2017-08-24, 01:53
Medlem
Jag är tagen av det som har hänt. Jag kan inte läsa in hela tråden och har ingen ny information, bara frågor.

Det ser ut som ett styckmord. Har PM gjort det här förut? Han visste precis hur man ska göra och gick snabbt till verket. Sedan sopade han igen spåren och ljög. Hur kan han fortfarande stå upp? Jag kan inte förstå det. Det tyder på avsaknad av hjärta och samvete.

Det kan handla om sex eller att journalisten Kim ställde besvärliga frågor. Jag hoppas att hennes anteckningar lokaliseras.

Vissa, som är framgångsrika, verkar tro att de kan göra vad som helst. Det är viktigt att få veta om PM någonsin har visat empati eller om han är psykopat.

Hans vänner överger honom nu. PM kommer med stor sannolikhet att spärras in i flera år.

Ett mord är planerat i förväg. Var det så? Han kan åtminstone fällas för dråp.

Jag har haft Kim i tankarna och känt mig störd. Därför sökte jag mig till tråden, trots att jag har svårt att orka med. Mina tankar går till de efterlevande. Frid över dem, om de kan ta emot det. Kanske om en tid. Och frid över Kim där hon är i den andra världen.
Citera
2017-08-24, 02:00
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Man brukar väl räkna att det räcker att bli arg t ex i en debatt för att tappa 10 IQ-poäng - en anledning till att elaka debattrådar brukar bli rätt pinsamma för inblandade parter.

Står man där med ett lik vid fötterna så tror jag det skapar klart större hormonstormar än att bara bli arg.

Tack för ovanstående tänkvärda ord som onekligen sjunker in och gör att icke nordeuropeiska temperament ofta är förlorare i diskussioner med nordeuropéer - om man nu ska generalisera grovt. Talar tyvärr av egen erfarenhet där alla utom jag i familjen ofta uppvisar nordeuropeisk temperament.

Har dock fått uppfattning, som andra också nämnt i tråden, att just PM var en väldigt "cool" och kalkylerande person när adrenalinpåslaget slog till. Men som du säger, det handlade ju inte då om en död kvinna ombord på ens egen u-båt.
Citera
2017-08-24, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Absolut där har du en poäng men är det inte bättre att trots allt ta risken att dömas för vållande till annans död under försvårande omständigheter. Att stycka kroppen lär väl inte ge honom ett kortare straff med tanke på att han öppnar upp sig för ett åtal för mord eller dråp.
En hel och intakt kropp hade väl i samtliga utfall varit att föredra eller?
Fast nu räknade väl Madsen med att Kim inte skulle hittas och att han pågrund av det skulle dömas lindrigare för att mord eller dråp inte kan bevisas bortom rimliga tvivel.

Ja linjen är hårfin och uppsåtet spelar ju in där, ville han döda henne eller slog Kim i bakhuvudet i tumultet och dör varpå Madsen får panik.
Nu bör kanske inte fråga mig vad som är bättre. Jag hoppas nämligen och tror att jag inte tänker likadant som PM.

Det jag hoppas och tror att jag själv skulle gjort är givetvis att se om jag kan ge livsuppehållande hjälp samt använda de larm-möjligheter jag har. Personligen ser jag mig inte som brottsling och skulle nog få rejält problem med sömnen om jag vet att jag varit vållande till någons död. Och jag tror inte jag skulle sova bättre om jag dessutom visste att jag ljugit och därmed gjort det ännu värre för anhöriga.

Så personligen ser jag ju alla varianter som inte innefattar myndighetskontakt som ett rätt dåligt beslut.

Jag tror dessutom, eftersom jag jobbat med en del utrustning som kräver speciell säkerhetscertifiering, att jag redan i ett tidigare skede skulle ha fokuserat mycket mer på säkerhet. Dvs att om en olycka ändå sker så tror jag att jag skulle ligga bättre till att genom aktiv riskeliminering inte behöva vara lika rädd att det bedöms som vållande eller grovt vållande.

Man brukar prata om "göra snabbt eller göra rätt". PM är en jäktad person, vilket är ungefär så dumt det kan bli om man som hobby bygger ubåtar eller raketer.
Citera
2017-08-24, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Läs gärna detta resonemang från en psykiatriker kring PMs reaktioner i samband med KWs död. Intressant.

https://nyheter24.se/nyheter/brott-straff/891970-expert-det-har-sager-peter-madsens-personlighet-om-brottet

Jag läste artikeln men efter att chock och stress har lagt sig så har Madsen ju ändrat sin version av vad som hänt flera gånger.
Oavsett hur stressad man är så vet man ju skillnaden på att man släppt av henne, hon har ramlat i vattnet och försvunnit etc.
Så jag köper inte den där artikeln riktigt, dock så känns han klumpiga hanterande som ett kvitto på att det inte var planerat.

