2017-08-24, 01:15
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mint100
Exakt! Jag tror pojkvännen fick flera meddelanden om vad som höll på att ske långt innan. Han har dessutom inte uttalat sig i media kanske för att polisen bett honom vara tyst?

Tror jag också, därför han ringde polisen så pass tidigt och man drog på stora trumman direkt och misstänkte mord väldigt snabbt. Och misstänkte PM.

Hon måste skickat meddelande eller liknande. Typ "Usch han tafsar på mig" eller liknande.
Citera
2017-08-24, 01:15
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Som sagt. Tolka det som du vill. Tror dom har och har haft motivet klart länge. Finns mycket som talar för det om du följt med från start.

Finns ingenting som talar för det. Det kan mycket väl vara så att de har ett motiv, men det finns ingenting som talar för det, de har inte själva på något sätt sagt att de har något, tvärtom säger de bara att de inte uttalar sig om det.
Citera
2017-08-24, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Du som verkar ha lite koll, hade det varit normalt av PM att genomföra en sjöbegravning ifall KW hade dött i en olycka i ubåten? Som jag ser det borde det vara rimligare att lämna kroppen på plats i ubåten och låta myndigheterna ta tillbaka kroppen till land.
Det är absolut 0 normalt att begrava henne i denna situation. Hade de två seglat tillsammans över Atlanten utan radio och det efter ett antal dygn börjat lukta och han inte lyckats få kontakt med något annat fartyg kunde det varit en idé att begrava för att det inte blev hållbart längre.

Detta är ju inte mitt ute på ett stort hav utan kontakt och närhet till omvärlden.
Citera
2017-08-24, 01:18
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Jag instämmer i att polisen agerade snabbt, väldigt snabbt. Men det kan finnas gott om anledningar till det. Faktum är att de inte högg honom direkt, utan det var först när de insåg att Kim var borta som de högg honom.

Viktigt också att det är just precis som så att polisen inte bara uttalat sig om något motiv, de säger rakt ut i klartext att de inte uttalar sig om det. Så din kommentar om a polisen inte hade uttalat sig om motiv alls är ju ett argument för att de inte har något, eftersom de inte uttalat sig. Det är pressen som frågar, och får till svar att polisen inte uttalar sig om något motiv.

Dom vill inte kommentera vilket motiv dom har/arbetar efter. Jävla skillnad mot det som du påstår att inte alls uttala sig om något motiv.

"Vilket tänkbart motiv polisen misstänker ligger bakom att man tror att Peter Madsen mördat Kim Wall vill polischefen inte kommentera"
Citera
2017-08-24, 01:18
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mint100
Exakt! Jag tror pojkvännen fick flera meddelanden om vad som höll på att ske långt innan. Han har dessutom inte uttalat sig i media kanske för att polisen bett honom vara tyst?

Ja, det är en misstanke jag också haft ända sedan start.

Men, det i sig är ju inget motiv till mord. Det är bara en indikation på att ett våldsbrott var planerat, som senare visade sig ha resulterat i mord (?). Men VARFÖR, säger det inget om.
Citera
2017-08-24, 01:19
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Är ungefär på samma linje. Tror dock inte att det handlade om att kvitta sig med henne på grund att hon var journalist. Om han upplevde att hon skulle skriva dumma grejer om honom så borde han tänkt ut ett annat sätt att ta henne av daga efter att han satt henne i land. Där ute på ubåten tror jag att han var mer driven av lust på något sätt - antingen att han ville realisera en fantasi han gått och närt ett tag, eller att han fick ett infall där och då. Men även om han fick ett infall så tror jag att han hade en skissartad plan för hur han skulle komma undan redan innan han initierade överfallet.

Tror inte heller det men det skulle ju kunna vara så att hon i sin research funnit märkliga saker som hon ställde frågor kring. Kanske något som äventyrade hans kommande projekt.
Nu är ju jobbiga frågor inte något man normalt blir styckad för men kanske retade dom upp honom så till den milda grad att det till slut brast. Efter "olyckan" fick han panik och såg ingen annan lösning än att göra sig av med kroppen.
Styckningen, förutom huvudet möjligen, tror jag beror på att han helt enkelt inte klarade att få upp kroppen hel genom tornet.

