2017-08-25, 11:23
Medlem
Erk Swedes avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det ser bra ut, men om historien är någon indikation om framtiden så bör man nog ta Sentio med en nypa salt. 2013-2014 var de en glädjemätare som lugnade ner sig strax före valet.
Du vet att expressens drev ihop med researchegruppen skrämde ner SD,s siffror rejält.Vilket de som blivit lurade insåg snabbt efter valet när SD gjorde en rätt stor ökning.
Citat:
Valresultatet blev som bekant 12,86, en siffra som Sentio passerade redan i januari 2013 med 14,0%. Från januari 2013 till september 2014 låg de över valresultatet 10 gånger. Som högst 14,6 (augusti 2013).
Så SD låg nog rätt,Expressen ändrade verkligheten.

Citat:
Om man översätter [aug-2013>sep-2014] till [aug-2017>sep-2018] så landar man på 0,88*27,4 = 24,1%, vilket vore ett alldeles lysande valresultat, men som förmodligen ändå skulle tas emot som ett fiasko bland vissa som ställt in sig på 30%. I dessa tider kan inget parti ställa in sig på 30%, inte ens S.
S kan nog inte ens garantera 20% det här valet,även om dom lär få det. Du får trösta dig med att M knappast heller är så låga som det påstås. Men blir S-Sd liknande stora och M också är undervärderade lär det bli en slakt av småpartierna..
2017-08-25, 11:52
Medlem
[quote=Erk Swede|61601544]
Citat:
S kan nog inte ens garantera 20% det här valet,även om dom lär få det. Du får trösta dig med att M knappast heller är så låga som det påstås. Men blir S-Sd liknande stora och M också är undervärderade lär det bli en slakt av småpartierna..

Vi är i händerna på vem som kommer styra moderaterna. En som är populär, och SD förlorar f.d. moderatväljare. Tvärtom ifall kommande ledare visar sig enbart charma halva M. Då tror jag att SD drar till sig fler.
Både Elisabeth Svantesson och Ulf Kristersson höll fast vid att man skulle kunna tala med även SD.

Detta blir en spännande höst. OU - siffrorna blir inte relevanta förrän framåt våren. Då har M haft sin stämma och hunnit få sin nya ledare integrerad, och SD har haft sitt landsmöte och integrerat sina ev förändringar.
Jag kommer inte att bry mig om siffror innan dess. ( Kan nog inte låta bli euforin när SD ligger på topp. )
2017-08-25, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charnadios
Sänket AKB är nu ur leken, enligt tidigare säker prognos!

Nu gäller i första hand överlevnad och lite reellt politiskt inflytande för M, som naturligtvis enklast åstadkommes i samverkan med ett starkt SD - då allahiansen är helt körd.

Må därför polletten omgående trilla ned hos ansvariga inom M...

Så är det. Opinionsundersökningar har aldrig varit roligare. Svårt att bärga sig till septembers o kommande.
Jag ser två möjliga scenarier;
-AKBs efterträdare går på Björklunds linje att "stänga dörren till SD" => SD får en rejäl skjuts av missnöjda moderatväljare som lämnar för gott.

-AKBs efterträdare deklarerar att M SKA samarbeta med SD. Moderatväljarna stannar kvar och en del kommer att lämna SD för att återgå till M => SD kommer att sjunka o M öka men totalen blir lika som idag. Alliansen spricker.

Vad tror ni?
2017-08-25, 12:17
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Det har jag "misstänkt" eller förstått länge, att telefoninstituten inte når några SD-väljare överhuvudtaget. Många av oss har undrat om det ens är siffror man fått fram eller om man bara bestämmer en nivå man tycker passar från dessa institut. Sifo, Demoskop med flera.

