2017-08-25, 10:50
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Han kanske passade på att fotografera under kjolen med sin telefon när hon klättrade ner. Hon upptäckte det då hon tittade ner samtidigt som blixten lyste upp, blir fly förbannad och kräver att han lämnar över telefonen. Han inser att detta skulle förstöra hans redan lite skamfilade rykte och framtida finansiering så han vägrar. Hon försöker ta telefonen med våld, han puttar bort henne...

Ja, möjligheterna är nästan oändliga.

Japp, många scenarios är möjliga.

Men som någon skrev; vad som än hänt (olycka eller mord) så kvarstår faktum att

- PM har inte larmat vid eventuell olycka
- PM har styckat hennes kropp
- PM har dumpat kroppsdelarna i havet
- PM har avsiktligt sänkt ubåten, i ubåten har blod hittats från KW
- PM har initialt förnekat att han har vetskap om KW:s försvinnande

Moraliskt bär han skuld för hennes död. Juridiskt är det osäkert om han kan ställas till svars för detta.
Citera
2017-08-25, 10:52
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uttsi
finns ex ett fall i Sverige där domen blev mord. Utan att ens kroppen hittades. Beviset som främst låg bakom domen var ett videoklipp som visade mannen gå in i lokalen men aldrig gick ut

Intressant. Är i princip samma förutsättningar i detta fall (förutom att delar av en kropp har återfunnits).
Citera
2017-08-25, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det nämndes i tråden att advokater rådde den tilltalade att inte låta sig höras i en rättegång.

Så menar jag att det inte är i Sverige. Har dock sett massor av rättegångar på film från USA - fiktion och dokumentär - där försvaret inte låter den tilltalade ge sin version.

Jag vet att den tilltalade i Sverige kan välja att ljuga eller vara tyst.
Nej, du har rätt. Jag rättade det senare, men får göra det i själva inlägget.
Citera
2017-08-25, 10:54
Medlem
Tidigare i tråden har det påståtts att polisen sagt att de misstänker att det är
mord och att PM haft ett motiv. Har vi några närmare källor på det uttalandet?
Citera
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det är nog vikten som är det största problemet då. Vid framluckan finns ju ingen fast stege vad det verkar och jag uppskattar lyfthöjden till ca 300 cm och då måste PM dra upp kroppen utifrån och det känns helt osannolikt att den klene PM skulle klara av det. Sen har vi då "rep över axel" -teorin och då får han ju använda det höga tornet. Återigen, detta känns något mer sannolikt än den främre luckan men fortfarande rätt så osannolikt. Han ska upp 450 cm från golvet. Och repet hade ju skurit in i axlarna på den klent byggde PM så slutsatsen blir att han omöjligen kunde få ut kroppen i ett stycke. Iaf inte utan lyftkran vilket jag knappast tror att den här plåtburken var utrustad med haha.
Var har du fått det från att PM är klent bygd? Jag tycker han ser rätt spänstig ut men det är svårt att se då han har rätt fluffiga kläder på sig för det mesta.

Främre luckan är lättare att lyfta upp någon genom än via tornet om man lyfter med rep stående ovanför luckan.

Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Är det svårt att få ut en livlös kropp ur en u-båt?

Søren Nørby, marinhistoriker, Danmark: Det är inte lätt. Det enda sättet att få ut någon är att bära personen uppför stegen. Då får man bära personen med så kallat brandmansgrepp. Det är trångt, men det går. Man har fått upp stora tunga män genom tornet på en ubåt, och i det här fallet handlar det ju om en kvinna som inte är så stor.

Jag tar för givet att han vet vad han pratar om.
Både du och Søren borde ha insett att luckorna på stora militära ubåtar är större än på den aktuella ubåten.
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag tror utgången i tornet var 52 cm minus "stegen" på insidan i röret/"skorstenen", (handtagen), så troligare 42 cm och vertikalt i ca 4,5 m.
Nu går ju stegen bara på ena sidan och inte hela varvet runt luckan/röret under luckan så det ska verkligen inte jämställas med en öppning där du drar av 10 cm på diametern för den där stegen. En människokropp har inte cirkulärt tvärsnitt.

Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Man vill ju inte gärna ha remmar i en sådan konstruktion, nä man har en mekanisk reduktionsväxel med inbyggt backslag istället. Men det kan ju hända att man ändå byggt med remmar även om det inte är optimalt, bla med tanke på oljespill mm. Eller för att man inte kunnat sätta motorn i perfekt linje. Det blir ju lite joxigt med både elmotor och diesel att få ihop detta.
Ubåtar brukar så klart inte ha remtransmission till propelleraxeln men jag skulle inte ha skrivit det om det inte vore för att just den här ubåten har det.

Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Båten fungerar ju som en resonanslåda för ljudet men riktning och ljudstyrka är svårt att avgöra för mänskliga öron.
Riktningsbedömningen blir säkert dålig men man hör i alla fall om det är något fartyg i närheten och då kan det vara en bra idé att vänta lite med att gå upp till ytan eller befinna sig på mindre djup än fartygets djupgående.

Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
5. Ja, precis. Eller fastnat med håret och huvudet. "Mekaniskt" halshuggen" och PM var tvungen att "stycka loss" henne......för att själv kunna överleva och komma upp till ytläge igen.

Troligen mycket långsökt men man ska ju tänka oskyldig tills överbevisning/dom faller. . Typ.

Men fortfarande mycket, mycket konstigt och då mycket försvårande att inte larma räddningstjänst så fort som möjligt.
Inte bara långsökt, det är omöjligt. Det finns ingenting i ubåten som man kan fastna i och därmed omöjliggöra uppstigning med ubåten.
Citera
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Japp, många scenarios är möjliga.

Men som någon skrev; vad som än hänt (olycka eller mord) så kvarstår faktum att

- PM har inte larmat vid eventuell olycka
- PM har styckat hennes kropp
- PM har dumpat kroppsdelarna i havet
- PM har avsiktligt sänkt ubåten, i ubåten har blod hittats från KW
- PM har initialt förnekat att han har vetskap om KW:s försvinnande

Moraliskt bär han skuld för hennes död. Juridiskt är det osäkert om han kan ställas till svars för detta.

Det lutar åt att han blir villkorligt friad enligt mig. Det är för många vilda spekulationer just nu, vilket tyder på att det är väldigt osäkra bevis, förutom det faktum att Madsen är intimt kopplad till både ubåt, Kim och dessutom är enda kända kopplingen innan Kim försvann och sen hittas styckad i havet.

Kanske, om anhöriga lyckas stoppa vilda spekulationer via pm här på flashback, så kanske vi kan hitta bevis mot just Madsen.
Citera
2017-08-25, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uttsi
finns ex ett fall i Sverige där domen blev mord. Utan att ens kroppen hittades. Beviset som främst låg bakom domen var ett videoklipp som visade mannen gå in i lokalen men aldrig gick ut

Skulle vilja påstå att det här är ett fall med så många försvårande omständigheter för PM så att mord är en trolig dom

Thomas Quick dömdes för morden på Johan Asplund och Therese Johannesen utan att det deras kroppar påträffats, så visst är det möjligt... Enligt Leif GW har det dock bara hänt tre gånger i svensk rättshistoria:
http://www.expressen.se/kvallsposten/gw-10-procents-chans-att-nagon-doms/

När dödsorsaken vid misstänkta styckmord i Sverige inte kunnat fastställas trots starka indiciebevis har den/de misstänkta frikänts:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/9608692/
Citera
2017-08-25, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Tidigare i tråden har det påståtts att polisen sagt att de misstänker att det är
mord och att PM haft ett motiv. Har vi några närmare källor på det uttalandet?
Menar du ett specifikt motiv och att polisen faktiskt har uttalat det så? Klart han haft ett motiv, men frågan är vilket det är. Och vad han sagt i förhör.
Jag tror att det kommer bli lite färre rapporter från dansk polis nu. Man har höjt röster att för mycket rapportering ger Madsen fördelar som han inte bör ha eftersom han följer all mediabevakning som tv har. Huruvida de har tidningar vet jag inte, men har dom det så är det ännu värre eftersom spekulationerna där kan ge honom idéer.
Citera
2017-08-25, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Menar du ett specifikt motiv och att polisen faktiskt har uttalat det så? Klart han haft ett motiv, men frågan är vilket det är. Och vad han sagt i förhör.
Jag tror att det kommer bli lite färre rapporter från dansk polis nu. Man har höjt röster att för mycket rapportering ger Madsen fördelar som han inte bör ha eftersom han följer all mediabevakning som tv har. Huruvida de har tidningar vet jag inte, men har dom det så är det ännu värre eftersom spekulationerna där kan ge honom idéer.

