2017-08-23, 01:18
Medlem
Z.O.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Kanske för att realisera sin spektakulära kriminella happening?

https://www.sondagsavisen.dk/underholdning/kendte/2014-12-11-peter-vil-skyde-sig-selv-ud-i-rummet/
Dockor i kedjor upphängda i taket, prostituerade, strippor, sexklubbar, häftigt humör, kolerisk, narcisstisk, misstänkt för att ha mördat en ovän med en brevbomb, manövrerar ut allt och alla ur gemensamma projekt och tar äran, drömmer om att jagas och överlista polisuppbåd.

Vad mer för bevisning behövs egentligen???

Lås in fanskapet på livstid och kasta bort nyckeln!
Citera
2017-08-23, 01:22
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
OT men du menar givetvis Inger Rönnbäck. Men CV-mässigt är nog iaf skillnaden stor mellan IR och PM:s advokat (minns ej namnet nu), såg nån sammanställning i tråden och på papperet var hon klart rutinerad. Så hon borde inte göra några haveristiska missar (som PM).

Just det, stämmer. Det var ju en klart bättre förklaring till advokatens uttalande i denna artikeln, smart drag måste jag medge.

http://www.bt.dk/krimi/politiet-laegger-sig-fladt-ned-i-lig-sagen-jeg-kan-ikke-goere-andet-end-at-beklage
Citera
2017-08-23, 01:26
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z.O.G
misstänkt för att ha mördat en ovän med en brevbomb
Är detta en referens till brevbombsmordet på Henrik Christenssen 1992? Hur är kopplingen till Madsen?

Det verkar annars ha varit ett politiskt mord begånget av nynazister...?

http://www.expressen.se/kvallsposten/avhoppare-pekar-ut-nazister-for-mordet/
Citera
2017-08-23, 01:26
Medlem
Citat:
Dockor i kedjor upphängda i taket, prostituerade, strippor, sexklubbar, häftigt humör, kolerisk, narcisstisk, misstänkt för att ha mördat en ovän med en brevbomb, manövrerar ut allt och alla ur gemensamma projekt och tar äran, drömmer om att jagas och överlista polisuppbåd.

Vad mer för bevisning behövs egentligen???

Lås in fanskapet på livstid och kasta bort nyckeln!
Räkna bort dockorna och ingenting annat än brevbomben är något olagligt. Dockan är en testdocka för hans raketer och den hänger bra där den hänger. Du tolkar saker i ljuset av att PM inte är en gullgosse precis. Det är en efterhandskonstruktion.
Citera
2017-08-23, 01:29
Medlem
Z.O.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Räkna bort dockorna och ingenting annat än brevbomben är något olagligt. Dockan är en testdocka för hans raketer och den hänger bra där den hänger. Du tolkar saker i ljuset av att PM inte är en gullgosse precis. Det är en efterhandskonstruktion.
Jag har inte påstått att de där sakerna är olagliga. Bara att de sammantaget är tung bevisning utom rimlgt tvivel att Madsen mördat och styckat henne. Svenska domstolar tar också med de sakerna jag räknade upp i sin bevisvärdering av målet. Nu är det dansk domstol som kanske får döma i fallet och det stör mig att de antagligen är petiga och kräver tekniska bevis och annat.
Citera
2017-08-23, 01:29
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Kanske för att realisera sin spektakulära kriminella happening?

https://www.sondagsavisen.dk/underholdning/kendte/2014-12-11-peter-vil-skyde-sig-selv-ud-i-rummet/

Jo visst kan det var störda drömmar om kriminellt kändisskap och centralgestalt i polisens verksamhet som ligger bakom detta. Att han är en ovanlig personlighetstyp är väl redan klarlagt.
Dock behövs ju dessa människor också - de får utvecklingen att gå framåt och ibland hittar de på en perpetum mobile. Framförallt verkan han ha ett frihetsbehov - han vill ner på havets botten och upp i rymden. Att dömas till fängelse rimmar ju illa då.

Han verkar ju också varit en ostraffad individ f övrigt.
Laglydig till styckmord, det är trots allt ett långt steg att ta (om det nu var mord). Och sitta och titta upp på himlen bakom galler i många år är ju inte något man skulle vilja göra för en "happening".

