2017-08-28, 15:55
Medlem
Badios avatar
Sibel Sinsek & Nusa Sinseks sjuåriga barn har precis börjat årskurs 1. Det visar sig att lärarna till barnen inte kan svenska.

Inslaget med mammorna som är upprörda (med all rätt).
https://mittmedia.solidtango.com/vid...jarnaangskolan
Citat:
Klassens två klassföreståndare visade sig ha svårigheter med språket och kunde, enligt föräldrarna, knappt förklara för barnen att de skulle skriva sina namn och rita ett självporträtt.

– Under hela lovet har vi inte fått reda på vilken klass han skulle få gå i eller någonting. Det var först i måndags som vi fick lappar där det stod hur klasserna skulle se ut, men inte vilka lärare som skulle ha vilken klass. Men nu när vi var med i klassen fick vi träffa deras två lärare som och då visade det sig att de bara pratar svag svenska, säger Sibel Sinsek.
Citat:
Sibel Sinsek förklarar att hon, i den här situationen, hellre hade sett att lärarna varit obehöriga och svenskspråkiga, än att de inte behärskar det svenska språket fullt ut.
– Mitt barn ska inte behöva lära lärarna svenska, utan de ska lära mitt barn svenska. Jag kan ju göra så gott jag kan när jag är hemma, men halva tiden är de ju i skolan och då är det viktigt att de lär sig språket där också, säger Sibel Sinsek.

Föräldern Lum Geci, vars dotter började i samma klass som Sibel och Nusa Sinseks son, håller med.
Det är naturligtvis helt obegripligt hur det kan vara lärare som inte kan svenska. Det tycker dock inte Ulrika Forsell skolchef.
Citat:
Ulrika Forsell är skolchef för Borlänge kommuns för- och grundskolor.

Två klassföreståndare till en klass i årskurs ett på Tjärnaängskolan uppges ha svårigheter med det svenska språket. Vad tänker du kring det?

Jag ser det som en tillgång. Det är så samhället ser ut och det är så vi vill ha det, ett rikt kulturellt samhälle, säger Ulrika Forsell.

Hur ser du på att det finns en oro bland flera föräldrar kring den här situationen?

– Skoldagen är en del av ett barns vardag. De har många språkliga inlärningssituationer, säger Ulrika Forsell och syftar på att skolan inte är det enda tillfället då barnen har möjligheten att lära sig svenska.
http://www.dt.se/dalarna/borlange/la...ararna-svenska /betalvägg

Är det okej att lärare i svenska skolor inte kan svenska?
Kan detta vara den nya svenska modellen som kommer breda ut sig till fler skolor?
Senast redigerad av Badio 2017-08-28 kl. 16:23.
Citera
2017-08-28, 16:01
Medlem
Bengrots avatar
Vilket otroligt vansinne! Skolchefen borde rullas i tjära och fjädrar som tillåter att det får vara så här
Citera
2017-08-28, 16:04
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badio

Intressant fråga. Jag tycker instinktivt att det är fel, samtidigt så är det viktigare att ungarna lär sig ämnena som lärs ut. Jag vet inte riktigt hur språksituationen ser ut i klassen överlag, men om dom flesta inte kan någon svenska alls är det ju bra att dom får undervisningen på ett språk dom kan. Svenska kan man lära sig framöver, men att snappa upp kunskapen som gås igenom är ju svårare att göra senare.
Citera
2017-08-28, 16:06
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Det är naturligtvis helt absurt att skolchefen för Borlänge kommuns för- och grundskolor vill ha lärare som inte kan svenska. Denne chef lider möjligen av schizofreni.

Det är ungefär som att de skulle vilja ha påtända uteliggare i klassrummet eftersom "det är så samhället ser ut".

Om en lärare ska förmedla kunskaper till en elev så är det naturligtvis bra om denne lärare kan hantera språket man kommunicerar på.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-08-28 kl. 16:08.
Citera
2017-08-28, 16:07
Medlem
Smegmas avatar
Jag såg det på nyheterna. Jag trodde det var ett skämt. Men det var det inte. Detta är det nya Sverige. Våra barn ska utbildas av Babianfolk som inte kan svenska. Bra ekvation. Billigt och bra att anställa Skäggisar på egna landets framtids bekostnad. Parodi tamigfan!

