2017-08-26, 16:02
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Varför stycka kroppen om man fått upp den ur båten? Varför inte bara "begrava" den med tyngder direkt, hel?
För att undanröja bevis givetvis. Större chans att mindre delar av en kropp försvinner än att en hel kropp försvinner. Det andra är ju att han kanske slog henne i huvudet, eller något sådant och då är det ju bra om det försvinner då det är något som motbevisar gärningsmannens egna utsagor om olycka ombord.
Citera
2017-08-26, 16:03
Medlem
Inne i Nautilus: https://m.youtube.com/watch?v=JZX6BHMAf4w
Citera
2017-08-26, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
För att undanröja bevis givetvis. Större chans att mindre delar av en kropp försvinner än att en hel kropp försvinner. Det andra är ju att han kanske slog henne i huvudet, eller något sådant och då är det ju bra om det försvinner då det är något som motbevisar gärningsmannens egna utsagor om olycka ombord.

Nja, som jag postade någon dag efter sänkningen. Kroppar försvinner i Öresund (rör sig om ett 20-tal sedan början av 1900-talet fram till idag), det är större risk att delar av en kropp hittas än att en hel kropp hittas. Hade PM haft större koll på strömmar i Öresund hade man med stor säkerhet aldrig hittat någon KW.

Självklart gör han det för att dölja bevis men det säger inte att han även gör det för att förenkla förflyttning. Det var som sagt klart den natten och Öresund är ett väldigt trafikerat sund, med några av Nordens största hamnar (Köpenhamn, Helsingborg och Malmö).
Sen har vi blodet man hittat innuti båten som talar mer för att styckningen skett inuti. En gissning är att detta skett i "duschen" som visas på en av de videos som finns inifrån.
Citera
2017-08-26, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Y2k var väl en engelsk förkortning på sekelskiftet, visst den användes även tillsammans med "the millennium bug".

Försök att koncentrera er på åldersavvikelsen, eller finner ni inget märkligt i att han anger felaktig ålder? Alt att tidningarna har fel ålder?
y2k bygger i grunden på ingenjörstermer. För att undvika problem med borttappade decimalpunkter mm så är det vanligt att använda 2k2 för 2200, 3V3 för 3,3V etc. Efter att y2k ramlade utanför ingenjörsvärlden så har sedan folk börjat skriva 2k2 när de menar 2002 vilket ställer till en hel del terminologisk förbistring.

Undrar om du skall lägga för mycket fokus vid PM:s åldersangivelse. Mest troligt är väl att han tänkte snabbt men fel. Jag har hört åtskilliga personer som av misstag sagt fel om sin egen ålder - jag själv brukar också behöva tänka till just för att mitt födelseår är ett viktigt fakta men den nuvarande åldern är ett konstant bläddrande värde som saknar faktisk betydelse. Var väl främst när folk fyllde moppe, körkort eller glasbank som den egna åldern faktiskt var viktig.

En del är levande räknemaskiner som har åldern på hundratals personer i huvudet, medan andra inte bryr sig om egen eller andras ålder.
Citera
2017-08-26, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Det är nåt som känns troligt. Kim Wall skrev ju långa och djuplodande reportage så varför skulle inte detta vara det också liksom. Då känns det som att man går ner på djupet på personen, drivkrafterna till att ägna sitt liv åt att hobbybygga ubåtar och rymdraketer. Hon kanske även hört att han umgicks i fetisch kretsar etc och ville veta mer om detta. Kan varit upplagt för att det skulle gå åt pipan.

Tycka vad man vill om Vice magazine, men varför skulle de vilja hänga ut en dansk amatörforskares eventuella kvinnoaffärer eller fetischer?

Det är mycket möjligt att hon ställt någon komprometterande eller provocerande fråga, men förmodligen handlade det i sådana fall om någonting helt annat än PM:s sexliv. Seriösa journalister, vilket KW av allt att döma var, ställer inte sådana frågor.
Citera
2017-08-26, 16:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golga
Inne i Nautilus: https://m.youtube.com/watch?v=JZX6BHMAf4w

Det där är i och för sig före renoveringen, men intressant ändå. Madsen sätter sina gäster på olika uppgifter, eftersom han är ensam besättningsman. Undrar om han gjorde det med Kim också? Var det då det gick fel, för att hon var för långsam/dum/fattade fel/ställde till någonting? Och han blev rädd att hon skulle skada hans älskade ubåt, och klippte till henne?
Citera
2017-08-26, 16:17
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Om hans mor lämnade honom när han var barn kan det helt klart satt sin prägel på Madsen. Han kan ha närt ett kvinnohat som, i kombination med medfödda "knepigheter", levts ut, exempelvis på en späd 22-årig japanska.
Citera
2017-08-26, 16:17
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag citerar dig och Starbuck.

