2017-08-13, 16:20
Medlem
CXQHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deepmedi
Misstänker att det ska vara mer mobil/platta-anpassat. "Nytt och fräscht" men det ser faktiskt förjävligt ut. Klart en downgrade om man är på PC. Äckliga fonter och färger, sämre överskådlighet och användarvänlighet.

Ja mobil/surfplatta är viktigt idag. Samtidigt ställer jag mig något frågande över vem som studerar med en mobiltelefon. Visst att kolla ett betyg eller två kanske men att verkligen studera? Surfplatta är väl mer lämplig men fortfarande opraktisk inte minst genom den lilla skärmen och tangentbordet.
Citera
2017-08-13, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thundergirl
Tack för svaret! Är det något jag bör vara orolig för? Utifrån det du säger låter det som att det är väldigt mycket ändå Och jag känner att jag knappt har koll på något alls.

Det är mycket, i alla fall med den läraren som jag hade. Hon kollar överskådligt att man har läst boken och frågar om olika delar av kursen. Kolla lite extra på de frågor jag fick, du kan ju ha turen att få någorlunda desamma.

Citat:
Ursprungligen postat av CXQH
Vad tycker ni om nya hemsidan? Känns som ett skämt, vad hände med studieplanen exempelvis. Visst fanns det problem med förra sidan, men nu har man ingen koll över inlämningstider på ett enkelt och överskådligt sätt.

När fan blev det lag på att alla hemsidor ska vara så coola med färger, CSS och skit framför faktisk användarupplevelse?

Jag gillar inte heller det nya utseendet. Jag gissar att det ser bättre ut om man går in via platta/mobil men näää... detta får de förbättra. Man ser ju inte betyg, inlämnkngsdatum eller nåt på ett lika bra sätt som förut på startsidan. Jag har funderat på att välja tillbaka gamla utseendet för jag har svårt att "bli vän" med den nya. De få gånger jag går in via mobilen är om det kommer meddelande om att man fått ett uppdrag rättat eller fått ett betyg, och mobilen ligger närmast.
Citera
2017-08-14, 02:55
Medlem
CXQHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christina76
Jag gillar inte heller det nya utseendet. Jag gissar att det ser bättre ut om man går in via platta/mobil men näää... detta får de förbättra. Man ser ju inte betyg, inlämnkngsdatum eller nåt på ett lika bra sätt som förut på startsidan. Jag har funderat på att välja tillbaka gamla utseendet för jag har svårt att "bli vän" med den nya. De få gånger jag går in via mobilen är om det kommer meddelande om att man fått ett uppdrag rättat eller fått ett betyg, och mobilen ligger närmast.

Sen är det oftast så vid större uppdateringar, det tar ett tag att vänja sig. Men visst har Hermods missat en massa basfunktioner. Det skulle vara kul att se en undersökning där alla elever får svara på vad man tycker om nya hemsidan vs gamla.

Jag använder också den gamla, i jämförelse med nya så blev den ännu bättre hehe.
Citera
2017-08-14, 03:04
Medlem
LeonaHelmsleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ts.now
Någon som läst Svenska 2 här? Hur svår, eller rättare sagt hur jobbig är kursen egentligen? Verkar vara 3 läroböcker, 2 romaner och 2 filmer som ska plöjas igenom.

Behöver man sitta 8 timmar om dagen som normalbegåvad individ om man läser kursen på 5 veckor?

What? Är det 3 läroböcker, 2 romaner och 2 filmer nu? Det var bara en och samma lärobok som man dessutom fick ha med sig på slutprovet samt en valfri roman från en lista på typ 30 st och en kort film back in the day iallafall? Jag hade dessutom bara 4 veckor på mig inte 5 veckor och jag ägnade max 1 timma om dagen åt denna kurs, det är inte alls svårt.
Citera
2017-08-15, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ts.now
Någon som läst Svenska 2 här? Hur svår, eller rättare sagt hur jobbig är kursen egentligen? Verkar vara 3 läroböcker, 2 romaner och 2 filmer som ska plöjas igenom.

