2017-08-22, 19:23
Medlem
Marquesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Visar hur lättvindigt norska skidförbundet ser på detta. Tycker det är riktigt uselt av de.
Verkligen, det är det mest skrämmande i det hela. Hoppas få höra lite mer kritiska röster nu i dagarna, men det lär väl inte komma från Norges håll.

Skönt i alla fall att vår förbundskapten inte går ut och stöttar Johaug/beklagar sig över det "hårda" straffet. Sådant här skulle man vilja se från norska utövare och ledare.
Citat:
– Jag är inte rätt person att uttala mig om vad som är rätt och rimligt i det här, utan det finns de som är sakkunniga i det här och har som yrke att jobba med den här typen av frågeställningar. Jag har fullt förtroende för det beslut de har fattat.
Citera
2017-08-22, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Izkall
Håller med. Tycker Trader69 har haft rätt hela tiden. Han var nog den enda här inne som var övertygad redan från början att CAS skulle ta sig an fallet och förlänga straffet. Pinsamt från din sida Brewingmob att försöka förlöjliga honom istället för att erkänna att du varit fel ute.
Never mind, mod kan ta bort. Såg inte att vi inte fick fortsätta håna Tradern och hans ständiga fel.
Citera
2017-08-22, 19:34
Medlem
Jeg er norsk og synes til å begynne med synd på TJ. Men nå, selv etter så lang tid, klarer hun ikke å ta selvkritikk på at hun faktisk brukte en ukjent dopingmerket krem. Ikke ydmyk i det hele tatt! Jeg skjønner det ikke. Helt enig med svensker som lurer på hva svenskene har gjort i denne saken. Dere har ikke gjort noe for å fortjene de harde ordene fra nordmenn. Litt vennskapelig mobbing er lov begge veier i en sunn konkurranse naturligvis. Nei, føler skuffelse over Bjørgen også. Doping er doping og skal gi lik straff for alle, med forsett eller uforskyldt. Det bør ryddes opp så verden kan få tillit til norsk langrenn igjen. Men det kan ta tid. Jeg gidder nok ikke se mer på en stund, kanskje på svenske løpere?
Citera
2017-08-22, 19:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Norge har ju varit dominerande i skidspåren, och börja ifrågasätta denna dominans.., om ej iallafall några/endel utav alla skidåkare genom åren har tagit genvägar.., det är för mycket.

»Genväg« är knappast rätt ord för dopning eftersom den som dopar sig tränar mer än andra. Det är grunden i dopning att kunna träna mer utan att bli skadad och att träna utöver den gräns som kroppen satt. Johann Mühlegg tog ingen »genväg«, men han tog fel väg. Det kan tyckas petigt att understryka det och det kan säkert misstolkas som försvar till de dopade. Det är dock inget försvar bara ett mer korrekt sätt att se vad dopning innebär. Jag är övertygad om att du och alla andra i tråden vet det, men det är otroligt många som tror att den som dopar sig får effekten, nästan, gratis.

Självklart lever folksjälen i Norge i stark, mycket stark,förnekelse. De flesta ser det som nu rullas upp för dem som ett helgerån. Det finns inte på deras karta att Johaug skulle kunna vara inblandad i något orättfärdigt. Jag tror inte att samma sak skulle kunna hända i Sverige. Norge och Sverige har helt olika kynne. I Sverige blir man besviken på hjältarna om de skulle visa sig oärliga. I Norge skyller man på omvärlden och tar sina »hjältar« i försvar.
Senast redigerad av HerrGickhan 2017-08-22 kl. 19:41.
Citera
2017-08-22, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag bor här, dvs Norge.

