2017-08-24, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag har provat att lyfta 56 kg upp längs en stege med lite olika lyfttekniker. Där stålvajrarna är fästa på stolpen är det 3 meter:
https://www.youtube.com/watch?v=FSfMCYC2peQ

Jag har tidigare ansett det var lätt lyfta en lättare kropp på 50-60 kg upp genom ett ubåtstorn.

56 kg kändes betydligt tyngre än jag räknade med. Att försöka använda min egna kroppsvikt på 70 kg som motvikt till dom 56 kg för att dra upp tyngden med repet fungerade inte.

Om jag skulle varit tvungen att lyfta en 56 kg kropp genom ett ubåtstorn skulle jag övervägt stycka kroppen. Annars hade jag inte fått ut kroppen.

Stor credd till dig för det experimentet!!! Jag förstår att det är svårt/omöjligt att lyfta under de förutsättningarna (och de vinklarna). Men, vad jag har menat är att man har en möjlighet att (om vi talar om ubåtstornet) att stå bredbent vid/över öppningen och dra, det ger betydligt bättre förutsättningar. Att lyfta den vikten när den inte är centrerad nära/under en själv och när man själv inte står på ett stabilt underlag är mycket svårt.

Hade han möjlighet att använda luckan på fördäck är det betydligt enklare. Enda kruxet i båda fallen är om kroppen legat så lång tid att den stelnat och då i en ihopkurad ställning. En hyfsat "rak" kropp hade relativt enkelt kunnat tas ut genom luckan på fördäck (under förutsättning att den fungerade/var möjlig att använda).

Dessutom - dekapitering för transportstyckning där kroppsdelarna ska flyttas några meter? Varför göra sig det omaket (som dessutom torde vara tämligen obehagligt)?

Jag har fortfarande svårt att köpa transportstyckningsteorin, men som sagt, jag har haft fel förr.
Citera
2017-08-24, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
Angående att hissa upp kroppen: Men för tusan. Ni förstår väl att TONVIS av packning, verktyg, material och gods har hissats IN och UT av PM under flera år genom tornet. Det är självfallet ingen STÖRRE utmaning att hissa upp en kvinnokropp om det skulle behövas.

Ge upp.... Styckningen sker inte för "transport". Vart fasiken ska han transportera? Ingen ser och han ska dumpa liket i havet.

Vakna.

/DAEN

Vad är det för pryl som väger 50-60 kg och som har hissats upp ur ubåten?
Citera
Medlem
Istället för att hela tiden fokusera om varför han inte lyfte i ett stycke:

Har ni tänkte på att han kanske VILLE ha henne i smådelar för att det då fanns en chans att sprida bevismaterialet? Att hitta en hel kropp ger polisen massor med bevis. Men med sex delar kanske förhoppningsvis många delar inte hittas. Och hinner ätas upp eller försvinna nån annanstans.

Har ni tänkt på det?
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han ville bara sprida ut så många delar som möjligt. Inte i förflyttningssyfte.

Du kan få ner vikten med nästan 50% om du bara har torso kvar.

http://www.exrx.net/Kinesiology/Segments.html
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Vad fan håller du på med din dreglande idiot? Ja, jag skriver text i mina inlägg, på svenska, inte hieroglyfer. Vad snackar du om "färdig förklaring"? Jag är den sista jävla person som försöker leverera någon färdig jävla förklaringsjävel.

Det är ju du och dina jävla gelikar som envisas med er jävla offensiva styckning som om den jävla idén vore färdig eller mer trolig än alla andra jävla idéer i den här jävla tråden!

Du kan väl för i helvete läsa vad jag skriver? I sagda inlägg så listar jag all jävla skit som har någon sorts jävla påverkan, där även ditt jävla påfund. Ja, mitt jävla inlägg tar ju för fan hänsyn till just de jävla idéer som du saluför!

Har du någon jävla invändning mot listan? Har jag missat något jävla skit? Är det osant, tycker du, att en styckning på däck t.ex. mer förutsätter en jävla offensiv styckning än en jävla transportdito? Är du med på att en jävla transportstyckning stämmer med det jävla lilla vi vet, känner till, fått bekräftat och kan resonera kring? Är det så jävla konstigt, tycker du, när jag påpekar hur en jävla idé kan vara kompatibel med flera jävla scenarier, medans andra idéer fodrar jävligt speciella förutsättningar?

Jag har inte gett några jävla färdiga förklaringar alls! Jag har jämfört två jävla idéer med varandra och vilken jävel som helst kan se om jag missat någon jävla detalj. Vad är det som är så jävla svårt att förstå?

Vad är problemet? Vill du inte diskutera olika infallsvinklar på ett styckmord - så kan du ju lämna Flashback -

Jag kommer nog inte att sakna dig.
Citera
2017-08-24, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han ville bara sprida ut så många delar som möjligt. Inte i förflyttningssyfte.

Problemet med den hypotesen (förutom att det verkar väldigt svårt), är att han ju avsevärt ökar sannolikheten för att de hittar minst en kroppsdel. Ett fynd av en kroppsdel i vattnet som är Kims räcker nu för att PM är i ytterst stora bekymmer, hur bra än han sanerat ubåten. Jovisst han kan reducera risken något för att bli åtalad för mord, men han ökar risken för att bli åtalad för massa annat i en extrem utsträckning genom att dumpa Kim i flera bitar.