Behöver man sitta 8 timmar om dagen som normalbegåvad individ om man läser kursen på 5 veckor?

Jag hade tre läroböcker, men som jag minns det läste man verkligen inte allt ur böckerna. Tror det var främst en av böckerna som användes. Har inget minne av att man skulle läsa 2 romaner och se 2 filmer.
Citera
2017-08-23, 10:50
Medlem
fulslugs avatar
Hur lång tid brukar det ta att få resultat från prövning? Inte mer än en vecka va?
Citera
2017-08-23, 19:08
Medlem
Slejjers avatar
Har någon gjort prov i Friskvård och hälsa? Vad för typ av frågor?
Citera
2017-08-23, 22:13
Medlem
Är det någon som har haft Hans Melen som lärare i matte?
Det verkar som att han är väldigt sträng
Matte är mitt absolut sämsta ämne och jag måste ha ett C i valfri mattekurs för att kunna söka in på den linjen jag vill söka på högskolan. Jag har därför valt matte 1a, det lättaste som går att få! Men jag kämpar ändå.. jag är inte bra på detta! Och paniken över att jag måste ha ett C gör att det blir extra jobbigt.
Jag ska skriva nationella provet på fredag och så är det dags för examination till veckan.
Kom igen nu, ni som har erfarenhet av läraren och/eller kursen HÖR AV ER!!
Citera
2017-08-24, 01:11
Medlem
CXQHs avatar
Dåligt tryck här i tråden kan jag tycka. Har läst många olika data- och informationskurser om någon behöver hjälp!
Citera
2017-08-25, 21:51
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christina76
Är det någon som har haft Hans Melen som lärare i matte?
Det verkar som att han är väldigt sträng
Matte är mitt absolut sämsta ämne och jag måste ha ett C i valfri mattekurs för att kunna söka in på den linjen jag vill söka på högskolan. Jag har därför valt matte 1a, det lättaste som går att få! Men jag kämpar ändå.. jag är inte bra på detta! Och paniken över att jag måste ha ett C gör att det blir extra jobbigt.
Jag ska skriva nationella provet på fredag och så är det dags för examination till veckan.
Kom igen nu, ni som har erfarenhet av läraren och/eller kursen HÖR AV ER!!
Var har du fått det ifrån. Var hur lugn som helst under min muntliga iallafall. Trevlig och hjälpte till en del och gav stöd under examinationen. Vet inte om jag kan ge mycket tips för ett C då jag med nöd och näppe ens klarade D på skiten. Men skulle kunna räkna procent, bråk plussa på bråk och förkorta, sen ekvationer. Kommer inte ihåg allt tyvärr.
Citera
2017-08-25, 21:58
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Tar gärna emot tips om muntlig examinationmatte 2b och rätten och samhället om någon har.
Citera
2017-08-25, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Var har du fått det ifrån. Var hur lugn som helst under min muntliga iallafall. Trevlig och hjälpte till en del och gav stöd under examinationen. Vet inte om jag kan ge mycket tips för ett C då jag med nöd och näppe ens klarade D på skiten. Men skulle kunna räkna procent, bråk plussa på bråk och förkorta, sen ekvationer. Kommer inte ihåg allt tyvärr.

Tusen tack för svar! Nu känns det lite bättre inför examinationen ☺
Jag har fått uppfattningen att han är sträng när han rättat mina uppdrag. Trots alla rätt på uppdragen och jag har fått hjälp att presentera mina uträkningar på bästa sätt av min vän som är mattegeni och hennes mamma som är mattelärare på två av uppdragen, så orkar jag inte få några höga betyg (C och B). Och han har inte gett någon förklaring till hur jag kan göra för att höja eller göra bättre ifrån mig heller. Så jag tänkte att han nog är väldigt sträng och inte gärna ger höga betyg.
Men jag hoppas att jag har fel och att du har rätt! 😀👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in