2017-08-21, 23:30
Medlem
Sitter och dillar... drar stora linjer, med bred pensel.

Ständiga jordskalv, översvämningar, värmeböljor, torka osv som drabbar bel paese. Ischia ikväll...https://m.youtube.com/watch?v=N7YumLVIXTQ

Lätt att bli negativ, men samtidigt är det dessa områden som ofta varit grunden för nyskapande. Medelhavet såklart, men också mer nyligen Kalifornien och Japan.

Italiens problem speglas i Calcio. Man saknar mäktiga män.

Tänk förr; Agnelli, Pirelli osv från industrin. Mäktiga banker som kunde finansiera och politiker som kunde leda.

Enkelt exempel var autostradorna som byggdes eftersom Fiat, Pirelli och Italcemento var viktiga nationella aktörer. Med banker och politiker drevs de igenom och skapade tillväxt i Italien.

Agnelli är fortfarande såklart mäktiga, men inte så mycket italienska. Ett globalt företag som inte ens har huvudkontoret i Italien.

Milan är Italiens finansiella centrum. Men nu äger kineser Milan och Inter.

Finns inga mäktiga italienska män kvar. Vafan i helvete tom kyrkan och maffian har tappat makt att styra samhället.
Citera
2017-08-22, 22:47
Medlem
JayGatsbys avatar
Välskrivet om Diego Maradona och Neapel i Wall Street Journal.
https://www.wsj.com/amp/articles/england-hide-your-eyes-naples-thinks-diego-maradona-is-a-saint-1503414538
Citera
2017-08-23, 11:06
Medlem
JayGatsbys avatar
Napoli levererade igår, vann totalt med 4-0 mot Nice efter två matcher.
Insigne kommenterade Barcelonaryktena med "Vissa drömmer om Barcelona, jag drömmer om Napoli".

Kul med 3 lag i CL-gruppspelet. Juve lär ånga på och Napoli kan nog leverera. Vad tror vi om Romas form?
Citera
2017-08-23, 18:01
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Napoli levererade igår, vann totalt med 4-0 mot Nice efter två matcher.
Insigne kommenterade Barcelonaryktena med "Vissa drömmer om Barcelona, jag drömmer om Napoli".

Kul med 3 lag i CL-gruppspelet. Juve lär ånga på och Napoli kan nog leverera. Vad tror vi om Romas form?
Att Roma är slut som lag för tillfället och knappt har i cl att göra. De är precis så tråkiga som man befarade utan Totti. Utan Totti är det tomt och ointressant, så är det bara. Detta samtidigt som de trots flashiga amerikanska ägare är ett säljande låg. En stjärnspäckad. Trupp hade annars hade gjort saknaden lättare . Jag tror att ekonomin börjar bli fin, men med dem truppen utan Salah är det inget lag för den här säsongen.
Citera
2017-08-23, 19:42
Medlem
Nästa säsong... ha ha Romas devis. Det var förra säsongen som man skulle utmana. Ny står Napoli och Juventus starka och Milano-lagen rustar för framtiden. Fönstret är stängt.

Om jag ska drista mig till att göra en prognos över säsongen:

1. Napoli
2. Juventus
3. Milan
4. Inter
5. Roma
6. Fiorentina
7. Torino
8. Lazio
9. Sampdoria
10. Atalanta
11. Sassuolo
12. Hellas
13. Udinese
14. Bologna
15. Chievo
16. Genua
17. Cagliari
18. Spal
19. Crotone
20. Benevento
Citera
2017-08-23, 20:33
Medlem
Med anledning av Borriello till SPAL:

Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Och nu är det officiellt att Borriello har lämnat Cagliari för SPAL. Ett långt meddelande på social media där han dillar om motivation, men såklart handlar det om pengar.
...

De gav honom dubbelt upp mot vad han redan hade accepterat hos Cagliari.

Och jag dillade tidigare om att Napolis årskort kostade 350 euro.

