Citat:
Jag har provat att lyfta 56 kg upp längs en stege med lite olika lyfttekniker. Där stålvajrarna är fästa på stolpen är det 3 meter:
https://www.youtube.com/watch?v=FSfMCYC2peQ
Jag har tidigare ansett det var lätt lyfta en lättare kropp på 50-60 kg upp genom ett ubåtstorn.
56 kg kändes betydligt tyngre än jag räknade med. Att försöka använda min egna kroppsvikt på 70 kg som motvikt till dom 56 kg för att dra upp tyngden med repet fungerade inte.
Om jag skulle varit tvungen att lyfta en 56 kg kropp genom ett ubåtstorn skulle jag övervägt stycka kroppen. Annars hade jag inte fått ut kroppen.
https://www.youtube.com/watch?v=FSfMCYC2peQ
Jag har tidigare ansett det var lätt lyfta en lättare kropp på 50-60 kg upp genom ett ubåtstorn.
56 kg kändes betydligt tyngre än jag räknade med. Att försöka använda min egna kroppsvikt på 70 kg som motvikt till dom 56 kg för att dra upp tyngden med repet fungerade inte.
Om jag skulle varit tvungen att lyfta en 56 kg kropp genom ett ubåtstorn skulle jag övervägt stycka kroppen. Annars hade jag inte fått ut kroppen.
Stor credd till dig för det experimentet!!! Jag förstår att det är svårt/omöjligt att lyfta under de förutsättningarna (och de vinklarna). Men, vad jag har menat är att man har en möjlighet att (om vi talar om ubåtstornet) att stå bredbent vid/över öppningen och dra, det ger betydligt bättre förutsättningar. Att lyfta den vikten när den inte är centrerad nära/under en själv och när man själv inte står på ett stabilt underlag är mycket svårt.
Hade han möjlighet att använda luckan på fördäck är det betydligt enklare. Enda kruxet i båda fallen är om kroppen legat så lång tid att den stelnat och då i en ihopkurad ställning. En hyfsat "rak" kropp hade relativt enkelt kunnat tas ut genom luckan på fördäck (under förutsättning att den fungerade/var möjlig att använda).
Dessutom - dekapitering för transportstyckning där kroppsdelarna ska flyttas några meter? Varför göra sig det omaket (som dessutom torde vara tämligen obehagligt)?
Jag har fortfarande svårt att köpa transportstyckningsteorin, men som sagt, jag har haft fel förr.