2017-08-22, 22:34
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
En mor som långt innan alla andra sett sin skenande dotters framfart och fått smaka på hennes hat när hon slog i handbromsen.
Kallas nog en mix av kvinnlig intuition, mamma genomskådar...
Därav kan hon lägga ihop ett och annat när katastrofen var ett faktum.

Den plötsliga skenbara välviljan från JM måste ha totalt överrumplat henne... 😄
Citera
2017-08-22, 22:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Det håller jag med om. Den delen av domen var ju dessutom den viktigaste.
Ja, det var mycket mer indicier som skulle lyfts in, partier kunde belyst bättre. Sen bör det givetvis finnas nåt hypotetiskt gärningsförlopp men det åligger ÅK. Kan man säga bassäng, kräftlåda och kudde kan man lika gärna göra det mer trovärdigt.
Citera
2017-08-22, 22:45
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodriguez89-3
Varför hamnade alla rättegångskostnader på staten? Johanna har väl pengar från sin skattefinansierade ensamkommande-industri?

Hon (JM) nyttjade bara sin rätt till "gratispengar", manna från himlen som du och några till, delade ut. Blev du utan ? Inte hon (JM) eller någon annan har ju beslagits med att ha "stulit" pengar. Pengarna är till för allt o alla
Citera
2017-08-22, 22:47
Medlem
Z.O.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewitched
Alla människor har rätt till försvarare.... du missa en väsentlig del. ALLA är oskyldiga tills dess att de är dömda. Likaså JM.
När det är uppenbart att någon är skyldig så borde det räcka med att Kriminalvården gör sin bedömning (de har psykologer och annat) och att man låter Kriminalvården bestämma straffet.
Citat:
Ursprungligen postat av Bewitched
menar du att alla skulle sitta inne med sina klienter för att de försvarat dom som sedan blivit dömda?
Ja om de försvarat någon som är uppenbart skyldig.
Citera
2017-08-22, 22:52
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z.O.G
När det är uppenbart att någon är skyldig så borde det räcka med att Kriminalvården gör sin bedömning (de har psykologer och annat) och att man låter Kriminalvården bestämma straffet.

Om du är bilist, kanske med körkort rent utav och blir påkörd av en klunga fåniga helgcyklister - då är du skyldig till vad som, rent ut sagt uppenbarat sig. Sök och du finner - en försvarsadvokat - du kommer att bli glad
Citera
2017-08-22, 22:54
Medlem
Citat:
Vassego, hahaha. Jag undrar om vi inte kommer få se rena sjöslaget i HovR..
Får en känsla av att Wenna vittrar blod, hon känns taggad. Domen ang Aki var inte välskriven, jag saknade både får, temsning och hennes lögner om när hon ser båten osv.
Jag tycker som du, men ville inte sticka ut hakan. En omdömesgill läsare av tråden skulle ha kunnat plocka ihop en mycket pregnantare dom av olika inlägg. Det har förekommit många skärpta och djupa analyser, dessutom av flera viktiga omständigheter, som de förbigått. Mera av hur de resonerat, liksom bemötande av de invändningar som de måste ha kunnat föreställa sig, borde ha ingått. Lite tillspetsat kan man säga att de hopat en mängd omständigheter som de byggt sin bedömning på och sedan bara tillfogat "varför vid en samlad bedömning vi funnit att". En sådan skrivning kan ju inte HR instämma i. Som jag förstår, så bara måste det bli en kraftmätning i HR och den ska bli intressant att ta del av.
Citera
2017-08-22, 23:00
Medlem
Bewitcheds avatar
Citat:

Snälla du... vad kan framstå som uppenbart skyldig från början kan visa sig vara helt tvärtom i slutet.... å vise versa.

Ta nu och läs på lite gällande de mänskliga rättighetrna
Citera
2017-08-22, 23:01
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jo det kan man ju tycka vore rimligt men icke sa nicke, inte ett onödigt ord kommer ut.

Vi skickade väl DNA-prover till England förut för specialanalys har jag för mig, kan det vara något sådant de väntar på?

Tyskland har ju också använts i vissa fall men nu ska ju NFC vara på topp påstås det ju så vad för hjälp/svar vill de ha?

Kanske en slags Y-kromosonsprofilering på det minimala DNA som hittades under Akis naglar.

Det går att få fram utseende; ögonfärg, hårfärg, hudfärg och sannolikt "ursprungsområde". Arkeologin arbetar ibland på detta sätt.

Det skulle ju kanske öka sannolikheten för JJs skuld om Y-profilering visar på likheter med hans "folkslag".

Jag tror man även gjort detta med DNA ifrån Linköping, pojken och kvinnan som knivmördades, och där förövaren ska ha ett nordiskt utseende; blå ögon, ljus hy.
Citera
2017-08-22, 23:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag tycker som du, men ville inte sticka ut hakan. En omdömesgill läsare av tråden skulle ha kunnat plocka ihop en mycket pregnantare dom av olika inlägg. Det har förekommit många skärpta och djupa analyser, dessutom av flera viktiga omständigheter, som de förbigått. Mera av hur de resonerat, liksom bemötande av de invändningar som de måste ha kunnat föreställa sig, borde ha ingått. Lite tillspetsat kan man säga att de hopat en mängd omständigheter som de byggt sin bedömning på och sedan bara tillfogat "varför vid en samlad bedömning vi funnit att". En sådan skrivning kan ju inte HR instämma i. Som jag förstår, så bara måste det bli en kraftmätning i HR och den ska bli intressant att ta del av.
Exakt så. Kändes mer som en slags resumé..
Det ska underbyggas med en beskrivning om hur de resonerat så att dess sannolikhet framträder. Den delen håller inte i HovR, det saknas motivation förutom flera indicier.
Jag hade hoppats på ett starkare underlag att ta med in i nästa Huf.
Citera
2017-08-22, 23:08
Medlem
Citat:
Vem ska avgöra om den åtalade är uppenbart skyldig ?

Vi har ju på goda grunder löst dilemmat med sanningen genom att konstruera en process vars resultat tas som en tillräckligt bra representation av sanningen. Det kallas för ackusatorisk rätt och bygger på ett noga definierat rollspel. Ska vi ha rättssäkerhet i ett demokratiskt samhälle, så måste det bli ungefär så här. Det är värt pengarna. Om du är historiskt intresserad, kan du studera hur man hanterade "uppenbar skuld" i Tyskland för inte så länge sedan. De hade faktiskt en utstuderad rättsprocess, men den var annorlunda...
Citera
2017-08-22, 23:17
Medlem
Citat:
Exakt så. Kändes mer som en slags resumé..
Det ska underbyggas med en beskrivning om hur de resonerat så att dess sannolikhet framträder. Den delen håller inte i HovR, det saknas motivation förutom flera indicier.
Jag hade hoppats på ett starkare underlag att ta med in i nästa Huf.

Jag tror man prioriterade att få livstidsdomen i hamn, Aki kommer i HR.

Där har nog båda åklagarna samlat ihop så det räcker, vill jag tro.

Fahlander är en stor strateg.
Citera
2017-08-22, 23:17
Medlem
Bewitcheds avatar
Citat:

Och för att förvirra det ytterligare så är faktiskt Johanna oskyldig numera... igen... (om hon överklagat dvs) sådan är lagen. Och då är det ju intressant utefter det du skriver..

Från ögonblicket hon överklagar skall hon ses som oskyldig. Skall hon då inte ha rätt till försvarare eftersom hon blev dömd tidigare?

Det kanske klarnar nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in