2017-08-24, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Ser ut att finnas en säng och ett bord iaf.

Skulle tro att han la sig i u-läge en bit sydost om Kogebukten, utanför farleden.

Jag skulle tro att OM han dykt så har han gjort det i direkt anslutning till senaste observerade positionen, då stationärt och som del av en demonstration för KW, någonstans i området kring Middelgrunden där risken för att bli påseglad av ett större fartyg är minimal även om djupet inte är stort. Sen kan brottet mycket väl ha inträffat just då och där.
Nästa observation är ju först vid midnatt och inte jättelångt därifrån (2-3 distans).
Sen är båten borta i dryga 10h och här blir det ju svårare.
OM han enbart drivit så kan det stämma med strömmarna det aktuella dygnet (sista observationen vid midnatt och platsen där den sedan siktades motsägs inte av strömmens riktning och hastighet genom Drogden) men det behöver inte alls finnas någon koppling.
Citera
2017-08-24, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
https://x.cdn-expressen.se/images/ef/07/ef07ec79fe954b1780c8f23e3fdfdaf4/16x9/680.jpg

Ser inte frisk ut.

Tycker att han ser ut som en liten busig snorunge. Svårt och se att mannen på bilden där ska sitta och stycka kroppar i sin ensamhet nere i mörkret.
Citera
2017-08-24, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Jag tror du har misstolkat diskussionen.

En "normalt" funtad person hade släpat/hissat ut/upp kroppen och hävt ut den från ubåten.Hela kroppen. Ej styckad.

En "knäpp" person styckar kroppen.

Det vi diskuterar är om PM styckade kroppen för att det skulle bli enklare att få ut den från ubåten, eller om han gjorde det för att försvåra upphittande, ev. analys etc. (eller pga att han "kände för det").

Att han skulle ha styckat den på däck? Nej.
Nej det handlar om hur sjuk Madsen är - gällande däck eller inne i båten.

Det handlar alltså om vad som kommer att kunna sägas i en rättegång där man tex försvarar Madsens sätt att tänka.
Citera
2017-08-24, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, man lyckades faktiskt inte att med säkra uträkningar kunna pinpointa var kroppar skulle flyta i land... Alla kroppar som inte återfunnits finns inte inuti Estonia ...de försvann till havs.

Så uppenbarligen fanns inte den säkra kunskapen då som nu finns i tråden ...

Danskarna samverkade med våra myndigheter -- har du missat det?

Det är väll ingen som påstått att dom kan pinpointa heller....
Citera
2017-08-24, 18:46
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Den fanns redan då :-) Sedan att beredskapen för en sådan olycka var minimal är en annan sak.

(Kaptenen på framförallt Silja Europa men även Mariella och övriga fartyg förtjänar mer heder än de fått, de gjorde allt de kunde och utan dem hade det slutat ännu värre).

Tyvärr är beredskapen idag ännu sämre... Vi gav ju i princip dessutom bort våra Vertolhelikoptrar som var i utmärkt kondition och helikoptertillgången idag i Sverige är - milt uttryck - usel.

Danskarna har däremot skött sig exemplariskt så långt när det gäller PM och KW. De verkar också ha lättare med samverkan mellan myndigheter.
Nåja, Vertolfläktarna (hkp 4) gjorde inte särskilt stor nytta, wincharna hakade upp sig p.g.a. dåligt underhåll (känns det igen?). Tyvärr försvann försvarsmaktens Lessons learned från Estonia ganska snabbt. Fråga någon insatt om man har winchar idag, svaret kommer att förbluffa dig.
Citera
2017-08-24, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, man lyckades faktiskt inte att med säkra uträkningar kunna pinpointa var kroppar skulle flyta i land... Alla kroppar som inte återfunnits finns inte inuti Estonia ...de försvann till havs.

Så uppenbarligen fanns inte den säkra kunskapen då som nu finns i tråden ...

Danskarna samverkade med våra myndigheter -- har du missat det?

Du jämför äpplen och päron.

1) För det första har i alla fall jag aldrig sagt något om att räkna ut var kroppar / delar skulle flyta i land. Att kunskapen att göra beräkningar fanns redan 1994 är däremot odiskutabelt.

2) Att göra beräkningar utifrån Estonias förlisningsplats och för det stora området är något annat än för det relativt lilla Öresund.

3) Jag sa att danska myndigheter är bra på samverkan med andra danska myndigheter, implicit att svenska myndigheter är dåliga på samverkan med andra svenska myndigheter.

4) Jag är mycket väl medveten om att man samverkade med Danmark (NATO + annat). Kruxet var att man blev sen i starten (vilket iofs har en del med finska sjöräddningen att göra). Det tog dessutom ett tag innan man "uppgraderade" till Mayday (inte från Estonia men väl från den finska sjöräddningen).
Citera
2017-08-24, 18:47
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glansigpung
Efter allt som jag läst och sett ang PM så är jag till 90% säker på att det inte är första gången han styckat en människa. Det är ju helt orimligt att man är så kall och försöker dra en vit lögn som att inget har hänt, när han just sänkt sin ubåt som förmodligen var full i blod? Och alla bilder han ska ha i huvudet från det han just har utsatt en annan människa för borde ju få han att bryta ihop..

