2017-08-09, 22:27
Medlem
10k är perfekt det är mitt mål framöver
Citera
2017-08-09, 22:59
Medlem
Har länge kört med 10% av nettolönen, cirka 2800-3000 kr(Beroende på övertid, bonúsar osv), men nu inom närmsta tiden kommer det bli ett minimalt sparande pga föräldrarledighet. Målet är att försöka spara 10% av försäkringskassans "lön", men vi får se hur det går!
Investerar framförallt i utdelningsaktier, inom Sverige, USA och Kanada. Siktar kortsiktigt på att få en genomsnittlig utdelning på 5%, är idag uppe i cirka 3,5% på hela portföljen.
Utdelningarna återinvesteras.

Anledningen till att jag sparar är att jag inte litar på vårt pensionsystem, och jag tror att hela min inbetalda och påtvingade allmänpension kommer vara borta tills jag är 65.
Citera
2017-08-10, 01:16
Moderator
Arne.Ankas avatar
2 trådar om sparande sammanfogade.
/Moderator
Citera
2017-08-10, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oxis
Har länge kört med 10% av nettolönen, cirka 2800-3000 kr(Beroende på övertid, bonúsar osv), men nu inom närmsta tiden kommer det bli ett minimalt sparande pga föräldrarledighet. Målet är att försöka spara 10% av försäkringskassans "lön", men vi får se hur det går!
Investerar framförallt i utdelningsaktier, inom Sverige, USA och Kanada. Siktar kortsiktigt på att få en genomsnittlig utdelning på 5%, är idag uppe i cirka 3,5% på hela portföljen.
Utdelningarna återinvesteras.

Anledningen till att jag sparar är att jag inte litar på vårt pensionsystem, och jag tror att hela min inbetalda och påtvingade allmänpension kommer vara borta tills jag är 65.

Bra, 10%-regeln är för mig alldeles för låg, men ser det ändå som ett absolut minimum.
Citera
2017-08-27, 19:44
Medlem
Har en lön på ca 19300 kr netto varje månad. De senaste året har jag sparat ca 12000 kr men försöker komma upp i 13000 kr Min månadsbudget har sett ut så här:

Hyra: 1800 kr (hyreslägenhet i gbg, delar med sambon)
Mat: 800 kr
Hemförsäkring: 45 kr (delar med sambon)
El: 70 kr (delar med sambon)
Bredband: 50 kr (delar med sambon)

Kläder: 700 kr (Den här kategorin kan minskas!)
Resor: 500 kr (Mest resor till och från släktingar i Sverige, cyklar till jobbet)
Mobil: 500 kr (Dum avbetalning på mobilen som snart är klar, kommer sjunka om bara några månader).
CSN: 915 kr
Tandläkarförsäkring: 50 kr
Övrigt: 1900 kr

De senaste 2-3 månaderna har jag lyckats minska klädinköpen med 200 kr och övrigt med ca 800 kr vilket har gjort att jag kan spara 13000 kr.

Jag sparar dels till en bostad. Det känns tungt att låna typ 5 miljoner. Därför sparar jag så mycket jag bara kan för att kunna lägga in så mycket som möjlig i en framtida bostad. Jag vet även att om 2 år kommer jag stå utan jobb, så sparar även till det.
Citera
2017-08-27, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kristin0p
...
...
Hur kan du köpa så mycket kläder, det räcker ju med ett par byxor, ett par skor och några t-shirts. Blir högst 100kr i månaden om man slår ut det över ett år.
Citera
2017-08-27, 22:29
Medlem
Citat:
Har en lön på ca 19300 kr netto varje månad. De senaste året har jag sparat ca 12000 kr men försöker komma upp i 13000 kr Min månadsbudget har sett ut så här:

Resor: 500 kr (Mest resor till och från släktingar i Sverige, cyklar till jobbet)
Mobil: 500 kr (Dum avbetalning på mobilen som snart är klar, kommer sjunka om bara några månader).

De senaste 2-3 månaderna har jag lyckats minska klädinköpen med 200 kr och övrigt med ca 800 kr vilket har gjort att jag kan spara 13000 kr.

Jag sparar dels till en bostad. Det känns tungt att låna typ 5 miljoner. Därför sparar jag så mycket jag bara kan för att kunna lägga in så mycket som möjlig i en framtida bostad. Jag vet även att om 2 år kommer jag stå utan jobb, så sparar även till det.

Hur kan ni ha så låg hyra och varför skulle du vilja köpa något eget när ni har så låg hyra? Bra jobbat iallafall.
Citera
2017-08-28, 07:15
Medlem
El-Knoxs avatar
Har lön på 35K innan skatt så det blir ca 26K ut i månaden.

