2017-08-25, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Undrar vad som menas med att han så gott som dagligen befann sig i närheten av där likdelarna hittades?
Citat:
Enligt Thomas Djursing, som skrivit en bok om Peter Madsens liv tog dock 15-åringen så gott som dagligen tåget till Köpenhamn, en resa på en timme och tjugofem minuter, för att träffa sina kompisar och pyssla med olika raketprojekt.
– De hade en lokal nere i hamnen på Refshaleön, där de höll till, säger Thomas Djursing.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/pwBb6/uppgift-madsen-nara-plats-dar-kroppsdelar-hittades-1986
Citera
2017-08-25, 18:36
Medlem
Lite långsökt skulle jag säga, det är omöjligt att säga var likdelarna dumpats, ynglingen pekade alltså ut en blodig madrass i en källare i ett bostadshus, när polisen kom dit så var den borttransporterad, den visade sig tillhöra ett "fredligt par". Så det här ska vi nog inte ta på så stort allvar.

Lite bilder från Ovengade, där andra fyndet gjordes:
https://dacostarkivet.wordpress.com/2017/08/25/kazuko-toyonaga-1986/
Senast redigerad av echoesofglory 2017-08-25 kl. 19:33.
Citera
2017-08-25, 20:57
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Nej man kunde aldrig fastställa vem eller vilka personer Kazuko träffade, inte ens nationalitet men man misstänkte att GM kunde vara svensk. Kazuko som bara talade japanska nämnde aldrig några namn i sina brev, utan bara att hon kände sig ensam och ville ha en reskamrat. Hon blev även bestulen på en blå sovsäck men ingen vet om det finns något samband med mordet. Ingen vet var hon bodde i Köpenhamn eftersom det tog så lång tid att identifiera kroppen, inga vittnen trädde heller fram förutom någon som ska ha sett henne vid ett vandrarhem i Stockholm innan hon reste till Danmark troligen via tåg.

Exakt var hon bodde i Norge är okänt. Kazuko var försöksperson och ska ha blivit väldigt sjuk av experimenten men repat sig, det nämns som sagt i tråden om att andra personer knutna till läkemedelsföretaget mördats men det verkar inte finnas så mycket mer info.

Peter Madsen kan vi nog utesluta, detta fall tas ofta upp i samband med liknande mord i Danmark men någon klarhet i Kazuko Toyonagas öde får vi sannolikt aldrig.

Intressant info om att andra kopplade till läkemedelsföretaget dödats, men vad jag blir fundersam över är om de till följd av experimenten utvecklat något drogberoende? Eller att de kanske varit halvt om halv tsocialt missanpassade redan när de gick med i experimenten? Visst, jag skulle tro att de helst vill ha något sånär friska, men å andra sidan, om kontrollen enbart bestod i att svara ja eller nej i ett formulär man fyller i själv så är det ju lätt att svara "nej" på fråga om man nyttjar narkotika eller andra substanser som kan påverka sinnesstämningen.
På 80-talet fanns ett MC gäng som var ganska nasty, Bullshit, men 1986 kanske de flesta försvunnit till följd av uppgörelser eller överdoser. Deras territorium var väl Vesterbro, och kroppsdelarna var väl dumpade på gränsen till ett annat område (för att man vill ge ett annat gäng skulden?).
Citera
2017-08-25, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Intressant info om att andra kopplade till läkemedelsföretaget dödats, men vad jag blir fundersam över är om de till följd av experimenten utvecklat något drogberoende? Eller att de kanske varit halvt om halv tsocialt missanpassade redan när de gick med i experimenten? Visst, jag skulle tro att de helst vill ha något sånär friska, men å andra sidan, om kontrollen enbart bestod i att svara ja eller nej i ett formulär man fyller i själv så är det ju lätt att svara "nej" på fråga om man nyttjar narkotika eller andra substanser som kan påverka sinnesstämningen.
På 80-talet fanns ett MC gäng som var ganska nasty, Bullshit, men 1986 kanske de flesta försvunnit till följd av uppgörelser eller överdoser. Deras territorium var väl Vesterbro, och kroppsdelarna var väl dumpade på gränsen till ett annat område (för att man vill ge ett annat gäng skulden?).