Det är ju uppenbart att han ljugit från dag 1 och tvingas ta tillbaka lögnerna när bevis dyker upp.
Jag anser att han agerat väldigt märkligt genom allt detta oavsett stressnivå.
Citera
2017-08-24, 02:08
Medlem
Kanske .. sekundärt intresse nu men det kan vara av intresse för Brottsutredningar tjänstefel har inte Danskarna ngt Sjöfartsverk motsvarande
Allmänt sett får man inte bygga egna Farkoster eller Fordon . Bygger man tom en entusiastbil måste det ske under former där ngn sakkunnig ger GK
Om det är tal om en olycka
Så har vem har Konstruerat --verkar vara Madsen
vem har Svetsat ..vem har Bemannat ..vem är Skepparen ..som reser utan lanternor.
Farkosten är svårhanterad heter det --- bara Madsen som kan hantera den ensam ..är det så säkert att han klarar det. ???
Det behövs väl skepparexamen --> jfr http://www.sjosportskolan.se/fritid/kurs/skepparexamen/
Det borde vara ngn myndighet som kontrollerar lämpligheten ..som löken på laxen är det en
farkost som är farlig ur många synvinklar den kan användas för smuggling / terrorbrott Det kan gå till ytan helt plötsligt i farleden. Pekar ju åt krav på Fartygsbefälsexamen klass VIII
Verkar ju som att Madsen själv sänkte sin förra Farkost.
Bråkat med många hur kan man få fortsätta segla om man sänkte den Förra .. ???
Jag tänker att det finns ngn Myndighet som granskat farkostens sjövärdighet såväl som skepparens lämplighet och " Gott Sjömanskap " fex där --->http://svjt.se/svjt/2016/674

Den som brister i gott sjömanskap till förekommande av sjöolycka döms, om inte oaktsamheten är ringa, för vårdslöshet i sjötrafik till böter eller fängelse i högst sex månader.

Är brottet grovt, skall dömas till fängelse i högst två år.

Vidare sjönk den ju enligt Madsen ( Polisen säger / tror annat )

Ett fartyg skall, när det hålls i drift vara sjövärdigt, vari också innefattas att det är försett med nödvändiga anordningar till förebyggande av ohälsa och olycksfall, bemannat på ett betryggande sätt, tillräckligt provianterat och utrustat samt så lastat eller barlastat att säkerheten för fartyg, liv eller gods inte äventyras.

OK Olycka kan vara annat än hänförligt till defekter i farkosten -men säger han själv att den sjönk
Då finns det frågor att ställa till Tillståndsmyndigheter -- typ

" VARFÖR får den spritt språngande stollen finnas ute på vattnet i en farlig undermålig farkost ??? "
Citera
2017-08-24, 02:10
Medlem
Min teori är att PM har messat KWs pojkvän, från hennes mobil, och sagt att han inte behöver vara orolig osv - men att pojkvännen efter ett tag anat oråd då hennes mess inte var formulerade som vanligt och kontaktat polisen.

Det skulle förklara varför anmälan dröjde osv.
Citera
2017-08-24, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Nu bör kanske inte fråga mig vad som är bättre. Jag hoppas nämligen och tror att jag inte tänker likadant som PM.

Det jag hoppas och tror att jag själv skulle gjort är givetvis att se om jag kan ge livsuppehållande hjälp samt använda de larm-möjligheter jag har. Personligen ser jag mig inte som brottsling och skulle nog få rejält problem med sömnen om jag vet att jag varit vållande till någons död. Och jag tror inte jag skulle sova bättre om jag dessutom visste att jag ljugit och därmed gjort det ännu värre för anhöriga.

Så personligen ser jag ju alla varianter som inte innefattar myndighetskontakt som ett rätt dåligt beslut.

Jag tror dessutom, eftersom jag jobbat med en del utrustning som kräver speciell säkerhetscertifiering, att jag redan i ett tidigare skede skulle ha fokuserat mycket mer på säkerhet. Dvs att om en olycka ändå sker så tror jag att jag skulle ligga bättre till att genom aktiv riskeliminering inte behöva vara lika rädd att det bedöms som vållande eller grovt vållande.

Man brukar prata om "göra snabbt eller göra rätt". PM är en jäktad person, vilket är ungefär så dumt det kan bli om man som hobby bygger ubåtar eller raketer.

Ja det mesta tyder ju givetvis på att du är en betydligt mer balanserad person är vad PM är.
PM verkar ju direkt olämplig att framföra ubåtar, samarbeta med andra människor och bygga raketer m.m.
Det ska bli intressant att se vad den rättspsykiatriska undersökningen säger om PM.
Citera
2017-08-24, 02:21
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Jag läste artikeln men efter att chock och stress har lagt sig så har Madsen ju ändrat sin version av vad som hänt flera gånger.
Oavsett hur stressad man är så vet man ju skillnaden på att man släppt av henne, hon har ramlat i vattnet och försvunnit etc.
Så jag köper inte den där artikeln riktigt, dock så känns han klumpiga hanterande som ett kvitto på att det inte var planerat.

