2017-08-23, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Öh, nej. Rigor mortis dröjer - en "färsk" död kropp är inte likstel. Likstelhet inträder i normalfallet först i ansiktsmuskulatur, nacke (ca 2 tim) och sedan övriga kroppen. Den är som mest utpräglad efter ca. 12 timmar och avtar därefter.

Det var bland annat det vi diskuterade - han har ett fönster på 15 timmar -

Naturligtvis kan man fästa ett rep i kroppen - detta rep för man upp till högsta punkten (trappsteg) - och för tillbaka repet till sin egen hand....sen är det bara att klättra och dra - elementärt. Och helt och hållet möjligt.

Jag möttes dock av så mycket skepticism att jag la ner hela den tankegången - kanske felaktigt.

Skepticismen går ut på att en död kropp är extremt mycket mera otymplig än tex en medvetslöskropp

Ungefär där - tankemässigt sett
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Finns det några bilder på hur det ser ut inne i ubåten, eller hur man kan tänka sig att det ser ut? Det hade varit intressant att veta hur mycket utrymme där är. Kan man t.ex stå upprätt? Kan man passera varandra utan problem osv. Hur trångt kan man uppskatta att där är?

http://www.rml.space/projects/submarines/uc3-nautilus
https://ing.dk/artikel/grafik-video-33-ton-amatoerubaad-fik-lang-raekke-forbedringer-192030
https://www.youtube.com/results?search_query=uc3+nautilus+submarine
Citera
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valyth
Versionen att PM ska ha begravt KW efter en Olycka på ubåten har PM uppenbart kommit på i efterhand i.o.m. den inledande lögnen om att KW ska ha satts i land på kvällen.

Det finns naturligtvis ingen som helst anledning att hitta på att KW finns levande på land om hon dött i en olycka och sedan dumpats i havet.

Därför har PM gjort klart att han absolut under inga omständigheter kommer att avslöja vad som hände i ubåten. Bålen ifrån KW har han inte heller kommenterat ännu mer än att han är lättad att hon är identifierad. Innan hon var identifierad var PMs advokat mycket upprörd att Polisen och Media blandade ihop / anknyter Torsot med Kim Wall-fallet.

Förändringen i acceptansen tyder mycket på att Styckningen är något han vill dölja. Jag tror att om något mer hände i ubåten så kommer PM att erkänna styckningen. Hände ingenting annat hemskt är det själva styckningen han generat kommer att se till att förklara.

Håller med om första meningen i sista stycket. Men det jag fetat är oklart hur du tänker. Jag är övertygad om att han aldrig kommer förklara något om styckningen hur den gick till. Vad menar du , "hände ingenting annat hemskt", han har ju orsakat Kims död.
Senast redigerad av PhDSalander 2017-08-23 kl. 17:22.
Citera
2017-08-23, 17:20
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vem vet egentligen. Att stycka människor borde vara en ganska ovanlig aktivitet som kräver lite speciell personlighet och insikter. Jag kan tänka mig att Madsen har gjort detta någon gång tidigare då saker har fallit fel med en av det motsatta könet med dödlig utgång. Sedan att det går 16 år emellan tror jag inte behöver betyda att han inte har gjort det.

Nej alltså, han var 16 år när det mordet skedde. Det hände för jättemånga år sedan.

Skönt att dom hittat en kropp och vet att det är hon iallafall. På tok för många människor som bara försvinner och aldrig återfinns.
Citera
2017-08-23, 17:21
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
När larmade KW's pojkvän polisen?

Hur lång tid var det sagt att PM och KW skulle vara ute med ubåten? Gick det lång tid efter det att de skulle vara tillbaka innan han larmade, eller var det något annat som gjorde att han hade anledning att bli orolig? Kanske fick KW iväg ett sms ändå. Och var befann sig denne pojkvän under seglatsen, i Sverige, i Danmark eller på annan plats på jorden?
Han larmade 02.30 - hon skulle vara tillbaka kl 22. Jag tror också på möjligheten att KW hann med att skicka ett meddelande innan PM kastade hennes mobil i sjön.
Citera
2017-08-23, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Det enda "hon var kvar i ubåten en längre tid efter döden"-scenario jag kan se är om han först tänkt åka in till något undanskymt ställe och dumpa kroppen men sedan insett att de var eftersökta och då styckat kroppen för att kunna dumpa delarna på lite olika platser för att minimera risken för att de ska hittas/upptäckas.

