Är det bara jag som upplever att Madsen spelar ett spel med polisen? Han säger sig vara positiv till att kroppen hittades, trots att det är en uppenbar katastrof för honom. Spelet handlar nog om att se hur duktiga polisen är att kunna lösa problemen. Hade han varit kannibal, hade det blivit lite Hannibal Lecter över det hela.
Ingen vet väl än om det fanns eller inte fanns inslag av det också.
Ett problem i Sverige (och säkert fler länder) är att vårt rättssystem inte riktigt klarar att stoppa dessa personer i tid. Signalerna kommer ofta innan det gått så långt att han mördat någon, men innan dess finns det sällan tillräckligt mycket för att få dom bakom lås och bom, och kvinnorna är otroligt utsatta under den tiden.
Om ni bara visste hur mycket psykfall som försöker ta livet av sina fruar och barn, som gömmer sig på kvinnohem som ofta drivs med väldigt små bidrag. Flatheten samhället visar mot dessa snubbar är otrolig.
Jag menar att ett annat enormt problem är de sentida idéerna runt likabehandling i skolan, och den totala oviljan att acceptera att folk har olika genetiska förutsättningar.
Det är belagt att upp emot 10% av befolkningen har reducerad förmåga till empati, där 1-3% av befolkningen är helt empatilösa. När jag gick i skolan, placerade man dessa problematiska, utagerande ungdomar i små såkallade OBS-klasser, där de fick mer individuellt stöd som hjälpte dem framåt. Samtidigt slapp "vanliga" barn bli utsatta för dessa elevers gränslöshet (mobbing, slagsmål och saboterad undervisning/oförmåga att sitta still).
Nu för tiden separerar man inte ungdomar, utan alla ska gå i samma klass, trots olika förutsättningar att klara undervisningen. Barn som inte har dessa problemen utsätts för mobbing, får ingen studiero och många mår dåligt i skolan, samtidigt som barn med problem inte hinner med i tempot och mår dåligt av den anledningen. Likabehandlingen hjälper inte ungdomar, utan skapar en usel miljö och psykisk ohälsa både bland lärare och elever. Resultatet av detta har vi bland annat sett i sentida PISA-studier. På detta sätt tycker sig vuxna ha rätt att behandla våra barn och ungdomar, samtidigt som den vuxne själv aldrig hade accepterat att bli ihoptvingad med några psykopater på sin arbetsplats.
Jag skulle kunna köpa att han vill bli av med kroppen även om det var en olycka. För många är nog en död kropp något som är obehagligt. Så ett slags panik... MEN... karlen sätter igång och styckar kroppen? Han ger sig tillnågot som rimligtvis är värre obehagsframkallande än att vistas i samma rum som den avlidne den relativt kirta tid det skulle ta att ta sig in i land och larma så ambulans eller polis/patolog kommer och hämtar kroppen?
Mnjä. Låter snarare attdet är brott som han velat dölja.
Jag tänker som dig där, om han drabbas av panik så känns det inte rimligt av just den anledningen du skriver. Kan det finnas andra anledningar vi inte tänkt på tidigare?
Min citering var mer menad att fånga din uppmärksamhet.
Vad gäller PM så vill jag inte spekulera i hans psykiska tillstånd då jag inte har några kunskaper vederhäftiga nog inom det området. Däremot finns det ett par tekniska detaljer som gnager mig.
Torson hittades nordnordväst om haveriplatsen. Det leder mig, med tanke på de vanligtvis nordgående strömmarna i området, att tänka mig att torson fanns kvar i tornet när PM sänkte Nautilus och att densamma flöt ut vid sänkningen.
Edit/ stavfel
Inte hundra procent otänkbart, men det var både folk och helikoptrar runt PM när han sänkte sin ubåt - om torson flutit ut borde det ha upptäckts? Dessutom känns sannolikheten ganska liten att torson skulle leta sig ut ur det där lilla 52-centimeters hålet när ubåten är 17,8 meter lång? Dessutom kunde PM aldrig veta att torson skulle åka ut när han sänkte ubåten - om han hade lämnat torson där i så skulle det vara ganska naivt av honom att tro at en sänkning av ubåten skulle dölja det... på 8 meters djup kan vilken som helst dykare med grundkurs-certifikat dyka ner till, och kika in i ubåten.
