt förstod något. Han hade enbart 8 platser i sin båt och jag tänkte de kan vara bra att boka upp en plats och angav varken namn telefon personnummer utan ENBART min email address så jag skulle få bokningsbekräftelse. Dagen innan fisketuren blev jag sjuk och skulle avboka men det gick inte att avboka av hans egna uppskriva regler på hemsidan.

Tydligen så var man bunden till bokningen som jag inte ens angivit namn adress eller ett skit till. Nu är de så att min mail innehåller förvisso mitt fullständiga namn, så gubbjäveln har via något företag som heter Bokio inkallat en faktura på dryga tusenlappen till något som jag varken närvarade på eller uppgivit mitt namn på. 5 dagars tid på mig att betala 1500kr. Står en kommentar längst ner på efakturan: Om beloppet inte är inbetalat 2017-09-03 görs en anmälan om betalningsföreläggande och ärendet görs upp i Tingsrätt.

Har han verkligen rätt att göra såhär? Då kan ju fan vem som helst bara ange folks emailadresser där deras fullständiga namn står med o skicka fakturor hej vilt på folk. Han har t.o.m ringt min morsa för att få kontakt med mig, ringer han till min familj en gång till ska han få veta att han lever.... Någon med lite juridik kunskaper eller allmän praktisk information som kan vägleda mig genom detta? Ska jag vända mig till arn o bara säga att någon random kapare har angivit min mail eller va ska jag göra?

All hjälp uppskattas!

Ok, först skriv inget specifikt mer i dina inlägg, så att det kan knytas till dig.

Jag skulle om jag var du svara skriftligen att du bestrider fakturan (viktigt) samt att avtalsförhållande inte föreligger. Skulle han ansöka om betalningsföreläggande är det upp till honom att bevisa. Bestrid även det i så fall (räcker i princip att svara precis så). Jag tror dock inte han gör en sådan ansökan - den kostar 300 kr för honom.

Om du inte har ett helt unikt namn har han inget case.
Citera
2017-08-28, 19:42
Medlem
Uppenbart gav uppgifterna i ts' epostadress tillräcklig information för att kunna knyta denna med personen bakom, alltså ts. Ts har ju heller aldrig i sin text ovan förnekat att bokning skett, enbart att avbokning ej var möjlig. Då denna uppgift fanns på hemsidan utifrån vilken ts bokat upp sig så var även denna känd. Vad är det nu som ts skall bestrida?
Citera
2017-08-28, 19:53
Medlem
Hegamons avatar
Bestrid fakturan. Sen får han välja om han tar det till tinget. Kostnaden för att förlora mål i den prisklassen är ca 2000 kr. Jag menar bevisningen är minimal. Neka till allt. Jag tror inte han tar det till tinget. Han försöker skrämma dig betala. Prata inte med han mera. Du har inte gjort det. Din mailadress har kommit i orätta händer.
Citera
2017-08-28, 20:02
Medlem
Den typ av tjänst som erbjudits till ts och som denne bokat sig för bör omfatta den ångerrätt som gäller vid distanshandel. Det framgår inte av trådstarten om vilken tidsutdräkt som varit efter bokning fram till dess att avbokning önskades. Ej heller om ts blivit informerad om reglerna för distanshandel.
Vad som är uppenbart är dock att det är olämpligt från ts' sida att bestrida med hänvisning till att "bokning aldrig skett" om ångerrätt vid distansköp skall åberopas.
Citera
2017-08-28, 20:36
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Uppenbart gav uppgifterna i ts' epostadress tillräcklig information för att kunna knyta denna med personen bakom, alltså ts. Ts har ju heller aldrig i sin text ovan förnekat att bokning skett, enbart att avbokning ej var möjlig. Då denna uppgift fanns på hemsidan utifrån vilken ts bokat upp sig så var även denna känd. Vad är det nu som ts skall bestrida?

Man bestrider att avtal över huvud taget ingåtts.
Citera
2017-08-28, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Man bestrider att avtal över huvud taget ingåtts.
Vilket kan vara tveksamt, ts vidgår ju att så är fallet. Däremot kan säkert ångerrätten vid distansköp nyttjas, framgår inte om hur lång tid som förflutit från bokning till planerad avbokning dock.
Citera
2017-08-28, 20:41
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Vilket kan vara tveksamt, ts vidgår ju att så är fallet.
Klart det är tveksamt, annars hade han inte bett om hjälp via Fb

Citat:
Däremot kan säkert ångerrätten vid distansköp nyttjas, framgår inte om hur lång tid som förflutit från bokning till planerad avbokning dock.
Ja, det är ju ett alternativ, så länge det inte är avtalat bort.
Citera
2017-08-28, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Klart det är tveksamt, annars hade han inte bett om hjälp via Fb

Ja, det är ju ett alternativ, så länge det inte är avtalat bort.
Blir å andra sidan tveksam till om det går att tillämpa konsumenttjänstlagen för en resa, den berör huvudsakligen arbeten av hantverkare och liknande.

Ts har angett sin e-postadress, förutsätter att denne även genomfört sin bokning via den adressen, därmed ett klart tecken på att bokningen verkligen skett. Troligen har även ts fått en bokningsbekräftelse till adressen ifråga, framgår inte, men det är det normala när man beställer något.
Citera
2017-08-28, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlCapone.

All hjälp uppskattas!

På fakturan, framgår det om företaget har F-skatt?
Fem dagars kredit är inte standard direkt, men fullt tillåtet. Sedan brukar såväl påminnelse som inkasso passera innan betalningsföreläggande. Dessutom lämnas ansökan om bf till kronofogden, inte till tingsrätten - dit kan man däremot lämna in en stämningsansökan om fordran är tvistig.
Citera
2017-08-28, 20:59
Medlem
pillenottens avatar
Tja, kan väl tycka att TS ska göra rätt för sig eftersom han har bokat - jämför med vad som gäller om du bokar charter t.ex.

Om man vänder på det hela, så sitter det förmodligen en småföretagare i andra änden av det här avtalet, som är beroende av att fylla alla platser i båten för att få det hela att gå ihop ekonomiskt.
Sedan vet jag ju inte hur avtalet ser ut rent juridiskt, men anmälan bruka ju vara bindande i sådana här småsammanhang

Personligen ganska trött på alla jävla friåkare som ska fuska eller smita undan sitt ansvar och låta någon annan ta smällen - inte konstigt att det här landet är på väg åt helvete
Citera
2017-08-28, 21:32
Medlem
Uppenbart har du gjort en beställning och det är väl inte konstigt att man vill att du ska avboka med några dagars varsel? Känner personligen att 24timmar bör gälla vid sjukdom, men med tanke på vad du skriver bör nolltolerans tillämpas...

Fattar inte varför man ska bestrida en faktura man uppenbart är skyldig att betala. Typ som att starta en tråd: "öh, beställde 2ton makrill som jag inte hämtade ut... Nu vill företaget ha bestalt.".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in