Om han hade kunnat få ut Kim hel hade all sund förnuft sagt att det mest förnuftiga är att ta henne ut hel och sedan dumpa henne med vikter. Ubåten hade då inte varit kontaminerad i en grad som inte kan förklaras med en olycka.
Citera
2017-08-24, 22:23
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Nej. Om någon kroppsdel har vikt, en annan en annan vikt osv så tar delarna sig olika långt och i olika strömmar.

Inte bara det, utan det här är ett typexempel på ett kaotiskt system, dvs ett system som är känsligt för initial-förhållande. Även om du skulle släppa två helt identiska föremål på exakt samma plats i havet så kommer de att spridas helt olika (dock med en större tendens som följer den huvudsakliga strömmen).
Citera
2017-08-24, 22:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Nej, precis. Ankare behövs ej på samma sätt som sjunkna fartyg inte behöver ankare för att ligga still. Man är helt enkelt så mycket tyngre än vattnet att det inte spelar någon roll. Vilken marginal aktuell ubåt har vet jag inte, men med åtta ton av reglerbart trim så kanske ubåten kan väga (fan ta den viktigpetter som nu kommer och förklara skillnaden mellan massa, vikt, tyngd, etc) 4 ton under vatten, och det är ett rejält ankare det. Jag bara antar löst att den är barlasttrimmad så att med nominell last ombord har den ett deplacement som vatten när tankarna är halvfulla. Hur det egentligen är vet jag ej.

Tack då förstår jag. Borde ha tänkt på det där med att sjunkna skepp ligger där dom ligger!
Citera
2017-08-24, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan

Varje batteri, elmotorn, dieseln, etc.etc.etc.
Citera
2017-08-24, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan

Och OM det skulle finnas tunga prylar i ubåten, så får man väl räkna att de rimligtvis varit några stycken som samarbetat med att få dit den ändå och många saker kom nog dit innan u-båten var hel.
Senast redigerad av Kanelgas 2017-08-24 kl. 22:29.
Citera
2017-08-24, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Hue stor andel av normala män (du exkluderas alltså) begår planerade styckmord av sexuella skäl?
Känn dig ensam, och gå och dö tack.

För det första: vad jag har jag skrivit är inte att det var planerat?? Det jag skrivit är om du läser "min teori" om vad som kan ha inträffat. Varför försvarar du denne man (ynkrygg)? Vet du något mer som inte vi vet?? Och, vad menar du med "exluderas"?? Och varför ska jag gå o dö?? Utveckla tack!!!
Citera
2017-08-24, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
Angående att hissa upp kroppen: Men för tusan. Ni förstår väl att TONVIS av packning, verktyg, material och gods har hissats IN och UT av PM under flera år genom tornet. Det är självfallet ingen STÖRRE utmaning att hissa upp en kvinnokropp om det skulle behövas.

Ge upp.... Styckningen sker inte för "transport". Vart fasiken ska han transportera? Ingen ser och han ska dumpa liket i havet.

Vakna.

/DAEN
Vänligen förklara varför denna idé skulle vara bättre och ha mer rigor än idén om transportstyckning? Speciellt när du bygger din idé på "ni förstår väl att" och "självfallet" osv snarare än t.ex. tiden han var borta, filmsekvenser på passage in och ur båten, resonemang kring hur en död kropp utan tonus beter sig.

Vi har redan tidigt påpekat att det är väldigt sannolikt att det finns verktyg och liknande ombord, för det är ju en båt med ett maskineri och ett elsystem. Normalt på en båt är också rep. Vi vet också att PM var borta längre än avsett. En vinsch kanske finns för att lyfta tyngre saker till/från kaj, men det kanske är rimligare att anta att den vinschen finns på kajen.

Vi vet också, att det inte alls trivialt kan påstås vara simpelt att lyfta ut en kropp. Du bara påstår något som du tror, baserat på vikten allena. Du verkar inte förstå vad en död kropp kan ha för sig, hur mjuk den är på olämpliga sätt, och hur hård den är på andra. Du verkar inte förstå att en ögla under armarna inte självklart är en bra idé och en vid fötterna kan fodra ett mycket bra rep som inte får vara för otympligt, men ska ändå hålla för vikten. Dessutom, vi vet ingenting om PMs kunskap om knopar, men sannolikt kan han några självåtdragande stycken, vilka behövs här.

Du misslyckas i dina arroganta och "självklart"-uttalanden att förstå svårigheterna och det enkla faktum att ingenting säger att PM inte försökt med alla det knep som folk föreslagit, men misslyckats. Du verkar inte fatta att offensiva styckningar är liksom en raritet, inom styckmord som är en raritet.

Har du ens bemödat dig att ta reda på a priori-sannolikheten för att en styckning ska vara en offensiv sådan?

Begriper du att minsta lilla pytteomständighet som gör det knepigt att få upp en kropp talar för styckning och att ingenting som helst pekar specifikt på en offensiv sådan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in