Min citering var mer menad att fånga din uppmärksamhet.
Vad gäller PM så vill jag inte spekulera i hans psykiska tillstånd då jag inte har några kunskaper vederhäftiga nog inom det området. Däremot finns det ett par tekniska detaljer som gnager mig.
Torson hittades nordnordväst om haveriplatsen. Det leder mig, med tanke på de vanligtvis nordgående strömmarna i området, att tänka mig att torson fanns kvar i tornet när PM sänkte Nautilus och att densamma flöt ut vid sänkningen.
Edit/ stavfel
Kan han fått ut torson genom att sänka ubåten?
Punkterat den och försett mes vikter före
Men då fanns det väl inget behov för transport utan endast för att förstöra bevis?
Ibland undrar jag om inte det finns mer av samma sort som Mads som florerar här i tråden när man läser sånt här.
De som pratar om hanibal lecter och att han är en sjuk människa som gör detta av egen lust bör ta sig lite reality check. Han har inte misstänkts för nått likande tidigare. Upplägget verkar helt oplanerat. Hans besvikelse över ubåten var väldigt uppriktig, han hade vigt sitt liv till sina skapelser, kim hade han inte känt mer än för en kort stund, som innåtvänd person så kan jag mycket väl tänka mig att förlusten av skeppet berörde han djupare, han hade lyckats bli av med kroppen och blev i steg 2 påtvingad att överge båten också vilket han hade hoppats slippa vilket satt i hårdare.
"Lättnaden" han kände har säkert sina förklaringar också, han känner att allt är på bordet och han behöver inte bära hemligheten längre. Han vill säkert inte gå in i detalj men tror han har rätt i att det var en olycka i någon form som han angav.. hon hade nekat hans försök att närma sig eller tagit hans telefon och grävt efter provocerande fakta eller på annat sätt hotat avslöja saker som skulle avsluta hans resurser och i frustration hade han puttat/ eller på nått sätt bidragit till olyckan. (inte jättesmart sätta han mot väggen instängd i en ubåt mitt ute på havet.)
Då det var ofrånkomligt att han skulle pekas ut för mordet och allt skulle få konsekvenser så agerade han irrationellt och försökte bli av med kroppen iaf och därefter ubåten när ingen annan väg fanns ut.
dråp alt. vållande till annans död, brott mot griftefrided, försvårande av brottsutredning och slutgilltigen bränmärkt för livet som en sjukt störd man, det är nog där vi landar.
Vanlig gruppdynamik som leder till precis de resultat som kan förväntas.
PM måste vara oskyldig - bara två steg från ängel. Sedan har karlstackarn råkat ut för en hel väldas massa oturliga saker som kommit slag i slag tills det helt enkelt inte finns något annat alternativ för honom.
Alternativt att PM är satan på jorden. Att "sannolikt en seriemördare" (vilket innebär att det är mer än 50% chans att PM mördat minst tre personer vid olika tillfällen) i själva verket faktiskt inte alls är sannolikt finns inte för de som väger åt detta håll.
I sådana här situationer så kräver ju gruppdynamiken att tråden med absolut säkerhet måste klara av att säkert bedöma exakt vilka absoluta diagnoser som inblandade måste lida av. Hur kan man ens förvänta sig någonting annat när det i efterhand allitd går att titta på ett foto av en person och direkt se hur otäck personen är.
Gruppdynamik kräver av naturen även att man med säkerhet kan bestämma vad som är ett rimligt straff - även om man saknar majoriteten av den information som polis och åklagare har. Bedömmer domstolen situationen annorlunda så har tråden rätt och domstolens personal är inkompetenta.
