2017-08-22, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Eh, vilken makaber diskussion. Spermierna dör ju efter några dagar, så hur tänker du här egentligen? Jag tror knappast en obducent letar "spermielik" i en död kvinnas slida om hon legat i vatten ett bra tag. Hade kroppen varit torr hade kanske intorkad sperma kunnat ses, men i det här läget så tror jag på sin höjd man kan se skador på slidan. Och nej, en spermie kan inte ta skydd i ett ägg som skulle ligga befruktat och fräscht i ett lik i flera dagar.
Jag för min del kan inte se några skäl till varför inte det skulle gå att påvisa detta efter dagar i vatten. Sperma innehåller mer än spermier (en försvinnande liten volym är spermier, det mesta är annat) i sädesvätskan och den innehåller en del unika ämnen som säkert kan påvisas. Dock, det säger ju inget om huruvida hon hade samlag en timme eller 20 timmar innan sin död. Kan DNA extraheras är det mer relevant än att konstatera sperma. Min gissning är att spermier, om de finns i Kims fall, kan gå att hitta och ursprungsbestämmas... Men säker är jag inte. 10 dagar i vatten är som jag sagt tidigare, sådär "lagom länge" för att allt och inget ska kunna hända.

Om en befruktning hypotetiskt skulle kunna ske och man hittar ägget så har man en zygot med faderns DNA där. Ett ägg är visst "fräscht" i flera dagar, nämligen från ägglossning till mens. Det som kan ha betydelse är temperatur och kemisk miljö i livmodern och äggledare och då livmodern inte är "aktivt" öppen utåt (jag vet inte, när jag tänker efter, vad som händer när kroppens tonus helt försvinner, om öppningen kring livmoderhalsen blir större eller stryps av?) så kan jag åtminstone tänka mig att miljön skulle kunna vara gynnsam i många timmar efter döden. En befruktning kan dock kräva många många timmar, speciellt för att sätta sig i livmoderslemhinnan (det är därför dagen-efterpiller fungerar dagen efter och oftast dagen efter det, samt inte sällan ytterligare en dag).

Post mortem-befruktning är måhända inte sannolik, men baserat på ovanstående och förra inlägget så vet jag inte om det är uteslutet.
Citera
2017-08-22, 20:50
Medlem
Citat:
Eh, vilken makaber diskussion. Spermierna dör ju efter några dagar, så hur tänker du här egentligen? Jag tror knappast en obducent letar "spermielik" i en död kvinnas slida om hon legat i vatten ett bra tag. Hade kroppen varit torr hade kanske intorkad sperma kunnat ses, men i det här läget så tror jag på sin höjd man kan se skador på slidan. Och nej, en spermie kan inte ta skydd i ett ägg som skulle ligga befruktat och fräscht i ett lik i flera dagar.

Jag tror tvärtemot defenitivt att man letar efter spermier i detta fall.
Citera
2017-08-22, 20:53
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Kanske har diskuterats tidigare, men vad jag förstår har PM sagt att KW dog genom olycka ombord och att han "begravde" henne i sjön. Det betyder ju att polisen pumpat honom på detaljer kring både olyckan och "begravningsakten". Inget konstigt så långt. Och om olyckan, enl. PM, resulterade i ett blodflöde, spelar det ingen roll om de hittar hennes blod på honom eller i båten.

Men, har han också sagt att tvingades stycka henne, och sänka delarna men tyngder? Det kan bli viktigt framöver, för han har säkert tvingats att berätta exakt hur han gjorde när liket lämnade båten.

Om den funna bålen är KW, och om han sagt att han styckade, blir det troligtvis svårt att motbevisa hans historia. Jag tycker en del talar för båda, att det är KW och att han sagt att styckade, eftersom han verkar hjälpa till med att återfinna kroppen/kroppsdelarna.

Men, om det inte är KW, blir det igen mycket oklart, såklart.......

Jo, polisen fick frågan om de frågat Madsen om han gjort något med kroppen , varpå polisen svarar att "det kan vi inte gå ut med men vi vet vad han svarat förstås". Kan betyda att han erkänt styckning/berättat om det, jo.
Citera
2017-08-22, 20:55
Bannlyst
[quote=DjILY|61576448]Hon är saknad, hon har varit på en ubåt som sjunkit[QUOTE/]

Detta är de enda fakta vi har i nuläget, allt annat är spekulationer!
Citera
2017-08-22, 20:57
Medlem
bl-gr-ns avatar
Det stora sökandet efter PM och Ubåten innan det ens kunde misstänkas att PM inte släppt av henne som han sagt.

Skulle i något inlägg i trådens början berott på att KW ringt pojkvännen från ubåten som sedan polisanmälde.
Eller var det mest rena spekulationer och fria fantasier som så frodas i tråden?

Har danska polisen gjort några uttalanden om KW gjort några telefonsamtal från ubåten (hon skulle ju haft med sig en mobil enligt andra inlägg i tråden).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Spelar väl ingen roll om spermierna är döda, huvudsaken är väl att man ev kan fastställa vems spermier det är, om det finns. Det kan ju ha betydelse för vilket händelseförlopp som kan vara troligt.

Jag menade att sperman försvinner ju, den ligger inte och lagras i 10 dagar eller mer. Den rinner ut och torkar in. Är man död så borde den "fara ännu mer illa". Jag tror det är en utopi att det skulle gå att hitta en gärningsmans kroppsvätskor i den torson, men hoppas jag har fel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Länk och citat tack gällande att det var till någon som PM inte gillade.
Den jag tipsade andra om att inte missa, här (FB) Svenska Kim Wall försvunnen sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)
Citera
2017-08-22, 20:59
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jo så tänker jag också i stora drag. Han kan mycket väl har formulerat en plan snabbt där ombord på båten sedan han fått för sig att hon var utsänd att sabba för honom. Den raketuppskjutning han aviserat till 26:e augusti är mycket tveksamt om den skulle ske.... men det kan också vara ett brott i hastigt mod sedan hon inte visat sig mottaglig för hans charm.

