Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Jag tror såklart inte själv på detta. Man måste få släppa fantasin fri ibland också. Men att M har styckat en kropp vet vi ju, så DET har vi belägg på - att han kan hantera döda kroppar utan större problem. Och om NÅGON skulle kunna göra hela grejen, så är det han.
"Man måste få släppa fram fantasin" är en dålig ursäkt för att resonera kring stollerier som man inte ens själv tror på. Självklart behövs fantasi, men inte knäpperier eller arkiv-x.
När vi har belägg på ett visst scenario, då diskuterar vi det och
låter fantasin flöda i enhet och enighet med vad vi faktiskt vet. God fantasi behöver styras, annars är den till ingen nytta. Jämför en roman med en psykotisk episod hos en patient med gansersyndrom. Den förra är (förhoppningsvis) koherent, den andra bara svammel.
Du tror inte händelsevis att en patolog skulle se skillnaden på ett uppgrävt lik och ett som simmat i 11 dagar eller vad det var? Jag gissar att denna bluff skulle vara genomskådad innan skalpellen åkte fram. Fast, dumma mig. Jag behöver faktiskt inte uppge några som helst skäl till varför idén är dum. Idén är auto-dum såvida inte positiva belägg (belägg som talar FÖR specifikt detta, inte EMOT någon annan idé) presenteras. Med eller utan fantasi. Fantasin är inte huvudproblemet.