2017-08-23, 14:43
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Man var ju tvungen att pumpa ur vattnet, så nog var den vattenfylld. Orsaken är nog att PM lämnade tornluckan öppen. Eftersom vattnet som strömmade in blev kvar i ubåten blev också blodet det, om än till viss del kanske utspätt.
Exakt. När ubåten väl blivit vattenfylld så upphör ju vattnets strömning. Det fanns nog massvis med blodspår kvar.
Citera
2017-08-23, 14:44
Medlem
Citat:
Ubåten har sagts väga ca 40 ton, det stämmer i så fall bra med 38 kbm luftvolym (Archimedes, du vet).
Dock var det mycket att lyfta med vatten ombord.
Du menar 40 ton inkl vattnet då?
Citera
2017-08-23, 14:44
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nä, den väger "över 30 ton" och jag har hört siffran 33 ton.
OK då (jag har sett andra siffror) men storleksordningen är rätt, inte mycket att fästa sig vid.
Citera
2017-08-23, 14:45
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyslexiKungen
Här finns en intervju med Peter Madsen från i år, men jag reagerade mest på när jag såg när de gick in i Hangaren.

stanna videon på mellan 3.55 och 4.05 ungefär? Vad är det man ser hängandes där uppe i kedjan?

Helsike ,denna man har haft säkert mycket skumt för sig.

https://www.youtube.com/watch?v=Og_hMcYMLHU

Bra att du lyfte detta. En skyltdocka alltså, svept i kätting. Det är naturligtvis den här drömmen han i viss mån förverkligat där på ubåten tillsammans med Kim. Ungefär som när den litauiske snickaren i kinnekulletrakten hissade upp sitt offer på en balk för att verkliggöra en sexuell fantasi. Dockan är ju också delad vid knäna som Kim senare kom att bli.
Senast redigerad av Starback 2017-08-23 kl. 14:48.
Citera
2017-08-23, 14:45
Medlem
Personerna som räddade Madsen var fyra fiskande vänner som upptäckte ubåten av en slump i Kögebukten – nu avslöjar de för första gången hur räddningsinsatsen gick till.

De fyra vännerna hade samlats på fredagen och gett sig ut för att för att fiska i Kögebukten från sin motorbåt. Plötsligt fick en av dem syn på någonting och ropade till de andra att han behövde en kikare.

Han hade fått syn på den efterlysta ubåten Nautilus. Vid upptäckten ringde vännerna till polisen och när de kom närmare ubåten såg de att den danske uppfinnaren kom upp i ubåtens torn. Det berättar tre av de fyra vännerna för Helsingør Dagblad.

En av vännerna ropade till Madsen och frågade om han var okej och fick svaret att han var det.
– Ja, men kan ni vara vänliga att ligga stilla, för jag ska ner och försöka fixa något som kan vara lite farligt, svarade Peter Madsen, enligt fritidsfiskarna.

Efter en minut kom uppfinnaren tillbaka upp i tornet och ubåten började samtidigt sjunka snabbt, varpå Peter Madsen hamnade i vattnet, berättar vännerna. Han lyckades dock ta sig till motorbåten.

http://www.expressen.se/kvallsposten/peter-madsens-mystiska-svar-sekunder-fore-ubatshaveriet/

Raket Madsen blev överraskad och hade nog inte väntat med att så snabbt få sällskap av någon. Han går därför ner och sänker ubåten.

Kroppen hade dumpats i närheten och sänkt med tyngder. Troligen ligger armar och huvud kvar i området och är även sänkta i säckar eller annat med tyngder.

Det kommer dagar eller några veckor till Sen hittar man även resten av delarna. Det är jag övertygad om.

Edit:
Fiskarna var vänner med varandra. Inte med Raket Madsen.
Senast redigerad av Barbequeken 2017-08-23 kl. 15:24.
Citera
2017-08-23, 14:46
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Du menar 40 ton inkl vattnet då?
Nej, skrotvikt plus vattenfyllnad, ca 40+40 = 80 ton, som ska lyftas upp på land.
Citera
2017-08-23, 14:53
Medlem
Kan hans karriär som spännande uppfinnare varit i dalande och att han såg en sista gyllene tillfälle när han fick en irrationellt känd journalist med sig i ubåten.

Visst får han internationell press...
Men kanske inte som han tänkt sig..

Den grupp han har haft omkring sig som stöttat som stöttat honom kommer att upplösas.

Han är körd och karriären borta.

Enligt mig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Du får sklija på att bygga själv och betala andra att bygga....
PM har inte byggt något själv, han har alltid arbetat i projekt med andra, både med raketer och ubåtar. När det väl börjat hända grejer har PM dock själv alltid tagit åt sig äran och sen blir det bråk och PM blir grinig och projekten havererar.
Musk har inte bara fått saker gjorda tillsammans med andra utan det har även blivit på nivån att det utmanat eller tom kullkastat etablerade företeelser genom nytänk. Paypal, SpaceX och Tesla tex.

Det finns ungefär lika mycket att jämföra mellan PM och Musk som mellan PM och Bill Gates. Om det inte vore för att "raketer" förekommer i bådas omgivning skulle synapserna i folks hjärnor inte ens göra kopplingen. Och Musk har inte byggt ubåtar och mördat journalister heller.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det du säger - och som jag fetat - är intressant:

Före färden hade PM nog knappast några planer på att sänka U-båten med tanke på att han hade med sig en journalist som skulle göra ett reportage; det hade ju gett honom väldigt dåligt rykte om U-båten sjönk innan reportaget kom i tryck.

Så om han sänkte u-båten pga blodet, så var det nog inte planerat att det skulle komma blod i u-båten.

Och det leder väl i sin tur till slutsatsen att åtminstone tillvägagångssättet inte var planerat. Snarare handlar det då om att en situation hastigt och oväntat uppkommit och lett till blodspillan.

Fast det där tanke sättet förutsätter att personen ifråga skulle vara någorlunda normal och därmed tänka logiskt - enligt det normala sättet vi nu tänker på..

Men panera att personen ifråga inte är normal, har två-tre stora drömmar i sitt liv och har precis förverkligat några av dem (byggt raket och ubåt). Återstår att kunna stycka någon levande.

Ska han inte ta då chansen att förverkliga även den tredje stora drömmer bara därför att hans ubåt då blir nerblodad och han därför kanske måste sänka den. ELLER ska han ta vara på möjligheten när den erbjuds med tanke på att det kanske inte dukar upp sådana här gyllene tillfällen så många gånger till?
Citera
2017-08-23, 14:54
Medlem
Citat:
Nej, skrotvikt plus vattenfyllnad, ca 40+40 = 80 ton, som ska lyftas upp på land.

80 ton är "mickey mouse" lite - Svanen kan lyfta upptill 10.000 ton(9600 ton) - 80 ton är så lite att det inte ens krävs specialfartyg.
Citera
2017-08-23, 14:54
Medlem
Docklands avatar
Polisen tror att Peter haft ett motiv.
Kan mina vilda gissningar stämma? De kände varandra och hade en shady relation sedan en tid tillbaka och att KW möjligtvis var gravid?
Det vore absurt, men jag skönjer en viss logik till hans handlande om så vore fallet.
Madsen hade en mobil som följde ubåten i djupet. Långsökt förvisso, men i den mobilen kan där finnas en och annan snaskighet.
Citera
2017-08-23, 14:56
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
80 ton är "mickey mouse" lite - Svanen kan lyfta upptill 10.000 ton(9600 ton) - 80 ton är så lite att det inte ens krävs specialfartyg.
Jodå, jag vet, och en transportkärra som klarar den vikten är inte heller något stort problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in