Citat:
Ursprungligen postat av
crawly
Jag kan bara inte släppa att polisen var på bollen direkt. Ingen tvekan. Polisen var säkra på att han mördat henne direkt. Trots att det inte fanns en kropp eller något officiellt vid det tillfället. Det leder mig att tro att dom har information vi saknar.
Nej det var de inte. Det gick 6 timmar mellan det att han räddades och det att han anhölls.
Utgå ifrån det faktum att det hela började som ett inrapporterat försvinnande (och ingen ubåtskatastrof). Räddningsaktion blev det först fråga om när man insåg att ubåten fortfarande var saknad, det var således ett polisiärt försvinnande under hela förloppet.
Normalt sett är den man först vill höra den person som senast såg den försvunne och statistiskt sett i brottsfall så är det även oftast den personen som är den skyldige.
Radiosambandet, bortförklaringarna och sänkningen av ubåten lär ha gjort den Danska polisen misstänksam direkt (jag blev det ögonblickligen när nyheten uppdagades och det skrev jag även i tråden då det begav sig) och vid sjöförhöret så bekräftades troligen utredarnas misstankar (eftersom PM ljög så det sjöng om det) och därefter anhölls han.
Det är inget konstigt och mystiskt över det hela. Det är snarare konstigt att han inte anhölls i samma ögonblick som han steg iland men det är ju ändå en relativ rikskändis i Danmark så ett par timmars undersökning och utfrågning blev det ju innan han anhölls.