2017-08-23, 16:16
Medlem
searchfunctions avatar
Extremt långsam dator, CPUn äts upp av Visual C# command line compiler processer.

Har blivit frågad om att fixa en långsam dator. Den har Win 10, något som jag aldrig använt förut. När jag kollar aktivitetshanteraren så är CPUn på 93% och allt går riktigt långsamt och ibland så fryser OSet i några sekunder.

Datorn är enligt dxdiag
Win 10 Pro 64 bit
Dualcore 2.9GHz
4GB Ram
Geforce 210 3GB, 970 MB Vram och 2GB delat minne

Tillbaka till aktivitetshanteraren.
Processlistan hade en hel del Visual C# command line compiler processer. Ca 7% styck vilket resulterade i dessa 93%. Jag avslutade samtliga (varefter en avslutades så tog de andra upp mer och mer minne), vilket resulterade i att övriga processer tog upp minnet istället men efter några sekunder så upphörde det och datorn är nu funktionsduglig med 3-10% cpu.

Så, denna datorn ska väl klara Win 10?
Men vad är det med alla dessa Visual C# command line compiler processer? Är dessa ett måste för Win 10 eller kan man göra så att de inte körs?

Tackar på förhand, snabba svar uppskattas då jag är hemma hos denna personen.
Citera
2017-08-23, 16:33
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av searchfunction
Extremt långsam dator, CPUn äts upp av Visual C# command line compiler processer.

Har blivit frågad om att fixa en långsam dator. Den har Win 10, något som jag aldrig använt förut. När jag kollar aktivitetshanteraren så är CPUn på 93% och allt går riktigt långsamt och ibland så fryser OSet i några sekunder.

Datorn är enligt dxdiag
Win 10 Pro 64 bit
Dualcore 2.9GHz
4GB Ram
Geforce 210 3GB, 970 MB Vram och 2GB delat minne

Tillbaka till aktivitetshanteraren.
Processlistan hade en hel del Visual C# command line compiler processer. Ca 7% styck vilket resulterade i dessa 93%. Jag avslutade samtliga (varefter en avslutades så tog de andra upp mer och mer minne), vilket resulterade i att övriga processer tog upp minnet istället men efter några sekunder så upphörde det och datorn är nu funktionsduglig med 3-10% cpu.

Så, denna datorn ska väl klara Win 10?
Men vad är det med alla dessa Visual C# command line compiler processer? Är dessa ett måste för Win 10 eller kan man göra så att de inte körs?

Tackar på förhand, snabba svar uppskattas då jag är hemma hos denna personen.

Jag har inga alls.

Har problemet funnits under hela tiden Visual C#... har funnits installerat?
Vilken ändring gjordes en tid innan problemet började?
Varför finns Visual C#... installerat, vad används det till?
Citera
2017-08-23, 16:43
Medlem
searchfunctions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Jag har inga alls.

Har problemet funnits under hela tiden Visual C#... har funnits installerat?
Vilken ändring gjordes en tid innan problemet började?
Varför finns Visual C#... installerat, vad används det till?

Jadu. Detta är främst en arbetsdator för bokföring som även används av släktingar som kommer på besök för allmänt bruk. Vem vet vad de har haft för sig. Tyvärr så kan inte de två första frågorna besvaras.
Angående den tredje så vet jag inte varför Visual C#.. är installerat och det används nog inte till något.

Nu är inte jag så insatt i programmeringens värld med Visual program. Kan det avinstalleras utan någon risk för att andra program slutar fungera? I så fall, kommer dessa processer upphöra?

Uppdatering:
Så jag startade om datorn, vilket tidigare tog 10-15 minuter att starta upp, med förväntningarna att dessa Visual C# processer skulle vara tillbaka, men det var de inte. Datorn startade på 3-4 minuter men förbrukade fortfarande 70-90% cpu av diverse program som antivirus och allt annat win 10 har för sig. Men efter ytterligare 3-4 minuter så lugnade de ner sig. Så det verkar vara "fixat" nu.
Senast redigerad av searchfunction 2017-08-23 kl. 17:03.
Citera
2017-08-23, 17:07
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av searchfunction
Jadu. Detta är främst en arbetsdator för bokföring som även används av släktingar som kommer på besök för allmänt bruk. Vem vet vad de har haft för sig. Tyvärr så kan inte de två första frågorna besvaras.
Angående den tredje så vet jag inte varför Visual C#.. är installerat och det används nog inte till något.

Nu är inte jag så insatt i programmeringens värld med Visual program. Kan det avinstalleras utan någon risk för att andra program slutar fungera? I så fall, kommer dessa processer upphöra?

Olika förslag:

Gör en backup och avinstallera sedan Visual.
Den senaste Windows uppdateringen ställde till det för en del så det kan vara en orsak.
Att uppdatera drivisar kan ibland lösa saker.
IOBit`s Driver Booster kan vara värt att prova med och kan laddas ner härifrån - http://www.majorgeeks.com/
Citera
2017-08-24, 13:22
Medlem
septors avatar
Har problem med i loggningen till Windows 10 ibland.

Efter att datorn har varit i viloläge så kommer inte rutan upp där jag kan ange lösenord. Startar jag om datorn så är det inga problem.

Någon som vet hur jag löser detta?

Tack på förhand!
Citera
2017-08-24, 19:52
Medlem
Vad heter den nya uppdateringen till Windows 10 där ingenting fungerar som det ska??

// Tack
Citera
2017-08-25, 10:00
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mooning
Vad heter den nya uppdateringen till Windows 10 där ingenting fungerar som det ska??

// Tack
Vad pratar du om?
Citera
2017-08-25, 17:01
Medlem
Verbal.Kints avatar
Är Windows 10 fortfarande gratis? Jag hade uppfattningen om att det bara var första perioden? Tycker det är lite luddigt beskrivet på https://www.microsoft.com/en-us/accessibility/windows10upgrade om jag ska vara ärlig.
Citera
2017-08-25, 17:16
Medlem
septors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verbal.Kint
Är Windows 10 fortfarande gratis? Jag hade uppfattningen om att det bara var första perioden? Tycker det är lite luddigt beskrivet på https://www.microsoft.com/en-us/accessibility/windows10upgrade om jag ska vara ärlig.

https://support.microsoft.com/sv-se/help/12435/windows-10-upgrade-faq
Citat:
Den kostnadsfria uppgraderingen till Windows 10 via appen Skaffa Windows 10 (GWX) upphörde 29 juli 2016.

Kanske kan vara så att det fortfarande är gratis i vissa länder!
Citera
2017-08-25, 17:17
Medlem
Verbal.Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av septor
https://support.microsoft.com/sv-se/help/12435/windows-10-upgrade-faq

Kanske kan vara så att det fortfarande är gratis i vissa länder!

Verkar nästan så. Behöver jag köra .exe'n för att märka detta?
Citera
2017-08-25, 17:43
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verbal.Kint
Verkar nästan så. Behöver jag köra .exe'n för att märka detta?

Tuta å kör.
Det är fortfarande gratis om du använder länken enligt ovan. Allt med Microsofts medgivande.
Citera
2017-08-25, 17:56
Medlem
Verbal.Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Tuta å kör.
Det är fortfarande gratis om du använder länken enligt ovan. Allt med Microsofts medgivande.

Okej! Tack för detta!

Min dator är i ett väldigt behov av en återupplivning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in