Tänk vilka scener som ska ha utspelats där nere i ubåten, fy!
Citera
2017-08-24, 01:20
Medlem
trngws avatar
Citat:
Dom vill inte kommentera vilket motiv dom har/arbetar efter. Jävla skillnad mot det som du påstår att inte alls uttala sig om något motiv.

"Vilket tänkbart motiv polisen misstänker ligger bakom att man tror att Peter Madsen mördat Kim Wall vill polischefen inte kommentera"

Men läs vad media skriver om vad polisen själva säger. De uttalar sig inte om något motiv. Det är inte jag som påstår, det är polisen själva som säger enligt media!!!!

Media ställer en fråga, och polischefen säger att han inte vill kommentera. Och då påstår du att polisen har uttalat sig! Hallååååå?!?!?!?
Citera
2017-08-24, 01:20
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Tror jag också, därför han ringde polisen så pass tidigt och man drog på stora trumman direkt och misstänkte mord väldigt snabbt. Och misstänkte PM.

Hon måste skickat meddelande eller liknande. Typ "Usch han tafsar på mig" eller liknande.

Tror som du - hon har skickat sms eller ringt och viskat något om att hon har dåliga vibbar, känner sig hotad eller liknade. Antagligen till pojkvännen som väntade hem henne och larmade polisen redan 01.30.
Det finns mer info som dansk polis har tillgång till men inte vi.
Citera
2017-08-24, 01:21
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo du kan ha rätt.
Tycker dock det är lite svagt av en "uppfinnare" och framstående byggare/konstruktör av farkoster som ska resa i mycket farliga miljöer att inte kunna förutse att hans lögner skulle avslöjas. Rätt naivt av någon som ska kunna förutse och och göra riskkalkyler.

Denna invändning kommer alltid upp i krimtrådar där mördaren inte är totalkorkad, men tycks ha fattat dåliga beslut längs vägen från att brottet begås till han lämnar brottsplatsen och den döda kroppen.

Svagheten är att den förutsätter att det rationella tänkandet fungerar normalt även i en så extraordinär situation som att man just begått ett mord. Men i själva verket befinner man sig - faktiskt även om mordet var helt eller delvis planerat - i en situation av stark stress och/eller upphetsning. Det är väl belagt i forskning att hjärnan rent logiskt fungerar sämre i såna situationer. Vi tänker bäst i länsstolen framför brasan - inte när ett lejon jagar oss på savannen.

Vi är också alla mer eller mindre offer för vårt eget önsketänkande i olika situationer. Det gäller då naturligtvis även en mördare vars högsta önskan är att komma undan de juridiska följderna av det mord han just begått. Det är inte svårt att föreställa sig att folk i det läget ofta gör dumma och naiva grejer i förhoppningen att det ska dölja spår eller förvilla polisen. Det är lätt att skratta eller skaka på huvudet åt det där man själv sitter i sin länsstol och inte behöver brottas med problemet att dölja ett mord man just begått. Men det är inte säkert att man hanterat samma situation särskilt mycket bättre själv.
Citera
2017-08-24, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Fast varför skulle någon stycka kroppen om det är en olycka, vid en olycka är det ju betydligt mer fördelaktigt att erkänna olyckan och ta sig tillbaka till kajen. Som mest så blir man dömd för vållande till annans död.
Styckar du kroppen så tror ju nästan alla att du mördade personen ifråga och sen så har vi sänkningen av ubåten.
Tydligen så har den danska polisen misstänkt mord från början och troligtvis för att Kim var borta samt att ubåten var sänkt och att Madsen skulle ha lämnat av henne någonstans verkade inte rimligt.

