2017-08-25, 04:43
Medlem
Frejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det där är dock lögn. Regeringen betalar av massor på statsskulden. Sidan statsskuld.se är 100% inte trovärdig för jag antar det är där du hämtar din info.

Hur kommer det sig att statsskulden har ökat med 70 miljarder sen sossarna tog över? om dom nu betalar av så mycket? Den har ökat med nästan 70 miljoner per dag och nu ska dom konfiskera halva valuta reserven... Det är garanterat för att kunna visa upp just att dom har fått ordning på finanserna och att statsskulden sjunker, tomtar som du köper sånt rakt av.
Senast redigerad av Frejr 2017-08-25 kl. 04:45.
Citera
2017-08-25, 04:53
Medlem
Studsbolls avatar
Det är något kärringen fantiserat ihop på fyllan. Sosseriet vill måla upp guld och gröna skogar inför valet så att svenssons i stugorna glömmer bort att det sitter en tiggare vid varje butik och att det pangas dagligen bland MENA-skräp. Vad hon menar egentligen är att hennes lön räcker mer än väl till att köpa billigt lådvin, och då är ju allt under kontroll.
Citera
2017-08-25, 05:47
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frejr
Min privata ekonomi är inte "urstark" men jag behöver inte låna pengar varje månad för att klara mig, jag har så pass så jag är skuldfri och jag kan spara varje månad.

Hur nån som måste tömma halva sparkontot (valutareserven) och har 1,5 årslön i skuld och samtidigt måste ta smslån varje månad för att klara sig och sen påstå att dom har en urstark ekonomi, ja då förstår jag inte hur dom tänker? kanske dags att ringa lyxfällan?

Problemet är att du inte riktigt kan mäta så i dagens ekonomi, speciellt inte den globala. För att ge ett litet exempel på det, relaterat till ditt, så kan du tänka dig en person som tog ett lån på 2 miljoner och köpte en lägenhet i Stockholm för 5 år sedan. Det är 2 miljoner den personen verkligen inte har. Men nu är den lägenheten värd 3 miljoner, så även om han fortfarande har 2 miljoner i lån, så är 1 miljon tjänat.

Så enkelt är det ju inte för ett land såklart, men ofta tittar man på om landets ekonomi växer, huruvida det är plus eller minus på sista raden är inte särskilt viktigt (tyvärr).

Så, det är t.ex. en av de stora ekonomiska "fördelarna" med den stora invandringen. Även om alla pengar kommer från staten, går det mesta bara rakt tillbaka in, och ekonomin "växer" (broken window fallacy). Det innebär i sin tur att man kan låna mer pengar också. Det här är lån som i stort sett aldrig kommer att betalas tillbaka. Det är det som är det vansinniga med dagens ekonomi. Förr eller senare måste alla lån skrivas av, men så länge pengarna bara går runt och runt så är man riktigt mäktig och man kan sitta och profitera på det. Det är dessa pengar som sen "går upp i rök" när kraschen kommer.

Så frågan är hur högt luftslottet kan byggas. Till slut får någon kalla fötter.

Exakt vad Magdalena menar här är jag osäker på. En stark ekonomi kan vara en som inte har några stora risker, det kan vara en där den ekonomiska filosofin är stark, och det kan vara att det faktiskt finns pengar till reformer. Men jag tror att hon menar att den växer, och det är så klart för att man fått mer pengar att "snurra runt".

Vi ser ju på samhället att det inte ger särskilt mycket på det stora hela. Medelklassen och upp får inte direkt några fördelar då sjukvård och rättsväsendet får mindre pengar per person. Det var det briljanta som moderaterna gjorde, att privatisera. De rika vänder sig inte mot systemet då de nu kan få bättre vård privat istället.

För den nya underklassen är det dock mycket som händer. De får jobb betalda av staten, generöst med bidrag och gratis bostäder. Och det är inte genom folk med pengar man bygger en ekonomi (snarare tvärtom när det börjar hoardas), utan folk utan pengar, då man vet att dessa pengar går runt.

