2017-08-24, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Jag tänkte på det här citatet från GP, "Jens Møller, chef för Köpenhamnspolisens mordenhet, säger till GP att ubåtsägaren Peter Madsen hela tiden ”från polisens sida” varit misstänkt för den allvarligare formen av det man i Danmark kallar ”manddrab”.
– Alltså det ni i Sverige kallar för mord, säger Jens Møller till tidningen
."

Jag tänker framförallt på formuleringen att han *hela tiden* från polisens sida varit misstänkt för mord. Det måste ju innebära att det finns mer information än vad som kommit fram. Om man bryter ner det innebär det att det antingen fanns information sedan tidigare om honom, eller att det tillkom ny information i samband med försvinnandet.

1. Om polisen haft information om PM redan innan försvinnandet måste det röra sig om att han antingen dykt upp i någon annan utredning gällande grovt brott; dvs, något som endast polisen känner till. Det enda i närtid jag kan tänka mig skulle vara mordet på Emelie Meng, men det kan naturligtvis finnas andra äldre fall också.
2. Om det tillkommit information är det troligtvis något KW's partner kunnat bidra med, och då sannolikt något i bakgrundsmaterialet gällande artikeln.
3. Den enda andra möjligheten jag kan tänka mig är att det tillkommit information under själva försvinnandet. Antingen att KW lyckats få iväg ett sms, eller möjligtvis signalerat till någon. En annan möjlighet är att något oberoende vittne sett exempelvis tumult eller slagsmål.

Jag skulle sätta mina pengar på nr 1. Jag tror PM finns med i danskarnas motsvarighet till misstankeregister, eller allvarligare. Jag tror att han förekommer i en eller flera utredningar rörande grova brott och att polisen får balansera på slak lina när denna händelse nu tvingar dom att visa att dom har bra kort, utan att avslöja exakt vilka.

Alltså nej.
Brottsstatistik styr arbetet med profilering och förlopp. Olika människors handlingsmönster vid brott är inte så otroligt unikt som gemene man gärna vill tro utan väldigt ofta går det att luta sig mot statistik (det mördas trots allt en jävla massa folk i världen varje år och det finns gott om forskare inom området).

Anledningen till att Polisen i Danmark misstänkt PM för Mord behöver inte vara mer än att indicierna helt enkelt pekar åt det hållet. Om deras förhör med PM visat på att han säger vissa saker och för sig på ett visst sätt så kan man, ihop med omständigheterna kring försvinnandet av kvinnan, säga att med x% sannolikhet så brukar det i liknande fall röra sig om just Mord och då är det efter den hypotesen man arbetar.

Alla västerländska poliser jobbar på samma sätt eftersom det, rent statistiskt, ger rätt i majoriteten av fallen. Vad det handlar om är att göra en så gedigen utredning som möjligt att åklagaren sedan har verktygen till att få det till en fällande dom.

Det behövs inga bakomliggande konstigheter. Två personer ensamma i ett isolerat utrymme under en isolerad tidpunkt (ubåt, sommarstuga, bil, lagerlokal eller whatever) som observerats av vittnen och att det finns foton. Den ena personen försvinner och den överlevande ljuger som en häst travar = Mord i x% av fallen.

Sen finns det gott om andra indikatorer som man direkt snappar upp. En mördare som inte är sanningsenlig döljer ofta eller förnekar handlingar snarare än att dikta upp en helt påhittad historia medan någon som inte avsiktligt dödat men ljuger ofta berättar sanningen upp till den punkt där de vill försöka dölja sina handlingar. Osv osv osv.
Citera
2017-08-24, 09:14
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Jo det stämmer - låter som han även försökt kollapsa lungorna.
Lungorna är nog inte det stället där gasbildning är som störst. Tarmar, magsäck och urinblåsa borde också punkterats men PM missade nog en del då torson till slut flöt upp. Övriga kroppsdelar ligger nog kvar på havets botten då de saknar håligheter för att samla tillräckligt med gas för att flyta upp.
Citera
2017-08-24, 09:15
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantLinn
Att han inte bryter ihop beror på att han har nån typ av aspberger/autism, det förstår man ju tydligt om man läser vad hansnärmaste säger om han.
Att han dödat henne beror nog på att hon troligen fick panik när båten gick ner, och han kan inte förhålla sig till sånt då han inte förstår sig på känslor och inte kan hantera det. Han försökte säkert tysta henne och ju mer han försökte ju mer panik fick hon så tillslut dunkade han hennes huvud eller så mot nåt för att få henne tyst och då dog hon. Min teori...

