2017-08-25, 19:24
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julemand
1991 knivmördades en tjej Anette Just Olesen
när hon gickk in i sin port. Två vittnen som gick bakom såg hur hon blev knivhuggen. Så gärningsmannen måste varit en riktigt kall typ som inte tänkte på nåt annat än att döda.
Dett mord är nog ännu ouppklarat .
Anette hade jobbat för någon tidning i Danmark har jag för mig .det är dock flera år sen jag läste om det.
Tänk nu om Anette hade spår på något som hänt en japansk tjej några år tidigare och nu i år hade Kim Wall hittat nåt.? Det låter ju helt sjukt att en lokal kändis dödar en journalist omgående utan orsak.
Det står inget om att hon skulle han arbetat för någon tidning - utan snarare att han hon hade en liten umgängeskrets.

Signalement mördaren
De beskriver gerningsmanden som mellem 25 og 30 år, tæt bygget og 180 cm høj og med kort, lyst, bølget hår med høje tindinger og et lille lyst overskæg. Han var iført grå trøje og cowboybukser.
http://nyheder.tv2.dk/article.php/id-8100069%253Amordet-p%25C3%2583%25C6%2592%25C3%2582%25C2%25A5-anette-just-olesen.html

Edit
Hittade denna - hon var arbetslös journalist - ja.

Sent om aftenen d. 21. august 1990 blev 28-årige arbejdsløse korrespondent Anette Just Olesen brutalt slået ihjel, da hun var ved at låse sig ind i sin lejlighed på Højdevej på Amager.
https://www.b.dk/danmark/anette-just-olesen

Bild finns i artikeln.
Senast redigerad av micro113 2017-08-25 kl. 19:26.
Citera
2017-08-25, 19:25
Medlem
letspanics avatar
Ursäkta om detta har tagits upp tidigare, men något jag inte får ihop om det handlar om mord är avsaknaden av klösskador etc. på Madsen från att Kim försvarat sig.
Citera
2017-08-25, 19:25
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Ja det gjorde han

Han åkte alltså till en plats i närheten?

Som andra varit inne på - ger man efter för lusten att mörda vid 15 så har man en ordentlig lista. Man väntar inte 28 år för att begå ett slarvigt mord/dråp.
Citera
2017-08-25, 19:26
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Är det bara jag som upplever att Madsen spelar ett spel med polisen? Han säger sig vara positiv till att kroppen hittades, trots att det är en uppenbar katastrof för honom. Spelet handlar nog om att se hur duktiga polisen är att kunna lösa problemen. Hade han varit kannibal, hade det blivit lite Hannibal Lecter över det hela.
Han kanske just är kannibal? Har polisen undersökt hans fekalier? Armar, ben och huvud saknas.
Citera
2017-08-25, 19:26
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Ursäkta om detta har tagits upp tidigare, men något jag inte får ihop om det handlar om mord är avsaknaden av klösskador etc. på Madsen från att Kim försvarat sig.

Rätt drog på rätt plats kanske?
Citera
2017-08-25, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Gissar att det normalt är någonstans i högstadiet eller i gymnasiet som folk, hyfsat nöjda med vad de klarar i bänkpress i maskin, första gången provar en lös skivstång eller rent av två hantlar och inser problemet när man inte bara kan fokusera på max styrka utan behöver balansera vikten. Gott om möjligheter till fina sträckningar när tekniken saknas och en bunt stödmuskler inte är starka nog att hjälpa till.

Jag kommer på måndag fråga en av mina kollegor, på arbetet som är deltidsbrandman och styrkeledare, hur han ser på om det är med normal kroppssyrka möjligt att lyfta en medvetslös/död person ur ett 52cm rör, och om det är som jag tidigare beskrev , med taljor eller block utföra slik manöver.
Citera
2017-08-25, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fortfarande en fråga till alla!

Vad gjorde Wall på ubåten?

Vad skulle hon skriva för reportage?

Vilken media institution hade beställt hennes intervju??
Utan att vara förmäten så inkluderar jag mig i definitionen "alla". So here we go.

