2017-08-23, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
FI ska värna om ett stabilt finanssystem. De kommer inte att försöka orsaka en kollaps.
Men vad händer när det inte fylls på med nytt folk underifrån? Vi har fortfarande måna arbetslösa. Om Svenne som är innte i systemet får kalla kårar och Berra är arbetslös och får inte komma in, vem skall då fylla på?

Sedan det här med rabatter, fritt boende, snart kommer väl gratis möbler. Det är ju typiska grejer man slänger in nära toppen för att ta ut det sista från marknaden.
2017-08-23, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
7 år sedan. Det var 2 år efter inledningen på finanskrisen. Åtgärderna kom fortfarande slag i slag. Riksbankerna arbetade för att pressa ned räntorna, öka kreditgivningen och få upp inflationen. I Sverige höll Alliansregeringen på med att elda på ekonomin med sänkta skatter. Bubblan gavs energi och den har inte spruckit. Det är givetvis fortfarande inte detsamma som att bubblan inte existerar.

Innebär det att du anser att priserna på bostäder borde sjunka till under 2010 års nivå?

I annat fall borde väl de som valde att då avvakta pga "bubbla" gjort ett fel beslut.

Jag köpte min första bostadsrätt 2009 och har sedan dess sett priserna gå upp i princip konstant. Även om priserna kommer att sjunka de närmaste åren har jag svårt att se att de kommer sjunka så mycket att den ackumulerade uppgången försvinner.
2017-08-23, 15:13
Medlem
Citat:
Kommuner lånar via Kommuninvest som ger ut obligationer. Vem tror du kommer att köpa obligationerna efter en bostadskrasch?

Bankerna har aldrig klarat att täcka förlusterna genom att öka intäkterna från andra kunder vid någon annan kollaps. Om man inte räkna plundringen som skedde av kundernas spar konton i Cypern förstås. Det gjordes fortfarande inte genom höjda räntor till låntagare.

FI ska värna om ett stabilt finanssystem. De kommer inte att försöka orsaka en kollaps.

Ingen av de instanser du angivit har någon anledning att försöka kollapsa systemet. Dessa instanser är de som vinner på nuvarande system.

De enda som har något intresse av en kollaps är de som står utanför. Vad den gruppen "tycker" skiter dock alla med inflytande fullständigt i.

Just efter en bostadskrasch lär dessa obligationer vara skitheta. Det kan bara gå upp.

Bankerna är bundna vid rådande marknadssituation. Man kan inte höja räntan om inte de andra bankerna följer efter. Om hela marknaden tvingar bankerna att höja räntan så är det en helt annan sak. Enligt Europakonventionen så får systemkritiska banker ta sina kunders besparingar. Detta är en bail-in då man inte längre anser att stater ska behöva rädda bankerna längre. Om banker börjar gå omkull så blir de mycket svårare för bankerna att låna upp pengar och då ökar även riskvikten (räntan).

FI har varit bakbundna politiskt i många år. FI precis som riksbanken har varit kidnappade under många år. Deras åtgärder borde ha satts in redan i början på 2000-talet. Konsekvensen av detta är att skadan redan är gjord och att vi lever i en bubbelekonomi. Vi har gått från att vara en konsumtionsekonomi till en låneekonomi. Det kommer att bli extremt svårt att skapa tillväxt i framtiden. Gissar på att vi kommer att få ett antal flyktingvågor från medelhavet för att skuldsätta den svenska staten upp över öronen. Detta är nu det enda sättet att skapa tillväxt på.

Borde inte en kollaps ligga i allas intresse? Det kan inte vara roligt att gå från att vara BLT till att sälja sin röv till lägstbjudande eller haft en fastighetskarriär till att bo hemma hos mamma?
2017-08-23, 15:53
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuneiforme
Just efter en bostadskrasch lär dessa obligationer vara skitheta. Det kan bara gå upp.

Bankerna är bundna vid rådande marknadssituation. Man kan inte höja räntan om inte de andra bankerna följer efter. Om hela marknaden tvingar bankerna att höja räntan så är det en helt annan sak. Enligt Europakonventionen så får systemkritiska banker ta sina kunders besparingar. Detta är en bail-in då man inte längre anser att stater ska behöva rädda bankerna längre. Om banker börjar gå omkull så blir de mycket svårare för bankerna att låna upp pengar och då ökar även riskvikten (räntan).

FI har varit bakbundna politiskt i många år. FI precis som riksbanken har varit kidnappade under många år. Deras åtgärder borde ha satts in redan i början på 2000-talet. Konsekvensen av detta är att skadan redan är gjord och att vi lever i en bubbelekonomi. Vi har gått från att vara en konsumtionsekonomi till en låneekonomi. Det kommer att bli extremt svårt att skapa tillväxt i framtiden. Gissar på att vi kommer att få ett antal flyktingvågor från medelhavet för att skuldsätta den svenska staten upp över öronen. Detta är nu det enda sättet att skapa tillväxt på.