Dessutom är ju KW faktiskt kanske död - han har medverkat till att en annan mänsklig individ dör - för en "happening"?
Senast redigerad av Solglittret 2017-08-23 kl. 02:15.
Citera
2017-08-23, 01:32
Medlem
Citat:
Jag har inte påstått att de där sakerna är olagliga. Bara att de sammantaget är tung bevisning utom rimlgt tvivel att Madsen mördat och styckat henne. Svenska domstolar tar också med de sakerna jag räknade upp i sin bevisvärdering av målet. Nu är det dansk domstol som kanske får döma i fallet och det stör mig att de antagligen är petiga och kräver tekniska bevis och annat.
Jomenvisst. Fortsätt du fantisera. Vad har du för belägg att domstolarna skulle ta upp att det finns fordonsrelaterade verktyg som t.ex. en testdocka en verkstad som sysslar med väldigt speciella fordon?

Kan du inte ta upp det med Grumpyoldfart? Här har vi två extremer. Den ena hävdar att ingenting är bevis minsann, den andra att allting är.

Snälla, gå på den medlemmen så ska jag plocka fram popcornen...
Citera
2017-08-23, 01:38
Medlem
Drozds avatar
Det här fallet kommer nog bli filmatiserat om några år, oavsett om det var en "olycka" eller mord/dråp.
Citera
2017-08-23, 01:39
Medlem
Z.O.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Jomenvisst. Fortsätt du fantisera. Vad har du för belägg att domstolarna skulle ta upp att det finns fordonsrelaterade verktyg som t.ex. en testdocka en verkstad som sysslar med väldigt speciella fordon?

Kan du inte ta upp det med Grumpyoldfart? Här har vi två extremer. Den ena hävdar att ingenting är bevis minsann, den andra att allting är.

Snälla, gå på den medlemmen så ska jag plocka fram popcornen...
Jag har redan förklarat i tidigare inlägg att svenska domstolar även tar hänsyn till den åtalades karaktär och personlighetstyp för bedömandet av uppsåt.
Citera
2017-08-23, 01:44
Medlem
Citat:
Jag har redan förklarat i tidigare inlägg att svenska domstolar även tar hänsyn till den åtalades karaktär och personlighetstyp för bedömandet av uppsåt.
Självklart (så är det dock inte alltid) då vi har fri bevisföring. Men det betyder inte att allting tas upp och en domstol behöver inte se relevansen i det du tycker dig se relevans i. Det räcker ju med att konstatera att någon (t.ex. jag) inte håller med dig om relevansen för att inse att domstolen inte sannolikt kommer lägga fokus precis som du tror.

...och dessutom beror ju en del på okunnighet. Dockan är inget märkligt alls. Hur den hänger vad jag ser på bilderna är inte heller något utstuderat och galet. Visst, man *kan* tolka det så, men då är det i betraktarens öga. Vi får se vad domstolen tar hänsyn till och inte.
Citera
2017-08-23, 01:45
Medlem
Solglittrets avatar
Mycket intressant artikel:

http://www.bt.dk/danmark/jens-var-med-til-at-bygge-ubaaden-derfor-kan-der-sagtens-ske-en-doedsulykke

Det står bl annat enligt översättning: (fritt efter egen sömnig kunskap och dansk påbrå)

"- Om en person dör på u-båten, kan en ensam man frakta eller bära personen ut från u-båten?
- Det är i vart fall inte lätt. Om jag var därnere med PM som svimmat av sjukdom, skulle jag försöka lägga ett rep om hans kropp och hissa upp honom genom luckan. säger Jens Falkenberg.

U-båten har två utgångar.
Det finns en stege upp till tornet som är den primära vägen in och ut ur u-båten. Själva röret som går ner i u-båten är 52 cm brett och man måste krypa ner genom ca två meter rör för att komma in i u-båtens innandöme. Själva stegen från golv till lucka är mellan fyra och fyra och en halv meter lång.
Den andra luckan finns för över i u-båten uppe i övre delen av fören. Denna lucka är betydligt svårare att få upp, men i gengäld är det bara två meter upp tills man är ute. Detta rör är också som smalast 52 cm brett men den smala biten är endast 30 cm lång.