Msm har hela vägen "sålt" Johaugs berättelse. Likaså är det intressant hur man nerskriver det hela med själva ordbruket, detta idag : Dette punktet var interessant i dopingsaken, i og med at det var lege Fredrik Bendiksen som anbefalte Johaug å bruke Trofodermin-kremen.

https://www.aftenposten.no/100Sport/vintersport/langrenn/CAS-trodde-ikke-pa-Johaugs-beste-argument--Villedende-pa-flere-mater-240789b.html

Det är ju helt medvetet. Att inte använda ordet "anabol".

Norge har ju varit dominerande i skidspåren, och börja ifrågasätta denna dominans.., om ej iallafall några/endel utav alla skidåkare genom åren har tagit genvägar.., det är för mycket.

Blir bara patetiskt med allt snyftande, och även landsmaninnorna ställer upp med tårar på löpande band.
Förbundet i sig borde visa lite jävlar anamma och erkänna, men lägger istället all energi på att knåpa ihop historier.
Citera
2017-08-22, 19:40
Medlem
DjPuttes avatar
Sett runt lite på nätet läst och reflekterat och det jag tycker är vansinne ÄR ingen tar totalt avstånd från det TJ gjort och blivit fälld för i CAS samt avstängd 18mån, Sedan att Norska skidförbundet inte gör mer beror nog pga TJ var/är deras motor i reklamintäkterna samt dem är rädda att ta avstånd i denna fråga kraftigt då dem kör med astmamedicin och annat på friska personer!

Så dessa 18mån är ett rättvist domslut från CAS dem skärper straffet TJ missar OS/OL men tydligen kan inte ta det och inse jag gjorde fel och göra rätt saker, Nåja hoppas TJ lär sig ngt av detta samt övriga inom Norsk skidåkning !
Citera
2017-08-22, 19:47
Medlem
DreamTwisters avatar
Är processen helt klar nu eller finns det fortfarande möjligheter till överklagande?
Citera
2017-08-22, 19:50
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Är processen helt klar nu eller finns det fortfarande möjligheter till överklagande?
Den torde vara helt klar.

Rimligt straff f.ö. och väntat att CAS förlängde avstängningen. De är alltid hårda och rättvisa.
Senast redigerad av knullklasson 2017-08-22 kl. 19:52.
Citera
2017-08-22, 19:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Charlotte Kalla känner medlidande:

Citat:
Jag har hela tiden varit inställd på
att Therese kommer stå på OS-start-
linjen tillsammans med oss andra i
februari. Det är svårt att sätta ord på
den fruktansvärda situation Therese
måste befinna sig i just nu och jag
lider med henne som vän och konkurrent
,
säger Charlotte Kalla.

https://www.svt.se/svttext/web/pages/307.html
Citera
2017-08-22, 19:52
Medlem
DjPuttes avatar
Nje dem kan överklaga till schweiziska domstolens högsta instans men det är i princip lönlöst att försöka för dem tar sällan upp ett case som CAS redan gett ett domslut på!
Citera
2017-08-22, 19:53
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Den torde vara helt klar.
Jag hade hoppats det men såg precis detta i Expressen:
Citat:
Det finns dock en chans till räddning för den norska skidstjärnan.

Att överklaga domen till den schweiziska domstolens högsta instans.

– Vi vill för sakens skull undersöka om det är möjligt, säger Johaugs advokat Christian B. Hjort till Aftenposten.
https://unvis.it/expressen.se/sport/langdskidor/johaug-kan-overklaga-vi-ska-undersoka-det
Senast redigerad av DreamTwister 2017-08-22 kl. 19:57.
Citera
2017-08-22, 19:56
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jag hade hoppats det men såg precis detta i Expressen:
Hmm... Har aldrig hört talats om någon som överklagat domen från CAS och på så vis fått den sänkt. Då har jag ändå följt cykelsporten på nära håll under några årtionden.

Chockerande med alla konkurrenter som lider med TJ. De borde fråga sig själva hur fan både läkaren och TJ kunde missa dopingsymbolen på förpackningen. Självklart är den historien uppdiktad.
Senast redigerad av knullklasson 2017-08-22 kl. 19:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in