Citat:
Jag för min del kan inte se några skäl till varför inte det skulle gå att påvisa detta efter dagar i vatten. Sperma innehåller mer än spermier (en försvinnande liten volym är spermier, det mesta är annat) i sädesvätskan och den innehåller en del unika ämnen som säkert kan påvisas. Dock, det säger ju inget om huruvida hon hade samlag en timme eller 20 timmar innan sin död. Kan DNA extraheras är det mer relevant än att konstatera sperma. Min gissning är att spermier, om de finns i Kims fall, kan gå att hitta och ursprungsbestämmas... Men säker är jag inte. 10 dagar i vatten är som jag sagt tidigare, sådär "lagom länge" för att allt och inget ska kunna hända. Eh, vilken makaber diskussion. Spermierna dör ju efter några dagar, så hur tänker du här egentligen? Jag tror knappast en obducent letar "spermielik" i en död kvinnas slida om hon legat i vatten ett bra tag. Hade kroppen varit torr hade kanske intorkad sperma kunnat ses, men i det här läget så tror jag på sin höjd man kan se skador på slidan. Och nej, en spermie kan inte ta skydd i ett ägg som skulle ligga befruktat och fräscht i ett lik i flera dagar.
Om en befruktning hypotetiskt skulle kunna ske och man hittar ägget så har man en zygot med faderns DNA där. Ett ägg är visst "fräscht" i flera dagar, nämligen från ägglossning till mens. Det som kan ha betydelse är temperatur och kemisk miljö i livmodern och äggledare och då livmodern inte är "aktivt" öppen utåt (jag vet inte, när jag tänker efter, vad som händer när kroppens tonus helt försvinner, om öppningen kring livmoderhalsen blir större eller stryps av?) så kan jag åtminstone tänka mig att miljön skulle kunna vara gynnsam i många timmar efter döden. En befruktning kan dock kräva många många timmar, speciellt för att sätta sig i livmoderslemhinnan (det är därför dagen-efterpiller fungerar dagen efter och oftast dagen efter det, samt inte sällan ytterligare en dag).
Post mortem-befruktning är måhända inte sannolik, men baserat på ovanstående och förra inlägget så vet jag inte om det är uteslutet.

Vad har polisen gjort med hans blöta overall, tagit i beslag?