Citat:
Ursprungligen postat av
Sgt.Bland
Det är nog vikten som är det största problemet då. Vid framluckan finns ju ingen fast stege vad det verkar och jag uppskattar lyfthöjden till ca 300 cm och då måste PM dra upp kroppen utifrån och det känns helt osannolikt att den klene PM skulle klara av det. Sen har vi då "rep över axel" -teorin och då får han ju använda det höga tornet. Återigen, detta känns något mer sannolikt än den främre luckan men fortfarande rätt så osannolikt. Han ska upp 450 cm från golvet. Och repet hade ju skurit in i axlarna på den klent byggde PM så slutsatsen blir att han omöjligen kunde få ut kroppen i ett stycke. Iaf inte utan lyftkran vilket jag knappast tror att den här plåtburken var utrustad med haha.

Var har du fått det från att PM är klent bygd? Jag tycker han ser rätt spänstig ut men det är svårt att se då han har rätt fluffiga kläder på sig för det mesta.
Främre luckan är lättare att lyfta upp någon genom än via tornet om man lyfter med rep stående ovanför luckan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kimma7
Är det svårt att få ut en livlös kropp ur en u-båt?
Søren Nørby, marinhistoriker, Danmark: Det är inte lätt. Det enda sättet att få ut någon är att bära personen uppför stegen. Då får man bära personen med så kallat brandmansgrepp. Det är trångt, men det går. Man har fått upp stora tunga män genom tornet på en ubåt, och i det här fallet handlar det ju om en kvinna som inte är så stor.
Jag tar för givet att han vet vad han pratar om.
Både du och Søren borde ha insett att luckorna på stora militära ubåtar är större än på den aktuella ubåten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Marie-Antoinette
Jag tror utgången i tornet var 52 cm
minus "stegen" på insidan i röret/"skorstenen", (handtagen), så troligare
42 cm och vertikalt i ca 4,5 m.

Nu går ju stegen bara på ena sidan och inte hela varvet runt luckan/röret under luckan så det ska verkligen inte jämställas med en öppning där du drar av 10 cm på diametern för den där stegen. En människokropp har inte cirkulärt tvärsnitt.
Citat:
Ursprungligen postat av
DrSvenne
Man vill ju inte gärna ha remmar i en sådan konstruktion, nä man har en mekanisk reduktionsväxel med inbyggt backslag istället. Men det kan ju hända att man ändå byggt med remmar även om det inte är optimalt, bla med tanke på oljespill mm. Eller för att man inte kunnat sätta motorn i perfekt linje. Det blir ju lite joxigt med både elmotor och diesel att få ihop detta.
Ubåtar brukar så klart inte ha remtransmission till propelleraxeln men jag skulle inte ha skrivit det om det inte vore för att just den här ubåten har det.
Citat:
Ursprungligen postat av
DrSvenne
Båten fungerar ju som en resonanslåda för ljudet men riktning och ljudstyrka är svårt att avgöra för mänskliga öron.
Riktningsbedömningen blir säkert dålig men man hör i alla fall om det är något fartyg i närheten och då kan det vara en bra idé att vänta lite med att gå upp till ytan eller befinna sig på mindre djup än fartygets djupgående.
Citat:
Ursprungligen postat av
Marie-Antoinette
5. Ja, precis. Eller fastnat med håret och huvudet. "Mekaniskt" halshuggen" och PM var tvungen att "stycka loss" henne......för att själv kunna överleva och komma upp till ytläge igen.
Troligen mycket långsökt men man ska ju tänka oskyldig tills överbevisning/dom faller.

. Typ.
Men fortfarande mycket, mycket konstigt och då mycket försvårande att inte larma räddningstjänst så fort som möjligt.
Inte bara långsökt, det är omöjligt. Det finns ingenting i ubåten som man kan fastna i och därmed omöjliggöra uppstigning med ubåten.