Hur fan tänker man? Detta ska ju blåsas upp i media utav helvete - detta är ju fruktansvärt. Lärarna kan INTE SVÄÄÄNNNSSSKKKAAA!
Citera
2017-08-28, 16:08
Medlem
Citat:
Två klassföreståndare till en klass i årskurs ett på Tjärnaängskolan uppges ha svårigheter med det svenska språket. Vad tänker du kring det?

– Jag ser det som en tillgång. Det är så samhället ser ut och det är så vi vill ha det, ett rikt kulturellt samhälle, säger Ulrika Forsell.

Hur kan man tolka begränsade kunskaper till att vara något positivt??? Är svenskspråkiga lärare mindre önskvärda?
Kvinnan är uppenbarligen svagbegåvad...
Senast redigerad av sembox 2017-08-28 kl. 16:18.
Citera
2017-08-28, 16:09
Det sjukaste av allt är att du som förälder inte ens har valet att ge dina barn en uppväxt och utbildning långt borta från dessa dårskaper, ens om du har ekonomisk möjlighet till det. Polisen kommer och hämtar ungarna, de SKA in detta system och indoktrineras. Vansinne. Rent och skärt vansinne.
Citera
2017-08-28, 16:11
Medlem
Badios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Intressant fråga. Jag tycker instinktivt att det är fel, samtidigt så är det viktigare att ungarna lär sig ämnena som lärs ut. Jag vet inte riktigt hur språksituationen ser ut i klassen överlag, men om dom flesta inte kan någon svenska alls är det ju bra att dom får undervisningen på ett språk dom kan. Svenska kan man lära sig framöver, men att snappa upp kunskapen som gås igenom är ju svårare att göra senare.
Jag förstår ju att i många ghettoskolor med mycket invandrarbarn att det finns folk på skolan som inte behärskar svenska fullt ut. Att två klassföreståndare inte behärskar språket är inget annat än skandal, än värre blir det att en skolchef försvarar vansinnet.
Citera
2017-08-28, 16:13
Medlem
Ulrika Forssell: http://www.dt.se/dalarna/borlange/de...orlange-kommun
Citera
2017-08-28, 16:16
Medlem
CommonSenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti

så du menar att man ska prioritera dom ungar som kan lärarens språk? vad ska man göra med dom som inte fattar språket? sen om man går i en svensk skola så ska svenska va ett språk en lärare kan behärska annars kan man söka till en skola där ens hemspråk pratas. Jag tycker det e helt jävla fel att sätta nån som lärare på en svensk skola men inte kan språket. Det borde väl alla tycke som har högre IQ än si egen skostorlek
Citera
2017-08-28, 16:16
Medlem
arbetets avatar
Och som alltid så är det andra invandrare som får ta smällarna. Genom att inte ha svensktalande lärare så permanentar man språkbarriären hos andragenerationen invandrare.
Citera
2017-08-28, 16:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Badio
Sibel Sinsek & Nusa Sinseks sjuåriga barn har precis börjat årskurs 1. Det visar sig att lärarna till barnen inte kan svenska.

Det är naturligtvis helt obegripligt hur det kan vara lärare som inte kan svenska. Det tycker dock inte Ulrika Forsell skolchef.
http://www.dt.se/dalarna/borlange/la...ararna-svenska /betalvägg

Kan detta vara den nya svenska modellen som kommer breda ut sig till fler skolor?

Det här kan bara inte vara sant. Denna batik häxa Ulrika Forsell som bor stort och fint i fläskvilla, självklart frånskild (för hon är omöjlig att leva med) istället huserar hon och sonen Gustav själv på 230 kvm.

Gästgivarvägen 13
790 21 Bjursås

Detta uttalande är det vidrigaste jag läst om sen Bobby-fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in