Citat:
Ursprungligen postat av
grobiankungen
Jag ser vad du skriver och det låter väldigt vettigt och logiskt. Jag köper rättstänket osv.
Men det framkommer verkligen inte i domen, där det är lite gott och blandat, i ett stycke verkar hennes historia värderas och först därefter pga detta accepteras som NSF. Dvs utan uppsåt/ GO.
Ser inte någon tydlig stipulering i domen att de inte ska bedöma historien i sig och därmed om om hon handlat grovt oaktsamt eller med uppsåt eller inte. Dvs att de inte kunde ha skärpt straffet utöver 20 månader. Ser inte heller att information om detta kommunicerats på något annat ställe men du får gärna hänvisa till källa gällande detta.
Har ej domen framför mig nu. Kan återkomma. Dock vill jag minnas att beträffande TJ:s utsaga så nämns att och varför den ska ligga till grund för vidare bedömning i den punkt som inleder bedömningen av själva sakfrågan. (Men vill också minnas att CAS-panelen senare hänvisar till historian med en formulering som om den faktiskt gjort en bedömning huruvida historian stämmer.)
Beträffande påföljdsvalet och dess begränsningar så tror jag inte det framgår av domen, men det är en grundläggande civil/processrättslig princip. I CAS-panelens ögon förmodligen så självklar att den inte behöver nämnas. FIS begärde att få stänga av TJ i 16-20 månader och CAS konstaterade att FIS hade den rätten åtminstone i 18 (vilket ju är precis i det begärda spannets mitt).
Men även om jag anser beslutet materiellt oklanderligt så framstår motiveringen till hur man fann "NSF"-nivån som usel och förvirrande. Ett annat lågvattenmärke i domen är, om jag minns rätt, ett rent subjektivt uttalande om att det, fritt citerat "är beklagligt att TJ med sin rena bakgrund plötsligt testat positivt", vilket ger ett minst sagt oprofessionellt intryck.