2017-08-26, 08:12
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
En utförlig artikel om Kim Wall finns publicerad kl 6:00 på DN på nätet idag. Den är på engelska.
Kan någon länka? Jag fick bara in hela texten.
Handlar om Madsen och mordet också.
Citera
2017-08-26, 08:16
Medlem
Vad är eran tro på motivet till styckningen?

bortsett ifrån att han har velat dölja ett brott? Om vi t ex utgår ifrån teorin att det skett en olycka, vilka rimliga anledningar kan det finnas till att slita henne i stycken, och varför behöver liket ut år båten? jag kommer inte på något alls, och detta är relevant, eftersom motivet till styckningen förmodligen är avslöjande information för resterande förlopp.
Citera
2017-08-26, 08:24
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Det skrivs lite om Kim (och Madsen) i dagens DN:

Citat:
Hon dras åt det lite skruvade, särskilt när det går att koppla till storpolitik – med sina kollegor kan hon diskutera offentliga handlingar i samma andetag som hon bubblar över att popstjärnan Shakira har blivit gravid.

Hon är en ung och orädd reporter som skriver fram stämningar och scener, finner sin röst. För sin berättelse om kärnvapenproven på Marshallöarna blir hon belönad med det prestigefyllda Hansel Mieth-priset för bästa digitala reportage.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/kim-wall-en-journalistisk-rost-som-tystnat/
Citera
2017-08-26, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyranitar
varför behöver liket ut år båten?

Antingen hade han ju kunnat ringa och medela att en olycka har skett. Nu gjorde han inte det, förmodligen pga han själv haft ihjäl henne (medvetet eller omedvetet). Då är det kanske inte så gör han ju bäst i att göra sig av med kroppen. Hittar de inte kroppen, vilket var tanken att de inte skulle göra i första taget, så blir det ju svårare för de att koppla honom till mord eller dråp. Finns inget konstigt i att han dumpade kroppen. Det som möjligtvis är konstigt är att han styckade den.
Citera
2017-08-26, 08:27
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Ja jag har gjort det drygjävel och om du själv läser så har jag varit med från start här.

Alltså han nekar ännu till mord och menar på olycka.

Har ni någon teori på en olycka som gör att man måste stycka en kropp och slänga i havet samt sänka sin ubåt, istället för att ringa nödsamtal?
Drygjävel kan du vara själv din uppblåsta pajas. Och teorin är naturligtvis att han ljuger om olyckan och att det i själva verket var ett mord från början. Det existerar ingen typ av olycka som motiverar en styckning mm.
Citera
2017-08-26, 08:33
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

bortsett ifrån att han har velat dölja ett brott? Om vi t ex utgår ifrån teorin att det skett en olycka, vilka rimliga anledningar kan det finnas till att slita henne i stycken, och varför behöver liket ut år båten? jag kommer inte på något alls, och detta är relevant, eftersom motivet till styckningen förmodligen är avslöjande information för resterande förlopp.

Jag kan inte komma på något heller, det är väl mer obehagligt och jobbigare att stycka en kropp än att gå i land med ett lik om hon skulle råkat ut för en olycka, även om man skulle tycka det är obehagligt att vara ombord med en död? Det blir ju svårare att styrka storyn om olycka.
Citera
2017-08-26, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Drygjävel kan du vara själv din uppblåsta pajas. Och teorin är naturligtvis att han ljuger om olyckan och att det i själva verket var ett mord från början. Det existerar ingen typ av olycka som motiverar en styckning mm.

Nu tror jag ju inte att det har skett en olycka ombord på ubåten men nog har det skett massvis med olyckor där nödvändig styckning förekommit.

Denna exempelvis.
Citera
2017-08-26, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag kan inte komma på något heller, det är väl mer obehagligt och jobbigare att stycka en kropp än att gå i land med ett lik om hon skulle råkat ut för en olycka, även om man skulle tycka det är obehagligt att vara ombord med en död? Det blir ju svårare att styrka storyn om olycka.
Alltså njöt han av själva styckningen. Han har ju andra fetischer så detta kanske var något han tände på.
Citera
2017-08-26, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Kan någon länka? Jag fick bara in hela texten.
Handlar om Madsen och mordet också.

på engelska:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/the-news-that-shook-the-world-here-is-the-story-about-kim-wall/

på svenska:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/kim-wall-en-journalistisk-rost-som-tystnat/
Citera
2017-08-26, 08:46
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Alltså njöt han av själva styckningen. Han har ju andra fetischer så detta kanske var något han tände på.

Eller helt enkelt att han vill dölja ett brott, att han slagit hjäl henne eller något. Teoretiskt kan jag tänka mig att någon som bevittnar en olycka i ett stängt utrymme där denne då befinner sig med en död människa upplever det som obehagligt och ser till att ta ut den döde i något slags panik, det är begripligt även om det också är fel. Men att ge sig till att stycka en kropp för att lindra obehaget av att vara instängd något tag med en död?.... No sir, methink not so.
Citera
2017-08-26, 08:49
Medlem
Citat:

Jag tycker man kan konstatera att en person som styckar en kropp också har dödat den. Finns inte på kartan att någon styckar en kropp och "begraver" den till havs om det varit en olycka som skett. Han har mördat henne, om det sen varit överlagt eller hastigt påkommit är lite svårare att veta.
Citera
2017-08-26, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanakh
Nu tror jag ju inte att det har skett en olycka ombord på ubåten men nog har det skett massvis med olyckor där nödvändig styckning förekommit.

Denna exempelvis.

Öven om Madsen inte skulle ha ätit under hela dagen (och natten) så tvivlar jag på att hunger skulle kunna vara hans motivation till styckningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in