Det är väl lite av det jag snappat upp i alla fall, även om jag inte skulle kalla mig någon expert på nationalekonomi. Det är bara att följa med strömmen. Det är därför det är "bra" att låna "dumt", förutsatt att det inte kommer en krasch. För då är du körd. Risk och belöning.
Citera
2017-08-25, 05:51
Medlem
Ptja hon är väl gammal kompis med Anke Borg så varför skulle det hon säger vara mer osant när det kommer från henne än från honom?

Det går jättebra i hela världen enligt media globen runt samtidigt oroas eliten löneökningarna uteblir för trälarna som drar lasset? Gillar kombinationen det går jättebra(enligt de tärande) samtidigt som de inom realekonomin(de närande) får det allt sämre ha ha ha

Spelar ingen roll jag utgår från staterna runt om är jordens största uppdragsgivare och därmed kommer tärandet från kakan nå vägs ände, det är alltså varken flyktingar,pensionärer,sjuka eller arbetslösa som tär mest på kakorna jorden runt utan den svultstiga administrationen alla länder håller sig med och vi vet ju hur det gått tidigare i historien när gratisätarna(s.k eliten och deras tjänare) svällt över alla breddar.
Citera
2017-08-25, 06:24
Medlem
envackerblommas avatar
Arbetslösheten sjunker inte alls! DN har fel igen... Skilj på verklighet o Magdalens tro om framtiden .Så 5,9 procent arbeslöshet är bullshit , en önskedröm.

Över till den bistra verklighen
Citat:
Säsongsrensat uppgick arbetslösheten till 7,1 procent i juli, jämfört med 6,4 procent föregående månad. Enligt SME Direkt väntades en säsongsrensad arbetslöshetsnivå på 6,5 procent.
https://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/arbetslosheten-hogre-an-vantat-6866658

OBS!
Den oväntade o stora ökningen till över 7 procents arbetslöshet innebär en utradering av hela det senaste årets nedgång i arbetslösheten.
Senast redigerad av envackerblomma 2017-08-25 kl. 06:56.
Citera
2017-08-25, 06:49
Medlem
Aramidhearts avatar
Jag skulle säga att vår ekonomi är bland världens bästa!

Vi kan lägga runt 200 miljarder på flyktingcirkusen, sen på det har vi råd med 2-3 miljarder i bistånd.
Och förutom det har vi ändå råd att driva ett helt land hur bra som helst.

För i sverige är det väl inga vårdköer, polisbrist och fallerande skolsystem, inte heller blir föräldrar till sondmatade småbarn utan Hjälp och ersättning, inte heller blir väl svårt sjuka utförsäkrade till höger o vänster.

Åldringsvården är ett skinande exempel till andra länder, dom som har gett större delen av sitt liv för att bygga upp vårt välfärdsystem blir behandlade som dom förtjänar.

Att vi ens klarar allt detta utan statskuld eller statliga lån, FANTASTISKT!

Hoppas att min drypande sarkasm inte går er förbi...
Citera
2017-08-25, 07:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Ja det är väl självklart hon säger det. Hon är ju finansminister just nu och varit i 3 år. Om hon sagt som det är, att BNP per capita störtdyker och att hela Sveriges ekonomi är ett luftslott byggt på skulder så hade hon framstått som inkompetent och misslyckad som finansminister.

Vem skulle tycka det? Jag skulle uppskatta lite erkännanden istället. Halva lösningen på ett problem består ju att definiera problemet....rätt. Magdalena är dock bara en typisk svensk politiker, en värdelös en som bara tänker på sig själv samt på partiet.