Det är just därför jag vill ha källa på uttalandet, för att kunna utröna om polisen uttryckts sig allmänt (vi tror han haft motiv men har inte kommit på något än) eller om de har anledning att misstänka ett specifikt motiv. Kanske baserat på något han sagt i inledande förhör eller som dykt upp när de undersökt hans dator
Citera
2017-08-25, 11:00
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Tack det var spännande läsning!
Ja, det intressant faktiskt. Jag stötte på Parsons när jag gjorde research i ett helt annat ämne för många år sedan, och blev förvånad över alla faktiska kopplingar mellan den satanistiska (Thelema) rörelsen och diverse organisationer. Dom har verkligen lyckas infiltrera samhället på många plan. Det vi kan vara säkra på är att PM garanterat har koll på Parsons (förmodligen sen han var ung), och alltså även Thelema och OTO, då det var en stor del av Parsons liv. Det finns en Dansk O.T.O avdelning, men jag vet inte hur man kan få fram om han var medlem där eller ej.

Många av PM's uttalanden i intervjuer och videobloggar är väldigt (nästan tillrättalagt) satanistiska till sin karaktär, så oavsett om han praktiserade eller inte verkar han ha levt enligt deras motton och riktlinjer.

Om du har tråkigt nån dag så kan du ju titta vidare på Aleister Crowley och Thelema, kopplingarna till nazism och amerikans politik osv . Det kaninhålet har vi definitivt inte sett botten på än, men det får bli en egen tråd borta i konspirationsforumet (finns säkert redan flera).
Senast redigerad av crawly 2017-08-25 kl. 11:04.
Citera
2017-08-25, 11:01
Medlem
Liberty75s avatar
Har en tanke - kan det vara så att Madsen är "gay"? Eller åtminstone "bi?" Enligt artikeln om hans vilda festliv var han knappt intresserad av kvinnor och sex som ung - inte förrän han träffade två lesbiska kvinnor som fick honom att upptäcka sin sexualitet. (Homo?) Han har ju haft en relation med en man (Deirdre, transan) och äktenskapet sägs vara öppet. De bor tydligen inte ens ihop. Kanske en snygg front utåt, bara? Liksom flirtandet med tjejer. Väldigt vanligt bland män som inte vill komma ut.

Madsens behov av att vara alfahannen - ubåtskapten och raketbyggare med militär koppling - går nog inte ihop med homosexualitet som kanske en konservativ och sträng far lärt honom avsky.

KW har ju skrivit en del om genus och homosexualitet. Kanske visste hon om hans läggning. Därmed var det ingen större oro att följa med honom i ubåten. Att han var en mördare kunde hon väl inte drömma om.

Madsen blir livrädd att hon ska berätta om hans hemlighet i artikeln, vilket skulle krossa hans inbillade macho-image. Han får ett totalt sammanbrott av ilska och lägger in hatet mot modern i gärningen. Stympningen blir därmed ett uttryck av just föraktet mot kvinnor i allmänhet.

Bara en vild hypotes, givetvis. Men är det så kommer han ju att få många presumtiva sexpartners kommande år 😉
Citera
2017-08-25, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Och den teorin kommer polisen testa. Enligt ubåtsbyggarna själva hade de, enligt info tidigare i tråden, testat att dra ut en medvetslös vuxen man genom tornet. Det hade varit tungt men hade gått bra. En späd kvinna borde inte vara några problem alls.
Jo, men framstår inte om det var en person som drog. Och framstår inte om det var efter att man kommit till kaj och där inhämtat rep eller om man redan hade det tillgängligt.

Helt klart finns det plats att dra upp en person genom röret - annars skulle det inte gå att klättra ner/upp.

Den springande punkten är ju om PM hade nog långt rep - hade han det så kan jag inte se hur han inte skulle kunna klara uppgiften. Han kunde göra det lättare för sig och knyta runt handlederna vilket ju automagiskt gör kroppen lång och rak - enbart huvudet som spretar och han behöver då bara se till att huvudet spretar bort från stegen.

Väntar han på tillräcklig likstelhet så blir ju rep och dra upp plötsligt så väldigt mycket svårare. Samt om han saknar det där långa repet.

Så i slutändan kommer vi ändå bara att kunna spekulera. Och utifrån sunt förnuft är det grisigt att stycka någon och alltså något som han rimligen borde ha försökt undvika om möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in