2017-08-22, 23:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror man prioriterade att få livstidsdomen i hamn, Aki kommer i HR.

Där har nog båda åklagarna samlat ihop så det räcker, vill jag tro.

Fahlander är en stor strateg.
Jo men nu diskuteras hur domen är skriven och att det saknas indicier som togs upp i TR. En välbyggd dom är att föredra inför HovR.
Att ÅK kommer satsa allt betvivlar jag inte, de har kampvilja och vill ro det här i land.
Citera
2017-08-22, 23:26
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jo men nu diskuteras hur domen är skriven och att det saknas indicier som togs upp i TR. En välbyggd dom är att föredra inför HovR.
Att ÅK kommer satsa allt betvivlar jag inte, de har kampvilja och vill ro det här i land.

Att ÅK kommer satsa allt betvivlar jag inte, de har kampvilja och vill ro det här i land

Jasså - dom är väl avlönade......
Citera
2017-08-22, 23:27
Medlem
Citat:

Nu gällde det ju domen. Rätten har haft tillgång till allt som vi vet och lite till. Tingsrätten som sådan ska väl inte ha någon strategi. Jag kan tänka mig att de inte förmådde bättre. Världen har blivit så tekniskt komplex och människorna alltmera förslagna (och gränslösa/galna), så det räcker inte att vara juridiskt skolad och hyggligt intelligent. Det här fallet är ju monstruöst i sin komplexitet och spänner över många fackområden.
Citera
2017-08-22, 23:36
Medlem
Citat:

Precis. Det är strategi minsann. Ser fram emot vad mer som kommer att presenteras i HR. Johanna kommer nog bli ganska arg...
Citera
2017-08-22, 23:39
Medlem
Z.O.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewitched
Och för att förvirra det ytterligare så är faktiskt Johanna oskyldig numera... igen... (om hon överklagat dvs) sådan är lagen. Och då är det ju intressant utefter det du skriver..

Från ögonblicket hon överklagar skall hon ses som oskyldig. Skall hon då inte ha rätt till försvarare eftersom hon blev dömd tidigare?

Det kanske klarnar nu
Du har fel och du är pinsamt. Hon är inte "oskyldig" numer eftersom hon överklagat. Det är så att fram till att hovrätten säger annat så är hon dömd för bland annat två mord. Det är därför som hon fortfarande sitter i häkte fastän hon inte är häktad.
Citera
2017-08-22, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Dom gjorde vad dom då hade, utelämnade en del som alla noterade. Men det hade nog inte räckt i HR.

Jag vet inte vilken information dom förväntar sig skall inkomma från utlandet,, men med säkerhet gäller det nog Aki. Tror jag.
Citera
2017-08-22, 23:44
Medlem
Bewitcheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z.O.G
Du har fel och du är pinsamt. Hon är inte "oskyldig" numer eftersom hon överklagat. Det är så att fram till att hovrätten säger annat så är hon dömd för bland annat två mord. Det är därför som hon fortfarande sitter i häkte fastän hon inte är häktad.

Du behöver kolla upp det jag skrivit. Om en peraon överklagar anses denne inte skyldig förens det är överprövat i högre instans. Det kan jag skriva under
Citera
2017-08-22, 23:45
Medlem
Bewitcheds avatar
Citat:

Hon sitter häktad pga av det du säger men främst pga kollusionsfaran
Citera
2017-08-22, 23:49
Medlem
Zaedrewss avatar
Så:

Citat:
Arbetat i ett år med fallet

Nu, efter att domen fallit, säger advokaten:

– Jag tror att det är ett ganska unikt fall, med två parallella mordutredningar. Det har varit mycket arbete och det har tagit lång tid.

Hon fakturerade för 1 745 timmars arbete under ett års tid och begärde ett förhöjt arvode. Totalt önskade hon 4 686 626 kronor i ersättning. Av den summan var nästan en miljon moms.
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/johanna-mollers-advokat-nekas-14-miljoner-kronor/

Advokaten vill alltså ha mer är dubbelt av vad den svenska statsministern tjänat på ett års arbete. Att inte någon börjar granska dessa arvoden dessa advokater begär är ganska konstigt. Den lön hon som statsministern får kommer liksom från samma kassa.

Att hon sedan inte egentligen uträttade skit för sin klient borde väl också spela in. Det hade blivit livstid om det varit en advokat som sovit genom hela processen likväl. Sedan att hon nu kommer begära lika mycket till när det går till hovrätt är ju för en skam.
Senast redigerad av Zaedrews 2017-08-22 kl. 23:53.
Citera
2017-08-22, 23:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Dom gjorde vad dom då hade, utelämnade en del som alla noterade. Men det hade nog inte räckt i HR.

Jag vet inte vilken information dom förväntar sig skall inkomma från utlandet,, men med säkerhet gäller det nog Aki. Tror jag.
Förstod inte första meningen " dom gjorde vad dom då hade"?
Ja, det verkar handla om Aki gällande utredningsåtgärder.
Citera
2017-08-22, 23:56
Medlem
Bewitcheds avatar
Citat:

Domen har ej vunnit laga kraft ännu. Dessutom så skall den överklagas. I klarspråk innebär de att trots tinsrättens dom så gäller den inte eftersom den skall överklagas till högre instans, Hovrätten.Ett särskilt prövningstillstånd krävs, varför det tar 3 veckor.

Så Z.O.G så pinsam är jag nog inte om man läser på lite.

De är med andra ord tillbaka på samma plats som innan den 21/8
Citera
2017-08-22, 23:57
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Nu gällde det ju domen. Rätten har haft tillgång till allt som vi vet och lite till. Tingsrätten som sådan ska väl inte ha någon strategi. Jag kan tänka mig att de inte förmådde bättre. Världen har blivit så tekniskt komplex och människorna alltmera förslagna (och gränslösa/galna), så det räcker inte att vara juridiskt skolad och hyggligt intelligent. Det här fallet är ju monstruöst i sin komplexitet och spänner över många fackområden.

Måhända men jag har en bra känsla att allt ordnar sig till det bästa. Byrån har i alla fall börjat med att tippa åt rätt håll.

Det är en möjligen en nöt att knäcka de tre ungdomarna, och där får man kanske förlita sig på återstående bevisning och ev. erkännande. Håller de varandra om ryggen så kan det ju se kärvt ut.

Det råder inget som helst tvivel i mitt privata sinne om att JM är skyldig till anstiftan rör. AP, och jag anser att det skiner som en sol genom hela rättegången och Fup:en, men rättvisan bör inte följa min övertygelse i det avseendet.

Däremot önskar jag att allt mellan himmel och jord som kan göras för att utreda hela ansvaret för mordet på AP också görs. Det är av en hel rad anledningar av väldigt stor betydelse.

Jag är ganska säker på att så görs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in