2017-08-25, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koettbullen
Jag har pluggat kontinuerligt nu i tre läsår utan avbrott. Enligt CSN har min ansökan blivit godkänd, jag har lämnat studieförsäkran som även den har blivit godkänd. Det står att preliminärt datum för utbetalning är den 28:e. Trots det, finns det en risk att jag inte får CSN?

Hur säker är du på att det lägre kravet på studieresultat inte gäller mig? Måste jag förbereda mig på att jag inte får några pengar i början av nästa termin?

Edit: På CSN:s hemsida står det att de väntar med att fatta ett beslut (i fyra veckor) om studieresultat saknas. För mig står det att min ansökan och studieförsäkran har blivit godkänd. Väntar jag på ett slutligt besked nu, där de kollar studieresultat?

Om du har fått godkänt på ansökan är det grönt. Du får bara ett beslut, om de hade behövt kolla studieresultat hade de avvaktat med att skicka ut något. Troligtvis har de kollat längre bak i tiden.

Det du behöver göra för att få studiemedel är att ansöka och få godkänt, registrera dig på kurserna, samt lämna studieförsäkran. När du har gjort det bör asterisken bredvid datumet försvinna rätt snart så att datumet inte längre är preliminärt.
Citera
2017-08-26, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jourlistan
Det kontrolleras automatiskt via deklarationen.

Vet du om det isf blir någon form av påföljd? räntepåslag, böter eller liknande?
Citera
2017-08-26, 11:10
Medlem
gato12s avatar
Finns det nåt enkelt och smidigt sätt att se om man fortfarande har rätt till CSN? Utan att skicka in en formell ansökan.
Citera
2017-08-26, 11:21
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Finns det nåt enkelt och smidigt sätt att se om man fortfarande har rätt till CSN? Utan att skicka in en formell ansökan.

Enligt den här sidan ska det framgå på Mina sidor hos CSN hur många veckor man själv har använt och hur många man har kvar.

Rimligtvis bör det då även framgå huruvida man har uppfyllt resultatkraven för den period man redan fått studiemedel för. Om man har veckor kvar och dessutom har uppfyllt tidigare resultatkrav så ska man kunna få mer studiemedel beviljat.
Citera
2017-08-26, 11:24
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12

Du kan kontakta CSN personligen---> https://kundservice.csn.se/kontakta-oss.html, antingen genom att skicka ett mejl redan nu eller ringa dem på måndag. Relevanta länkar:

Vad krävs för att få studiemedel?
Mina sidor
Citera
2017-08-26, 11:26
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Enligt den här sidan ska det framgå på Mina sidor hos CSN hur många veckor man själv har använt och hur många man har kvar.
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Du kan kontakta CSN personligen---> https://kundservice.csn.se/kontakta-oss.html, antingen genom att skicka ett mejl redan nu eller ringa dem på måndag. Relevanta länkar:

Vad krävs för att få studiemedel?
Mina sidor
Tack hörni!
Citera
2017-08-26, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schwalan
Vet du om det isf blir någon form av påföljd? räntepåslag, böter eller liknande?

Får man ett återkrav är räntan ganska mycket högre än för det vanliga lånet, och räntan börjar ticka på så fort du fått ut pengarna du måste betala tillbaka. De brukar också kräva att man ska betala tillbaka återkravet direkt. I alla fall var det så när jag fick mitt återkrav.
Citera
2017-08-27, 10:02
Medlem
ftFates avatar
Fick ett beslut idag om att jag inte får studiemedel i höst för att jag inte har tillräckliga resultat förut, dock har jag bara fått studiemedel för fyra veckor på högskolenivå förut. Trodde dom inte prövade resultat innan 40 veckor, har jag missförstått det hela? Trodde det var lugnt om jag bara klarade poängen i höst.
Citera
2017-08-27, 10:04
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ftFate
Trodde dom inte prövade resultat innan 40 veckor, har jag missförstått det hela?
Ja. Resultatkravet är lägre under de första 40 veckorna - inte obefintligt.

http://www.csn.se/hogskola/krav/studieresultat/krav-studieresultat-1.2581
Citera
2017-08-27, 10:18
Medlem
ftFates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Ja. Resultatkravet är lägre under de första 40 veckorna - inte obefintligt.

http://www.csn.se/hogskola/krav/studieresultat/krav-studieresultat-1.2581

Aja, då får jag väl studiemedel så fort jag plockar nog poäng i höst? Klarar mig nog ett tag på besparingar, men vet inte om det går hela terminen.
Citera
2017-08-27, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ftFate
Fick ett beslut idag om att jag inte får studiemedel i höst för att jag inte har tillräckliga resultat förut, dock har jag bara fått studiemedel för fyra veckor på högskolenivå förut. Trodde dom inte prövade resultat innan 40 veckor, har jag missförstått det hela? Trodde det var lugnt om jag bara klarade poängen i höst.

Om det är första gången du studerar, med CSN, på eftergymnasiala studier som dom inte prövar tidigare studieresultat, surt att 4 veckors studiemedel sätter käppar i hjulet för dig men räcker med att du läser/prövar en 50-poängskurs gymnasiekurs (eller motsvarande på högskolan) så får du CSN igen, och gör du det inom fyra veckor så får du CSN för hela perioden du söker för.
Citera
2017-08-27, 20:23
Medlem
Hej, jag har studerat 1 läsår och misslyckats med att klara 62,5%. Detta var för några år sedan, men nu vill jag plugga igen. Jag har kommit in på linjen men csn beviljar inte lånet med hänvisning till de uppgifter min förra skola har lämnat. Alltså är jag i lite utav en knipa, det står att mer information ska finnas i mina meddelanden men där finns inget. Jag tänkte ringa dem imorgon.

Min fråga till er är, skulle jag kunna läsa upp dessa poäng för att sedan söka nytt bidrag/lån? Och går detta att göra mitt i terminen? Vad brukar deras policy vara där? Jag har ju hela tiden betalt av lånet så jag förstår egentligen inte varför det inte skulle gå att låna mer? Jag har bara dryga 50k kvar...

Tack på förhand
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in