2017-08-24, 16:59
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Flertalet har nämnt någon slags elektrisk såg som man kapar rör med - att det inte vore otroligt att ha en sådan ombord. Någon i tråden hade också erfarenhet av att stycka med en sådan.

Egentligen kokar det ner till om det var planerat eller inte. Om det var planerat kan han ha haft tigersåg och allt möjligt. Men som folk i tråden säger så går det säkert med enklare verktyg om man vet vad man gör. Är man dessutom psykopat och inte känner äckel när man gör det, borde det vara hyfsat enkelt.
Citera
2017-08-24, 16:59
Medlem
Antagligen ligger resten av kroppen på samma ställe som han släppte ner dem, i säck med tyngder och kläder.
Citera
2017-08-24, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Och han hade tolv timmar på sig.

Ja men här diskuterades rimligheten i en hypotes vissa hade att han hade styckat Kim på ubåts-däcket och därav varför det hade utsatt honom för en extrem risk att bli tagen på bar gärning i och med att det är så mycket båttrafik i Öresund även på natten och mörkret är knappast någon jättefördel då båtarna rimligtvis borde se ubåten på instrument och i nyfikenhet ljusa på u-båten och se en stolle stå där och stycka en kvinna.

Att han hann stycka Kim verkar ju ganska uppenbart.
Citera
2017-08-24, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uttsi
Ja och där uppfattade jag att en hel del tror att det är enkelt. Har jag uppfattat det rätt?

Det handlar inte om att det är enkelt - det handlar om att det går.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uttsi
Jag är helt övertygad om att det är mycket besvärligare att få ut en död person ur ubåten än vad folk här verkar tro. Titta på filmer från tex gammla polistester då en docka ska släpas

Ser man på bilder av ubåten ser det ut att vara en bra bit att hisssa upp kroppen. Dessutom ser jag inget bra ställe att stå säkert/stabilt på för att kunna få kraft att dra kroppen.

Styckningen är mest sannolikt gjord för att få ut kroppen, finns ingen annan trolig förklaring. Om inte det var det som många kallar offensiv styckning vilket också känns högst otroligt.
Visst har du rätt i att det inte är enkelt och att det är den mest troliga förklaringen. Har en känsla av att de som hävdar att det är lätt att lyfta en kropp vare sig har lyft en övningsdocka eller en medvetslös person. Gör det några meter i vertikalt led och återkom sedan. Det är inte omöjligt på något sätt med rätt verktyg och styrka men det är inte så lätt som vissa tror.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Ja tack, jag var bara lite konservativ med minsta tiden för jag ansåg att argumentationen för hur irrationellt det är att stå på däcket av en u-båt mitt i Öresund och stycka en kropp är var bra nog ändå.

Så om vi säger han behövt två timmar, då ber han ju i princip att bli upptäckt på bar gärning.

Att stycka med kniv eller såg inne i en gungande ubåt med risk för att bli påkörd skulle jag också vilja säga är irrationellt. Lätt att skada sig själv.
Citera
2017-08-24, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Om du backar i tråden ca 24 timmar så kan du se en tråd i tråden där vi tjatar om hur relativt lätt det är att få ut en död kropp. Vi går igenom luck och rör diameter etc etc....

Jag såg dock aldrig några bra argument där...
Citera
2017-08-24, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Enligt experter som uttalar sig tar styckningen timmar. Men har han en tigersåg går det förmodligen snabbare.

Jag vill inte vara sådan men det tar inte timmar att stycka exempelvis ett vildsvin om du bara skall transportstycka (ben, huvud, torso), snarare en kvart eller så och jag tror inte att det lär ta längre tid med en människa (grisar och människor är ändå hyfsat nära släkt).
Du behöver ingen såg eller andra verktyg än en kniv och det kräver ingen styrkeinsats heller (du skär ledigt loss muskler, senor och ligament och därefter sitter kroppsdelen inte längre fast). Om du däremot skall börja slakta så krävs det tigersåg eller kap men det är det inte frågan om i detta fallet.

Säg att PM inte är jägare men ändå inte komplett idiot så tar det fortfarande inte timmar. Huvuddelen av tiden efter själva brottet har han förmodligen spenderat på grubblerier och färd söderut och efter styckningen har han troligen spenderat en hel del tid med att få upp delarna och göra sig av med dem. Sen är resterande tid sanering i den mån det har gått och att göra sig av med övriga bevis, verktyg, mobiler osv.
Citera
2017-08-24, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Förundersökningsprotokoll släpps sällan eller aldrig i normala länder, möjligen släpper man det till betrodda riktiga journalister - i statens tjänst
Ingen offentlighetsprincip när åtal väcks alltså?
Citera
2017-08-24, 17:05
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Och han hade tolv timmar på sig.

Ja, absolut. Men nu handlade det om ett resonemang ifall det skulle gå att stycka uppe på däck.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2017-08-24 kl. 17:42.
Citera
2017-08-24, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Ja tack, jag var bara lite konservativ med minsta tiden för jag ansåg att argumentationen för hur irrationellt det är att stå på däcket av en u-båt mitt i Öresund och stycka en kropp är var bra nog ändå.

Så om vi säger han behövt två timmar, då ber han ju i princip att bli upptäckt på bar gärning.

Vi kan nog nästan utesluta att han stod på däck och styckade.

Även om han utförde styckningen i u-båten så vet vi inte om det var en transportstyckning eller en offensiv styckning. Kanske var det stora sår på kroppen efter överfallet som han var tvungen att dölja med hjälp av en styckning? "lufthålen" på torson kanske i själva verket var knivhuggen som fick henne mördad.

Sen att han fick ut henne lättare var bara en bonus, men inte den första tanken med styckningen.
Senast redigerad av Kimma7 2017-08-24 kl. 17:15.
Citera
2017-08-24, 17:06
Medlem
Citat:
Ingen offentlighetsprincip när åtal väcks alltså?

Nej. Många länder ser det direkt som att kränka personer utan ett domslut.

Självklart går det att läsa men tidningarna publicerar inte - ej heller delar domstolarna ut.

Kanske om vi får tag i en bra advokat så kommer vi få se en dansk fup - där stockholmsjournalisterna kommer att vagga katatoniskt över detta främmande språk.
Senast redigerad av Bluis 2017-08-24 kl. 17:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in