Hade ju kanske varit lite enklare för honom att bara blåsa tankarna och säga "såja, vi åker upp igen, ingen fara", om han nu ville lugna henne.

Inte som att de är nere på 100 m..
Citera
2017-08-24, 09:16
Medlem
https://www.bt.dk/krimi/georg-ejer-ubaaden-hvor-kim-blev-parteret-det-er-en-fuldstaendig-surrealistisker äger inte ubåten!

Peter äger inte ubåten!!
Citera
2017-08-24, 09:17
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Det vill jag gärna ha en källa på.
Tvivlar inte, har bara missat det totalt.
Att de är uppfällda vid ytläge är väl inget märkligt? Detta styrs med hydralik så det kanske är någon som missuppfattat hydraliken för rep?

Du blandar nog ihop denna båten med någon annan. Ingen hydraulik på UC3. Tänk på mekanismer, typ gammal åkgräsklippare, så hamnar du ganska rätt.
Citera
2017-08-24, 09:17
Medlem
ieshos avatar
Kanske var det något oplanerat? Även om man aldrig kan vara säker eftersom PM uttryckt en önskan att arrangera ett kriminaldrama.

Men jag tror inte att han blev arg eller så och råkade döda KW. Möjligen var det någon form av missförstånd, att PM var van vid att kvinnor som ville åka ut med ubåten gjorde det för någon form av sexuell njutning, typ att bli dominerad av en galen ubåtskapten på havets botten. PM kanske tog för givet att KW var en av dem och när hon var avvisande och gjorde motstånd så uppfattade han det som att hon ville ha det på det viset? Hur vanligt är det inte i största allmänhet att människor grovt missförstår varandra?

Och det vore verkligen illavarslande om PM klarade sig med ett symboliskt straff. Även om situationen är ovanlig så tycker jag att den kan jämföras med ett mer vardagligt scenario.

Säg att KW skulle intervjua PM hemma hos honom, att hon rapporterades saknad, att PM:s lägenhet eldhärjades, men att polisen ändå hittade KW:s blod i lägenheten. Hur mycket bevis ska det egentligen krävas? Bara för att man inte kan avgöra hur hon dog, eftersom huvudet var avlägsnat från kroppen när man fann den?
Citera
2017-08-24, 09:18
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Det vill jag gärna ha en källa på.
Tvivlar inte, har bara missat det totalt.
Att de är uppfällda vid ytläge är väl inget märkligt? Detta styrs med hydralik så det kanske är någon som missuppfattat hydraliken för rep?

Vet vi om hans instrument är sönder?
Stod tidigare att dessa var sönderslagna, men det kanske är en sanning med modifikation.
U-båten är utrustad med GPS enligt en film där han själv berättar om utrustning, kanske en GPS som "loggar"? Kan man se om u-båten varit i u-läge sista färden?
Citera
2017-08-24, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Du blandar nog ihop denna båten med någon annan. Ingen hydraulik på UC3. Tänk på mekanismer, typ gammal åkgräsklippare, så hamnar du ganska rätt.

Nä, jag rättade mig i ett inlägg kort efter Är krokar av något slag.

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Vet vi om hans instrument är sönder?
Stod tidigare att dessa var sönderslagna, men det kanske är en sanning med modifikation.
U-båten är utrustad med GPS enligt en film där han själv berättar om utrustning, kanske en GPS som "loggar"? Kan man se om u-båten varit i u-läge sista färden?