Jag är rätt säker på att dom helt enkelt med sina felaktiga och föråldrade metoder inte får in något resultat som duger att mäta överhuvudtaget gällande Sverigedemokraterna. Därför har SD så länge i flera månader i rad fått samma siffror bland annat hos Sifo, hopplöst långt efter dom bästa instituten Sentio och Yougov, då bland annat Sifo har en vilja att hålla Sverigedemokraternas siffror på en viss nivå när man spekulerat fram dessa siffror.

Instämmer i det du skriver.
Det som kommer att bli riktigt, riktigt intressant framöver är hur opinionsinstituten kommer att "förhålla sig" till moderaterna nu. Skulle M välja en partiledare som blir lika kategoriskt mot SD som Björklund och Lööf, då misstänker jag att det kommer att komma en viss "belöning" i opinionssiffrorna för M. Radio, TV och tidningar skulle dessutom hylla denne nye M-ledare med sitt stora, varma hjärta. Å andra sidan, skulle M välja en ledare som kanske är mycket positiv till framtida samarbete med SD i olika frågor, då kommer "etablissemanget" med stor sannolikhet att straffa M genom lägre siffror och en fruktansvärt negativ massmedial bild av partiet och den nye partiledaren. Alla politiker, partier, organisationer som ens vågar närma sig SD, kommer att behandlas väldigt illa av våra medier. Den tredje statsmakten styr Sverige långt mer än vad många ens anar... Blir också väldigt intressant att se SD:s siffror i opinionen när den nye moderatledaren tillträtt och uttalar sig i olika frågor. En sak är säker: Moderaterna är ett delat och splittrat parti just nu. Närma sig SD eller inte? Det är frågan som kommer att dela M länge än.
Senast redigerad av Smoothman 2017-08-25 kl. 12:33. Anledning: Rättelse
2017-08-25, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Instämmer i det du skriver.
Det som kommer att bli riktigt, riktigt intressant framöver är hur opinionsinstituten kommer att "förhålla sig" till moderaterna nu. Skulle M välja en partiledare som blir lika kategoriskt mot SD som Björklund och Lööf, då misstänker jag att det kommer att komma en viss "belöning" i opinionssiffrorna för M. Radio, TV och tidningar skulle dessutom hylla denne nye M-ledare med sitt stora, varma hjärta. Å andra sidan, skulle M välja en ledare som kanske är mycket positiv till framtida samarbete med SD i olika frågor, då kommer "etablissemanget" med stor sannolikhet att straffa M genom lägre siffror och en fruktansvärt negativ massmedial bild av partiet och den nye partiledaren. Alla politiker, partier, organisation som ens vågar närma sig SD, kommer att behandlas väldigt illa av våra medier. Den tredje statsmakten styr Sverige långt mer än vad många ens anar... Blir också väldigt intressant att se SD:s siffror i opinionen när den nye moderatledaren tillträtt och uttalar sig i olika frågor. En sak är säkert: Moderaterna är ett delat och splittrat parti just nu. Närma sig SD eller inte? Det är frågan som kommer att dela M länge än.
Då till den svåra frågan, kommer/bör M agera kort eller långsiktigt? M är i princip styrt av vad de tror att näringslivet vill. Eftersom jag själv verkar inom näringslivet, misstänker jag att det blir kortsiktigt. Det vill säga närmade till centern och en samlingsregering med S (som SD förstås vinner på opinionsmässigt). Men jag hoppas jag har fel. Näringslivet kommer till slut att tröttna på att aldrig få vara med att bestämma på riktigt, och kommer till slut ge upp sina nyliberala principer, och satsa på ett samarbete med SD. Men det sker då i trygg förvisning om att det är så många kaosinvandrare befinner sig i Sverige, med snabb förökning, att M/näringslivet ändå kommer få igenom sin indiska/nyliberala vision (Vilket naturligtvis är ett feltänk, men det är en annan historia).

