Citat:
Ursprungligen postat av
dreherI
Att det är problem inom moderaterna måste väl även du känna till. Olika falanger som kommer med utspel, nåt måste göras. det är bara 12 mån kvar till valet 2018. Skulle vara upplysande att bli informerad om vad AB och GW diskuterade när det hettade till. Borgs styrelseuppdrag var heller inte mer omfattande än de gick att hoppa av inom en (1) vecka. Sen är(var) han ledig för andra uppdrag. AKB´s bestämda uttalande mot incidenten är ytterligare en indikation.
Ifall AB var inblandad i nån maktkamp inom partiet, så vart han iallafall effektivt vingklippt genom det som hänt.
Citat:
Ursprungligen postat av
dreherI
AKB´s o moderaternas svåra situation i dagsläget "medför" väl att diskussioner pågår internt i partiet hur problemen skall lösas. Hur mkt FR, AB och GW deltar i dom är en annan femma. Men att dom inte sitter i en "Faradays bur" utan nån kontakt med partiet kan du glömma direkt.Behöver heller inte betyda att AB haft en egen agenda, han kan lika gärna försökt motverka nån annans, i det här fallet ev GW´s eller nåt han har pushat för.
För nåt har dom kommit osams om, nåt som har berört båda väldigt, det är fullt klart.
Här får du ännu mer att "sucka" över,Kg Bergström`s krönika
i Expressen
http://www.expressen.se/kronikorer/k-g-bergstrom/klarar-anna-kinberg-batra-ett-tredje-hot/
Jag citerar slutstrofen i krönikan " Tidigare fanns det också en ren drömkandidat för partiet. Det var inte särskilt realistiskt då. Men hoppet fanns nog hos en och annan att Anders Borg skulle låta sig övertalas. Det lär ingen längre ens överväga." slut citat
Rykten ja, 3;e o 4;e handsrykten etc är väl vad dom är, bara rykten. Ibland sägs det att AB skulle få lämna Kinnevik pga engagemanget i Kinnevik då båda uppdragen handlade om att "pusha" teknikintensiva småföretag och en konfliktsituation skulle uppstå. Nu vill du hävda motsatsen att positionen i Citigroup var beroende av styrelseuppdraget i Kinnevik. Rykten är bara rykten.
Citat:
Ursprungligen postat av
dreherI
När nåt smaskigt kommer fram om nån toppolitiker, får man anta att läckan till media kommer inifrån det egna partiet. Avsikten brukar vara sänka nån inom den egna kretsen som har lite för yviga vingar for andra kotteriers smak. Kan också vara att dessa kotterier anser att personen ifråga inte är tillräckligt kompetent för den position han/hon uppvisar utåt. Läckorna angående Mona Salins alla affärer, Juholts bravader för att inte tala om Ygeman nu senast har med all säkerhet kommit inifrån det Socialdemokratiska partiet.
Skulle inte förvåna mig heller ifall Borgs incident har nåt att göra med partiinterna ränksmiderier hos moderaterna. Skulle gått begränsa drevet mot Borg med enkla medel, ifall viljan funnits.hos dom närvarande moderaterna.För dessa var antagligen detta det mest oppurtuna vid tillfället ifråga.
+ 1 på allt. Maktstrid inom Moderaterna var min första teori, som sedan fick konkurrens av näringslivsspåret. Jag tycker det är konstigt att "moderatspåret" rönt så lite intresse i här på FB. Mina tidigare inlägg fick inte mycket till respons och dina möter lite förlöjligande från något spån.
Jag kan inte hävda att det ligger till på detta sätt, givetvis, men att genast avfärda hypotesen... verkar både korkat och fantasilöst.
Han hör ju till de M-politiker som varit mest populära och respekterade på senare år. Att han svarade nej på frågan från journalister när det begav sig betyder ingenting. Att han inte har politiska uppdrag för närvarande är väl inte heller ett hinder. Moderaterna lär ju vara desperata efter någon som kan gå hem i stugorna. Att han fortfarande är omtyckt åtminstone i vissa kretsar i partiet visade sig i stödet han fick i sociala medier. Att han inte är i team AKB kunde man som sagt sluta sig till* av hennes snabba och hårda uttalande och hans svar på detta.
Det hade varit intressant om någon med insikt i partiets interna konstellationer/falanger kunde yttra sig i tråden. Flamsiga kommentarer om helikoptrar och allmänt moraliserande/skadeglädje är inte speciellt intressant.
Jag tror inte heller att AB själv behöver ha smidit ränker för att ta över men det kan ha funnits "krafter" som lanserade honom som en kandidat och jobbat på att övertala honom. Och vem vet - om inte detta hänt OCH läckt ut kunde han kanske ha varit övertalningsbar.
- Han kanske inte ursprungligen såg sig som en partiledarkandidat, att hans profil inte var optimal för den rollen. Men i ett krisande parti så kanske han kan övertygas om att han är bättre än alternativen.
- Han var antagligen rätt less på politiken när han gick, men efter några år utanför hetluften kan han ha börjat saknat den.
- Det är förstås smickrande om folk försöker övertala en till ett så pass tungt uppdrag.
- Om hans näringslivskarriär inte utvecklade sig som han hoppats och välbetalda/statusfyllda uppdrag gick mot sitt slut kan politiken börja framstå som ett mer attraktivt alternativ igen. Han känner sig nog lite för ung att dra sig tillbaka och leva på räntorna så att säga.
*EDIT. "Sluta sig till" är nog alltför tvärsäkert. Med tanke på AKB:s och partiets motgångar kan det eventuellt ha varit en panikreaktion för att skandalen inte ska häfta på henne/partiet.