Alla tankar går till Kims familj! Får ont i magen av bara tanken att vara en närstående!

Han måtte vara väldigt speciell som kan klä av en kvinna naken och sedan stycka henne i minst sex blodiga delar inne i u-båten, hala upp dessa i mörkret på ett halt u-båts däck och dumpa i havet.
Det luktar blod i hela utrymmet! Kladdigt, smutsigt och lämnar mycket kraftfulla obehagliga minnesbilder.

När man ser bilderna på PM iklädd sin kamoflageoverall bärande på foliefilten från räddningsbåten, medan han gående svarar på reporterns frågor, verkar han trött men inte riktigt så berörd som en vanlig person som just styckat en kvinna borde se ut - om det nu finns något "borde" i detta.
Men har verkar så oberörd! Han borde set likblek ut och bett att få slippa alla frågor, skulle jag tycka.
Något stor omskakat emotionellt saknas!
Han döljer det väl det han gjort!
Citera
2017-08-24, 18:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag tror du har misstolkat diskussionen.

En "normalt" funtad person hade släpat/hissat ut/upp kroppen och hävt ut den från ubåten.Hela kroppen. Ej styckad.

En "knäpp" person styckar kroppen.

Det vi diskuterar är om PM styckade kroppen för att det skulle bli enklare att få ut den från ubåten, eller om han gjorde det för att försvåra upphittande, ev. analys etc. (eller pga att han "kände för det").

Att han skulle ha styckat den på däck? Nej.
Ja, givet att de båda kan stå sida vid sida så är sannolikt utrymmet för uppstigning tillräckligt stort för att lotsa ut en kropp genom ...

Styckningen handlar inte om "för liten öppning" och "nödvändighet" ...

Jag personligen tror att hans önskan om att bli uppmärksammad som kriminell genom åren tagit stegen från att olovligt landa med luftballong i Köpenhamn till "välplanerat" mord ...

Hans drivkraft tycks vara att bli känd, inte att lyckas med sina alla sina tokiga idéer...
Som styckmördare kommer han bli "känd" om inte annat så i Danmark och i Sverige .. Och i resten av världen för att det är ett spektakulärt styckmord på en hemmagjord ubåt ..
Citera
2017-08-24, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Han måtte vara väldigt speciell som kan klä av en kvinna naken och sedan stycka henne i minst sex blodiga delar inne i u-båten, hala upp dessa i mörkret på ett halt u-båts däck och dumpa i havet.
Det luktar blod i hela utrymmet! Kladdigt, smutsigt och lämnar mycket kraftfulla obehagliga minnesbilder.

När man ser bilderna på PM iklädd sin kamoflageoverall bärande på foliefilten från räddningsbåten, medan han gående svarar på reporterns frågor, verkar han trött men inte riktigt så berörd som en vanlig person som just styckat en kvinna borde se ut - om det nu finns något "borde" i detta.
Men har verkar så oberörd! Han borde set likblek ut och bett att få slippa alla frågor, skulle jag tycka.
Något stor omskakat emotionellt saknas!
Han döljer det väl det han gjort!
Håller med så så mycket. Så märkligt att han inte är mer märkt av det han gjort. Inte för att jag vet hur man ska se ut efter mord och styckning i en ubåt. Men jag hade troligen fått en black-out. Kanske han förträngt? Som en dålig dröm? Sånt har hänt. Fast det låter nog mest som en önskedröm från min sida. En vanlig människa kan inte vara så ond.
Citera
2017-08-24, 18:51
Medlem
micro113s avatar
Citat:

4) Jag är mycket väl medveten om att man samverkade med Danmark (NATO + annat). Kruxet var att man blev sen i starten (vilket iofs har en del med finska sjöräddningen att göra). Det tog dessutom ett tag innan man "uppgraderade" till Mayday (inte från Estonia men väl från den finska sjöräddningen).
Jag pratade om att danska myndigheter samverkade med svenska redan i sökandet efter ubåten och senare efter Kim...

Finska sjöräddningen reagerade väl snabbare än svenska om jag minns rätt gällande Estonia ..

Mayday gick ut på radion till skepp i regionen .. Det utropet styr inte vare sig finska eller svenska sjöräddningen för ...

Så vilken uppgradering pratar du om?
Citera
2017-08-24, 18:54
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Och han hade tolv timmar på sig.
Nja, han observeras runt 0000 när han är på väg söderut så säg att mellan 01-09 så kan han ligga still i Köge bugt där han inte riskerar att krocka med nån. Så i runda slängar åtta timmar kan han ha jobbat helt ostört. Gott om tid ju för att stycka en kropp och dumpa den.
Citera
2017-08-24, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Nja, han observeras runt 0000 när han är på väg söderut så säg att mellan 01-09 så kan han ligga still i Köge bugt där han inte riskerar att krocka med nån. Så i runda slängar åtta timmar kan han ha jobbat helt ostört. Gott om tid ju för att stycka en kropp och dumpa den.
Han kan ha börjat redan kl 21.00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in