Vad bör vi lära oss av detta? Att SD ska vara väldigt försiktiga att ge sig i lag med M när denna omsvängning sker, för det kan bli så att man (M/Timbro(Näringslivet) låter SD sitta med Svarte Petter, utan att ge SD det mandat att lösa krisen så hårdhänt som kommer att blir nödvändigt (och utan att SD slåss tillräckligt hårt för att erhålla det mandatet).
Senast redigerad av Fnysington 2017-08-25 kl. 12:32.
2017-08-25, 13:11
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Då till den svåra frågan, kommer/bör M agera kort eller långsiktigt? M är i princip styrt av vad de tror att näringslivet vill. Eftersom jag själv verkar inom näringslivet, misstänker jag att det blir kortsiktigt. Det vill säga närmade till centern och en samlingsregering med S (som SD förstås vinner på opinionsmässigt). Men jag hoppas jag har fel. Näringslivet kommer till slut att tröttna på att aldrig få vara med att bestämma på riktigt, och kommer till slut ge upp sina nyliberala principer, och satsa på ett samarbete med SD. Men det sker då i trygg förvisning om att det är så många kaosinvandrare befinner sig i Sverige, med snabb förökning, att M/näringslivet ändå kommer få igenom sin indiska/nyliberala vision (Vilket naturligtvis är ett feltänk, men det är en annan historia).

Vad bör vi lära oss av detta? Att SD ska vara väldigt försiktiga att ge sig i lag med M när denna omsvängning sker, för det kan bli så att man (M/Timbro(Näringslivet) låter SD sitta med Svarte Petter, utan att ge SD det mandat att lösa krisen så hårdhänt som kommer att blir nödvändigt (och utan att SD slåss tillräckligt hårt för att erhålla det mandatet).

(Min fetning)

Den fetade texten ovan kan vara något av det viktigaste som skrivits i denna tråd på mycket, mycket länge. SD måste vara oerhört försiktiga i ett närmande till något parti just nu - i synnerhet till de "nya" moderaterna. Det bästa vore om SD helt slutade att prata om alla former av regeringsbildningar före valet och endast koncentrerade sig på att vara en ordentlig blåslampa i baken på samtliga partier genom att belysa och åter belysa den vansinniga politik som förs samtidigt som man presenterar långsiktiga, radikala, stenhårda och effektfulla lösningar på det kaos som Reinfeldt, Löfven (och regeringar före dem) vållat landet. SD bör just nu sky moderaterna som pesten. Inget prat överhuvudtaget om samarbete, annars är risken att de dras med i en nedåtgående spiral som kan bli svår att vända. SD bör och ska stå långtifrån det politiska ebolautbrott som härjar i flera partier för närvarande. Snart kommer det nya utbrott även inom Socialdemokratin - Löfven balanserar på en väldigt slak lina. Hösten kan bli oerhört tuff för honom.
2017-08-25, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Ja, fast jag tror t o m att dina 35% i vissa skånekommuner är lågt räknat. Dessa siffror finns förmodligen redan nu lokalt (t ex Sjöbo) och inte lär det minska fram till september 2018. Vi kommer förmodligen att se vissa skånska kommuner passera 40% i SD-stöd i valet.

Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Så är det. Opinionsundersökningar har aldrig varit roligare. Svårt att bärga sig till septembers o kommande.
Jag ser två möjliga scenarier;
-AKBs efterträdare går på Björklunds linje att "stänga dörren till SD" => SD får en rejäl skjuts av missnöjda moderatväljare som lämnar för gott.

-AKBs efterträdare deklarerar att M SKA samarbeta med SD. Moderatväljarna stannar kvar och en del kommer att lämna SD för att återgå till M => SD kommer att sjunka o M öka men totalen blir lika som idag. Alliansen spricker.

Vad tror ni?

