2017-08-25, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Det är nog som GW säger. Han kommer att erkänna i takt med bevisningen. GW har ju gått igenom tusentals fall så jag antar att han har sett typen förr.

Precis som alla andra kända psykopatmördare, sanningen kommer fram förr eller senare, iaf i detta fallet.
Citera
2017-08-25, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Nej, det är inte en bra idé att skapa biologisk katastrof på flera kvadratmil havsbotten. Så mycket mer kan inte infon från ytterligare fynd ge, att det vore värt det.

Irriterande att PM inte ger med sig, och berättar sanningen. Han kommer ju ändå inte ur detta.
Man kan ju tänka sig att han nu efter att inte ha fått gå till media med sin version kanske samlar det han har för att få skriva en bok i framtiden, gissar att han har lite tid över de kommande åren.
Citera
2017-08-25, 18:37
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Nja, det är inte tvångstankar egentligen. Tänk mer "robot" eller "maskin" så är du rätt på det. Det handlar inte om ondska heller, utan snarare om avsaknad av allt det vi förknippar med just människor kontra exempelvis djur.
En psykopat agerar helt utan känslor, men kan lära sig att fejka känslor. En psykopat kan också förstå att han/hon är annorlunda än resten av oss.

Jag har för inte så många år sedan tvingats tampas med en herre som är psykopat. Det som slog mig med honom var hans förmåga att lura i stort sett alla i sin omgivning (enormt framgångsrik och välbärgad), och hans grymhet mot sin familj innan han avslöjades. Jag kan inte säga att han är ond, för även ondska kräver någon typ av känslor. Han är tom, och i mörkret inne i hans huvud agerar han otäckt välplanerat.
I hans fall skulle jag vilja säga att han påminner om en spindel i människoform med förmåga att hypnotisera folk. Speciellt kvinnor. Män går inte på det för fem öre utan känner instinktiv irritation mot honom. Så han försöker inte dominera män utan ger sig istället på kvinnor.

Ett problem i Sverige (och säkert fler länder) är att vårt rättssystem inte riktigt klarar att stoppa dessa personer i tid. Signalerna kommer ofta innan det gått så långt att han mördat någon, men innan dess finns det sällan tillräckligt mycket för att få dom bakom lås och bom, och kvinnorna är otroligt utsatta under den tiden.
Om ni bara visste hur mycket psykfall som försöker ta livet av sina fruar och barn, som gömmer sig på kvinnohem som ofta drivs med väldigt små bidrag. Flatheten samhället visar mot dessa snubbar är otrolig.

Det borde utvecklas ett testa om man kan göra för att avslöja dom innan skadan är skedd, och sedan helt enkelt sätta en kula i huvudet på dom, för dom går inte att rehabilitera. Alternativet är inlåsning till döden. Det är sjukt att jag ens överväger det, men det lidande dom orsakar, och den mängd kvinnor och män (men främst kvinnor) som mördas av dessa är inte försvarligt i något samhälle med ryggrad.

Om du har känslor är det omöjligt att föreställa sig hur det skulle vara att inte ha det.

Nej nej nej, psykopat kan bli arg, ledsen kränkt och glad men problemet är att hen inte har förmåga att förstå/ta in andras känslor. Förmågan till empati är något som typiskt börjar utvecklas i 12-års åldern. Det går alltså inte att diagnosticera ett barn som psykopat, för allasmåbarn är orincipiellt det. Men barn kan lära sig mekaniskt att man ska ta hänsyn, att andra blir ledsna om man gör si eller så, detta brukar man väl få börja med kring två tre årsålder då många barn är mycket orienterad till omvärlden som "jag, mig, min, mitt".
Citera
2017-08-25, 18:40
Medlem
Jag undrar vilka synvinklar ni har på motivet till att han behövde få ut kroppen ur båten?

Jag tänker att det troligaste motivet är att dölja ett brott, men kan det finnas andra anledningar som är relevanta för att få en bättre samlad bild?
Citera
2017-08-25, 18:42
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-JPersson
Du verkar ha god kunskap om sk bokstavsdiagnoser och övriga psykosociala problem.
Jag känner till en hel del om bokstavsdiagnoser då både jag och min son är inom det spektrat.
Dock verkar du inte speciellt insatt i vissa delar av spektrat, men det härleder jag till att det är ytterst få som är det i vårt land, (ingen skugga över dig). Dina inlägg har gett ljus över många frågeställningar huru människans psyke kan variera. Dock håller jag inte med dig riktigt i vissa av dina resonemang, men eftersom de inte tillför något till tråden eller till mina erfarenheter ( varje bokstavsdiagnos är som bekant individuell ) så lämnar jag därhän. Tack för insikten.
De sista inläggen om psykopati var mer en sammanfattning av litteratur och det aktuella forskningsläget från minnet, antar att du inte menar att det är detta du inte håller med om?

