2017-08-27, 16:09
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoicblend
The Independent är en brittisk tidning, inte amerikansk.

Fan va dålig koll på msm jag har. Tack för rättelsen; ska se om jag kan redigera det.

Edit: Gick inte att redigera.
Senast redigerad av crawly 2017-08-27 kl. 16:11.
Citera
2017-08-27, 16:09
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jo. Men det är väl konstaterat redan?

Jo. Men det dyker upp nya skribenter i tråden som verkar ha missat det.
Citera
2017-08-27, 16:11
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Många här missar en viktig sak. Det väsentliga är inte hur vi uppfattar det utan hur Peter Madsen uppfattade det.

Kim Wall kanske uppträdde helt korrekt och professionellt, ur vårt sätt att se på saken, men Peter Madsen (med sin störda personlighet) kan ha uppfattat det annorlunda.

Vi vet att Kim Wall skulle skriva en artikel om personen Peter Madsen. Inte om Peter Madsens ubåtar och raketer. Och då Peter Madsen förefaller vara en udda person som varit i konflikt med otaliga personer sedan innan, gäller det att väga sin ord rätt, när man pratar med honom och dyker ned i hans inre. Kanske gick något snett här?

Ett styckmord är ett mycket grovt brott. Ett våldsamt raseriutbrott kan förklara det som hände. Även om det förstås även kan finnas andra skäl bakom.
Jag tror inte alls det handlar om att väga sina ord. Man mördar inte för en sådan sak, inte ens Madsen, och det är enligt mig absolut ingen olyckshändelse.
Jag är övertygad om sexmord tills jag är överbevisad.
Citera
2017-08-27, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Det resoluta,metodiska och lugna uppträdandet hos Madsen efter styckmordet tyder på att detta var planerat och inte en förstagångshändelse.
Han har haft många timmar att lugna ner sig på. Det säger bara att han tror han har en bra historia som polisen kan komma att tro på. Tror inte alls det var planerat. Han är inte dum i huvudet. Det finns i så fall klart lättare mål än en journalist som alla vet är i hans ubåt.
Citera
2017-08-27, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Många här missar en viktig sak. Det väsentliga är inte hur vi uppfattar det utan hur Peter Madsen uppfattade det.

Kim Wall kanske uppträdde helt korrekt och professionellt, ur vårt sätt att se på saken, men Peter Madsen (med sin störda personlighet) kan ha uppfattat det annorlunda.

Vi vet att Kim Wall skulle skriva en artikel om personen Peter Madsen. Inte om Peter Madsens ubåtar och raketer. Och då Peter Madsen förefaller vara en udda person som varit i konflikt med otaliga personer sedan innan, gäller det att väga sin ord rätt, när man pratar med honom och dyker ned i hans inre. Kanske gick något snett här?

Ett styckmord är ett mycket grovt brott. Ett våldsamt raseriutbrott kan förklara det som hände. Även om det förstås även kan finnas andra skäl bakom.

Tänkvärt

Madsens fd bolag där hans ärkefiende är involverad i hade publicerat en artikel i just The Wire om Nautilus, innan han lämnade det gemensamma bolaget.

Därigenom finns en koppling till Kim, som avsåg att sälja reportaget om Madsen till The Wire.

Betänk att Madsen ansågs vara paranoid. Därmed misstänksam.

Som sagt,exakt hur han tänkte vet vi inte.
Citera
2017-08-27, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Sammanfattningsvis:
1. Kim Wall levde kvällen de åkte ut, observeras av några olika personer.
2. Xxxxx
3. Peter Madsen styckar och dumpar kroppen av KW.
4. PM sänker ubåten
5. PM hittar på diverse historier men platsen för dumpning av kropp verkar stämma.
6. Torso påträffas, troligt KW.

Allt utom punkt 2 är tämligen klarlagt tycker jag!

Tror endast PM kan förklara vad som skett vid punkt 2 och fortsätter han på rövarhistorier-spåret så kan knappast en polisutredning infoga annat än detaljer.