Gissar att han inte dumpat Torson där den återfanns utan att de drivit dit och det kan betyda att resten finns någon annan stans väl nedtyngt. Platsen med alla fiskeredskap är inte så väl vald. Eftersom man loggat hans färd bör man kunna gissa ganska väl var man skall leta med tanke på de starka strömmarna som kan förekomma här.
Frågan är varför han kände sig tvungen att stycka kroppen om det var ett dråp som han beslutade att genomföra i all hast? Det talas om transportstyckning för att få ut kroppen genom luckan, men jag är tveksam till den teorin. Torso och lår står för 67% av kroppsvikten - det är ingen jättebesparing att göra som han gjorde så kan de kilona verkligen ha varit så avgörande att han valde att bloda ner hela båten? Dessutom - om båten var så nerblodad, hade det då inte varit bättre att sänka den på en plats där det skulle ta tid för polisen att hitta den, och sedan simma i land?
Citera
2017-08-22, 20:59
Medlem
Hydrangeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Barbequeken
Hur fan orkar ni tjafsa om hans kläder eller om han är blöt eller inte. Klart polisen tagit hans kläder i beslag så fort de anat nåt inte står rätt till.[/quote]

Det har med att utreda händelseförloppet att göra. Om och hur han betett sig för att dölja bevis t ex. Om det inte är intressant för dig så scrolla bara vidare,tack

[COLOR=#FFFFFF]Spara[/COLOR]
[/quote]

Men helt ointressant är det inte! Hur många glider runt med 3 st kamouflagemönstrade overallen i bagaget? På bilderna från torsdagskvällen har han kamouflagemönstrat på sig, bredvid KW. Blöt på räddningsbilden och återigen sedan en torr kamouflagemönstrad överdel på sig på polisbilden. Är det en stor översvallande trend i Danmark just nu, som onepiece eller så, med kamouflageoveraller som var och varannan dansk båtägare har, ja då ger jag mig, annars måste du ändå hålla med om att det är konstigt! Även om det inte kanske har med händelsen i sig att göra..
Citera
2017-08-22, 21:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrangea
Är det inte mest troligt att han panikat hela natten, styckat, drivit runt, kanske somnat ifrån en stund utav utmattning.
Han driver med ubåten medan han städar. När han inser att han är påkommen av motorbåten, inser han även att man letar efter honom. Han säger ju till vittnet i motorbåten "vänta kvar, det kan vara farligt", och går ner i ubåten. Där nere inser han väl helvetet med att inte kunna slutföra städningen utan att någon ser. Tar sig för pannan, nu är det försent. Inser att sänkningen är det enda som är ett alternativ.

Vad han egentligen har gjort alla timmar under natten och morgonen, det vill jag inte ens veta. Men jag tar tillbaka att han är en intelligent man, han har uppenbarligen bara handlat i panik rakt igenom. Undra vad hans fruga känner just nu..

Han har kanske en fetish för lik, satt möjligen och betraktade den döda kroppen och onanerade. Passade på när han hade tillgång till ett lik och kunde njuta ostört.

När han inser att han inte kan sitta och runka dagarna i ända så har liket stelnat och en transportstyckning av logistiska skäl är ofrånkomlig.

Sänkningen av ubåten gjordes sannolikt för att dölja blod och spermbesudlingar på de mest märkliga ställen i farkosten.

Osannolikt scenario?

Inte alls, de flesta minns väl sadistmördaren i Blomberg.

Och med tanke på att mördaren Nerius kan ha bundit upp sitt offer i en för honom sexuellt attraherande kroppsställning så kan PM ha gjort samma sak. En ställning som efter många timmars betraktande och vid likstelhetens inträde inte medger att kroppen kan föras i helt skick genom någon av manluckorna på ubåten.
Citera
2017-08-22, 21:01
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Jag menade att sperman försvinner ju, den ligger inte och lagras i 10 dagar eller mer. Den rinner ut och torkar in. Är man död så borde den "fara ännu mer illa". Jag tror det är en utopi att det skulle gå att hitta en gärningsmans kroppsvätskor i den torson, men hoppas jag har fel.

Jag vet inte, den döda kvinnan rör sig inte, och vaginan består väl av mjukdelar och veck som kanske håller kvar något?
Citera
2017-08-22, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Frågan är bara hur du förklarar att den overallen som han har i vattnet sedan blir en overall som är torr när han filmas på väg till polisbilen? Var har han bytt sin blöta overall efter han kommit upp på land till en nästan likadan? Det är mysterie för mig! Har någon varit där o mött upp med en ny torr? Vad har polisen gjort med hans blöta overall, tagit i beslag?
Eh? Det tog liksom inte 30s för båten att ta sig från platsen där ubåten sjönk in till hamn där PM filmades. Det är 5-6 distans med en båt som troligen inte gjorde mer än kanske 5-15 knop vid tillfället med tanke på båttyp, sjögång och mängden personer ombord. Dvs ~20-60min (och det innan man fått uppmaning om vart man skall gå vilket kan ha tagit ytterligare tid, lägg dessutom till tid för att lägga till) vilket ger tid för overallen att torka den värsta fukten. Overallen ser inte ut att vara snustorr heller (och den kan vara rejält blöt utan att se ut som en sladdrig säck).

Om du tittar på videon en gång till så ser du dessutom att man givit honom ett folietäcke och det skulle man knappast gjort om man upplevt honom som torrskodd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in