Däremot går denna tråd lite och trampar vatten - finns för få ingångar för att på ett bra sätt kunna visa hur MENA-mentaliteten är orsaken till det inträffade. Fast ett par medlemmar har ju noterat både KW:s förnamn och efternamn och desperat försökt springa iväg på detta. Inget riktigt forum utan äkta kreativitet att ta allt ända in i planket.
Inte hundra procent otänkbart, men det var både folk och helikoptrar runt PM när han sänkte sin ubåt - om torson flutit ut borde det ha upptäckts? Dessutom känns sannolikheten ganska liten att torson skulle leta sig ut ur det där lilla 52-centimeters hålet när ubåten är 17,8 meter lång? Dessutom kunde PM aldrig veta att torson skulle åka ut när han sänkte ubåten - om han hade lämnat torson där i så skulle det vara ganska naivt av honom att tro at en sänkning av ubåten skulle dölja det... på 8 meters djup kan vilken som helst dykare med grundkurs-certifikat dyka ner till, och kika in i ubåten.
I tornet, inte i röret.
Han kan ha varit på väg att dumpa torson över tornrelingen.
Vid det tillfället så kan de förut omtalade kedjorna/metallföremålen hållit kvar torson under ytan osv...
De normala strömförhållandena tyder på att torson dumpats nära haveriplatsen.
Senast redigerad av L-JPersson 2017-08-25 kl. 19:14.
Men jag har också provat att lyfta folk som inte själva aktivt låter sig flyttas på och det blev betydligt svårare.
Gissar att det normalt är någonstans i högstadiet eller i gymnasiet som folk, hyfsat nöjda med vad de klarar i bänkpress i maskin, första gången provar en lös skivstång eller rent av två hantlar och inser problemet när man inte bara kan fokusera på max styrka utan behöver balansera vikten. Gott om möjligheter till fina sträckningar när tekniken saknas och en bunt stödmuskler inte är starka nog att hjälpa till.
1991 knivmördades en tjej Anette Just Olesen
när hon gickk in i sin port. Två vittnen som gick bakom såg hur hon blev knivhuggen. Så gärningsmannen måste varit en riktigt kall typ som inte tänkte på nåt annat än att döda.
Dett mord är nog ännu ouppklarat .
Anette hade jobbat för någon tidning i Danmark har jag för mig .det är dock flera år sen jag läste om det.
Tänk nu om Anette hade spår på något som hänt en japansk tjej några år tidigare och nu i år hade Kim Wall hittat nåt.? Det låter ju helt sjukt att en lokal kändis dödar en journalist omgående utan orsak.
Jag såg precis ett klipp från 2009 och där kan jag uppskatta honom till ca 175 cm och 60 kg. Enbart en ungefärlig gissning från min sida.
Hans styrka uppskattar jag till normal eller något bättre. Ser ändå rätt fit ut.
Jag gissar lite tyngre i de äldre klippen - men ser senig och rätt seg ut och förmodligen klart starkare än genomsnittet. Under de tre åren att bygga ubåten (klart 2008) blev det nog rätt mycket tyngre arbete.
Sedan har han blivit ett antal kilo rundare, vilket troligen inte gjort honom starkare eller förbättrat orken.
I tornet, inte i röret.
Han kan ha varit på väg att dumpa torson över tornrelingen.
Vid det tillfället så kan de förut omtalade kedjorna/metallföremålen hållit kvar torson under ytan osv...
De normala strömförhållandena tyder på att torson dumpats nära haveriplatsen.
Ada, du tänker på att han blev tagen på bar gärning? Att torson hängde utanför ubåten när han blev approachad av helikopter och fritidsbåt?
Jäkla intressant teori - har inte hört den tidigare. Det skulle förklara mycket...
Kan han fått ut torson genom att sänka ubåten?
Punkterat den och försett mes vikter före
Men då fanns det väl inget behov för transport utan endast för att förstöra bevis?
Rent teoretiskt, om hela kroppen fanns kvar i ubåten när han sänkte den, så kan det inströmmande vattnet ha tryckt upp kroppsdelarna genom röret likt en fontän när den sjönk hastigt.
Då har PM varken burit eller dumpat kroppsdelarna utan de flög ut när båten sjönk.