Med det vi vet nu så pekar det helt och hållet på antingen ett planerat mord eller dråp efter en konflikt ute till sjöss. Jag tror dråp med tanke på den usla planeringen och han gjorde vad han kunde efter förutsättningarna.
Det är ju där det spelar roll vad det är för typ av olycka. Vållande till annans död under försvårande omständigheter ger fängelse upp till 8 år. Risken för upp till 8 års fängelse innebär alltså att någon kan välja att försöka stycka och gömma och hoppas att gå helt skadefri. I en olycka där han döms för grovt vållande så skulle han ju, förutom fängelse, få väldigt svårt att kunna återetablera en arbetsgrupp och fortsätta med hans bohemiska teknik-byggande.

Har hon "bara" ramlat och dött på vägen ner i ubåten däremot blir det totalt vrickat att ens tänka tanken att stycka, eftersom han troligen klarat sig helt utan straff eller med lättare smäll på fingrarna. Och dessutom då direkt hade kunnat fortsätta med sin verksamhet utan att någon av de egna sett ner på honom.

Du säger att du tror på dråp. Men problemet är ju just att det i vissa fall är en hårfin gräns mellan olycka och dråp. Och PM måste vänta tills åklagaren är redo att åtala innan han får veta vad åklagaren satsar på.
Citera
2017-08-24, 01:25
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Men läs vad media skriver om vad polisen själva säger. De uttalar sig inte om något motiv. Det är inte jag som påstår, det är polisen själva som säger enligt media!!!!

Media ställer en fråga, och polischefen säger att han inte vill kommentera. Och då påstår du att polisen har uttalat sig! Hallååååå?!?!?!?

Hahah. Hallå hallå. Polisen vill inte kommentera vilket specifikt motiv dom har eller arbetar efter. Men dom svarade ja på första frågan, ifall dom misstänker motiv samt mord.

Så JA dom har uttalat sig.

Nu orkar jag inte ordbajsa mot dig mer. Du får tolka det på sitt sätt. Bättre vi tillför tråden något.
Citera
2017-08-24, 01:27
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Denna invändning kommer alltid upp i krimtrådar där mördaren inte är totalkorkad, men tycks ha fattat dåliga beslut längs vägen från att brottet begås till han lämnar brottsplatsen och den döda kroppen.

Svagheten är att den förutsätter att det rationella tänkandet fungerar normalt även i en så extraordinär situation som att man just begått ett mord. Men i själva verket befinner man sig - faktiskt även om mordet var helt eller delvis planerat - i en situation av stark stress och/eller upphetsning. Det är väl belagt i forskning att hjärnan rent logiskt fungerar sämre i såna situationer. Vi tänker bäst i länsstolen framför brasan - inte när ett lejon jagar oss på savannen.

Vi är också alla mer eller mindre offer för vårt eget önsketänkande i olika situationer. Det gäller då naturligtvis även en mördare vars högsta önskan är att komma undan de juridiska följderna av det mord han just begått. Det är inte svårt att föreställa sig att folk i det läget ofta gör dumma och naiva grejer i förhoppningen att det ska dölja spår eller förvilla polisen. Det är lätt att skratta eller skaka på huvudet åt det där man själv sitter i sin länsstol och inte behöver brottas med problemet att dölja ett mord man just begått. Men det är inte säkert att man hanterat samma situation särskilt mycket bättre själv.

Visst stresspåslaget gör säkert sitt till att man fattar akuta dåliga beslut, håller med.

Men det verkar onekligen som om han kanske till och med fört sin egen advokat bakom ljuset och inte nämnt att hans sjöbegravning innebar en dekapitering och styckning av kroppen i minst fem delar till. Jag kan ha missförstått hennes danska uttalande men det verkar ju som hon tydligt ville markera att den styckade kroppen inte borde höra till PM-fallet?

Har han - också - ljugit för advokaten görs det ju i en miljö med mindre adrenalinpåslag.

Här är intressanta resonemang från en psykiatriker ang PM reaktioner kring händelseförloppet.

https://nyheter24.se/nyheter/brott-straff/891970-expert-det-har-sager-peter-madsens-personlighet-om-brottet
Senast redigerad av Solglittret 2017-08-24 kl. 01:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in