Men i sammanhanget vill jag påpeka att SPAL kostar 415 euro näst dyrast i Serie A efter Juve. Roma €260, Inter €225, Milan €205...

https://www.google.se/amp/www.corriere.it/sport/17_luglio_07/spal-ha-abbonamenti-piu-cari-serie-dopo-juve-tifosi-insorgono-boicotteremo-stadio-55e70a4a-6309-11e7 -8724-0d53d361406e_amp.html
Citera
2017-08-23, 22:01
Medlem
zachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Att Roma är slut som lag för tillfället och knappt har i cl att göra. De är precis så tråkiga som man befarade utan Totti. Utan Totti är det tomt och ointressant, så är det bara.

Vart Roma slutar spelar mig faktiskt marginell roll. Det är bara att inse att vi lyckligtvis nog levde i Tottis tidsålder. Det är faktiskt en lycka som kommer bli till historier för barnbarnen. Något alla borde vara förståndig nog att vårda.
Problemet är saknaden nu. Fan vad fel det känns att se honom på läktaren i fina kläder.

En av många sevärda filmer (låtar) som finns om Kaptenen:

https://www.youtube.com/watch?v=Md3xPpAvBn8
Citera
2017-08-23, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zach
Vart Roma slutar spelar mig faktiskt marginell roll. Det är bara att inse att vi lyckligtvis nog levde i Tottis tidsålder. Det är faktiskt en lycka som kommer bli till historier för barnbarnen. Något alla borde vara förståndig nog att vårda.
Problemet är saknaden nu. Fan vad fel det känns att se honom på läktaren i fina kläder.

En av många sevärda filmer (låtar) som finns om Kaptenen:

https://www.youtube.com/watch?v=Md3xPpAvBn8

Jag tycker absolut att vi ska hylla Totti, vars like vi kanske aldrig kommer att se. Såvida inte fotboll tappar i intresse och pengarna slutar strömma till...

Oavsett var han fantastisk. Och i sammanhanget vill jag också lyfta fram Del Piero som också var av yppersta kvalitet och lojal till sin klubb.

Båda tvingades mer eller mindre bort från planen, men fortsatte att vara lojala mot klubben.

Men ingen av dem kan mäta dig med den gudomlige Roberto Baggio vare sig kvalitetsmässigt eller i fråga om popularitet hos italienarna i stort.

Bara för att sätta saker i perspektiv.
Citera
2017-08-24, 18:55
Medlem
JayGatsbys avatar
Champions League-gruppspelet är lottat.

För calcio blev det:

Grupp C
Chelsea
Atletico Madrid
Roma
Qarabag

Grupp D
Juventus
FC Barcelona
Olympiakos
Sporting Lissabon

Grupp F
Shaktar Donetsk
Manchester City
Napoli
Feyenoord

Ser väl tuffast ut för Roma annars ska nog Juventus och Napoli bli som sämst tvåa.
Citera
2017-08-24, 19:06
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Champions League-gruppspelet är lottat.

För calcio blev det:

Grupp C
Chelsea
Atletico Madrid
Roma
Qarabag

Grupp D
Juventus
FC Barcelona
Olympiakos
Sporting Lissabon

Grupp F
Shaktar Donetsk
Manchester City
Napoli
Feyenoord

Ser väl tuffast ut för Roma annars ska nog Juventus och Napoli bli som sämst tvåa.
Jag är nöjd. Det var viktigt att Napoli fick den lättare gruppen och Roma den svårare då Napoli har betydligt mer att hämta i årets turnering.
Citera
2017-08-24, 19:09
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Jag är nöjd. Det var viktigt att Napoli fick den lättare gruppen och Roma den svårare då Napoli har betydligt mer att hämta i årets turnering.
Samtidigt hade Napoli lätt tagit sig vidare från Romas grupp och Roma hade haft större chans från Napolis grupp.
Nåväl, ska bli kul när det börjar!
Citera
2017-08-25, 10:32
Medlem
Citat:
Samtidigt hade Napoli lätt tagit sig vidare från Romas grupp och Roma hade haft större chans från Napolis grupp.
Nåväl, ska bli kul när det börjar!

Lätt? Mot Chelsea och Atletico. Nej du, där hade Napoli fått vara glada om dom hade kommit vidare. I sin nuvarande grupp bör man dock inte ha några problem med att gå vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in