Rör det sig verkligen om en olycka, får PM inget straff för den händelsen. Dock är det inte tillåtet att göra sig av med en kropp, vilket kan anses som (svenskt brott) mot griftefriden. Detta ger utgångsmässigt fängelstraff i 3-4 månader.
Är det däremot tal om avsiktligt dödande gäller fängelsestraff med utgångspunkt på 12 år."

---------------------------
Dansk originaltext:
"- Hvis en person dør på ubåden, kan man så ene mand fragte eller bære personen ud af ubåden?
»Det ville ikke være nemt i hvert fald. Hvis nu jeg var dernede, og Peter var besvimet af iltmangel, så ville jeg nok forsøge at lægge et reb om ham og trække ham op gennem lugen,« siger Jens Falkenberg.

Der er en stige op til tårnet, hvilket er den primære vej ind og ud af ubåden. Selve røret, der fører ned i ubåden, er 52 centimeter bredt og man skal kravle ned gennem cirka to meter rør for at komme ind i selve ubåden. Selve stigen fra gulv til luge er mellem fire og fire en halv meter lang.

Den anden luge, der fører ud af ubåden, er oppe i den forreste ende. Her er lugen betydeligt sværere at åbne, men til gengæld er der kun to meter stige ud i det fri. Her er røret, der fører ned i ubåden, også 52 centimeter i diameter, men den smalle del er kun 30 centimeter lang.

Er der vitterligt sket en ulykke, så får Peter Madsen ingen straf for den del af hændelsen. Dog er det ulovligt at bortskaffe liget, hvilket kan vurderes til at være usømmelig omgang med lig. Det giver som udgangspunkt tre til fire måneders fængsel.

Er der derimod tale om det decideret drab, så er straffen som udgangspunkt 12 års fængsel."
Senast redigerad av Solglittret 2017-08-23 kl. 02:45.
Citera
2017-08-23, 01:48
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Nja varför? Har du testat? Finns fupar där GM använt sig av verktyg där de är vana 'att handskas med' vilket gör att den mest ovanliga verktygen kan faktiskt vara effektivaste. Sen finns det situationsbaserad som ger händelsen det verktyg och det beror helt på miljö men också delvis på GM, t.ex. hur man mår eller hanterar olika redskap som finns till hands. Yxa kanske funkar för dig men om en sax finns i ubåten så kanske den är mest effektivast. Förstår du?

Varför tror du jag satte ett frågetecken efter jag räknat upp vissa verktyg? Återkom när du fattat och förstått det. Men en besserwisser med grandios självbild som verkar tycka de andra i tråden är idioter har ju så klart svårt att erkänna fel. Så vad ett frågetecken innebär kommer du kanske aldrig att fatta och förstå. En ledtråd: det är inte ett utropstecken som du verkar tro hehe. Otroligt men sant.

Alla har otroligt nog inte styckat en kropp med en sax som du verkar ha gjort. Därför kan det vara så att folk i tråden behöver då och då ställa en öppen fråga om verktyg som kan finnas i en ubåt och som kan fungera att stycka med. Nästa gång kan du ju berätta om hur du styckade en 149 kg tung man på 34 min hjälp av nagelsax och en toalettborste och sedan raljera över när någon frågar ifall det går lika bra med en kniv.

Vill du ha seriösa diskussione kan du ju undvika att ständigt feltolka och misstolka vad folk säger i tråden bara för att du har kraftig PMS eller hatar alla andra. Det här är ju inte första ilskna och raljerande feltolkningar du gjort. Kör helst inte med en attityd av typen "ni nollor fattar inget för jag har minsann läst en FUP en gång". När någon frågar en sak svarar man på den frågan. Så funkar det i trådar här. Det för en diskussion framåt. Förstår du vad jag menar? Man säger inte idiot idiot idiot. Det är inte på något vis konstruktivt. Fattar du? Förstår du?

I detta fall med yxan tänkte jag att PM hade använt en yxa precis som någon annan föreslog såg och kniv. Att han hade något liknande i verkstaden eller i en sommarstuga. Men du jobbbar kanske på kontor och har aldrig hållit en såg. Då förstår jag att du tänkte på sax. Jag har huggit ved och tänkte yxa. Så för att återgå till grundfrågan (håll utkik efter ett krökt frågetecken): om man är van vid allt från yxa, såg, kniv, sax, pennfodral, miniräknare och trumpet - vad av dessa ting skulle då fungera bäst vid styckning? Det är grundfrågan som du missade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in