De flesta fyndplatserna låg vid Långebro, men strömmar och annat gör det omöjligt att avgöra exakt var delarna dumpades. Effekterna av preparaten är intressanta, hur påverkades deltagarna, det hela är ju lite kusligt. Men det är svårt att tro att en blyg 22-årig japanska som inte kunde språket skulle söka upp droger så där. Hon hade ju mycket pengar, 30,000 kr är mycket 1986, minns inte om det var i norska kronor men ändå, sen hade hon ju andra prylar, främst den sällsynta kameran som säkert hade ett högt värde 1986. Vandrarhem är ju säkert tillhåll för diverse skumma typer.

MC-gängen är en intressant fundering, kollade man upp gängen i närheten av Christiania? Det skulle man vilja veta men polisen är så förtegen, sen kan man ju fråga sig hur mycket krut man lade ner på att lösa ett fall med ett utländskt offer.
Citera
2017-08-25, 21:42
Medlem
Citat:
De flesta fyndplatserna låg vid Långebro, men strömmar och annat gör det omöjligt att avgöra exakt var delarna dumpades. Effekterna av preparaten är intressanta, hur påverkades deltagarna, det hela är ju lite kusligt. Men det är svårt att tro att en blyg 22-årig japanska som inte kunde språket skulle söka upp droger så där. Hon hade ju mycket pengar, 30,000 kr är mycket 1986, minns inte om det var i norska kronor men ändå, sen hade hon ju andra prylar, främst den sällsynta kameran som säkert hade ett högt värde 1986. Vandrarhem är ju säkert tillhåll för diverse skumma typer.

MC-gängen är en intressant fundering, kollade man upp gängen i närheten av Christiania? Det skulle man vilja veta men polisen är så förtegen, sen kan man ju fråga sig hur mycket krut man lade ner på att lösa ett fall med ett utländskt offer.

Ja det skulle kunna varit något rånmord, men det låter otympligt att stycka någon då, såvitt hon inte lockats med till någon lägenhet eller så? Eller om hon råkat fotografera på fel ställe med fel personer?
Min tanke var om exempelvis någon med koppling till gäng på Vesterbro gjort det och dumpat vid ett annat gängs territorium. Numera är väl Vesterbro närpå ett hipsterområde men det var det inte - 86.
Ännu 88 och 89 var det mycket skumlirare där som ofta var mycket misstänksamma mot de som inte smälte in. Exempelvis turist som fotograferar och inte vill köpa eller sälja narkotika och eller sex etc.
Finns uppgift om var vandrarhem hon bodde på låg?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-08-25 kl. 21:48.
Citera
2017-08-25, 21:46
Medlem
Citat:
Ja det skulle kunna varit något rånmord, men det låter otympligt att stycka någon då, såvitt hon inte lockats med till någon lägenhet eller så? Eller om hon råkat fotografera på fel ställe med fel personer?
Min tanke var om exempelvis någon med koppling till gäng på Vesterbro gjort det och dumpat vid ett annat gängs territorium. Numera är väl Vesterbro närpå ett hipsterområde men det var det inte - 86.
Finns uppgift om var vandrarhem hon bodde på låg?

Nej inget vet var hon bodde i Köpenhamn, eller när hon anlände.
Citera
2017-08-25, 22:05
Medlem
Citat:
Nej inget vet var hon bodde i Köpenhamn, eller när hon anlände.

Jag läste någon artikel att hon tagit tåget från Stockholm till Köpenhamn kort innan. Men i så fall må hon tagit båt från Malmö (antingen flygbåtarna eller åkt via Limhamn - Dragör) eller möjligtvis Helsingborg - Helsingör.
Det fanns väl då också en del halvsjabbiga hotell-vandrarhem kring Vesterbro men även en del bättre hotell har ofta avdelningar som är vandrarhemsliknande med sovsalar med där flera sovgäster kan inrymmas (och en låsbar förvaringsbox var man kan förvara bagage).
Vad jag förstod är det väl möjligt att hon skulle kunna ha träffat någon på tåget från Stockholm.

