2017-08-23, 21:50
Medlem
xen1cals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Nä, det hänger och slänger, och ögonen på det. Kan vara en kombo av det och avidentifiering.

Fast om man vänder på kroppen slipper man ju se ögonen, man har ju inga ögon i nacken s.a.s
Rimligtvis bör den som styckar hs avidentifierat offret tidigare.
Citera
2017-08-23, 21:51
Medlem
Passepartouts avatar
Frågan kanske redan varit uppe, men kan man "tvångsundersöka" en häktad persons kropp för att se om det exempelvis finns riv- och blåmärken som kan ha med fallet att göra? Spår efter strid helt enkelt.
Citera
2017-08-23, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Frågan kanske redan varit uppe, men kan man "tvångsundersöka" en häktad persons kropp för att se om det exempelvis finns riv- och blåmärken som kan ha med fallet att göra? Spår efter strid helt enkelt.
Självklart!!!
Citera
2017-08-23, 21:52
Medlem
Citat:

De har undersökt hela hans kropp.
Citera
2017-08-23, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Likstelhet (rigor mortis) påbörjas efter bara någon-ett par timmar. Ett tänkbart scenario skulle kunna vara att det faktiskt hände en olycka, han får panik och blir handlingsförlamad ett par timmar då hon hunnit bli likstel och omöjlig att få med sig upp i tornet i ett stycke.

Men det som talar emot det är att det inte borde behövts 6 delar av kroppen för att få ut henne, om det var enda syftet med styckningen.

Ett annat alternativ är att styckningen genomfördes för att försöka få kroppen att aldrig komma upp igen, för att säkra hans story om att han släppt av henne som avtalat kvällen före. Men han hade inte räknat med pådraget som gjorde att han inte kunde göra sig av med bevisen som planerat.

Jag försöker verkligen avstå från 'galna teorier' men de här inställda ubåtsfärderna på fredagen kom - om jag tolkat uppgifterna om PM och KWs mailkonversation rätt - ganska tätt inpå att ubåtsfärden med KW avtalats. OM jag nu tillåter mig själv att kliva ur tankeboxen ett tag så skulle det kanske kunna vara så att han när han inser att slaget om att komma först upp med raketen förlorats dyker upp ett nytt behov av bekräftelse på annat håll som han hoppas fylla med hjälp av KW. Och att den inställda fredagsfärden till Bornholm hängde ihop med den nya planen, alltså att det var planerat mord.

Men det är såklart bara rent hypotetiskt och teoretiskt. Just nu tror jag själv inte på det, men å andra sidan hade jag aldrig kunnat gissa att hon styckats när jag började skriva i denna tråd
Det behöver egentligen inte uppstått likstelhet för att kroppen ska vara otymplig att flytta, men visst kan det även vara som du säger. Tror inte man ska utesluta någonting i den här fullkomliga bisarra historien.
Citera
2017-08-23, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Fast experterna säger ju att det har fått bra att få upp män genom hålet o säger att hon var ju en liten kvinna`?

Tittar man igenom klippet får man också en ganska bra bild av PMs kroppsbyggnad. Om han inte börjat hårdgymma sedan dess skulle jag spontant gissa att de var jämnstora.

Att jämföra någon annan ubåt med madsens nautilus är väl ganska meningslöst, om han nu inte byggt den efter någon typ av standardmått, vilket jag betvivlar finns för ubåtar.
Citera
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xen1cal
Fast om man vänder på kroppen slipper man ju se ögonen, man har ju inga ögon i nacken s.a.s
Rimligtvis bör den som styckar hs avidentifierat offret tidigare.
Fast det är vad som brukar sägas av de som styckar, huvudet är det jobbiga, är det väck så blir resten lättare. Jag förstår det.

Edit: Med "avidentifiering" menade jag svårare att identifiera kroppen.
Citera
Medlem
Citat:

Vågar inte uttala mig om dansk lag men för Sverige (och inget talar för att det är annorlunda i Danmark) gäller, för skäligen misstänkt, att kroppsbesiktning får ske utan samtycke (tvångsmedel, vilket regleras i 28 kap RB 12)
Citera
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Precis, jättebra inlägg, tack!

Jag förstår inte varför det ska häcklas av vissa, och faktum är att man ska se till bevis precis som du påpekar.

"Olycka" kan faktiskt inte uteslutas ännu.

"Olycka" är helt uteslutet, tycker det talar för sig själv.
Vem skulle efter en olycka medvetet undanröja bevis som fastställer just olycka?
Citera
2017-08-23, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ream
Tittar man igenom klippet får man också en ganska bra bild av PMs kroppsbyggnad. Om han inte börjat hårdgymma sedan dess skulle jag spontant gissa att de var jämnstora.

Att jämföra någon annan ubåt med madsens nautilus är väl ganska meningslöst, om han nu inte byggt den efter någon typ av standardmått, vilket jag betvivlar finns för ubåtar.

Jag tvivlar starkt på att Madsen också väger 57 kg. Jämnlånga är däremot ingen omöjlighet.
Citera
2017-08-23, 21:55
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Bara det att dödligt våld inte alltid är mord. Knuffar jag in någon i ett skördeaggregat så är det inte säkert att knuffen var ämnad att döda.

I detta fallet så är sannolikheten hög att PM gjort någonting som är minst vållande eller grovt vållande - vilket då innefattas i GW:s statistik även om det i slutändan inte är mord.
Tycker du ska ta en universitetskurs i att förstå text, precis som du tyckte någon annan skulle göra här.
Vad exakt hade det här med att göra att i 20 fall av 20 styckningar har de föregåtts av mord?
Citera
2017-08-23, 21:56
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Han ville inte hon skulle identifieras helt enkelt. Easy peasy.
Det finns väl ingen som tror att man idag identifierar döda okulärt.
Tandkort är väl inte heller aktuellt nu när DNA-teknik finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in