Borde inte en kollaps ligga i allas intresse? Det kan inte vara roligt att gå från att vara BLT till att sälja sin röv till lägstbjudande eller haft en fastighetskarriär till att bo hemma hos mamma?
Det är givetvis bara avundsjuka losers som vill ha en kollaps. De har som sagt varken talan eller inflytande så denna grupp kan vi stort sett ignorera.

En kommun som fått skatteunderlaget bortsopat kommer inte ha heta obligationer. Deras obligationer är dock väldigt heta just nu eftersom de har ofta negativ ränta.

FI och RB har en definierad arbetsuppgift. Om tjänstemännen där inte känner sig mogna uppgiften så kan de lämna in sin avskedsansökan.
2017-08-23, 17:42
Avslutad
Citat:
Det är givetvis bara avundsjuka losers som vill ha en kollaps. De har som sagt varken talan eller inflytande så denna grupp kan vi stort sett ignorera.

En kommun som fått skatteunderlaget bortsopat kommer inte ha heta obligationer. Deras obligationer är dock väldigt heta just nu eftersom de har ofta negativ ränta.

FI och RB har en definierad arbetsuppgift. Om tjänstemännen där inte känner sig mogna uppgiften så kan de lämna in sin avskedsansökan.

Vadå vill ha en kollaps. Vi "bubbelbabblare" beskriver bara verkligheten, ingen "vill" ha en kollapsad ekonomi eftersom det drabbar alla.
2017-08-23, 18:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Familydude
Innebär det att du anser att priserna på bostäder borde sjunka till under 2010 års nivå?

I annat fall borde väl de som valde att då avvakta pga "bubbla" gjort ett fel beslut.

Jag köpte min första bostadsrätt 2009 och har sedan dess sett priserna gå upp i princip konstant. Även om priserna kommer att sjunka de närmaste åren har jag svårt att se att de kommer sjunka så mycket att den ackumulerade uppgången försvinner.

Tro vad du vill och ja det är fantastiskt bra gjort av dig, eller vad vill du att jag ska säga? Jag är i tråden pga bubblan och titta i backspegeln, det kan vem som helst göra. Men lär de sig något av det som de kan ha nytta av i framtiden? Nej det gör de inte.

Det jag förresten gillar, det är hyresrätter. Många av dem nära ens arbete. Jag bor i hus själv och allt det där men tycker verkligen inte att Sverige är ett bra eller kul land att leva i. Enklast är det med någon bra affär bakom sig och man planerar att leva där man redan bor i ytterligare 25 år. Det är inte min situation, önskar det vore mer fritt allting.

Du kan inte ekonomi, få kan det. Vad så många istället är, de är okunniga och hopplöst naiva och ett sådant folk ställer till det för sig. Det kan ju sluta hur som helst, som ett Island när krisen var som värst eller som Europa på 1930-talet eller värre. Eller det blir en plågsamt utdragen historia fram till att de svenska pensionärerna minns nyrikedomen men lever i den nationellt utbredda misären.
Senast redigerad av Mertillen 2017-08-23 kl. 18:25.
2017-08-23, 18:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Vadå vill ha en kollaps. Vi "bubbelbabblare" beskriver bara verkligheten, ingen "vill" ha en kollapsad ekonomi eftersom det drabbar alla.

Men en stor del kommer att tjuta och grina och ha förvandlats till att vara ödmjuka där skatten är en apel på tomten. Sådant gillar jag att se. Högmod går före fall.
2017-08-23, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinAfricAnus
Rödbetan101,

Så sammanfattningen är helt enkelt att du inte har en susning om hur det ser ut på tillgångssidan i utländsk valuta hos de svenska storbankerna? Bankerna "kan" och bankerna "menar".

De kan ha gett ut hur mycket obligationer som helst i t ex dollar som sedan växlats till euro för att finansiera utlåning till exempelvis hushåll och företag i Baltikum, där ett antal svenska storbankers utlåning höll på att ruinera både dem själva och baltländerna fullständigt.

Baltutlåningen är sen en tillgång på balansräkningen i utländsk valuta. Hela den utländska tillgångssidan skulle hypotetiskt kunna vara baltutlåning. Det ser ut som en tillgång i euro men är i själva verket ett luftslott. Du skriver om utländska tillgångar, men hänvisar inte till några källor eller siffror.

Utan det hela handlar om "Riksbankens intresse" att spegla verkligheten värre än vad den är, vilket för mig verkar osannolikt korkat då hela banksystemet bygger på att det i allmänhet finns förtroende för det.