En uppgift som jag tycker var lite märklig, och kanske den är fel, är att hon bara skulle kunna japanska.
Citera
2017-08-25, 22:17
Medlem
Citat:
Jag läste någon artikel att hon tagit tåget från Stockholm till Köpenhamn kort innan. Men i så fall må hon tagit båt från Malmö (antingen flygbåtarna eller åkt via Limhamn - Dragör) eller möjligtvis Helsingborg - Helsingör.
Det fanns väl då också en del halvsjabbiga hotell-vandrarhem kring Vesterbro men även en del bättre hotell har ofta avdelningar som är vandrarhemsliknande med sovsalar med där flera sovgäster kan inrymmas (och en låsbar förvaringsbox var man kan förvara bagage).
Vad jag förstod är det väl möjligt att hon skulle kunna ha träffat någon på tåget från Stockholm.

En uppgift som jag tycker var lite märklig, och kanske den är fel, är att hon bara skulle kunna japanska.

Står i FUP "hon kun bare japanske" eller liknande, trots att hon studerade kurser på engelska, det är märkligt. Tror inte det är så vanligt att unga japaner talade engelska i mitten av 80-talet..

Hittade förresten en till bild på Kazuko på en japansk hemsida jag inte sett förut:

http://bitter-magazine.net/wp-content/uploads/2017/08/tominaga.png

Finns ingen i forat som kan japanska och kan översätta eller sammanfatta vad japanska medier skriver om fallet?

edit: efter att ha läst med google translate så kan följande sägas, 1982 och 1985 hittades alltså två kvinnor mördade i Freiburg, båda ska haft koppling till Bio Design och provförsöken. Frågan är hur man ska hitta info om dessa fall...
Senast redigerad av echoesofglory 2017-08-25 kl. 22:45.
Citera
2017-08-25, 22:44
Medlem
Citat:
Står i FUP "hon kun bare japanske" eller liknande, trots att hon studerade kurser på engelska, det är märkligt. Tror inte det är så vanligt att unga japaner talade engelska i mitten av 80-talet..

Hittade förresten en till bild på Kazuko på en japansk hemsida jag inte sett förut:

http://bitter-magazine.net/wp-content/uploads/2017/08/tominaga.png

Finns ingen i forat som kan japanska och kan översätta eller sammanfatta vad japanska medier skriver om fallet?

Fast det låter konstigt att ge sig ut och tågluffa om man inte kan kommunicera alls i de länder man besöker. Det är inte som en charterresa där man har reseledare och kan boka in sig på guidningar på sitt eget språk. Visserligen kanske man kan gå på guidat program på japanska via turistbyråerna* men jag skulle gissa att hon kunde engelska.

* En sommarkväll 1988 missade jag och en kompis sista flygbåten till Malmö och drog till Langelie och halvslaggade där och vaknade tidigt som fasen till tjatter och kamerasmatter från en busslast japaner med guide som hade kommit för att se den lille Havefrue.
Citera
2017-08-25, 22:47
Medlem
Citat:
Fast det låter konstigt att ge sig ut och tågluffa om man inte kan kommunicera alls i de länder man besöker. Det är inte som en charterresa där man har reseledare och kan boka in sig på guidningar på sitt eget språk. Visserligen kanske man kan gå på guidat program på japanska via turistbyråerna* men jag skulle gissa att hon kunde engelska.

* En sommarkväll 1988 missade jag och en kompis sista flygbåten till Malmö och drog till Langelie och halvslaggade där och vaknade tidigt som fasen till tjatter och kamerasmatter från en busslast japaner med guide som hade kommit för att se den lille Havefrue.

Ska kolla vad det står i FUP senare, men jag är ganska så säker på att det står att hon inte talade engelska, men som sagt hur skulle hon kommunicera?
Citera
2017-08-25, 22:58
Medlem
Så här står det ordagrant: "Hun talte faktiskt kun japansk - selv om hun deltog i et engelskkurs i Freiburg" alltså: "Hon pratade bara japanska trots att hon deltog i en engelsk kurs i Freiburg".
Citera
2017-08-25, 23:23
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Så här står det ordagrant: "Hun talte faktiskt kun japansk - selv om hun deltog i et engelskkurs i Freiburg" alltså: "Hon pratade bara japanska trots att hon deltog i en engelsk kurs i Freiburg".

En rimlig tolkning är kanske att hon förstod lite av skriven och kanske talad engelska men kunde för lite för att tala engelska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in