När det gäller mina spekulationer kring vad som kan ha hänt på ubåten vet jag lika lite som någon annan - där kan jag alldeles säkert vara helt ute och cykla. Känner mig dock ganska säker på att PM är psykopat och att man ska förstå handlingen utifrån hans empatilöshet och annorlunda sätt att tänka.
Citera
2017-08-25, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyranitar
Jag undrar vilka synvinklar ni har på motivet till att han behövde få ut kroppen ur båten?

Jag tänker att det troligaste motivet är att dölja ett brott, men kan det finnas andra anledningar som är relevanta för att få en bättre samlad bild?

Detta har diskuterats sedan länge och de två stora teorierna är:
1. Dölja brott
2. Fraktproblem
Citera
2017-08-25, 18:46
Bannlyst
Hitta detta nyss.

"Under rättegången menade Markus Pönkä att han hade skjutit mannen i självförsvar, och sedan utfört styckningen till följd av att han befann sig i chock."
Handlar om en Finsk styckmördare (men han mörda först och stycka sen), som är på rymmen i Sverige.
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/domd-styckmordare-fran-finland-jagas-i-sverige/
"Den estländska domstolen trodde inte på förklaringen och slog fast att bakomliggande motiv till mordet var att råna och tysta ett vittne. Markus Pönkä dömdes till tolv års fängelse och satt fängslad fram till den villkorliga frigivningen 2014."

Det är väl likvärdiga straff i Norden, ja förutom sverige med bullvagnar och kramterapi.
Citera
2017-08-25, 18:48
Medlem
Citat:
Det är nog som GW säger. Han kommer att erkänna i takt med bevisningen. GW har ju gått igenom tusentals fall så jag antar att han har sett typen förr.

Men borde han då inte nu erkänna brott mot griftefriden/styckningen?
Citera
2017-08-25, 18:49
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyranitar

Jag skulle kunna köpa att han vill bli av med kroppen även om det var en olycka. För många är nog en död kropp något som är obehagligt. Så ett slags panik... MEN... karlen sätter igång och styckar kroppen? Han ger sig tillnågot som rimligtvis är värre obehagsframkallande än att vistas i samma rum som den avlidne den relativt kirta tid det skulle ta att ta sig in i land och larma så ambulans eller polis/patolog kommer och hämtar kroppen?
Mnjä. Låter snarare attdet är brott som han velat dölja.
Citera
2017-08-25, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Danska polisen säger ju att det finns ett motiv, varför är du så arg?

Var/ när säger polisen att det finns ett motiv? Har kanske missat något?
Citera
2017-08-25, 18:56
Medlem
Eoppoyzs avatar
Är det bara jag som upplever att Madsen spelar ett spel med polisen? Han säger sig vara positiv till att kroppen hittades, trots att det är en uppenbar katastrof för honom. Spelet handlar nog om att se hur duktiga polisen är att kunna lösa problemen. Hade han varit kannibal, hade det blivit lite Hannibal Lecter över det hela.
Citera
2017-08-25, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
De sista inläggen om psykopati var mer en sammanfattning av litteratur och det aktuella forskningsläget från minnet, antar att du inte menar att det är detta du inte håller med om?

När det gäller mina spekulationer kring vad som kan ha hänt på ubåten vet jag lika lite som någon annan - där kan jag alldeles säkert vara helt ute och cykla. Känner mig dock ganska säker på att PM är psykopat och att man ska förstå handlingen utifrån hans empatilöshet och annorlunda sätt att tänka.

Min citering var mer menad att fånga din uppmärksamhet.
Vad gäller PM så vill jag inte spekulera i hans psykiska tillstånd då jag inte har några kunskaper vederhäftiga nog inom det området. Däremot finns det ett par tekniska detaljer som gnager mig.
Torson hittades nordnordväst om haveriplatsen. Det leder mig, med tanke på de vanligtvis nordgående strömmarna i området, att tänka mig att torson fanns kvar i tornet när PM sänkte Nautilus och att densamma flöt ut vid sänkningen.
Edit/ stavfel
Senast redigerad av L-JPersson 2017-08-25 kl. 18:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in