Det är ju uppenbart att han ljugit från dag 1 och tvingas ta tillbaka lögnerna när bevis dyker upp.
Jag anser att han agerat väldigt märkligt genom allt detta oavsett stressnivå.

Som du ser är jag inne på samma linje som du.
PM backar från lögn efter lögn, en bit i taget, är min uppfattning. Som tanten med kattsvansen som kapar en liten bit av svansen i taget för att det inte ska göra så ont...

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Visst stresspåslaget gör säkert sitt till att man fattar akuta dåliga beslut, håller med.

Men det verkar onekligen som om han kanske till och med fört sin egen advokat bakom ljuset och inte nämnt att hans sjöbegravning innebar en dekapitering och styckning av kroppen i minst fem delar till. Jag kan ha missförstått hennes danska uttalande men det verkar ju som hon tydligt ville markera att den styckade kroppen inte borde höra till PM-fallet?

Har han - också - ljugit för advokaten görs det ju i en miljö med mindre adrenalinpåslag.

Här är intressanta resonemang från en psykiatriker ang PM reaktioner kring händelseförloppet.

https://nyheter24.se/nyheter/brott-straff/891970-expert-det-har-sager-peter-madsens-personlighet-om-brottet
Citera
2017-08-24, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilboza
Min teori är att PM har messat KWs pojkvän, från hennes mobil, och sagt att han inte behöver vara orolig osv - men att pojkvännen efter ett tag anat oråd då hennes mess inte var formulerade som vanligt och kontaktat polisen.

Det skulle förklara varför anmälan dröjde osv.
Varför hitta på en förklaring till fenomen som inte existerar? Det var ju snarast rekordsnabbt som polisen tog försvinnandet på allvar. Vanligtvis letar man väl bara lite lojt första dygnet. Här förstod man med en gång att det var allvar (sjöolycka främst) och ubåten blev saknad och vidare fick PM inte vistas speciellt många timmar på land innan han blev häktad.

Denna del har ju gått snabbt. Behövs ingen förklaring på varför anmälan dröjt, för någon anmälan har inte dröjt.
Citera
2017-08-24, 02:37
Medlem
Jag talade redan initialt om att KW antagligen haft något i sin story som triggade PM, nu säger polisen att det finns ett motiv. Eftersom MGM och BO inte kände varandra sedan tidigare har jag svårt att få fram en annan tänkbar förklaring än att detta motiv uppstod på ubåten och att pojkvännen utsagor alt. KWs funna anteckningar pekar på att hon hade komprometterande info om PM som hon hade för avsikt att publicera. Om så var fallet handlade pojkvännen ganska rationellt, han var ganska snabb med en efterlysning, men inte så snabb att riskera "sabba storyn" såvida PM och KW fortfarande pratade.
Citera
2017-08-24, 02:52
Medlem
Zylfidens avatar
Jag tror att han tittat på Dexter, att man sågar liket i bitar och sen sprider ut delarna och sänker dom i havet. Han har slagit ihjäl henne, eller dunkat hennes huvud i metallväggen på ubåten så att hon dog, sen fick han en ny raket-idé, styckningen. Sen kör han omkring i natten med släkta lanternor och funderar ut en story, får ett infall att sänka ubåten och kanske även sig själv, men ångrar sig i sista stund och vill leva, eftersom han ser sig som en tillgång för mänskligheten. Hittar på en ny story, som han ändrar även den sen.
Men varför han inte åker raka vägen i land och kontaktar polisen direkt efter att olyckan skett, tyder på att det nog inte var en olycka, hans trovärdighet minskar avsevärt i o m detta icke agerande. Samt att en normalt funtad person inte styckar en kropp som dött genom en olycka, det där blir svårt att komma undan. Men hur normal är han egentligen?
Förmodligen total härdsmälta i Professor Kalkyls hjärna, alkohol? Droger? I kombination med en grandios, pompös, narcissistisk personlighet. Det blir aldrig bra. Jag tror att han fick nobben också, det gillade han inte, så det utlöste nog konflikten där i ubåten. Ska bli intressant att höra fortsättningen.
Citera
2017-08-24, 02:59
Medlem
Browndawgs avatar
Ett klipp dök upp på Aftonbladet. Från när PM kom i land fredag 11 augusti. Han ler i videon när han förklarar sig.

http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/223580

I denna artikel går att läsa mer om hans beteende på fredagen.

http://www.aftonbladet.se/a/12M3q

Men detta är ju inget nytt va? Fattar inte varför Aftonbladet kör en stor extra om det nu inatt. Dessa uppgifter har jag läst tidigare. Att han säger att han bara vet hennes förnamn osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in