Wall arbetade på ett reportage. Hon åsidosatte alla säkerhetsaspekter som fanns i professionella kretsar med avseende på reportagets inverkan på en politisk makthavares image. Skadad image = skadad trovärdighet i internationella kretsar. (Jämför med hur Anders Borg hastigt och lustigt blev av med sina uppdrag efter "fyllefesten". Avgick själv heter det visst i MSM.)

Vet inte inte vad innehållet är eller vem som pekas ut men en farlig person uppenbart.

Wall var en freelancer, ingen mediainstitution kommer att stå upp för henne. Det vore för farligt. Vackra ord kommer hon att få överallt men hennes familj kommer inte att få svar för avslut därifrån. The truth is a rare commodity.

Avslutningsvis var det inte reportaget utan dokumenten som hon hade i sin besittning som var orsaken till mordet. Wall död, dokumenten borta. Allt är lugnt.

Madsen var ett verktyg, inget mer. En antydan är att Madsen enligt sitt ombud är lättad. Enda orsaken kan vara att det danska rättsväsendet är satt under hård press. Det är inte en dansk affär, det är en internationell politisk/diplomatisk affär. En DNA-analys av Madsen själv och bestämning av vem hans biologiska föräldrar är kommer att föra saken framåt bakom lyckta dörrar och en lösning till det diplomatiska dilemmat kommer att hittas.

Rättvisa, glöm det! Avslut för familjen och närstående, tyvärr. För journalistkåren, ett "heads up". Var säkerhetsmedvetna!
Senast redigerad av Utredaren 2017-08-25 kl. 19:40.
Citera
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
Rätt drog på rätt plats kanske?

Du menar att han skulle planerat detta och tagit med sig något för att droga henne?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Om han har gjort det kunde han verkligen inte ta till sig kunskapen. Eller hur?
Om PM verkligen lagt tid på att planera så har han varit totalt misslyckad i dessa studier.

Hans totala misslyckande stämmer däremot med någon som inte planerat detta och försöker stressa ihop en lösning på ett problem han aldrig hade planerat att ha. En person som planerar att stycka hade kunnat ha färdiga nätsäckar med vikter liggande. En person som önskar slippa tycka hade kunnat haft en 300:- liten mini-vinsch. En person som önskat vara lite mer anonym kunde ha valt att ta med ett offer som kanske ingen visste följde med.

Det är nästan omöjligt för någon som planerat detta att göra så många fel om personen inte uttryckligen ville åka fast. Och även om jag haft storligen fel om PM åtminstone två gånger tidigare har jag svårt att tro att han önskar sig en massa år i fängelse.
Citera
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Han kanske just är kannibal? Har polisen undersökt hans fekalier? Armar, ben och huvud saknas.

Huvudet av Kim Wall lär vi inte hitta annat än på en trofé vägg hos någon samlare. Förmodligen tillsammans med andra huvuden, typ Catalans ...

Men vi kan ju ha tur.
Citera
2017-08-25, 19:29
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Du menar att han skulle planerat detta och tagit med sig något för att droga henne?

Snarare bjudit henne på något piller i hopp om att få göra vad han vill med henne, men det gick inte som planerat.

Jag tror att hela det här konceptet med att åka romantisk ubåt och sen bli hittad styckmördad är unikt och inte planerat alls.

Konceptet kommer att kallas att bli "Kimwallad". eng. "Kimwalled".
Senast redigerad av ModerRota 2017-08-25 kl. 19:33.
Citera
2017-08-25, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fårfällen
Arbetsrelationer är oftast mer professionella och ger sällan en tydlig fingervisning om skillnader mellan olika kulturer (annat än arbetskulturer). Jag bodde i Danmark och levde med danskar i 3 år - min uppfattning är att det är förvånansvärt stora skillnader mellan gemene dansk och gemene svensk med tanke på den geografiska och historiska närheten

Intressant. Vilka?[/quote]

Som jag redan skrivit om i ett tidigare inlägg bara ett par sidor bak så upplever jag (bland mycket annat men nu hällde diskussion just sex) att sex är mindre tabubelagt i DK än i SE. Sen finns många andra skillnader som att det är lättare att lära känna en dansk än en svensk om du immigrerar som vuxen, de vill njuta av livets goda i större utsträckning, mindre jante osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in