Stycka är inte så svårt, det duger med bågfil, tigersåg eller liknande nu är det ju ett relativt litet fartyg men eftersom det är ett hemmabygge så bör de ju ha lite verktyg med sig.

I såna här fall är det synd att inte dödsstraff finns i straffskalan då åklagaren, mot att ynkryggen får leva, berättar sanningen för att anhöriga mfl ska få ro.
Varför hade hon tandborste med sig hon hade alltså planerat sova över?
Citera
2017-08-27, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Han. De flesta kända seriemördare är män.
Åja, det finns gott om kända kvinnliga seriemördare också, denna listar många män, men 7 kvinnor likafullt: http://www.ranker.com/list/serial-killers-who-seemed-the-most-normal/ranker-crime
Citera
2017-08-27, 16:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotogenspis

Vem påstår att KW hade en tandborste med sig i ubåten?

Dansk polis har sagt att man har samlat KW:s DNA från en tandborste samt en hårborste som var KW:s. Jag utgår ifrån att dessa föremål har hämtats i KW:s bostad.
Citera
2017-08-27, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Så du menar att Se o Hör journalister INTE skulle ha haft långtrosor på sig på en sådan här intervju?
Ju, de kan ha långtrosor på sig. Det var ett svar till några som skrivit att KW hade avsiktligt kjol på sig och Madsen kunde se hennes trosor när hon använde stege för att gå ner i u-båten.
Citera
2017-08-27, 16:25
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotogenspis

Hur vet du att hon hade en tandborste med sig?

Det enda jag läst om tandborste är följande:

Citat:
"En dag senare får polisen träff på den dna de tidigare under veckan har hämtat från en hårborste och tandborste hemma hos Kim Walls familj."

http://www.dn.se/nyheter/varlden/kim-wall-en-journalistisk-rost-som-tystnat/
Citera
2017-08-27, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det skrevs en väldigt naken bok om honom där en massa detaljer lämnades ut. Vad kunde vara värre. Nej, jag börjar mer och mer tro att han gjorde ett närmande som spårade ur.

Det som kunde vara värre vore väl att just som hans senaste projekt - också - höll på att haverera (i mänskliga konflikter) då kom KW och intresserade sig för hans personlighet - istället för hans projekt - och försökte borra sig djupt in i hans svagheter.

Jag tänker på detta när jag läser i Expressen bl.a. följande:

Thomas Djursing har förutom att ha skrivit flera artiklar om Madsen också skrivit boken "Raket-Madsen". Han förklarar att det ofta uppstod en hetsig stämning mellan honom och Peter Madsen.
Jag vet ingen journalist som inte har varit i konflikt med honom. Han är perfektionist och vill skydda sina projekt, säger Thomas Djursing

och:

Peter Madsen startade det egna projektet Raketmadsen rumlaboratorium - men bara dagarna innan ubåtsfärden med Kim Wall var han i tvist med sina tidigare kollegor om en raketskjutning i Östersjön.

---------

PM kanske var upp i öronen trött på dessa förståsigpåare som framför allt ville beskriva hans personlighet, barndom och bristande förmåga att reda ut de ständiga konflikterna (istället för att bara dra). Han själv kanske ville prata om sina projekt, men tyvärr var han lite i händerna på dessa journalister för med deras hjälp bygga upp ett intresse kring den mystiske raket-Madsen och därmed även locka nya sponsorer.

Men den här kvällen var han kanske extra stressad och pressad pga raketskjutningen som ev bor skjutas framåt i tiden samtidigt som han hade sina tidigare kollegor som hackihälinens redo att bräcka honom och hans team.
Citera
2017-08-27, 16:33
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag tänker på detta när jag läser i Expressen bl.a. följande:

Citat:
"Thomas Djursing har förutom att ha skrivit flera artiklar om Madsen också skrivit boken "Raket-Madsen". Han förklarar att det ofta uppstod en hetsig stämning mellan honom och Peter Madsen.

Jag vet ingen journalist som inte har varit i konflikt med honom. Han är perfektionist och vill skydda sina projekt, säger Thomas Djursing."

Tänkvärt. Peter Madsen var alltså ofta i konflikt med journalister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in