Återkom med siffror och källhänvisningar istället för att vara en omogen sockerbetahanne.
Så här skrev du: "Du får gärna lära mig vad de menar med det de skriver för jag fattar verkligen ingenting".
Och jag förklarade vad remissvaret innebar.

Som svar på det som ser jag inte att du kommenterar något om innehållet, utan ägnar dig att fantisera om mig.

Om du i stället hade läst vad jag skrev hade du sett referens till riksbankens utredning om valutarisk.
Vidare balanserar bankerna tillgångar och skulder, alternativt valutasäkrar de. Annars uppstår en risk som inte är intresserade av att ta.

(Om du tror att man lånar i USD och lånar ut i EUR har du missförstått bankverksamhet och utlåning i synnerhet).
2017-08-23, 18:52
Medlem
Citat:
Inte alls. Problemet är att alla vill bo centralt och då finns det inte så mycket att välja på. Åk ut till förorterna så finns det hur många lediga lägenheter som helst.
Har du någon länk på dessa lediga lägenheter?

Skulle verkligen BR-priserna i Husby ligga så högt om det fanns lediga lägenheter som alternativ?

Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Ja i Rinkeby kanske... Kollar du i mindre städer och byar så är det ju helt omöjligt. Så om man vill flytta ut från stan så går det inte.
Någon skrev nyligen om kötiden till Rinkeby. Kommer inte ihåg exakt vad den var, men något i stil med 7-10 år var det nog. Går säkert att kolla exakt för den som vill veta.
Senast redigerad av Alpha101 2017-08-23 kl. 18:55.
2017-08-23, 19:04
Medlem
Citat:
Du saknar tyvärr de mest elementära kunskaperna man behöver ha för att förstå vad som pågår. Kontanter utgör bara någon procent av total penningmängd. Det mesta är krediter som skapas genom en knapptryckning. Banken behöver bara ha en bråkdel i reserv.
Det om kontanter är nästan ett citat av det jag brukar skriva. (Dock skulle jag inte skriva några då jag vet att det är under 2%.
Sedan verkar du helt sakna kunskap om hur långivning går till. Jag brukar förklara det då och då. Du kan ju leta rätt på något sådant inlägg och begrunda. Har du någon sakligt invändning så kan vi diskutera.

Citat:
Räntan trycks ner genom att centralbankerna köper upp en stor del av de nya statsobligationer som ges ut och därmer hålls efterfrågan artificiellt högt och utbudet blir lågt. Att räntan är låg betyder att priset för obligationen är högt. Funkar liksom tvärtom från vad du verkar tänka. De andra obligationerna dras med upp i pris till exempel också de "säkerställda" bostadsobligationer. Räntan låg på bostadsobligation=lägre boräntor i andra änden.
Du får gärna förklara varför risken i bostadsobligationer minskar för att Centralbanken tvångslånar av banksystemet och köper statsobligationer. Tror att du går bet på det.
2017-08-23, 19:07
Medlem
Citat:
Suck. Fel, fel, fel. När du belånade panten och använde den så förväntade du dig den framtida inkomsten för att betala kunna betala det sen. Du lånade från framtiden. Det finns ingen naturlag som säger att du ska kunna avyttra panten men du förväntade dig att skulle kunna det när du belånade panten. När panten senare såldes använde du en del eller hela köpeskillingen för att betala av lånet du konsumerat. Herregud
Jag gav ett enkelt exempel:

Jag köper en villa och belånar den med 10%. Amorteringsfritt.
När jag säljer den löses lånet från köpeskillingen.
Vilka framtida inkomster användes för att amortera eller lösa lånet?

Du har inte på något sätt visat det. Visa transaktionerna.
2017-08-23, 19:14
Medlem
Citat:
Banker och staten har ett gemensamt intresse i att driva denna bubbla. Vad tror du händer när någon av dessa aktörer drar undan mattan?
Vad tänker du dig då. Skall SBAB upphöra med utlåning till bostäder?
Det har aldrig fallit dig in att övriga banker skulle tacka och välkomna SBABs gamla kunder?

Citat:
Räntorna har gått ner för att vi haft deflation. Räntorna har även riggats genom FRB - utlånade pengar har skapats ur tomma intet.
Sverige har inte haft något reservkrav på över 20 år.

Citat:
De senaste årens BNP är blygsam jämfört med tidigare högkonjunkturer. BNP i dagsläget drivs av migration och lån/konsumtion.
Om du menar att real BNP stiger pga utlåning så får du gärna visa hur det skulle gå till. (Undvik dock BWF).

Citat:
Ovanpå detta har vi historiskt låga räntor och en historiskt skakig världsekonomi. Det krävs inte mycket för att korthuset ska falla och Sverige förvandlas till ett U-land.
För att Sverige skall bli ett u-land krävs nog isolationistisk vänsterpolitik.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in