2017-08-23, 08:32
Bannlyst
Dessutom påstod PM att han först släppte av Kim Wall, sedan att det var en olycka bara för att han ska få ett mildare straff.

Om han inte var skyldig till mord borde han inte rapporterat henne som försvunnen istället för att påstå att han släppt av henne innan ubåten "sjönk"?
Citera
2017-08-23, 08:32
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Eller hur? Det vittnar om: dels att han har en grundpersonlighet med nära till aggressionsutbrott (det var känt), dels att hon måste lyckats med att få honom rejält kränkt, hotat hans livsstil (det är okänt). Jag har svårt att se att en dödsolycka skulle få honom att känna att loppet är kört, snarare hade han säkert gjort en sådan till en hjälteinsats. Mina tippningar är hot om avslöjande (fiffel, brott) eller sexuell kränkning (gapflabb, hån).

+1 på den med. Håller med fullständigt, det måste vara näst intill omöjligt att agera på detta viset, skulle det ha varit en tragisk olycka, det finns ju inte.
Citera
2017-08-23, 08:33
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Ok. Annars är väl alla mord mer eller mindre planerade?
Mord är ett samlingsnamn för alla olika sätt att uppsåtligt döda en annan person.
Mord innebär att det i dödandet finns ett uppsåt just att döda, men det innebär inte att personen måste ha planerat mordet - beslutet kan ha tagits där och då ex:"Nej nu har den lilla journalistjäveln snokat upp för mycket om mina tidigare eskapader med prostituerade och ställer allt för detaljerade frågor - jag måste döda henne"

En person som blivit arg och slagit ihjäl en annan person kan dömas för mord, om man kan belägga att syftet var att personen skulle dö.

Överlagt mord är en precisering att det handlar om en planläggning, exempelvis att gärningsmannen redan veckor tidigare köpt in plast för att täcka insidan av en ubåt, räknat ut hur mycket vikter som behövs för att kroppsdelar ska flyta upp till ytan vid önskad tidpunkt etc.
Citera
2017-08-23, 08:34
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Tänker du på japanska tågluffaren?

Att ge sig till att stycka en människa föreställer jag mig som en jävligt stor "olägenhet", avsevärt större än obehaget att föra en kropp i land och "stå ut" med granskning för ev vållandefråga om det nu varit en olycka. Men det är mer en personlig reflektion men som gör att jag funderar om det verkligen var en olycka.
Låt säga båten krängt till och hon ramlat och slagit i huvudet, är det inte märkligt och gå och slarva bort huvudet som skulle kunna styrka utsagan om den var sann?

Eller om han haft hjälp? Ifall det nu var så att han hade gjort verklighet av sina krimiella fantasier och exempelvis hyr ut sig till smugglingsresor... vapen, narkotika eller annat?
Nej, jag tänker inte på någon japan

Man kan ju bara spekulera i om styckningen var mer "rituell"/magisk än utförd i rent transportsyfte? Kanske ville han bara att hon skulle bort från jordens yta, bli uppäten av fiskar och bara försvinna, dels för att han plötsligt kände avgrundsdjup (pun) hat, dels för att lättare få henne att försvinna rent mentalt och för att försäkra sig om att hon inte skall kunna återvända och hämnas. Att ha dödat någon skapar en enorm stress så tankarna far lite som dom vill i skallen på dräparen...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Mmm det verktyget verkar vara en riktig elaking och inte helt otroligt att ha med sig i en ubåt. Dum fråga: eftersom den är elektrisk, funkar den att köra i något som är blött, t ex kött?

Finns även smidiga batteridrivna tigersågar som används flitigt till att kapa lås eller varför inte som då det fälldes en mobilmast i norrland
Citera
Medlem
jackflashs avatar
Dansk polis känns oerhört mycket effektivare än svensk. Snabba, raka besked. Jag gillar't
Citera
2017-08-23, 08:35
Medlem
PM är en kallblodig mördare, bara kolla på intervjun som dansk TV hade med honom när han räddades kort efter att ubåten sjönk. Då hade han säkert styckat kroppen några timmar innan han intervjuades!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinZS
Än. Hittar de huvudet kan ju rättsläkaren se om hon blivit strypt eller ihjälslagen. Svårt att se på en torso om våldet inte riktas mot den delen av kroppen.

Det finns tecken på organen som kan visa om hon blivit strypt, det finns många indikatorer som obducenten tittar på.
Citera
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Eller hur? Det vittnar om: dels att han har en grundpersonlighet med nära till aggressionsutbrott (det var känt), dels att hon måste lyckats med att få honom rejält kränkt, hotat hans livsstil (det är okänt). Jag har svårt att se att en dödsolycka skulle få honom att känna att loppet är kört, snarare hade han säkert gjort en sådan till en hjälteinsats. Mina tippningar är hot om avslöjande (fiffel, brott) eller sexuell kränkning (gapflabb, hån).

Kim har väl dragit upp PM´s tidigare övningar med strippor och annat i ubåten till diskussion. Och kanske sagt att det var en inlaga i artikeln som skulle skrivas. Där och då inte helt smart då PM ser sina projekt bli havererade och då beslutar sig för eliminera Kim.

Mer kätting hade löst problemet. Och en djupare plats för sänkning av kroppen.

Nu krävs det advokater i stil med de som OJ Simpson anlitade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Låter som ett troligt förlopp. Dock kan jag tycka att det är ytterst knepigt om man väljer att göra närmanden under en ubåtstur. Det är liksom varken tiden eller platsen för sån aktivitet. Antagligen klaustrofobisk och tankarna är på något helt annat. Men Madsen som är van att åka ubåt tänker kanske att det är en romantisk situation.

Ur hans synvinkel kan det vara det perfekta stället att göra närmanden. Kvinnan kan inte ta sig någonstans och innan har han kunnat skryta maximalt. Man undrar hur många kvinnor han försökt förföra under u-båtsresor... Eftersom det finns många kvinnor som åkt med honom tidigare finns det ju levande människor att ställa den frågan till. Alltså om han gjorde närmanden.
Citera
2017-08-23, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Universell
Orkar inte läsa alla inläggen. Har det diskuterats om sannolikheten för att
det blir en copycat-killer av det här?
Jo - jag och några till har skapat ubåts-grupper för att snabbt börja bygga egna ubåtar. Du får väl vänta 3-5 år innan det börjar hända någonting...
Citera
2017-08-23, 08:37
Medlem
Kl 9 kommer Tv 4 Nyhetsmorgon följa polisens presskonferens via reporter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in