Det du skriver, så är det också. Det finns en liten industri också men BNP faller och luftslottet är byggt med skulder. Men räknar man medvetet fel på inflationen med hjälp av KPI så mörkas det hur illa det är.
Citera
2017-08-25, 07:28
Medlem
Man får väl lägga på den dubbla siffran i arbetslöshet. Alla arbetsmarknadspolitiska åtgärdsprogram räknas bort från arbetslöshetssiffran. Många av dessa Epa-jobb kräver kanske 10 timmars jobb i veckan, sedan svenska-studier. Och alla som går i Epa-utbildningar finns inte heller i arbetslöshetsstatistiken. Påhittiga sysselsättningar, som alla SL-värdar i sina västar som står och tittar i sina mobiler och längtar att arbetsdagen skall ta slut, finns det gott om. Många som läser vidare efter gymnasiet eftersom rätt kompetens saknas dem i det alltmer krävande yrkeslivet men helst inte vill plugga till ingen nytta, räknas inte heller in i statistiken.
15-20 % ligger nog den reella arbetslöshetssifrran på. Kanske mer.
Någon skulle säga till Magdalena Andersson, att det är fult att ljuga.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2017-08-25 kl. 07:32.
Citera
2017-08-25, 07:52
Medlem
Karmans avatar
Minusränta i högkonjunktur, näst mest belånade landet i världen (ink. privatskulder), fastighets och tillgångpriser i en sällan skådad prisstegring... låter det som grunden för en ekonomisk framgångssaga?
Citera
2017-08-25, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
http://www.dn.se/nyheter/sverige/40-miljarder-till-nya-reformer/

Gäller att komma med positiva besked och reformer nu så väljarna har det färskt i minnet till valet nästa år.

Man påstår även att arbetslösheten ska landa på 5,9%. Låter spontant som totalt skitsnack:

Har Magdalena rätt - är Sveriges ekonomi "urstark" eller trixar man medveten med siffrorna för att vilseleda folket?

Givetvis är det skitsnack. Sverige lånar pengar som aldrig förr. Statsskulden går INTE ner. Bostadsmarkanden är på bristningsgränsen och ploppar den så är det fritt fall. Arbetslösheten mörkas med låtsasjobb och låtsasutbildningar. 1 timmes "sysselsättning" registreras såsom jobb eller motsvarande. BNPs ökning anges som totalpunkt och inte per capita och då har Sveriges befolkning ökan med 2000000 personer de senaste 25 åren. Företagen lämna Sverige i en strid ström De ljuger. Precis som vanligt.
Citera
2017-08-25, 08:41
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Och, du Magdalena: Så länge som du har en enda krona i skuld så är du inte urstarkt rik. Och om ekonomin är urstark, varför chockhöjdes min kommunalskatt? Puckojävel.

Mjae. USA har världens starkaste ekonomi, trots att de har en skyhög statsskuld. Så att göra en direkt korrelation mellan statsskuld vs. hur stark ekonomi man har är inte gångbart.

Det vore ungefär som att säga att någon som tjänar 100k i månaden, men har ett banklån på några miljoner p.g.a. ett bostadsköp i själva verket har svagare ekonomi än någon som går på soc och är skuldfri.

Hur stark en ekonomi är mäter man i BNP och/eller BNP/capita. I Sveriges fall har BNP gått upp, medan BNP/capita sjunker. Det senare är det som är oroande, speciellt med tanke på att vi inte befinner oss i en lågkonjunktur för tillfället.
Citera
2017-08-25, 09:29
Medlem
Det är intressant - sett ur den lilla människans perspektiv, så får vi alltid 'resultatet' serverat. Alltså antingen säger man Ekonomin är så dålig, vi har jättemycket skulder..
Eller så säger man Ekonomin är urstark

Sanningen är att Ekonomin är och har varit stark länge. Beroende förstås på vad man jämför med. Eller vem man jämför med. Finns ju alltid länder med ändå starkare ekonomi.

När man som jag nyligen gjort, en resa genom Sverige, så ser man stora skillnader på kommuner - vissa är hopplöst förlorade nergångna i 'träsket', och vissa blomstrar.

Nationalekonomi är ganska olik privatekonomi/företagsekonomi.

När Löfven var i Polen nyligen så säger han att våra problem i Sverige beror på fattigdom..

Alltså utomlands sitter Löfven och gnäller om fattigdomen, på hemmaplan är det motsatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in