Citat:
Ursprungligen postat av
Frejr
Min privata ekonomi är inte "urstark" men jag behöver inte låna pengar varje månad för att klara mig, jag har så pass så jag är skuldfri och jag kan spara varje månad.
Hur nån som måste tömma halva sparkontot (valutareserven) och har 1,5 årslön i skuld och samtidigt måste ta smslån varje månad för att klara sig och sen påstå att dom har en urstark ekonomi, ja då förstår jag inte hur dom tänker? kanske dags att ringa lyxfällan?
Problemet är att du inte riktigt kan mäta så i dagens ekonomi, speciellt inte den globala. För att ge ett litet exempel på det, relaterat till ditt, så kan du tänka dig en person som tog ett lån på 2 miljoner och köpte en lägenhet i Stockholm för 5 år sedan. Det är 2 miljoner den personen verkligen inte har. Men nu är den lägenheten värd 3 miljoner, så även om han fortfarande har 2 miljoner i lån, så är 1 miljon tjänat.
Så enkelt är det ju inte för ett land såklart, men ofta tittar man på om landets ekonomi växer, huruvida det är plus eller minus på sista raden är inte särskilt viktigt (tyvärr).
Så, det är t.ex. en av de stora ekonomiska "fördelarna" med den stora invandringen. Även om alla pengar kommer från staten, går det mesta bara rakt tillbaka in, och ekonomin "växer" (broken window fallacy). Det innebär i sin tur att man kan låna mer pengar också. Det här är lån som i stort sett aldrig kommer att betalas tillbaka. Det är det som är det vansinniga med dagens ekonomi. Förr eller senare måste alla lån skrivas av, men så länge pengarna bara går runt och runt så är man riktigt mäktig och man kan sitta och profitera på det. Det är dessa pengar som sen "går upp i rök" när kraschen kommer.
Så frågan är hur högt luftslottet kan byggas. Till slut får någon kalla fötter.
Exakt vad Magdalena menar här är jag osäker på. En stark ekonomi kan vara en som inte har några stora risker, det kan vara en där den ekonomiska filosofin är stark, och det kan vara att det faktiskt finns pengar till reformer. Men jag tror att hon menar att den växer, och det är så klart för att man fått mer pengar att "snurra runt".
Vi ser ju på samhället att det inte ger särskilt mycket på det stora hela. Medelklassen och upp får inte direkt några fördelar då sjukvård och rättsväsendet får mindre pengar per person. Det var det briljanta som moderaterna gjorde, att privatisera. De rika vänder sig inte mot systemet då de nu kan få bättre vård privat istället.
För den nya underklassen är det dock mycket som händer. De får jobb betalda av staten, generöst med bidrag och gratis bostäder. Och det är inte genom folk med pengar man bygger en ekonomi (snarare tvärtom när det börjar hoardas), utan folk utan pengar, då man vet att dessa pengar går runt.
Det är väl lite av det jag snappat upp i alla fall, även om jag inte skulle kalla mig någon expert på nationalekonomi. Det är bara att följa med strömmen. Det är därför det är "bra" att låna "dumt", förutsatt att det inte kommer en krasch. För då är du körd. Risk och belöning.