Sparar 1500:-/månad i pensionssparande på ISK för jag antar att det inte finns en spänn kvar när en annan går i pension.

Har redan sparat ihop insats till hus på lite över 200K, så det är avklarat.
Lägger dock undan 1500:-/månaden i hussparandet ändå.

Räknar med att kunna lägga undan mellan 7-10K i månaden. Dessa kommer gå rakt in i ISK i diverse fonder.
Citera
2017-08-28, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
Hur kan ni ha så låg hyra och varför skulle du vilja köpa något eget när ni har så låg hyra? Bra jobbat iallafall.

Hyran ligger på totalt 3600 kr, min del är 1800 kr. Det finns flera anledningar varför vi kommer vilja köpa något i framtiden. Lägenheten är en liten två på 35 kvm. Superbra planerat så det fungerar. Byggnaden är ganska gammal så standarden är sådär, men fräscht badrum iaf. Det är kallt på vintern. Skulle kunna tro att det inte finns någon isolering alls och fönstren är askassa så det drar kallt från dem. Har varit i kontakt med hyresvärden flera gånger angående att det är så kallt, men det görs inte mycket. Sen så finns det långsprötade silverfiskar i huset och därmed även i vår lägenhet. Hatar dem! Usch, så äckliga. Men tydliden är de inga skadedjur och därför vill inte anticimex utrota dem, bara hålla populationen rimligt låg :P Silverfiskarna gör att vi inte kan ha mattor.... Populationen formligen exploderade första vintern när vi la in en massa mattor eftersom golven var så kalla.

Allt det där är nog också varför hyran är relativt låg. Så vi står ut, trivs hyffsat och sparar massor till ett framtida bättre boende.
Citera
2017-08-28, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lordmetroid
Hur kan du köpa så mycket kläder, det räcker ju med ett par byxor, ett par skor och några t-shirts. Blir högst 100kr i månaden om man slår ut det över ett år.

Vet inte vad du köper för kläder om ett par byxor, ett par skor och några t-shirts bara kostar max 1200 kr totalt. Det är är väl liten av min akilleshäl helt enkelt. Men jag jobbar på det! Vill ha fina, sköna kläder. Gärna rätt många också... Är inte riktigt en t-shirts tjej, speciellt inte på vintern. Har iaf rensat och sålt kläder för drygt 1300 kr den här månaden och minskat på inköpen till 300 kr.
Citera
2017-08-28, 11:03
Medlem
Citat:
Hyran ligger på totalt 3600 kr, min del är 1800 kr. Det finns flera anledningar varför vi kommer vilja köpa något i framtiden. Lägenheten är en liten två på 35 kvm. Superbra planerat så det fungerar. Byggnaden är ganska gammal så standarden är sådär, men fräscht badrum iaf. Det är kallt på vintern. Skulle kunna tro att det inte finns någon isolering alls och fönstren är askassa så det drar kallt från dem. Har varit i kontakt med hyresvärden flera gånger angående att det är så kallt, men det görs inte mycket. Sen så finns det långsprötade silverfiskar i huset och därmed även i vår lägenhet. Hatar dem! Usch, så äckliga. Men tydliden är de inga skadedjur och därför vill inte anticimex utrota dem, bara hålla populationen rimligt låg :P Silverfiskarna gör att vi inte kan ha mattor.... Populationen formligen exploderade första vintern när vi la in en massa mattor eftersom golven var så kalla.

Allt det där är nog också varför hyran är relativt låg. Så vi står ut, trivs hyffsat och sparar massor till ett framtida bättre boende.

Det där kan du kontakta miljökontoret på kommunen om. Det finns vissa skyldigheter fastigheter måste uppnå, bland annat tillfredsställande temperaturer m.m om du upplever att det inte är er bristande städning som är orsaken till silverfiskar skulle jag råda er att meddela kommunen detta med.
Citera
2017-08-28, 11:20
Medlem
CC75s avatar
Citat:

Fantastiskt. Du sparar undan 62-67% av din inkomst. Jag och min fru ligger på mellan 40-50%, vilket jag tycker är riktigt bra men du är bättre. 800 kr i mat i månaden. Den är riktigt bra. Själv ligger jag på det dubbla men har inte riktigt försökt att dra ned så hårt på den biten. Vi bor även större samt har en bil. Just bilen är en sak som skulle kunna tas bort men vi har vant oss vid den bekvämligheten och någonstans måste livet ändå levas.

// CC
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in