Starback var namnet, tack. Vännen: det begås långt rysligare illdåd fångar emellan. Det har skett mer än ett mord på en medfånge på svenska anstalter. Ett ganska färskt exempel är vad som hände Anders Eklund, Englas mördare.

http://www.aftonbladet.se/story/25c8e1d2-9333-4ee2-8c32-2c196cc96212

Förståndigt nog har PM på eget initiativ begärt isolering redan på häktet. Varför då, tror du?
Tro mej: PM kommer inte att kunna se fram mot tio års lugn och ro när han väl fått sin morddom.
Senast redigerad av Starback 2017-08-26 kl. 16:28.
Citera
2017-08-26, 16:22
Medlem
bl-gr-ns avatar
Citat:
Ja absolut så kan det också vara...det är bara en jäkligt extrem åtgärd att ta bort ett barn från sin mamma så där. Så pass att det skulle kunna va så att han var utsatt för han kan ju t.o.m varit utsatt för sexuella övergrepp eller annat våld från sin mor. Jag sätter alla mina slantar på att nyckeln till hans galenskap och eventuella (troliga?) aggressioner och våld ligger där någonstans.

Kanske är PM psykopat och det är en genetisk överfört från föräldrarna.
Kanske var/är Pappan like mycket psykopat (kontroll freak) som sin son (generna är iallfall där).

Det kanske var en förälders psykopati som gjorde uppväxten miserabel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Det verkar nästan som vissa tycker det är kul att spekulera om en mördare (eventuell mördare). Det är det inte. En person har dödats, och blivit styckad, och det är hemskt.
Men folk vill ha svaret.
Det kan jag förstå, det vill jag också.

Det skulle vara intressant om någon som känner, känner till Madsen, kom in och sa mer om hans person.
Det är ju fakta man kan få fram.

Fasen försöker hitta den där svenska dokumentären som var, om hans raket-projekt,
men det är som att de tar bort en del av dokumentärerna, nu när han utreds?

Någon igen, som kan säga något om den där svenska dokumentären?

Fler som sett Amateurs in space? Den vore intressant att se nu.
Folk sa i början här att de förstod att han ballat ur, för han är minst sagt galen i den dokumentären.
På vilket sätt?
Hade han mycket utbrott? Och försökte han detaljstyra sina medarbetare, eller?
Varför slöt folk upp kring honom ändå?
Var han samtidigt charmig eller?
Jag såg den för ett längre tag sen. Tyckte hans uppförande var väldigt konstigt. Ena stunden tyckte man han var vettig, nästa sekund var karln helt rabiat över petitesser.
Minns att det var han och en till person som verkade ha nån sorts styrande roll. En bit in i dokumentären var väldigt förbannad över att den killen spenderade för mycket tid med sin familj. Det kändes som att han hade 0 känsla/förståelse för andra människors situation.

Sen på slutet av dokumentären blir det nästan en parodi på hans lynniga och knepiga sätt. Han bråkar och tjafsar om allt. Han får för sig att andra vill ta åt sig äran för hans jobb och att han inte får bestämma över allt. Gruppen har krismöten kring hans beteende.

Tycker han uppträdde som ett barn som inte får som man vill
Citera
Medlem
Citat:
Det är nåt som känns troligt. Kim Wall skrev ju långa och djuplodande reportage så varför skulle inte detta vara det också liksom. Då känns det som att man går ner på djupet på personen, drivkrafterna till att ägna sitt liv åt att hobbybygga ubåtar och rymdraketer. Hon kanske även hört att han umgicks i fetisch kretsar etc och ville veta mer om detta. Kan varit upplagt för att det skulle gå åt pipan.
Egentligen är det ju bara att säga att "det där vill jag inte prata om". Men nåt hände ju uppenbarligen. Och din gissning är lika god som nån annans. Madsen var ju tydligen oberäknelig.
Citera
2017-08-26, 16:24
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Om hans mor lämnade honom när han var barn kan det helt klart satt sin prägel på Madsen. Han kan ha närt ett kvinnohat som, i kombination med medfödda "knepigheter", levts ut, exempelvis på en späd 22-årig japanska.

Högst troligt så visar det väl sig ofta vara när man analyserar mördare. Jag misstänker att han kan blivit utsatt för psykisk eller fysisk misshandel från sin mor eller far också eller från båda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in