Citat:
Ursprungligen postat av
TheKeymaker
Det enda scenario jag kan se som sannolikt för transportstyckning (d.v.s. för att kunna få ut kroppen ur ubåten) är om det var så att det inte fanns några rep eller kättingar eller liknande överhuvudtaget ombord som kan användas för att fästa t.ex. runt handlederna.
PM är van att konstruera och bygga saker och hade med mycket små medel kunnat lösa problemet att få upp kroppen på ett enkelt sätt om han haft tillgång till t.ex. rep.
Jag har klättrat in/ut och firat saker in/ut från ubåtar med marginellt större marginaler än de på UC3 och att fira/dra upp en kropp är i det fallet att föredra. Du kan stå bredbent över/vid luckan uppe i tornet och få en bra position för maximal kraft, du kan även luta din kropp för att genom din egna kroppsvikt förenkla upp/utdragandet. Ännu lättare går det om man fixerar kroppen vid en bräda eller liknande (improviserad bår).
Det vore ytterst märkligt om det inte fanns rep, förtöjningstampar etc. ombord. Och som sagt, total avsaknad av sådana är enda anledningen till transportstyckning som jag kan se. (Det kan t.o.m. fungera att använda ett bälte eller två, så att man själv går före, ev bakvänd med ryggen mot stegen, och drar upp kroppen. Brandmansgrepp kan funka men kanske blev för tight.
Edit: Det finns ingen logik i att stycka kroppen av transportskäl för fall att man har rep eller motsvarande ombord. Varför välja en extremt grisig, obehaglig och utdragen lösning om man kan lösa problemet elegant på några minuter?
OK, men om vi nu säger detta är fallet. Då har han alltså enligt dig styckat Kim på utsidan av ubåten i minst 6 delar, satt tyngder på sannolikt de flesta om inte alla av delarna och gjort diverse andra ingrepp för att säkra att ingen av delarna skulle komma upp till ytan. Detta låter som något som absolut minst tar en kvart (sannolikt mycket längre tid). Detta ska han alltså göra stående på en u-båt i en av världens mest trafikerade farvatten. Visst det var mörkt, men ändå. Skepp som passerat hade ju sett honom på radarn och kollat "Vad är det där för en stolle?"
Varför skulle ha ta en sådan stor extra risk för att, enligt dig, göra det svårare att hitta kroppen. Det är ju i sig ett argument jag heller inte helt kan hålla med om. Varför inte bara dumpa hela Kim med massa tyngder då och bli färdig. Minsta möjliga risk att någon del av Kim blir upptäckt, fast dock ganska illa om hela blir upptäckt.
Om han gjort det du förespråkar så är ju det i sig enligt mig det suveränt mest irrationella han gjort i hela förloppet.