På vilket sätt skulle man minimera risken för att en kropp ska upptäckas genom att stycka det och dumpa det på flera platser, jämfört med att dumpa hela på ett ställe?
Citera
2017-08-23, 17:22
Medlem
Svaagdrickas avatar
Fanns det DNA från gärningsmannen på Emelie Mengs kvarlevor?
Likheten är ju bl a att man gömt kropparna.
Som många andra vill jag ansluta mig till övertygelsen om att ett styckmord knappast torde vara Madsens första brott.
Citera
2017-08-23, 17:23
Medlem
Min brors kusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Det verkar rätt tydligt att PM inte kommer bryta ihop och erkänna. Han kommer neka i sten och hävda olycka. Åklagaren måste bevisa att KW blev mördad, och hittar man inte huvudet (eller ens om man gör det) så är det inte 100% säkert att man kan fastställa dödsorsaken.

Åtalet kommer med stor säkerhet ändå bedrivas som mord. De sammantagna bevisen (som vi känner till) skulle möjligen räcka redan nu för en fällande dom och motivet blir sekundärt, kanske t.o.m. oviktigt. Nu är inte utredningen klar på långa vägar, men att han fälls för mord tar jag för givet. Den upphängda skyltdockan surrad i kätting är möjligen en fingervisning om vad Madsen gick igång på.

Kan man tänka sej att gamla sexpartners och prostituerade går till polisen och berättar om PM´s sexvanor och vad han går igång på?
Citera
2017-08-23, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Finns det några bilder på hur det ser ut inne i ubåten, eller hur man kan tänka sig att det ser ut? Det hade varit intressant att veta hur mycket utrymme där är. Kan man t.ex stå upprätt? Kan man passera varandra utan problem osv. Hur trångt kan man uppskatta att där är?
https://imgs.aftonbladet-cdn.se/v2/images/a55e02c2-5378-48ba-bc16-27133e7d9ce1?fit=crop&h=733&w=1100&a2ee600d
https://imgs.aftonbladet-cdn.se/v2/images/1c27d023-831d-4c84-8923-daaa85187ba8?fit=crop&h=733&w=1100&b1e97fee
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2017/08/11/12/4329AC1A00000578-0-image-a-2_1502450898707.jpg
https://imgs.aftonbladet-cdn.se/v2/images/84191af9-9f7f-43fd-9dbc-f4e0921aaedf?fit=crop&h=733&w=1100&2e2293a8
http://cached-images.bonnier.news/cms30/UploadedImages/2017/8/12/93739981-247c-4a25-a7d3-f33501649a2d/original.jpg?interpolation=lanczos-none&downsize=636:*&output-quality=80&output-format=jpeg

https://www.youtube.com/watch?v=fAyY-pISWKY
Citera
2017-08-23, 17:24
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Han larmade 02.30 - hon skulle vara tillbaka kl 22. Jag tror också på möjligheten att KW hann med att skicka ett meddelande innan PM kastade hennes mobil i sjön.

Ja man fick känslan av att polisen tog detta på stort allvar redan från början. Det kanske de alltid gör under de omständigheterna, men det är inte omöjligt att hon hann säga något.

Fast att larma fyra och en halv timme efter ETA, då är man kanske inte jätteorolig.
Citera
2017-08-23, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Det var bland annat det vi diskuterade - han har ett fönster på 15 timmar -

Naturligtvis kan man fästa ett rep i kroppen - detta rep för man upp till högsta punkten (trappsteg) - och för tillbaka repet till sin egen hand....sen är det bara att klättra och dra - elementärt. Och helt och hållet möjligt.

Jag möttes dock av så mycket skepticism att jag la ner hela den tankegången - kanske felaktigt.

Skepticismen går ut på att en död kropp är extremt mycket mera otymplig än tex en medvetslöskropp

Ungefär där - tankemässigt sett

En död kropp är i initialskedet ungefär lika mycket/lite otymplig som en medvetslös kropp. Hade han rep eller liknande ombord hade det absolut enklaste för honom varit att dra/fira upp kroppen i tornet och sedan dumpa den.

Jag har klättrat in/ut från betydligt större ubåtar och även med de de större måtten skulle jag våga påstå att det inte är tvärenkelt att klättra upp bärandes något i storleken av en torso samtidigt... Även i det fallet är det enklaste att fira upp med rep.

En vuxen man som står stadigt uppe i tornet borde dock inte ha några problem med att fira upp en person på 55-60 kg.
Citera
2017-08-23, 17:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Då kan vi nästan utesluta han styckade henne av den anledningen. En kropp på ca 60 kg ska han kunna bära eller dra upp utan problem.

Precis. Styckningen utfördes inte för att lättare få upp kroppen.

Polisen har ju påpekat att torson har sticksår. Vilket innebär att den som styckade kroppen också försökte punktera delarna för att försvåra att de skulle flyta upp. I min värld låter detta inte som en impulshandling för fem öre. Kroppen har styckats för att försöka minimera risken för att den flyter upp igen. Detta är inget man räknar ut i stundens hetta efter en eventuell impulshandling. Och inte är han så korkad så han klättrar upp i tornet och börjar googla från mobilen "hur sänker man en kropp i havet" och börjar läsa på om styckning etc. Seriemördarklockorna börjar ringa...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in