Media har skrivit att "hjärnan" på båten var bränd, så de har försökt få fram exakta rutten, men inte kunnat.
Nog mer vattenskadade instrument än sönderslagna sådana, aktivt val av PM att sänka ubåten.
Citera
2017-08-24, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
Vad jag har förstått ska det till ganska mycket styrka för att stycka en människokropp, det är inte det lättaste. Jag pratade med min vän igår kväll som arbetat som forensic pathologist, dom brukar använda en så kallad "bone cutter". Vet ej vad det heter på svenska, hon är britt.
Alltså man måste göra skillnad på en transportstyckning och att ta isär (dela) ett däggdjur (människa, gris eller vad som) för andra syften.

För att använda ord som alla kan begripa. Att separera djurets huvud, ben (och armar, om vi tänker människa) från torson gör du med en kniv med start längs benet mot armhålan (ljumsken). Kroppsdelarna sitter inte fast på något magiskt sett (senor, muskler och ligament) och det behövs ingen större kraft. Det är inte principiellt svårare än att skära upp kött hemma i köket.

Skall du däremot börja plocka isär kroppen (dela) som vid slakt så behöver du tigersåg eller någon form av kap, annars blir det grisigt (vi talar alltså här om att ta loss revbenen, ryggrad osv, eller en rättsläkare som måste öppna bröstkorgen för att komma åt att undersöka organen). Vid jakt så har du ju oftast hängt köttet först varpå det blir betydligt mindre kladd då muskelfibrerna dragit ihop sig (sk likstelhet).
Senast redigerad av Praetori 2017-08-24 kl. 09:27.
Citera
2017-08-24, 09:24
Medlem
Juicebox.s avatar
Jag tror att allt är planerat, och gjort som hämnd för att han inte fick behålla ubåten.

Tror inte nuvarande ägaren vill ha tillbaka den efter denna historia precis.
Citera
2017-08-24, 09:25
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
https://www.bt.dk/krimi/georg-ejer-ubaaden-hvor-kim-blev-parteret-det-er-en-fuldstaendig-surrealistisker äger inte ubåten!

Peter äger inte ubåten!!
Mycket intressant nyhet. Fick inte din länk att fungera, så här är en till
https://www.bt.dk/krimi/georg-ejer-ubaaden-hvor-kim-blev-parteret-det-er-en-fuldstaendig-surrealistisk

-Peter Madsen er ikke ejer af ubåden, der skulle vise sig at blive scene for en af nyere tids mest bizare krimi-sager. Hovedaktionæren i Raketmadsens Rumlaboratorium, Georg Poul Artmann, havde store forhåbninger til sin investering, men er rystet over sagens udvikling.
Citera
2017-08-24, 09:26
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aloc
Jag tvivlar inte på din teori heller, men jag skulle också kunna tänka mig att han blev misstänkt för mord just av den enkla anlednignen att han uppenbarligen hade hållit sig undan, att hon försvunnit, att han sänkte ubåten och möjligen också misstänkt beteende/story väl i land. Alltså, en radda indicier som talar för att han gjort något och att polisen då direkt skruvar upp misstänktgraden till mord just för att. Vid försvunna personer så brukar man i Sverige "höja" allvaret genom att byta betecknign från "försvinnande" till "misstänkt människorov/mord" för att få tillträde till skarpare verktyg typ telefonavlyssning, kolla med master och sånt, vet itne om det funkar likadant i Danmark men gissningsvis kan de ha gått på den grövre beteckningen direkt både för att en del tydde på det och för att ha rätt att göra lite mer extraordinära insatser..

Jag kan bara inte släppa att polisen var på bollen direkt. Ingen tvekan. Polisen var säkra på att han mördat henne direkt. Trots att det inte fanns en kropp eller något officiellt vid det tillfället. Det leder mig att tro att dom har information vi saknar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in