Vad jag förstått kan flera kommuner i Skåne men kanske också Blekinge ha SD i egen majoritet om 54 veckor. Redan nu tycker jag SD i kommuner som kanske får chansen till egen majoritet se över vad ska man göra. Vilka beslut ska fattas? Hur ska man bemöta staten och landstingens pekpinnar, politiska tryck och rena hot. Exakt var går gränsen för kommuners självbestämmanderätt osv.
2017-08-25, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Jag förstår inte. Varför pratar du om röd, grön och alliansen? Jag tror att SD får knappt 30% i valet 2014. Fantastiska siffror, men deras motståndarparti, låt oss kalla dem 7K, för enkelhets skull, kommer att vara minst dubbelt så stora. Normalt brukar länder med bara två partier, få väldigt jämna val, men jag tror det dröjer några år till, innan det sovande folket inser att vi faktiskt är i samma sits som USA, med två större partier. Det är riktigt lömskt, att försöka dölja 2-partisystemet, men så småningom kommer det att bli omöjligt. 2022 är dock för tidigt.

Tyvärr, tror jag det är för sent att rädda landet. På ett demokratiskt sätt...
Det är endast genom demokrati man kan rädda landet.
2017-08-25, 16:51
Medlem
En kanske "vansinnig" tanke som slår mig är att det finns ett scenario, som kunde lyfta SD:

AKB som nu ändå är körd politiskt, förödmjukad och chikanerad framför PK-eliten för sin tanke att kanske samarbeta med SD tar steget fullt ut och hoppar av till SD. Hon tar några anhängare och tusentals röster med sig. Själv har hon inget att förlora, möjligen kan hennes makes karriär förstöras.

Jag gissar hur som helst att en del moderater kommer att hoppa över innan valet om OU fortsätter på samma nivå. Ganska så många riksdagsledamöter riskerar ju för närvarande att tappa sin försörjning 2018 och genom SD kan de behålla sitt jobb med annan partibeteckning. Det kan skjutsa upp siffrorna en hel del.

Och Reinfeldtarna kan sitta kvar och självdö förstås.
2017-08-25, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Ja, fast jag tror t o m att dina 35% i vissa skånekommuner är lågt räknat. Dessa siffror finns förmodligen redan nu lokalt (t ex Sjöbo) och inte lär det minska fram till september 2018. Vi kommer förmodligen att se vissa skånska kommuner passera 40% i SD-stöd i valet.

Högst intressant att följa stödet för SD framöver i exempelvis i Hörby och Staffanstorp. Blattarna verkar har helt tagit över. Folk vågar knappast lämna sina bostäder numera.

35 procent kan därför vara minimistöd för SD inför 2018...
2017-08-25, 19:07
Medlem
Turbulensen inom M gynnar SD bara kortsiktigt. Det finns två falanger inom M. En är mer Sverigedemokratisk och en är mycket mera som Björklunds flummiga parti. Vinner den Sverigedemokratiska falangen kan M på längre sikt äta tillbaka 1-2% från SD. Därför bör SD angripa S i veka livet och hugga i ryggen på Löfvén-regimen för att få över fler sossar.

Utvecklingen nu är olycklig för Sverige men vi får se.

Allt som hänt behöver också sätta sig. Därför blir det bara en liten ökning för SD i september och i oktober. Väljarna är ganska förvillade.
Valarbetet går trögt, det bästa sker fortfarande på det ockuperade Medborgartorget. Snart har vi dock några SD-evenemang att vänta och förhoppningsvis några bra utspel.
2017-08-25, 19:22
Medlem
lakritcs avatar
Detta var nog det bland det bättre som kunde hända SD. En ännu större splittring och fullt kaos hos M. Kan räkna in en del SD-röster då man med den nya partiordföranden, precis som tidigare, kommer att försöka överlista och föregripa väljarna hellre än våga stå för konservativ högerpolitik. Förmodligen kommer man närma sig C och deras verklighetsfrånvända gränslöshet.

Det viktiga är att M nu tvingas göra ett för de röstberättigade tydligt vägval. Mer av det gamla förstås, men att få det mer eller mindre svart på vitt ett år före valet var mer än vad man kunde önska.
Senast redigerad av lakritc 2017-08-25 kl. 19:32.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in